• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Wojsko odebrało Ślązaka. Podniesienie bandery 28 listopada

Wioletta Kakowska-Mehring
8 listopada 2019 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opinie (113)
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
  • 28 listopada na okręcie Ślązak zostanie podniesiona bandera.
  • Budowę okrętu rozpoczęła Stocznia Marynarki Wojennej, a zakończyła PGZ Stocznia Wojenna.
  • Przekazanie jednostki Marynarce Wojennej jeszcze nie oznacza, że okręt wchodzi do służby. To nastąpi dopiero po tzw. podniesieniu bandery.
  • Jednostka w konfiguracji uzbrojenia, jaką obecnie posiada, zakwalifikowana została do klasy okrętów patrolowych.
  • Jednostka w konfiguracji uzbrojenia, jaką obecnie posiada, zakwalifikowana została do klasy okrętów patrolowych.
  • Załoga składać się będzie z 97 marynarzy i oficerów.
  • Okręt posiada nowoczesne uzbrojenie.
  • Budowa okrętu trwała 18 lat.

Niektórzy mówią, że jest "stary", choć jest dopiero "pełnoletni" i jak się okazuje - bardzo nowoczesny. Marynarka Wojenna właśnie odebrała korwetę patrolową Ślązak. Budowa trwała 18 lat. Podniesienie bandery zapowiedziano na 28 listopada, czyli w rocznicę powstania Marynarki Wojennej, wówczas okręt Ślązak stanie się ORP Ślązakiem.



- Trwało to długo, za długo, ale cieszę się, że budowę zakończyliśmy sukcesem. Tym samym Stocznia Wojenna udowodniła, że jest gotowa do pracy przy takich projektach jak Ratownik, Orkan czy Miecznik. Wiemy jak temu podołać - powiedział na uroczystości Sebastian Chwałek, wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Załoga składać się będzie z 97 marynarzy i oficerów. Marynarze szkoleni są od dawna, także zagranicą. Od przyszłego roku zacznie się tzw. proces zgrywania załogi. Według planów Marynarki Wojennej, w 2021 roku okręt i załoga będzie gotowa do wypełniania wszystkich zadań.

Okręt z racji na długi czas budowy stał się symbolem nieudanych inwestycji wojskowych i realizacji stoczniowych. Jednak, jak twierdzą eksperci, nie należy skreślać jego wartości.

- Jeżeli Ślązak jest dobry, to warto go dozbroić i zrobić z niego korwetę. To jest możliwe technicznie. Może nie od razu, bo najpierw trzeba sprawdzić, czy ten okręt działa. Nie mówię o systemach bojowych. To jest może stary okręt, ale jeżeli chodzi o kadłub i siłownię. Jeżeli chodzi o uzbrojenie, to tam są najnowsze urządzenia i bez problemu można go dozbroić. Modernizacja Ślązaka do pełnowartościowej korwety jest możliwa i jest jak najbardziej racjonalna - mówi Maksymilian Dura, kmdr. por. rezerwy Marynarki Wojennej.

Od Gawrona do Ślązaka



Ślązak to kontynuacja projektu budowy korwety wielozadaniowej Gawron, której budowa została formalnie zarzucona 24 lutego 2012 roku. Tylko do końca 2011 roku budowa ta pochłonęła 402 mln zł, w tym 60,8 mln zł opłaty licencyjne. Wcześniej resort obrony podawał, że całkowity koszt budowy Gawrona wyniesie 1,46 mld zł, bez uzbrojenia. W międzyczasie doszło do ogłoszenia upadłości Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, która odpowiadała za budowę okrętu.

W 2012 roku uznano, że prawie gotowy kadłub Gawrona będzie podstawą do budowy okrętu patrolowego Ślązak. Niezbędne prace, dostosowujące kadłub do nowego projektu, bez zintegrowanego systemu walk, wyceniono na 115,91 mln zł, a koszt całkowity na 1,16 mld zł. Do marca 2018 roku, czyli podpisania umowy nabycia SMW przez PGZ Stocznię Wojenną, koszty budowy okrętu wyniosły już 1,171 mld zł. Budowę prowadziła Stocznia Wojenna, która w styczniu 2018 roku trafiła do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Długie procedury zdawczo-odbiorcze



Przypomnijmy, że pierwszy raz okręt Ślązak wyszedł na próby morskie 14 listopada ubiegłego roku. Trwały one 2,5 miesiąca. Przez ten czas PGZ Stocznia Wojenna sprawdzała prawidłowość działania wszystkich urządzeń i systemów oraz przeprowadzono ich regulację. Usunięto także kilka usterek, m.in. w układzie przekładni, systemu wentylacji i zasilania elektrycznego. W styczniu tego roku rozpoczęto próby zdawczo-odbiorcze. To był ostatni etap prac stoczniowych, a zarazem pierwszy zmierzający do przekazania okrętu do służby.

Początkowo patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Następnie jego przekazanie Marynarce Wojennej RP miało nastąpić pod koniec lipca 2018 roku. Potem mówiło się, że nastąpi to w marcu 2019 roku, potem, że w czerwcu. Ostatecznie udało się 8 listopada 2019 roku. Władze Marynarki Wojennej ogłosiły dziś, że bandera na okręcie zostanie podniesiona 28 listopada. Na tę uroczystość zaproszono mieszkańców Trójmiasta, w tej sytuacji można się spodziewać, że uroczystość odbędzie się przy Skwerze Kościuszki w Gdyni.

Korweta patrolowa Ślązak

  • Jednostka w konfiguracji uzbrojenia, jaką obecnie posiada, zakwalifikowana została do klasy okrętów patrolowych.
  • Okręt ma 95 m długości, 13 m szerokości oraz prawie 2500 ton wyporności pełnej. Prędkość maksymalna wynosi około 30 węzłów, co jest wartością bardzo dużą dla tego typu jednostki, a autonomiczność 30 dni.
  • Na uzbrojenie okrętu składa się 76-milimetrowa armata OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm, a także system zarządzania walką TACTICOS.
  • Uzupełnieniem tych systemów jest radar nadzoru przestrzeni powietrznej i morskiej SMART-S Mk2 3D oraz kierowania ogniem STING-EO Mk2.
  • Okręt wyposażony został także w lądowisko dla śmigłowca (o wadze do 10,6 t), łódź abordażową MK 790 o długości 7,9 m, system uzupełniania zapasów na morzu zgodny z wymogami natowskimi, a jego kadłub wykonano z zachowaniem standardów minimalizacji pól odbicia radarowego (technologia stealth).
  • Na pokładzie jednostki zintegrowano nowoczesny układ napędowy CODAG (ang. Combined Diesel and Gas Turbine) wraz z systemem zarządzania siłownią.

  • Jednostka w konfiguracji uzbrojenia, jaką obecnie posiada, zakwalifikowana została do klasy okrętów patrolowych.
  • Budowę okrętu rozpoczęła Stocznia Marynarki Wojennej, a zakończyła PGZ Stocznia Wojenna.
  • Sebastian Chwałek, wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej
  • Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna.
  • Jednostka w konfiguracji uzbrojenia, jaką obecnie posiada, zakwalifikowana została do klasy okrętów patrolowych.
  • Budowę okrętu rozpoczęła Stocznia Marynarki Wojennej, a zakończyła PGZ Stocznia Wojenna.
  • Jednostka w konfiguracji uzbrojenia, jaką obecnie posiada, zakwalifikowana została do klasy okrętów patrolowych.

Główne zadania Ślązaka

  • zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych;
  • patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych;
  • eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;
  • kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych;
  • zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego;
  • współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań;
  • doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;
  • udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Miejsca

Opinie (113) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • xxx (2)

    ten okręt to hańba dla PO

    • 18 21

    • A dlaczego dla PO, a nie dla PiS? Co robił PiS 2005-2007?
      Dzięki PO to mamy 3 Kormorany i poszło gładko jak z płatka, bo PO dobrze przygotowała program. Najpierw pieniądze na R+B, potem dobra umowa warunkowa na 3 okręty, a potem zapewnione finansowanie.

      • 1 0

    • platforma nie miała żadnej dzielności morskiej i dlatego uległa samozatopieniu.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Zróbcie sami lepiej (3)

    Podobają mi się opinie tych co nie mają zielonego wyobrażenia o realiach budowy tego okrętu, historii Stoczni Marynarki Wojennej. Generalnie nie wiedzą nic o budowie statków albo okrętów ale za to są mistrzami krytykowaniem wszystkiego co ma w sobie chociaż trochę optymizmu.

    • 17 5

    • Czlowieku

      pracuje w tym zawodzie 21 lat i nigdzie nie widzialem takiego partactwa jak w marynarce wojennej , 18 lat okret budowali . To kpina , takie okrety budowac mozna w rok czasu !

      • 0 0

    • Jakiego optymizmu ?

      Miało wyjść taniej a wyszło drożej i dłużej niż gdybyśmy gotowe fregaty kupili od Niemców, f stoczni marynarki wojennej zrobili sobie koryto z projektu gawron, orwellowskie świnie chłeptały z suto zastawionego koryta przez 18 lat pieniądze podatników ty to nazywasz optymizmem ??? Ślązak to pomnik wstydu głupoty i bezradności w zderzeniu z betonem sięgającym fundamentami swoimi jeszcze czasów PRL -u optymizm- dobre sobie

      • 2 1

    • Ale czemu nie wypowiadasz się o przedmiocie artykułu

      A komentujesz posty innych ? Samorodny i samo mianowany ekspert. Dziękuje ale sam ocenie kto się zna a kto nie.

      • 2 1

  • Dla porównania (8)

    ORP Błyskawica:
    Położenie stępki 1 października 1935
    Wodowanie 1 października 1936
    Wejście do służby 25 listopada 1937

    • 126 10

    • (3)

      Jak byśm kupili okręty za granicą ( tak jak Błyskowicę), to byśmy już dawno mieli flotę jak marzenie.

      • 14 4

      • (2)

        Jakbysmy. Jakbysmy przestali dotowac pisowska patologie 500+300+mieszkanie to moze byloby nas stac zeby budowac wiecej i u siebie.

        • 11 7

        • Prawdziwy język miłości prawdziwego Gdańszczanina. Ja i patologia 500+...

          • 0 0

        • to budowano głownie za PO a wtedy piniendzy nie było na 500+ 300+ emerytura + i budowa szła ślamazarnie a donald słońce peru nawet zablokował budowę okrętu tak to wygłądało

          • 10 8

    • Dla ścisłości - ORP Błyskawicę budowano w Wielkiej Brytanii. (2)

      Przed wojną wszystko budowano szybciej. Obecnie nawet Brytyjczycy notują znaczne spowolnienie w budowaniu okrętów wojennych - patrz najnowsze lotniskowce typu Queen Elizabeth.

      • 17 12

      • Ekhem...

        USS Gerald R. Ford

        Położenie stępki 14 listopada 2009
        Wodowanie 9 listopada 2013

        • 7 2

      • Nie porownuj lotniskowca do jakuejs patrolowej łódeczki

        • 23 7

    • Porównania 1937-2019

      1937 r. ORP Błyskawica:
      - prędkość 39,6 węzła
      -uzbrojenie 8 dział 102mm, 4 działa 40mm, 4 działa 20mm, wyrzutnie torped, bomby głębinowe

      2019 r. Ślązak:
      - prędkość 30 węzłów
      - uzbrojenie 1 armata 76mm, 2 działka 30mm, 4 WKM 12,7

      • 36 4

  • Żenada

    Wszyscy maja tu dużo do powiedzenia tylko nie rozumiem czemu na złość i hejtem widocznie im sprawia przyjemność pisanie d**ilnych hejtow

    • 2 0

  • W 39r to moze by się przydał.Teraz jest wart tyle co kuter rybacki

    • 2 1

  • dziś w Wiadomościach (5)

    będzie taka feta, jakbyśmy lotniskowca odbierali.

    • 137 19

    • a W TVN będzie taki hejt że są łamane prawa demokracji z wiazku z budową tego statku (1)

      • 21 25

      • weź pigułkę :) albo użyj czopka

        • 0 2

    • To jest okręt na miarę naszych możliwości, przez na wykonany i to nie jest nasze ostatnie słowo.

      • 7 1

    • Radio Gdańsk tez wspomni o tym i radio Maryja.

      • 19 3

    • Nie ma się czym szczycić, raczej to powód do wstydu, 18 lat budowali mały okręt, to taki lotniskowiec ile 180 ?

      • 7 4

  • Śląsk

    Piękny okręt. Powodzenia. Tylko dlaczego znowu pieniądze Rzeczpospolita ciągnie ze Śląska? Nazwa mówi za siebie. Wiem, stal , konstrukcje, wiedza, to wszystko Ślask. Plus genialne umiejętności Pomorzan i Kaszubów. Co się dzieje?

    • 2 1

  • Wane (1)

    Zwalczanie terroryzmu morskiego :) żart ten okręt to trup .Rosjanie w2 lata zbudowali lodołamacza o napędzie atomowym najnowocześniejszego na świecie oddany 2 tydzień temu " 50 lat zwycięstwa " tego budowali czort zna ile i już mówią że stary jest :)

    • 1 1

    • Fan rosyjskiej techniki

      Chlopie wymysl cos choc troszke madrzejszego

      • 0 0

  • Stoczniowiec (3)

    Trzeba znać historie tego projektu. Rząd SLD zamówił 6 czy 7 korwet według niemieckiej licencji sprawdzonego projektu MEKO100. Wówczas był to nowoczesny okręt i gdyby nie przerwano realizacji, do której ówczesna SMW była całkiem dobrze przygotowana dzisiaj i sama stocznia i MW byłby w zupełnie innej rzeczywistości. SMW próbowała usilnie realizować przynajmniej jeden nie skreślony do końca przez polityków okręt finansując go na bardzo różne sposoby. To zakończyło się katastrofą. Teraz są ponownie nieco lepsze perspektywy przed SW i pozostaje kibicować aby nowe programy dla MW ruszyły również w tej stoczni i nie powtórzyły historii Ślązaka.

    • 73 14

    • Ślązak (1)

      Stocznia nie była przygotowana do tego typu projektu. Popisujesz się jako stoczniowiec. Przykre, bo widać, że prócz nazewnictwa, pojęcia nie masz, jakich technologii wymagało pospawanie samego tylko kadłuba. Nie jesteś stoczniowcem.

      • 6 3

      • No jakich mądralo ?
        Kadłub jak na tak cienkie blachy wygląda bardzo przyzwoicie. Zainstalowano wówczas tzw ciąg sekcji płaskich pozwalający na spawanie tak cienkich błach jak w żadnej innej polskiej stoczni (od 3 mm). Mało tego gdyby nie decyzje śmietany to można było tam częściowo zrobić też Kormorany. Może nie wyglądały by jak psu z gardła wyciągnięte.

        • 3 3

    • POPIS wszystko zamieni w piach

      odwołują się do gruntu na Kaszubach.

      • 9 5

  • dobra zmyłka nie jest zła (2)

    ciekawe co na prawdę ma pod pokładem ...

    • 1 2

    • 48 wiosel Po stronie

      • 0 0

    • Ma

      30.000 KW i nowoczesne BCI

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...