- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (214 opinii)
- 3 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (251 opinii)
- 4 Ceny maksymalne na prąd niezgodne z prawem UE (229 opinii)
- 5 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (201 opinii)
- 6 Vectra i Multimedia Polska - kontrola UOKiK (26 opinii)
Więcej ropy, paliw i kontenerów. Duży wzrost przeładunków w Porcie Gdynia
Port Gdynia zakończył pierwsze pięć miesięcy 2021 r. ze wzrostem na poziomie 8,2 proc. Więcej przeładowano węgla, drobnicy oraz kontenerów, ale przede wszystkim ropy i przetworów naftowych. A większe przeładunki możliwe są dzięki nowym inwestycjom.
W analizowanym okresie (od stycznia do maja) Port Gdynia notuje wzrost przede wszystkim w grupie towarowej ropa i przetwory naftowe, czyli więcej o 80,2 proc. rok do roku (a w samym maju 104,5 proc.). Przeładowano też więcej węgla (wzrost o 3,6 proc. r/r), drobnicy (wzrost o 12,9 proc. r/r), z uwzględnieniem wzrostu przeładunku kontenerów o 12,6 proc. r/r.
Firmy kooperujące z gdyńskim portem dostrzegają potencjał, co przekłada się na inwestycje w infrastrukturę. W ostatnim czasie Baza Paliw w gdyńskim Dębogórzu, połączona bezpośrednim rurociągiem ze Stanowiskiem Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia, powiększyła się o dwa nowe zbiorniki - każdy o pojemności 32 tys. ton. Dzięki rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m sześc. Planowana modernizacja dotyczy m.in. rozbudowy bocznicy kolejowej, w tym budowy dwóch nowych torów o długości ok. 1 km każdy wraz z rozjazdami, oraz budowy dwóch stanowisk do załadunku cystern kolejowych z układem pomiarowym i pełną automatyką. W planach na kolejne lata jest dalsza rozbudowa Bazy Paliw w Dębogórzu o następne trzy zbiorniki.
- Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo-inwestycyjnych w bazie - mówi Michał Drzazga, kierownik bazy PERN w Dębogórzu.
Dzięki komplementarnym inwestycjom prowadzonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz PERN - Port Gdynia stał się istotną lokalizacją na tym rynku w obrębie basenu Morza Bałtyckiego, a Baza Paliw na zapleczu Portu stale umacnia swoja pozycję największego, niezależnego morskiego hubu paliwowego w tym regionie.
Port Gdynia to też węzeł bazowy sieci TEN-T, element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej, wpisując się m.in. w ideę Inicjatywy Trójmorza oraz założenia współpracy państw Grupy Wyszehradzkiej.
- Port stanowi ważny element sieci TEN-T, a poprzez swoje działania w zakresie zwiększenia przepustowości i integracji z transportem kolejowym wpływa na wzrost integracji międzynarodowych łańcuchów dostaw. Należy także podkreślić potencjał portu w zakresie współpracy przy realizacji tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku - położenie portu pozwala na skrócenie czasu przewozu ładunków transportem kolejowym z Azji, m.in. do Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich. Z punktu widzenia ograniczenia negatywnego oddziaływania systemu transportowego na środowisko pozytywnie należy ocenić także dążenie do zwiększenia udziału transportu kolejowego w obsłudze Portu Gdynia - mówi dr Grzegorz Krawczyk, Katedra Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Inwestycje w kolej doskonale wpisują się w strategię Green Port - jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek, zwiększając emisyjność transportu z i do portu. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Portu Gdynia do 2027 r. nie mniej niż 40 proc. towarów w porcie obsługiwana będzie koleją. Temu służy m.in. inwestycja PKP PLK 1,53 mld zł, która zwiększy przepustowości połączeń kolejowych, skróci czas obsługi ładunków oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów.
Miejsca
Opinie (60)
-
2021-06-10 18:27
Import węgla do zkolanwstaniętej?
- 2 6
-
2021-06-10 19:58
Całe miasto zakorkowane (3)
Miasto zakorkowane, ulice się rozpadają, dziury na dziurach. W sezonie znowu zjedzie się tłum ludzi i w centrum będzie można gratisowo dostać po mordzie. Super miasto nie ma co!
- 19 31
-
2021-06-10 20:16
To wypad na swoje podlasie (1)
- 14 7
-
2021-06-13 16:04
A ty wracaj do Rosji Sasza
- 0 0
-
2021-06-13 16:03
Szczur zniszczył Gdynię, won z tym dziadem!
- 1 0
-
2021-06-10 21:34
no to jedziemy (1)
duze statki potrzebuja pomocy holowników do wejscia do portu
jednak flota Fairplaya ledwo daje rade stare wysluzone maszyny
pracuja od awarii do awarii,nikogo z firmy to nie interesuje
chca sie dorobic maksymalnie przed wypitoleniem z portu.- 7 0
-
2021-06-11 10:36
głos konkurencji he?
- 1 1
-
2021-06-10 22:27
(1)
Więcej ropy, paliw, ale ceny za nie nie z tej ziemi.
- 1 2
-
2021-06-11 07:00
Tak ma być! W 2011 żartowałem
Jarosław Polskęzbaw
- 0 2
-
2021-06-11 12:08
Prezes
Niech się wytłumaczą Ci co stoją za odwołaniem dobrego gospodarza
- 11 3
-
2021-06-11 23:43
Ten rozwój (1)
jest matematyczny i bardzo dyskretny . Przerażają mnie te pustki na nabrzeżach , na redzie , brak ruchu. Tęsknię za klimatem portu z lat 60 i 70- tych . Wiem , to już nie wróci......
- 4 0
-
2021-06-13 07:58
Przecież PRL wraca od 6 lat
Cierpliwości
- 0 2
-
2021-06-12 00:46
Tak dobrze a prezesa portu zwolnili
Dlaczego się pytam?
- 10 1
-
2021-06-12 14:07
Zwolnili bo za dobrze...
się działo w Gdy a h...owo w Szczecinie. Zaraz wybory a Grubaszarczyk ma kiepskie notowania to trzeba zabrać zainteresowanych Budowa Portu Zewnętrznego z Gdy do Szczecina gdzie do przetargu nukt się nie zgłosił
- 9 0
-
2021-06-12 23:41
Gdynia - wioska rybacka i tyle w tym temacie.
- 1 3
-
2021-06-13 19:55
A co tak spadło?
Skoro paliwa +80%, kontenery +12%, w górę też węgiel, reszta drobnicy, a cały przyrost tylko 12%, to coś musiało tąpnąć - co?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.