- 1 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (224 opinie)
- 2 Będzie bon energetyczny i zamrożone ceny (70 opinii)
- 3 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (171 opinii)
- 4 Stocznie docenione na targach w Singapurze (66 opinii)
- 5 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (58 opinii)
- 6 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
Wiecha na terminalu w Gdyni. Pierwsze promy już w przyszłym roku
Zawisła wiecha na budynku terminalu promowego w Gdyni. Jest to jedna z kluczowych inwestycji w Porcie Gdynia, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.
Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów jeszcze większych niż dotychczas (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut) i jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Budowę rozpoczęto rok temu, kamień węgielny wmurowano w październiku, teraz zawisła wiecha. Według zapowiedzi pierwsze promy zostaną przyjęte w nowym obiekcie już w przyszłym roku.
Gospodarka morska w Trójmieście
Terminal powstaje przy nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.
Nowy terminal. Bliżej, szybciej, taniej
Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port.
Publiczny Terminal Promowy - projekt
Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu - 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doracoo wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 tys. ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.
- Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia, jak i miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska - Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu CISZA.
Na obecnym etapie budowy na kondygnacji szczytowej wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.
Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.
Długa droga do inwestycji
O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line, mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. Potem doszły problemy ze znalezieniem wykonawcy, którego udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję.
Miejsca
Opinie (95) 2 zablokowane
-
2020-06-10 14:09
Opinia wyróżniona
Może w końcu droga czerwona do obwodnicy ? Czy dalej kolejne auta przez Estakadę ? (2)
- 32 0
-
2020-06-10 14:57
(1)
coz, pisuarowe obietnice byly, halo posle horala moze cos wreszcie zrobi pan dla gdynian
- 8 5
-
2020-06-10 19:29
to nie opisiałe obietnice
a stanowcze nie Tuska:
1 kwietnia 2014 - ale zdecydowanie nie był to "prima aprilis"
"Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, aa stanowcze nie Tuska:
1 kwietnia 2014 - ale zdecydowanie nie był to "prima aprilis"
"Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."- 4 2
-
2020-06-10 13:59
Opinia wyróżniona
Pln gdynia (1)
Terminal super,ale jaja się zaczną jak jakąś ienjedna ciężarówka wbija się na świętojańska, wogole do centrum i będzie blokowała A na pewno częste zjawisko to będzie. No i Wiśniewskiego już leży na amen
- 27 2
-
2020-06-10 19:34
Gdynia "przezornie" wprowadziła zakaz ruchu ciężarowego
przez centrum miasta i Jana z Kolna.
Ot spryciule, jak za dawnych czasów - zakaz rozwiązaniem problemu. Na szczęście Polska to droga wewnętrzna portu.- 3 1
Wszystkie opinie
-
2020-06-10 09:21
Gdynianka (2)
Tylko żeby o dużym parkingu nie zapomnieli :-) , Patrz Świnoujście
- 28 1
-
2020-06-10 13:19
Po co? Namalują ściezkę rowerową i tylko rowery na prom...
A promy z nowym eko napędem 1000 galerników
- 4 4
-
2020-06-10 14:21
ale tutaj to autor troche pojechal, lepiej bylo w poprzedniej lokalizacji "Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej"
- 9 2
-
2020-06-10 09:46
Dobra robota (6)
Gratulacje . Polska się rozwija to widać wszędzie .
Idziemy w dobrym kierunku i nie zmieniajmy tego .
Pozdrawiam- 38 23
-
2020-06-10 12:58
Tak brawo wylali trochę betonu i już rozwój! (1)
Budowa miała się zakończyć w 2016! Ciekawe czy pobiją estakadę tempem budowy.
- 11 8
-
2020-06-10 20:40
Taki mądry jesteś to trzeba było samemu się wziąć do roboty i szybciej wybudować.
- 4 7
-
2020-06-10 12:59
Przecież jak
Będzie wjazd/wyjazd pojazdów z promu, plus nie daj losie jakiś załadunek na masowiec to tam wszystko stanie na kilka godzin. Tam jest mega wąskie gardło na rondzie przy nowym terminalu i w postaci świateł na skrzyżowaniu Polskiej i Janka Wiśniewskiego. A Urząd Miasta pewnie czeka aż Port Gdynia im drogi wybuduje:D Więc będzie fajna zabawa.
- 13 2
-
2020-06-10 13:29
Ty fanatyku dobrej roboty (1)
21 wiek, już 20 lat... A tu im dopiero światło się zapaliło..
Ochłoń trochę- 5 3
-
2020-06-12 07:55
Rozumiem
Po co nam terminal w Gdyni , przecież jest w Hamburgu .
Teraz jesteś zadowolony/na : oświecony /na Gdy ?- 2 1
-
2020-06-10 15:06
panie prezydencie, czy to pan napisal ten pean, czy tylko platny trol?
- 5 4
-
2020-06-10 09:52
Fajnie (5)
...szkoda tylko że infrastruktura drogowa niewystarczająca, już wszystko stoi przez terminal przeładunkowy a po otwarciu inwestycji będzie klops drogowy
- 45 3
-
2020-06-10 13:04
(4)
Niech tylko w czasie dopłynięcia promu, będzie rozładunek masowca. To chyba szybciej ładunek będzie kontenerami puszczać niż plandekami i promem:D
- 5 0
-
2020-06-10 13:21
(3)
Miasto zawsze może zbudować jakaś drogę. Port wszystkiego za miasto nie zrobi.
- 9 1
-
2020-06-10 14:30
(2)
port zbudowal terminal a miasto niech sie martwi korkami, okay!
- 1 7
-
2020-06-10 20:33
(1)
Tak się składa że port więcej dróg zbudował ostatnio niż miasto. Wiesz kto wybudował Polską i Janka Wiśniewskiego? Port! Port, a nie miasto. Więc może władze miejskie wezmą się do roboty a nie kubeł z farbą i malowanie ścieżek rowerowych.
- 10 0
-
2020-06-11 12:31
i jeszcze Port te drogi remontuje, odśnieża i naprawia! A miasto z d...y strzela że korki na polskiej są! Choć to teren portu i tiry czekają na załadunek i rozładunek
- 5 0
-
2020-06-10 10:13
Super sprawa. (8)
Super sprawa.
Ale czy z tego terminalu to ciężarówki będą jechały nadal Janką Wiśniewskiego na Estakadę? Korkując życie 60.000 mieszkańców północnej Gdyni i Gminy Kosakowo?
A co z Drogą Czerwoną?
Ja chętni przesiądę się z auta na pociąg, tylko proszę o realizację zapowiadanej od lat inwestycji kolei do północnych dzielnic Gdyni- 72 0
-
2020-06-10 12:18
To nie ciężarówki korkują Janka Wiśniewskiego
A samochody osobowe, które generują zdecydowaną większość ruchu na tym odcinku.
- 9 6
-
2020-06-10 13:19
Rozumiem to doskonale
Wystarczy popatrzeć co się dzieje w Gdańsku na Suchara, całe kolumny tirów.
Fajnie, że Gdynia też przyjmuje coraz więcej ładunków ale w Gdynii poza odcinkiem Obwodnicy i Kwiatkowskiego nie ma ani jednej drogi szybkiego ruchu.
Raz chciałem pojechać obejrzeć jakiś statek i stałem w korku 2 godziny.- 8 0
-
2020-06-10 13:30
Nic się nie zmieni... Dalej będziesz stał w korku (1)
Albo wyprowadzisz się stamtąd
- 7 0
-
2020-06-10 14:33
troche sie zmieni, bedzie stal w korkach dluzej!
- 10 0
-
2020-06-10 20:42
To już pretensje do władz miasta trzeba zgłosić. Może namalują?
- 6 0
-
2020-06-11 08:07
To jeszczr Nic.
Przejazd kolejowy ze szlabanami na Chranowskiego - Polska .
Nie wierze w sukces .
Barierki i kursujace pociago towarowe .
Bez podziemnego przejazdu to kompletna lipa.
Naprawde nikt o tym nie pomyslal ?
Zgroza !
Juz teraz port stoi jak przetaczane sa sklady towarowe na tym przejezdzie .
Miasto bedzie mialo korki.
Kogo to obchodzi .- 4 0
-
2020-06-11 09:07
To osobówki korkują. (1)
w 3 na 4 samochody jedzie jedna osoba. Przesiąść się co drugi na autobus albo rower i problem zniknie.
- 2 2
-
2020-06-11 12:23
korki robią osobówki
2 lata temu były badania ruchu kołowego wokół portu...wyszło że tylko 26% tirów jest problemem w korkach na Estakadzie...Także Szczur przestań malować drogi tylko buduj je, a nie przerzucaj na innych problemu korków!
- 4 0
-
2020-06-10 10:20
Wiecha i Kamień węgielny to podstawa. (5)
reszta jest milczeniem
- 13 0
-
2020-06-10 13:06
(4)
Biskup za poświęcenie wiechy i wmurowanie kamienia wziął? Wszysc swoje zarobili i hej do przodu.
- 2 2
-
2020-06-10 13:21
(3)
A widziałeś tam biskupa jakiegoś że takie głupoty wypisujesz?
- 1 2
-
2020-06-10 14:34
(1)
biskup dopiero na otwarcie
- 4 0
-
2020-06-10 20:35
Nie ty płacisz, nie ty zapraszasz, ale tyłek przewieźć na trasie Gdynia - Karlskrona to żalu nie będzie co?
- 1 0
-
2020-06-10 14:58
Napewno przybędzie na którymś etapie
Już się o to nie martw:)
- 3 0
-
2020-06-10 11:02
(1)
No to korki na Janka Wisniewskiego beda zaczynaly sie od centrum... Ciezarowki z Portu, z terminalu, ludzie z pracy + pomalowane pasy dla rowerzystow na drodze... bedzie ciekawie:)
- 42 1
-
2020-06-10 23:46
I jeszcze
Buspas niech na Wiśniewskiego namalują jeszcze
- 1 0
-
2020-06-10 11:11
Terminal (9)
Jako stary gdynianin cieszę się z takich inwestycji.Ale jako mieszkaniec Obłuża wściekam się że decydenci olali nas nie realizując Drogi Czerwonej.Łatwo wyobrazić sobie,co będzie się działo gdy na Janka Wiśniewskiego pojawią się dodatkowo tysiące ciężarówek i samochodów osobowych. Już teraz widać korki powodowane przez ciężarówki, gdy do Gdyni przypłynie duży masowiec ze zbożem,a do tego w przyszłości jeszcze promy !!!!!!.Znając tempo realizacji drogowych inwestycji w naszym mieście będziemy na wiele lat skazani na fatalny dojazd z centrum do ciągle rozbudowywanych dzielnic Gdyni i sąsiednich miejscowości powiatu puckiego (Kosakowo,Dębogórze,Pierwoszyno,Suchy Dwór,itd.)
- 52 2
-
2020-06-10 14:02
jakie tysiące ciężarówek? (4)
prom przeniesie się tylko z jednego miejsca w drugie. Poza tym droga czerwona to inwestycja centralna. Gdynia ma zbyt mały budżet, żeby udźwignąć taką inwestycję. Już remont estakady jest wyzwaniem, a co dopiero budowa nowej obwodnicy. Żale do Warszawy.
- 5 2
-
2020-06-10 19:38
Gdańsk jakoś dał radę... (2)
Słowaka, tunel i Sucharskiego...
Kwestia rachunku, pryncypiów i priorytetów oraz determinacji.
A z tym to w magistracie cieniutko, oj, cieniutko.
"prom przeniesie się tylko z jednego miejsca w drugie"
Jeśli chodzi o ciężarówki, to ze złego na jeszcze gorsze. Lepiej będzie się miał typowy ruch pasażerski...- 6 0
-
2020-06-11 12:32
(1)
nie gdańsk dał radę, tylko były to inwestycje na okoliczność EURO2012
- 1 1
-
2020-06-11 14:08
Gdańsk dał radę
ponieważ te przedsięwzięcia zostały zfinansowane z budżetu miasta i dofinansowań UE.
W odróżnieniu od Południowej, węzłów na obwodnicy czy W-Z, które powstały przy udziale środków centralnych.
W jaki sposób "dał radę", to zupełnie inna historia.
Ale pomysł i determinacja była.- 3 0
-
2020-06-11 08:08
Tylko przeniesie się....
a dojazd na Obwodnicę też się przeniesie?
- 4 0
-
2020-06-10 14:40
(1)
zeby w tym miejscu rozwiazac problem drogowy to trzeba miliardow, gdynia sama nie ma zadnych szans by udzwignac takie zadanie
- 4 2
-
2020-06-11 14:10
potrzeba chęci, pomysłów i determinacji...
tylko po co się szarpać i ryzykować, jeśli można stworzyć "szczęśliwą" i pokazową enklawę "postindustrialną", kosztem innych części miasta.
- 2 0
-
2020-06-11 09:10
Wasze podatki idą na Wiczlino
teraz zamiast Drogi Czerwonej będą im robić obwodnice Witomina
- 4 1
-
2020-06-11 09:13
Tu Nell
Wystarczy dobra farba i namalują tunel pomiędzy oksywiem a śródmieściem.
- 1 0
-
2020-06-10 11:48
Czy to dobrze że to inwestycja zarządu portu a nie władz miasta? (2)
Czy to dobrze że to nie jest inwestycja miejska, gdyż do tej pory być może ale mogę się oczywiście mylić mielibyśmy tylko plan i namalowany farbą zarys terminalu.
- 6 8
-
2020-06-10 17:49
gdyby miasto miało tam coś do powiedzenia (1)
to już by tam stało blokowisko.
- 6 0
-
2020-06-10 17:56
Stałby niedokończony i zamknięty terminal promowy
Promów kosmicznych.
- 5 0
-
2020-06-10 12:25
prośba !... (7)
proszę pamiętać o odrębnym budynku socjalnym na terenie parkingu przeznaczonego dla kierowców samochodów cięzarowych tzw. TIR-ów . w budynku tym powinny miescić się przede wszystkim ;- toalety , mogły by tam też być z dwie kabiny natryskowe , oraz jakiś Bar zflaczkami , kiełbaską i kawą ! Budynek ten powinien być przeznaczony wyłącznie kierowców Tirów zjeżdżających z całego kraju jak i z zagranicy ! Zapomniano o takim czymś na Bazie Kontenerowej przy nabrzeżu Helskim gdzie oczekują kierowcy nie tylko na Prom ale na podjęcie lub zdanie Kontenerów. i s2woje po2trzeby fizjologiczne muzą załatwiać między samochodami co widwć i czuć !. Jak by ktoś nie wiedział o co chodzi i jak by to miało wygladać -proponuję s2ię przejechać do takich portów jak HH , Antwerpia czy Rotterdamm . pozdeawiam spedycja , transporti przewozy .
- 31 0
-
2020-06-10 12:27
Myślę ,że miejsce na Parking jest tam gdzie dziś leżą hałdy złomu ! (1)
- 10 1
-
2020-06-10 12:59
Czyli w całej Gdyni?
- 3 0
-
2020-06-10 13:22
Będzie wszystko jak trzeba dla kierowców (1)
- 1 0
-
2020-06-10 14:33
I nie tylko dla kierowców.
- 1 0
-
2020-06-10 14:43
tu sa pisie rzady
- 1 2
-
2020-06-10 20:38
Z tego co wiadomo będzie pełen węzeł socjalny dla kierowców na bardzo przyzwoitym poziomie.
- 2 0
-
2020-06-12 13:06
Bo kierowca tira jest jak pies, je byle co i byle gdzie i leje na koło...
- 1 0
-
2020-06-10 12:41
(1)
Pięknie Gdynia się rozwija! Najszybciej z całego Trójmiasta kochani!
- 6 11
-
2020-06-15 10:01
chodź i mnie przytul!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.