• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wodorowa lokomotywa i inne atrakcje. Trwają targi Trako

Maciej Korolczuk
23 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwięcej zainteresowania wzbudza pierwsza polska lokomotywa wodorowa bydgoskiej Pesy. Najwięcej zainteresowania wzbudza pierwsza polska lokomotywa wodorowa bydgoskiej Pesy.

W gdańskim AmberExpoMapka trwają 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako 2021. To gratka nie tylko dla branży kolejowej, ale też wszystkich pasjonatów i miłośników transportu szynowego. Wejście na teren targów będzie możliwe w piątek w godz. 10-16. Cena wejściówki to 20 zł.



Czy bywasz na branżowych imprezach wystawienniczych/targach?

Ponad 500 wystawców z 25 krajów świata, nowoczesny tabor kolejowy, w tym pierwsza polska lokomotywa wodorowa wyprodukowana przez bydgoską Pesę, namioty wystawiennicze i specjalnie ułożone torowisko to znak, że w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amber Expo znów trwają targi kolejowe Trako.

To już 14 edycja tej imprezy, która uznawana jest za największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego.

- 14. edycja Trako zbiega się z ogłoszonym przez Komisję Europejską - Europejskim Rokiem Kolei - przypomina Bartosz Tobieński, rzecznik prasowy MTG. - Z tej okazji, w podróż po całej Europie wyruszył Connecting Europe Express, specjalny pociąg, który 2 września wyjechał z Lizbony, a stacją końcową 7 października będzie Paryż. W ciągu 36 dni odwiedzi 26 krajów, pokonując odległość 20 tysięcy kilometrów, łącząc kraje i ludzi. Connecting Europe Express zatrzyma się w ponad 70 miastach, w Polsce będą to m.in. Kraków, Warszawa oraz Gdańsk. Pociąg na przystanku Stadion Expo gościł całą dobę i we wtorkowe popołudnie wyruszył w dalszą podróż.

Aby Targi mogły się w ogóle odbyć, Międzynarodowe Targi Gdańskie przekazały do dyspozycji wystawców ponad 36 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni ekspozycyjnej.

To zarówno hale wystawiennicze, jak i specjalnie wybudowane na potrzeby targów trzy namioty wystawiennicze, a także kilometr torowiska ze specjalną betonową płytą postojową, dzięki czemu goście nie muszą chodzić po niezbyt wygodnym tłuczniu. To też tereny zewnętrzne na ulicy Żaglowej.

Tereny Trako 2021. Tereny Trako 2021.
Organizacja targów na taką skalę w czasie pandemii to wielkie wyzwanie. Jeszcze kilka miesięcy temu w hali Amber Expo funkcjonował szpital tymczasowy i wydawało się, że targi mogą się w ogóle nie odbyć. Obostrzenia sprawiły, że z kalendarza MTG wypadły m.in. targi bursztynu i biżuterii Amberif czy wiosenny Free Time Festival.

Pandemia z branżą transportową, w tym także kolejową, obeszła się wyjątkowo dotkliwie, dlatego zarówno organizatorzy, jak i wystawcy nie ukrywają, że wrześniowe targi w Gdańsku to nie tylko doskonała okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych, ale i podźwignięcia całej branży.

Trako to jednak nie tylko spotkania branżowe, ale też okazja dla wszystkich pasjonatów transportu szynowego, by z bliska zobaczyć i ocenić nowoczesny tabor. Będzie do tego okazja w piątek w godz. 10-16. Wejściówki w cenie 20 zł można kupić na miejscu, w recepcjach. Płatność tylko kartą płatniczą - nie obowiązują żadne zniżki.

Targi to gratka dla wszystkich pasjonatów transportu szynowego i okazja dla producentów, by pochwalić się nowym taborem. Targi to gratka dla wszystkich pasjonatów transportu szynowego i okazja dla producentów, by pochwalić się nowym taborem.
Warto - zwłaszcza w czasie trwającego Tygodnia Zrównoważonego Transportu - wybrać się na miejsce komunikacją miejską. Parkingi przy Amber Expo i stadionie są bowiem mocno oblegane i nietanie (trzy godziny parkowania to koszt od 30 do 45 zł).

Trako organizowane są przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupę PKP w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO w dniach 21-24 września 2021. Partnerami targów są firmy: Alstom, Knorr-Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA oraz Track TEC. Partnerem finansowym Trako 2021 jest Bank Pekao SA.

Wydarzenia

14. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO (4 opinie)

(4 opinie)
20 zł
targi

Miejsca

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Chwilowa medialna fascynacja wodorem (18)

    Kto dziś pamięta o medialnym zachwycie kilka lat temu o gazie łupkowym, potem o milionie wyprodukowany w Polsce samochodów elektrycznych albo tysiącu polskich autobusów elektrycznych? Dziś jest to samo z wodorem i skończ się to jak zawsze. Ot Polska.

    • 28 49

    • Zachwyt był, tylko że się potem okazało, że tego gazu wcale tyle nie ma i w dodatku jest dużo głębiej (4)

      Pomijając to, że to dalej paliwo kopalne, czyli nawet nie ślepa uliczka, a aleja prowadząca do przepaści. Co do wodoru, to akurat w kolejnictwie są największe szanse, że się przyjmie.

      • 12 3

      • To mówisz, że z czego jest otrzymywany wodór na skalę przemysłową? (2)

        • 5 0

        • (1)

          Z czego jest otrzymywany, a z czego może i będzie otrzymywany to dwie różne sprawy. Wodór może być zielony, gaz zawsze będzie gazem.

          • 2 1

          • Nie, zwyczajnie to nie są dwie sprawy.

            Najtaniej wodór otrzymuje się z paliw kopalnych i nie ma tańszej metody. Wodór jest i będzie paliwem 'kopalnym'.

            • 1 0

      • tego gazu jest po uszy - tylko by wydobyć trzeba mocno w to zainwestwować

        a PiS nie dość, że 433miliardy zadłużenia przeznaczył na Te Nagrody Nam Się Po Prostu Należały
        to jeszcze naPiSał ustawę tak - by zagranicznemu inwestorowi się nie opłacało - nawet jeśli by w wydobycie w Polsce ktoś chciał inwestować swoje priv środki.

        • 5 4

    • Wodór jest ok (1)

      ale najpierw trzeba mieć jakieś sensowne źródło pozyskania. Obecnie najtaniej wychodzi z węglowodorów, czyli dalej ropa i jej pochodne.
      Alternatywa to elektroliza wody ale jak na razie prąd mamy głównie z węgla, więc też słabo.

      Niemniej dobrze mieć nowe technologie, nawet jak nie będziemy ich eksploatować w kraju, to możemy eksportować do bardziej rozwiniętych krajów.

      • 5 0

      • Akurat Lotos wodoru ma pod dostatkiem

        • 2 1

    • O milionie elektrycznych aut to akurat pamiętam. (8)

      I czekam, aż premier Mateuszek wywiąże się z obietnicy. Albo aż mu nos urośnie.
      Obstawiam to drugie.

      • 23 10

      • (6)

        On na razie prom buduje w Szczecinie, zaś jego kolesie są na tłustych posadach i udają, że budują nikomu niepotrzebny CPK.

        • 21 6

        • Baaaa. oni budują i burzą aby mieć robotę (5)

          elektrownia ostrołęka

          • 19 6

          • energoblok zbudowany już za 1.6miliarda i poPiSowo zburzony ... to już wisienka na torcie (4)

            tej bandy nieoPiSanych nieudaczników i partaczy
            im nawet zdrowe jak koń klacze popadały!
            - dojna zmiana i nowy wał! - 433Miliardy długu w ledwo dwa ostatnie lata...

            • 10 4

            • trol tuska ma wyznaczone limity minimalne hejtu on poprostu musi pluc bredniami co dziennie (1)

              bo inaczej przelewy w rublach nie dojdą

              • 2 9

              • prawda w oczy kole o dojnej zmianie - stąd ten straszliwy PiSk

                LOL

                • 8 1

            • (1)

              pozostaje ci tylko napinać się na forum trójmiasta haha do roboty się weź

              • 4 5

              • skończ jakąkolwiek szkołę nieoPiSany mat00le

                • 3 5

      • Po kolei idźmy, pewien Lech

        obiecał wiele lat temu miliony na obywatela. Gdież one?

        • 6 3

    • I tu jestes w błedzie bo jesli lotos bedzie zajmował sie produkcja wodoru to tak nie bedzie.

      Naturalnie pisze o innych regionach kraju bo Gdańsk jest najbardziej zacofany technologicznie z powodu szkodliwych władz miasta które blokują rozwój tego miasta

      • 4 5

    • to sie wyprowadz marudo

      • 3 5

  • Targi to ja mam codziennie

    Na linii SKM. I nasza gwiazda EN57 zwana kiblem.

    • 11 0

  • Wodór to marzenie na przyszlosc (5)

    Wodór to na chwilę obecną nośnik energii o pojemności większej niż baterie. I na tym kończy się jego atut. Ekonomicznie nieopłacalny i bardzo trudny w przechowywaniu. Tylko kolej może sobie pozwolić na taką małą zabawkę bo i tak zapłacimy za nią z biletów a na koniec okaże się nieopłacalna. Bez sensu.

    • 22 48

    • Nie masz racji, są już auta seryjne - Toyota Mirai (3)

      porównywalne z elektrycznymi pod względem ceny i osiągów.
      Wodór bije na głowę baterie, jest ponad dwa razy bardziej kaloryczny od benzyny, wodór to 120 MJ/kg a bateria litowa 2,5 - czyli jedna tona baterii to odpowiednik jakiś 21 litrów wodoru.
      Jedynym obecnie problemem jest koszt produkcji wodoru - jednak ten ma szybko maleć, do jakiś 2$ za kilogram do 2030 a po następnej dekadzie mniej niż dolara.

      • 14 5

      • Fid foj fiwti fajf

        Koledzy nie kłóćcie się, złość to zły doradca. Ja was wszystkich pogodzę. Jak wkrótce wprowadzą plan fit for 55 to mało kogo będzie stać na bilet kolejowy, nie mówiąc o lataniu. Także czym będzie napędzana lokomotywa to sprawa drugorzędna. Na co komu lokomotywy jak nie będzie kogo wozić :D

        • 11 1

      • 120 MJ/kg fajnie, ale sprezony wodor lub nawet płynny objetosciowo zajmuje kilka-kilkanascie razy wiecej miejsca niz benzyna. Gdzie to trzymac?

        • 5 3

      • Mirai to jedyny samochód wodorowy, który można kupić na rynku

        problem w tym, że najbliższa stacja z ogniwami jest w Niemczech.
        Co do samego wodoru problem jest inny: my go produkujemy przez spalanie ropy. Ani to ekologiczne ani tanie ani mądre.

        • 7 3

    • Ta, zwłaszcza koszty Lotosu pokryjesz z biletów

      • 3 1

  • Kontenery na wodór

    Szkoda że nikt nie wystawił się z kontenerami do produkcji i tankowania wodoru. W Niemczech już powstają takie stacje a Polska miała by szanse zaistnieć. Przedsiębiorcy,inwestorzy co z wami.

    • 5 0

  • Weź po uwagę fakt

    Fakt że to co na targach w 2021 to może wyjedzie na tory w 2031 a większość nigdy nie wyjedzie. Targi polegają na tym aby pokazać możliwości. Ja znam super concept car z targów motoryzacyjnych które nigdy nie weszły do produkcji a np. Toyota Mirai wodorowa też trochę zaczekałaby na rynek,Skuter zasilany gazem ziemnym CNG też pojawił się wiele lat temu a dziś jest praktycznie niedostępny a szkoda bo lepszy jest od elektryka i bardziej przyjazny środowisku. Targi są super i mają moc,a także niemoc jak w przypadku organizacji w czasie pandemii i braku przestrzegania obostrzeń.

    • 6 1

  • za 20 zł to oni mogą mnie cmoknąć, zawsze w dni kariery było za darmo

    • 7 1

  • Wodorowa lokomotywa! To prototyp, który jeszcze długo na tory nie wyjedzie!

    • 6 0

  • Po upaństwowieniu PESY zaczynają się typowe cyrki: lokomotywa wodorowa jest taką tylko w pobożnych życzeniach..

    Ma normalny silnik spalinowy przystosowany do spalania wodoru. Za komuny na targach też pokazywano prototypy samochodów, których potem nigdy w produkcji nikt nie zobaczył. No i komuna wraca

    • 2 5

  • (6)

    Piękna maszyna,brawo!Zawsze lubiłem oglądać za dzieciaka pociągi,potem PIKO,Raiload Tycoon, jeszcze żeby nasze składy dorównały do Europy, byle nie z cenami to będzie si kalafą.

    • 29 7

    • Najpierw dorównają cenami (1)

      A później jak będzie czas to może coś wymienią w taborze. SKM wygląda jak wrak nawet jak na polskie realia. Codziennie cofam się w czasie o 30 lat jak jadę tymi trupami. To jest właśnie to przodujące Pomorze. Bastion wolności.

      • 3 3

      • W tych starych wrakach jak sie cos popsuje to mozna naprawic w kilka minut i jechac dalej

        w tych nowoczesnych stoisz i płaczesz a naprawy w setkach tys zł .

        • 1 1

    • Będzie jak zawsze... (3)

      Jak w tytule.Owszem,początkowa fascynacja,a potem....Kolej bedzie kupować,takie Pendolino.To bardzo drogi tabor w codziennym utrzymaniu,przez 15 lat,nie wolno nam wymienić ani jednej śrubki,tylko drogi serwis...a tym czasem Pesa,produkuje piękne i nie gorsze pociagi,tanie,i z pełnym,krajowym serwisem,patrz,20 składów pociągów bydgostia,stojących na bocznicy w Krakowie,zakupionych przez Intercity,po to by wstawić je w krzaki,by gniły,bo ktoś nadstawił kieszeń,i zdecydował o zakupie nieekonomicznego,drogiego,i awaryjnego Pendolino.....jak zawsze....

      • 3 13

      • W momencie przetargu na Pendolino, żadna polska firma nie miała czego zaoferować, co by chociaż zbliżyło się do wymaganych parametrów.
        Nawet obecnie nie bardzo mają, bo nawet FLIRT tylko do 160km/h się rozpędza, no i nie jest polską konstrukcją.
        Impuls tak samo 160km/h.

        • 5 0

      • Pierwsze Edyty od nowego rozklady beda wozic pasazerow , sa po modernie .

        Wiesz co znaczy skrot PESA ? Pojazdy Eksperymentalne Szczegolnie Awaryjne , to jest okreslenie kolejarzy obslugujacych tabor PESY. wiec niechwal jak nie znasz .

        • 6 0

      • Coś Ci się pomyliło

        Bydgostia (ED74) zostały odstawione ze względu na awaryjność. Jedną z najbardziej niebezpiecznych awarii było rozerwanie składu pomiędzy Warszawą a Łodzią. Pendolino to zupełnie inna półka, do której państwowej Pesie jeszcze bardzo daleko. Prędzej ten poziom osiągnie prywatny, nowosądecki NEWAG.

        • 10 2

  • Wodór jest trudny do przechowywania, także ciekawe, czy ta idea nie skończy głównie jako koncepcja

    Przekonała się o tym NASA przy budowie (i pierwszej katastrofie) wahadłowców.
    Trudność ta skutkuje też niekorzystnym stosunkiem masy zbiornika na wodór do jego zawartości.
    Między innymi dlatego nowe rakiety projektowane są na paliwo metanowe, które jest o wiele prostsze "w obsłudze"

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane