• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ropy, paliw i kontenerów. Duży wzrost przeładunków w Porcie Gdynia

VIK
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Port Gdynia zakończył pierwsze pięć miesięcy 2021 r. ze wzrostem na poziomie 8,2 proc. Więcej przeładowano węgla, drobnicy oraz kontenerów, ale przede wszystkim ropy i  przetworów naftowych. A większe przeładunki możliwe są dzięki nowym inwestycjom.



W analizowanym okresie (od stycznia do maja) Port Gdynia notuje wzrost przede wszystkim w grupie towarowej ropa i przetwory naftowe, czyli więcej o 80,2 proc. rok do roku (a w samym maju 104,5 proc.). Przeładowano też więcej węgla (wzrost o 3,6 proc. r/r), drobnicy (wzrost o 12,9 proc. r/r), z uwzględnieniem wzrostu przeładunku kontenerów o 12,6 proc. r/r.

Firmy kooperujące z gdyńskim portem dostrzegają potencjał, co przekłada się na inwestycje w infrastrukturę. W ostatnim czasie Baza Paliw w gdyńskim Dębogórzu, połączona bezpośrednim rurociągiem ze Stanowiskiem Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia, powiększyła się o dwa nowe zbiorniki - każdy o pojemności 32 tys. ton. Dzięki rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m sześc. Planowana modernizacja dotyczy m.in. rozbudowy bocznicy kolejowej, w tym budowy dwóch nowych torów o długości ok. 1 km każdy wraz z rozjazdami, oraz budowy dwóch stanowisk do załadunku cystern kolejowych z układem pomiarowym i pełną automatyką. W planach na kolejne lata jest dalsza rozbudowa Bazy Paliw w Dębogórzu o następne trzy zbiorniki.


- Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo-inwestycyjnych w bazie - mówi Michał Drzazga, kierownik bazy PERN w Dębogórzu.
Dzięki komplementarnym inwestycjom prowadzonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz PERN - Port Gdynia stał się istotną lokalizacją na tym rynku w obrębie basenu Morza Bałtyckiego, a Baza Paliw na zapleczu Portu stale umacnia swoja pozycję największego, niezależnego morskiego hubu paliwowego w tym regionie.

Port Gdynia to też węzeł bazowy sieci TEN-T, element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej, wpisując się m.in. w ideę Inicjatywy Trójmorza oraz założenia współpracy państw Grupy Wyszehradzkiej.


- Port stanowi ważny element sieci TEN-T, a poprzez swoje działania w zakresie zwiększenia przepustowości i integracji z transportem kolejowym wpływa na wzrost integracji międzynarodowych łańcuchów dostaw. Należy także podkreślić potencjał portu w zakresie współpracy przy realizacji tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku - położenie portu pozwala na skrócenie czasu przewozu ładunków transportem kolejowym z Azji, m.in. do Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich. Z punktu widzenia ograniczenia negatywnego oddziaływania systemu transportowego na środowisko pozytywnie należy ocenić także dążenie do zwiększenia udziału transportu kolejowego w obsłudze Portu Gdynia - mówi dr Grzegorz Krawczyk, Katedra Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Inwestycje w kolej doskonale wpisują się w strategię Green Port - jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek, zwiększając emisyjność transportu z i do portu. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Portu Gdynia do 2027 r. nie mniej niż 40 proc. towarów w porcie obsługiwana będzie koleją. Temu służy m.in. inwestycja PKP PLK 1,53 mld zł, która zwiększy przepustowości połączeń kolejowych, skróci czas obsługi ładunków oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów.
VIK

Miejsca

Opinie (60)

  • Gratulacje!!!

    To cieszy.

    • 0 0

  • A co tak spadło?

    Skoro paliwa +80%, kontenery +12%, w górę też węgiel, reszta drobnicy, a cały przyrost tylko 12%, to coś musiało tąpnąć - co?

    • 0 0

  • Port i miasto (12)

    Te drogi to drogi portowe na terenie portu. Mieszkancy i autobusy korzystają grzecznościowo

    • 35 8

    • Największy pracodawca (9)

      Z samego podatku od nieruchomosci Szczur może malować bus pssy za 12 mln każdego roku

      • 21 6

      • Tem baaaaran ciągle to samo, farba i farba (1)

        • 0 9

        • "farba i farba" najbardziej trafny opis Gdyni jaki widziałem

          • 1 1

      • A mimo tego doprowadził Gdynię do bankructwa, zaraz 60% zadłużenia i miejmy nadzieję komisarz

        • 0 1

      • może jak pozbierać wszyskie podmioty operujące wokół portu (5)

        W Gdyni największym, pojedynczym pracodawcą jest... Urząd Miasta.
        A jak doliczysz miejskie spółki, da to obraz całości węża, co zjada własny ogon...
        I żyje z ludzi, a nie dla ludzi.

        • 19 2

        • to samo w gdansku.

          brod taki na wejsciu na plaze ze wymiotowac sie chce od patrzenia - grafiti, puszki, pijaczki i totalnie wysypisko i zmeczona zielen przy wejsciu i w tym dniu te kryminalne mendy wymyslaja ze przedluza molo w Brzeznie. jak przypuszczam zeby tylko dotacje z unii czy panstwa a piesiadze przeszly przez ich spolki. to joz jest mafia nie urzad. drugi przyklad - nie chce im sie nic robic spolecznie ale zeby bylo widac ze cos sie dzieje potrafia przykleic jakis napis na tramwaju, kokarda i tasiemka - bbrrr a wokol brod i zaniedbane torowiska. Oni sa juz nieobliczalni w swojej pazernosci.

          • 7 3

        • W Gdyni największym pracodawcą jest lokalny operator kablówki. (3)

          Zatrudnia 2x więcej osób niż Urząd Miasta.

          Szukajcie może ściemy którą trudniej zweryfikować...

          • 6 14

          • Przecież oni w kółko pod każdym artykułem o Gdyni to klepią i już dziesiątki razy im pokazano, że piszą głupoty (1)

            ale w trollingu nie chodzi o pisanie zgodnie z faktami czy choćby sensem

            • 5 7

            • Typowe dla tepego elektoratu PiS. Oni tego nawet nie robia za pieniadze.

              • 7 10

          • w Gdyni

            zatrudnia?
            ;)

            • 10 1

    • Ulala

      W pandemii tak dobrze żre? Tak 3mać i nie oglądać się na miasto bo jak nie zaszkodzi ( PKM Karwiny brak zgody na 3 tor towarowy) to nie pomoże!

      • 9 0

    • Polska i Wiśniewskiego

      są drogami na terenie portu.

      • 15 1

  • Całe miasto zakorkowane (3)

    Miasto zakorkowane, ulice się rozpadają, dziury na dziurach. W sezonie znowu zjedzie się tłum ludzi i w centrum będzie można gratisowo dostać po mordzie. Super miasto nie ma co!

    • 19 31

    • To wypad na swoje podlasie (1)

      • 14 7

      • A ty wracaj do Rosji Sasza

        • 0 0

    • Szczur zniszczył Gdynię, won z tym dziadem!

      • 1 0

  • Ten rozwój (1)

    jest matematyczny i bardzo dyskretny . Przerażają mnie te pustki na nabrzeżach , na redzie , brak ruchu. Tęsknię za klimatem portu z lat 60 i 70- tych . Wiem , to już nie wróci......

    • 4 0

    • Przecież PRL wraca od 6 lat

      Cierpliwości

      • 0 2

  • Gdynia - wioska rybacka i tyle w tym temacie.

    • 1 3

  • Zwolnili bo za dobrze...

    się działo w Gdy a h...owo w Szczecinie. Zaraz wybory a Grubaszarczyk ma kiepskie notowania to trzeba zabrać zainteresowanych Budowa Portu Zewnętrznego z Gdy do Szczecina gdzie do przetargu nukt się nie zgłosił

    • 9 0

  • Tak dobrze a prezesa portu zwolnili

    Dlaczego się pytam?

    • 10 1

  • Prezes

    Niech się wytłumaczą Ci co stoją za odwołaniem dobrego gospodarza

    • 11 3

  • no to jedziemy (1)

    duze statki potrzebuja pomocy holowników do wejscia do portu
    jednak flota Fairplaya ledwo daje rade stare wysluzone maszyny
    pracuja od awarii do awarii,nikogo z firmy to nie interesuje
    chca sie dorobic maksymalnie przed wypitoleniem z portu.

    • 7 0

    • głos konkurencji he?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane