- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (58 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (108 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Trzeci raz szukają prezesa Energi (87 opinii)
Wiecha na terminalu w Gdyni. Pierwsze promy już w przyszłym roku
Zawisła wiecha na budynku terminalu promowego w Gdyni. Jest to jedna z kluczowych inwestycji w Porcie Gdynia, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.
Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów jeszcze większych niż dotychczas (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut) i jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Budowę rozpoczęto rok temu, kamień węgielny wmurowano w październiku, teraz zawisła wiecha. Według zapowiedzi pierwsze promy zostaną przyjęte w nowym obiekcie już w przyszłym roku.
Gospodarka morska w Trójmieście
Terminal powstaje przy nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.
Nowy terminal. Bliżej, szybciej, taniej
Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port.
Publiczny Terminal Promowy - projekt
Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu - 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doracoo wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 tys. ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.
- Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia, jak i miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska - Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu CISZA.
Na obecnym etapie budowy na kondygnacji szczytowej wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.
Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.
Długa droga do inwestycji
O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line, mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. Potem doszły problemy ze znalezieniem wykonawcy, którego udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję.
Miejsca
Opinie (95) 2 zablokowane
-
2020-06-10 17:29
pod koniec roku to raczej w przyszłym roku nie bedzie czynny (1)
szkoda, że nie ma zdjęcia wiechy, jestem ciekaw jak dziciaki zrobiły - przy banku (10 Lutego) też powiesili sobie wiechę, która z daleka wygląda jak opona
szkoda że autorka nie napisała ile jest aktualnie połaczeń/promów a ile ma być (o ile sa takie plany) po oddaniu tego terminala
jak wiadomo sytuacja jest dynamiczna :O)- 2 0
-
2020-06-10 18:06
Do Karlskrony więcej nie będzie
Bo mieszkańcy Karlskrony nie chcą zwiększonego ruchu samochodów.
- 1 0
-
2020-06-10 11:48
Czy to dobrze że to inwestycja zarządu portu a nie władz miasta? (2)
Czy to dobrze że to nie jest inwestycja miejska, gdyż do tej pory być może ale mogę się oczywiście mylić mielibyśmy tylko plan i namalowany farbą zarys terminalu.
- 6 8
-
2020-06-10 17:49
gdyby miasto miało tam coś do powiedzenia (1)
to już by tam stało blokowisko.
- 6 0
-
2020-06-10 17:56
Stałby niedokończony i zamknięty terminal promowy
Promów kosmicznych.
- 5 0
-
2020-06-10 09:21
Gdynianka (2)
Tylko żeby o dużym parkingu nie zapomnieli :-) , Patrz Świnoujście
- 28 1
-
2020-06-10 14:21
ale tutaj to autor troche pojechal, lepiej bylo w poprzedniej lokalizacji "Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej"
- 9 2
-
2020-06-10 13:19
Po co? Namalują ściezkę rowerową i tylko rowery na prom...
A promy z nowym eko napędem 1000 galerników
- 4 4
-
2020-06-10 13:13
no jo ! -ale misie widaje ,ze tam mogli by tyż cumować te wszystke wycieczkowce zawijające do Gdyni !
- 2 4
-
2020-06-10 12:44
Będzie ślicznie
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.