• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka linia żeglugowa przenosi się z Gdańska do Gdyni

Robert Kiewlicz
19 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Przejście do Gdyni OOCL ma pozwolić Bałtyckiemu Terminalowi Kontenerowemu(na zdjęciu) na odzyskanie części przeładunków utraconych po odejściu Maersk Line do DCT w Gdańsku. Przejście do Gdyni OOCL ma pozwolić Bałtyckiemu Terminalowi Kontenerowemu(na zdjęciu) na odzyskanie części przeładunków utraconych po odejściu Maersk Line do DCT w Gdańsku.

Drugi z największych operatorów żeglugowych na świecie, Ocean Overseas Container Line, będzie pływać do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni. Dotąd jego statki zawijały do Gdańska.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny ze sobą konkurować?

Teraz OOCL zdecydował się przenieść swoje interesy do Gdyni. Pierwszy jego statek ma zawinąć do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego już 5 lipca. Na razie jednostki OOCL będą tu gościć dwa razy w tygodniu. W planach jest jednak rozszerzenie serwisu.

- Decyzja OOCL jest dla nas wyrazem uznania poziomu usług, jakie oferujemy na naszym terminalu - podkreśla Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni. - Mimo ostatnich zawirowań na rynkach przewozów kontenerowych potwierdza to dobrą i stabilną pozycję BCT wśród trójmiejskich terminali.

- Po wielu latach obecności OOCL na polskim rynku, zdecydowaliśmy o rozpoczęciu współpracy z Bałtyckim Terminalem Kontenerowym w Gdyni. Jesteśmy przekonani, że przyniesie to korzyści wszystkim stronom - twierdzi Leszek Walkusz z OOCL Polska.

Na pewno nie Gdańskiemu Terminalowi Kontenerowemu w Porcie Gdańsk, z którego usług OOCL korzystał do tej pory. Odejście poważnego przewoźnika z Gdańska to wynik walki trójmiejskich terminali kontenerowych o klienta.

- To jest po prostu twardy biznes - komentuje Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Nie znosi on próżni. To, że z jednego miejsca coś znika, powoduje, że pojawia się w innym miejscu. Ja natomiast z radością oglądam kolejne statki Maerska, które coraz częściej wpływają i do DCT i do Gdańskiego Terminala Kontenerowego.

W ubiegłym roku Maersk Line, największy na świecie operator kontenerowy ogłosił, że przenosi swoje operacje z gdyńskiego terminalu BCT do nowego, gdańskiego terminalu DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku. Od 1 grudnia 2009 do Gdańska zawijają statki Maerska. Dzięki tej współpracy przeładunki w DCT mają wzrosnąć nawet o 200 tys. TEU rocznie. Szacuje się, że po stracie tak ważnego klienta Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni odnotował spadki obrotów nawet o jedną trzecią.

Zobacz aktualna mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • trómiejski bizness...... (14)

    biznes po trójmiejsku czyli zarżnąć sąsiada by przez 5 minut mieć lepiej, oba porty gdańsk i gdynia powinny mieć jeden zarząd i działać na korzyść całego trójmiasta a nie konkurować ze sobą

    • 139 30

    • właśnie, a Arka i Lechia powinny miec jeden wspólny stadion ;) (2)

      o

      • 9 7

      • A czemu nie? (1)

        W Monachium Bayern i Loewen maja wspólny a tez jest derby. W czym problem?

        • 1 0

        • no a BaŁTYK

          zostanie na Olimpijskiej czyli u Siebie

          • 0 0

    • to po co budowali ten terminal gdy gdynia ma dwa ...

      • 0 0

    • Więcej TIRów to więcej tirówek...

      Trzeba tylko zorganizować postoje...

      • 0 0

    • Komuna i centralne planowanie? (4)

      Chyba to już było...

      • 16 12

      • oczywiście było (2)

        i przypomnij sobie jak wyglądał ruch statków w obu portach a jak teraz wygląda, puste nabrzeża, polityczne stołki w zarządach i waląca się infrastruktura portowa...

        • 24 6

        • najlepiej zarżnąć terminal oferujący najniższe stawki

          i w dodatku w 100% z polskim kapitałem (trzy pozostałe terminale są w zagranicznych rękach). GTK to taki skok stewczyka. Wkurza 'wielkich' bo zmusza ich do obniżania stawek dla polskich klientów. Zachodni właściciele zapewne najchętniej widzieliby: kosztowe stawki dla zachodnich armatorów i bajońskie opłaty w porcie dla polskich eksporterów i importerów.....

          Spokojnie już niedługo będziemy mieli wspaniałą obsługę na terminalach (polskich tylko z nazwy) po cenach znacznie wyższych niż w Hamburgu i Rotterdamie..... potem przyjdzie czas na szkolnictwo i służbę zdrowia.

          • 2 0

        • codziennie przejeźdżam przy porcie i póko co ruch w porcie Gdyńskim jest ostatnio zauważalnie większy niż np przed dwoma laty

          • 4 5

      • Biedaku, wziąłeś już te lekarstwa na rano?

        To przygotuj sobie porcję na południe, bo już po 12 :)

        • 1 5

    • nie wiesz o co chodzi

      a sie wypowiadasz...

      terminal GTK obslugiwal statki 2-4 dni, gdzie w Gdyni jest standardem 24-48h (nie mowiac o oczekiwaniu w kolejce redy)

      Jesli widzisz roznice to powinienes sam wyciagnac wnioski.

      • 2 0

    • Wspolny zarzad dla terminali trojmiejskich

      A jak to mialoby wygladac? Przeciez kazdyz z tych terminali ma innego strategicznego inwestora (Filipincy, Chinczycy, Australijczycy) - kto ma kom zarzadzac? Czy moze znacjonalizowac terminale i wtedy - jeden wspolny zarzadzajacy, "z zawodu Dyrektor"? Zastanow sie zanim cos napiszesz, kolego... normalna konkurencja i tyle. Maersk po strajkach w BCT wyprobowal nowego partnera, teraz dzieje sie podobnie.

      • 3 0

    • Akurat Zarządy miały tu g...o do powiedzenia ...

      • 0 0

    • Konkurencja

      Nalepiej sie wykonczyc nawzajem jak to my potrafimy , zadnej wspolpracy , pozarzynac sie , ot cala kochana Polska , oby na dno!!!!!

      • 4 1

  • Gdynia (13)

    Pięknie

    • 87 81

    • no pięknie pięknie, niedługo kraje bałtyckie wykoszą i Gdynię i Gdańsk (11)

      przejście Maersk z Gdynia do Gdańska odbyło się na zasadzie zaoferowania niższych cen przez Gdańsk, teraz podobnie było z OOC. Czyli są coraz mniejsze zyski. Dla obu miast. Jeśli to rozwinąć to za jakiś czas zysk (jeśli będzie) będzie minimalny, niewystarczający na inwestycje. Oba miasta się wykoszą. Biznes przejmą kraje bałtyckie, które zamiast ze sobą walczyć walczą z Gdynią i Gdańskiem. Ze sobą współpracują.

      • 30 5

      • (3)

        Nie do końca, ludzie mają prace, a to jest najważniejszy zysk dla miasta.

        • 11 9

        • A Ty wolisz mieć pracę czy pieniądze?

          • 0 0

        • komunista

          byle byla praca

          • 3 0

        • na razie mają pracę, gdyby była współpraca

          było by więcej pracy, to strata

          • 11 2

      • To nie Gdańsk i Gdynia decydują o takich r******h. To zarządy spółek. Przecież terminale to prywatne Firmy i decydują na podstawie własnych interesów a nie miasta.

        • 1 1

      • a czego sie spodziewałeś? To sie nazywa konkurencja..nie bądźmy dziećmi (5)

        • 6 6

        • to sie nazywa zaszlosc historyczna i anomalia

          gdynia byla polska, gdansk byl wolnym miastem

          gdyby gdansk byl w granicach II rp nigdy nie powstala by gdynia w obecnych rozmiarach

          ale to bylo. teraz gdansk i gdynia sa w polsce

          i nie ma miejsca na taka konkurencje

          • 4 3

        • nie bądź śmieszny, jak by w wojsku była taka (3)

          "konkurencja" (pojęcia tego słowa nie do końca rozumiesz) to by strzelał jeden oddział polski do drugiego oddziału polskiego zamiast do wroga. Mam nadzieję, że ten przykład trochę ci rozjaśni umysł.

          • 11 9

          • (1)

            Taaa, a drogowcy rywalizujący w przetargach na remonty dróg podrzynali by sobie gardła:)

            • 2 2

            • to "Anty" to nie powinieneś pisać

              wystarczy drugi człon, lepiej cię opisuje

              • 2 1

          • chciałeś być błyskotliwy - robisz to ŹLE :D

            • 2 6

    • nie!!!!!

      do Gdańska precz!!!!

      • 1 0

  • może mnie ktoś sprostuje

    czy to m.in. nie na tym terenie Paweł Adamowicz jest Przewodniczący Rady Nadzorczej PORTU??

    Z góry dziękuje:))

    • 0 0

  • "Ja natomiast z radością oglądam kolejne statki Maerska, które coraz częściej wpływają i do DCT i do Gdańskiego Terminala (2)

    Kontenerowego" "komentuje Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk"

    Ta wypowiedź najlepiej oddaje, jaki poziom reprezentują ludzie zajmujący kierownicze stanowiska z Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

    Widać panie Kasprowicz, że na GTK pan nigdy chyba nie był, bo niby jakim cudem pan obserwuje statki MAERSK'a zawijające na GTK?! Przecież MAERSK tam nie zawija!!!

    • 6 1

    • co za kretyni siedzą w tym ZMPG...

      j/w

      • 0 0

    • Sami

      widzicie jakie tumany siedza w zarzadzie portu , mierny pies ale wierny.

      • 3 0

  • OOCL

    Niestety OOCL nie jest drugim operatorem żeglugowych na świecie. Jest armatorem kontenerowym, który pod względem floty i tonażu jest na 13 miejsca na świecie. Pierwszy jest Maersk, drugi MSC a trzecie CMA CGM.

    • 2 0

  • wyjasnienie (2)

    wielu pewnie z Was nie wie, że w Gdańsku są dwa terminale
    1/ nowoczesny rozwojowy DEEPWATER CONTAINER TERMINAL (obsługuje MAERSK LINE)

    2/ GDAŃSKI TERMINAL KONTENEROWY - od wielu lat rozważana jego likwidacja, nie dziwi, że OOCL ucieka z GTK (kto był w tym terminalu i widział to nie dziwi się)

    • 10 1

    • GTK to najtańszy terminal w 3mieście

      więc stoi kością w gardle konkurencji, która najchętniej by go zlikwidowała, przejęła kontenery i nie musiała już tak bardzo ściągać gaci przed klientami. Każdy chce zarabiać, a cena w czasie kryzysu to potężna broń.

      • 2 0

    • a może podpowiesz,

      kto rozważa likwidację GTK?

      Bo dla portu (PGE) to jeden z cenniejszych i najbardziej dochodowych składników. Chyba, że chodzi o teoretyków z UG i ZMPG...

      • 0 0

  • GTK to manufaktura (3)

    Dlatego przeniesienie OOCL do jakiegokolwiek innego portu powinno wyjść z korzyścią dla obsługujących te kontenery kierowców.Jako jeden z nich wiem,że wyjazd na GTK to kara za nie popełnione grzechy a miejsce to odbiega od wszelkich standardów terminali kontenerowych. Oczywiście armator wybierając port który będzie obsługiwał jego kontenery ma swoje priorytety ale mam nadzieje,że pozostałe terminale rozwiążą ten problem.

    • 19 10

    • coś za coś :-)

      owszem GTK to manufaktura, ale ceny dla polskich spedytorów i klientów mieli najniższe. Teraz oocl przenosi się do filipińskiego BCT, bo pewnie dostał stawki po kosztach, ale KTOŚ BĘDZIE MUSIAŁ ZA TO ZAPŁACIĆ. A tym kimś będą polscy spedytorzy, którzy koszty przerzucą na polskich eksporterów i importerów. I skończy się tak jak z MAERSKiem na DCT, czy MSC na BCT. Jak w starym polskim filmie: "i kto za to zapłaci? Pan, Pani, społeczeństwo" Aby zachodnim firmom żyło się lepiej ;-)

      • 1 1

    • oprócz nowego DCT w Gdańsku całą reszta to praktycznie skansen (1)

      i hasła, żeby był jeden zarząd i to zapewne z Gdańska to obelga dla ludzi chcących robić interesy. Mieszkam w Gdańsku, pracuję w Gdyni i różnica miedzy miastami jest kolosalna. Gdańsk to piękne miasto ale przez 20 lat wolnej Polski nic dla jego dobra nie zrobiono. NIC!! Jest tak nieumiejętnie zarządzane, że trudno to w ogóle opisać. Co prawda ostatnie 3-4 lata prognozuję poprawę stanu rzeczy ale jak będzie to zobaczymy. Wolą wybudować halę i stadion za kolosalne pieniądze niż wyremontować drogi i przerobić węzły komunikacyjne. Jedyny ratunek w tym, że jesteśmy miastem wojewódzkim. Oby przyszło lepsze bo się po uszy zakopiemy w gó..e.

      • 7 8

      • zmian nie będzie

        dopóki nie pogonimy obecnej ekipy zarządzającej miastem, wraz z ich zausznikami, przydup.asami oraz niekompetentną bandą urzędników w stylu bierny-mierny-wierny.

        • 5 4

  • Brawo Paweł A.! Codziennie nowy sukces! (1)

    Głos mój, mojej rodziny i połowy mego osiedla masz na 100%. Oby tak dalej - w końcu każdy marzy o mieszkaniu na wsi (a Gdańsk ku temu zmierza...)

    • 18 2

    • Jaki komentarz dawałeś, kiedy rok temu Maersk przeszedłdo Gdańska?

      • 0 0

  • GDYNIA jest najnardziej rozwojowa z całego trójmiasta. (5)

    mieszkałem w gdańsku 20 lat i też zrezygnowałem,ludzie tam są smutni,miasto jest brudne i niebezpieczne.teraz mieszkam w Gdyni i mogę nawet całą noc spacerować z psem po bezpiecznym mieście,oczywiście jak zrobi kupe na chodnik to po nim posprzątam,bo zależy mi na porządku.

    • 19 20

    • No, ale Gdynia wydaje 18 mln. na promocję miasta, np. billboardy typu "Gdynia jest super" dla porównania Gdańsk z ponad 2-krotnie większym budżetem tylko 6 mln. Priorytety...

      • 2 0

    • W Gdyni wszystkojest NAJ: najwyższe bezrobocie, ale za to najniższe płace w 3mieście.

      • 3 0

    • no to nie wiem gdzie ty mieszkałeś w tym gdańsku, na dolnym mieście czy letnicy?

      przejdź się po chylonii z tym pieskiem albo innej cisowej

      • 2 0

    • Normalnie trzeba nazwę miasta zmienić na: (1)

      • 2 0

      • Arkadia

        kraina wiecznego szczęścia

        • 8 1

  • I co się dziwić,toć buduń powiedział że WOLNE miasto Gdańsk stawia na hotele. (5)

    Czekaj ty Budyniu,jak na ciebie zagłosuję.

    • 15 3

    • właśnie (4)

      W Gdańsku przynajmniej turysta ma się gdzie zatrzymać. Hotele się budują i przybywa ich w postępie geometrycznym. Wskaż w Gdyni choć jeden hotel, którego szczurek mógłby się nie wstydzić a turysta nie bać, że mu pająk do zupy nie wleci? Tylko nie pisz nic o tzw Hotelu Orbis-Gdynia, bo to szarobure komunistyczne gmaszysko w środku jest brudne i zapyziałe bardziej niż na zewnątrz.

      • 2 6

      • .... (3)

        faktycznie jak patrze na Hiltion w Gdańsku.. i porównuje z berlinem czy manchesterem lub londynem to widze to wasza wielkość..smiech na sali.. jedyny prawdziwi hotel w trójmiescie to Grand Hotel... i tyle w tym temacie.. a niemcy i tak przypływaja do gdyni wycieczkowcami.. bo u was port mowiac krótko .. pożal się boże, a spac i tak wola na statku niż miedzy smierdzaca motława.. z widokiem na wyspe spichrzów, albo sąsiedztwo Filharmonii ;)

        • 6 1

        • hehe, powiedział co wiedział (2)

          Hilton, Radisson, Hanza, Królewski, Marina i wciąż przybywa nowych

          I co z tego, że przypływają do Gdyni, jak ich zaraz szczur w autobusy pakuje i wysyła zwiedzać Gdańsk... bo w Gdyni krótko ujmując nie ma co pokazać poza betonowycm szaroburym centrum i slumsami Grabówka

          • 6 2

          • hotele macie tylko dróg ni ma;P Gdynia ma estakade 20 lat.. i 3 drogi dwupasmowe do obwodnicy... a Wielki Gdańsk? (1)

            • 5 2

            • no, bardzo dobrze! macie drogi by szybko dojechać do Gdańska

              • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane