• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzenia w centrum Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
10 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (173)

Tereny po stoczni Nauta dziś należą do Portu Gdynia.

Na terenach po Stoczni Remontowej Nauta przy ul. Waszyngtona 1Mapka w Gdyni trwają wyburzenia. Działka należy do Portu Gdynia. Co powstanie w tym miejscu?



Przypomnijmy, że zakup tego terenu przez Port Gdynia sfinalizowano w lipcu 2018 r. Chodzi o działkę z infrastrukturą o powierzchni 61,9 tys. m kw. W marcu 2018 r. Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup tych gruntów. Teren wystawiono z ceną wywoławczą 90 mln zł. Zarząd stoczni postanowił przyjąć ofertę, ale szczegóły dotyczące kwoty transakcji nie zostały ujawnione.

Tereny po Stoczni Remontowej Nauta. Tereny po Stoczni Remontowej Nauta.

Ostatnie wodowanie w tym miejscu odbyło się w czerwcu 2019 r. Pierwszy kadłub zwodowano tam prawie 97 lat temu. Teraz Stocznia Remontowa Nauta operuje tylko na terenach przy ul. Budowniczych 10Mapka (dawniej ul. Czechosłowacka 3), czyli w oparciu o infrastrukturę po Stoczni Gdynia.



Jakie plany na Port Gdynia względem działki przy ul. Waszyngtona 1? Mówiło się, że część tego terenu zostanie przeznaczona pod zabudowę biurowo-usługową, rozważane było również przeznaczenie go jako lokalizację dla terminalu statków wycieczkowych. A jakie plany są dziś?

- Tereny przy ul. Waszyngtona stanowią obecnie w dużej mierze zaplecze budowy prowadzonych intensywnie prac związanych z pogłębieniem basenów portowych oraz przebudową nabrzeży. W tym rejonie planowane jest zalądowienie, na którym wybudowane zostanie połączenie kolejowo-drogowe prowadzące do Portu Zewnętrznego - powiedział nam Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.

Miejsca

Opinie (173) 8 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

    Port rybacki zlikwidowany . Stocznia remontowa zlikwidowana . Zakłady przetwórstwa rybnego zlikwidowane .

    I to wszystko zlikwidowane bezpowrotnie !!! Zatem Gdynia ma być miastem portowym, gdy portów już nie ma ???
    Najważniejsze ,że developerzy potrząsają wypchaną sakiewką , gdy spacerują po Urzędzie Miejskim ...

    • 10 2

  • Masakra

    Jakie centrum ? Patola zawsze tam była

    • 5 1

  • Żałosne te wasze i...diotyczne komentarze (4)

    ... że raj dla deweloperów, że biedronka itd.
    To jest teren Portu Gdynia i nic takiego nie powstanie. Wystarczy przeczytać artykuł.

    • 11 11

    • Gdynianka

      Wejdź na stronę dewelopera , już sprzedaje apartamenty i chwali się budową nowoczesnego centrum. Czyli apartamenty z kartongipsu pod wynajem , tylko , że turystów w Gdyni coraz mniej . Nikt nie chce spędzać wakacji w betonowej dżungli. Popatrz na skwer i miejsce po gemini , patodeweloperka na najdroższych działkach miasta . bez przestrzeni i zieleni. Niby po co przyjeżdżać , ciasno postawione bloki turysta ma u siebie.

      • 2 0

    • "We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic

      "Opinię o zmianie granic (portu) miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach...
      Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie. Gdyby plany radnych zostały uwzględnione, Basen II gdyńskiego portu, otoczony z trzech stron miejskimi terenami przy nabrzeżach: Angielskim, Przydokowym, Rybnym, Zachodnim i Śląskim, stałby się praktycznie akwenem miejskim..."

      Było blisko.

      • 4 0

    • wymagasz czytania artykułu? od trollni?

      • 3 3

    • trzeba znać historię tego miejsca

      aby wiedzieć, jak niewiele brakowało, aby stanęły tam "szklaki".

      I do czasu aż powstanie wyspa, nie jest wcale pewne, że jeszcze takie pomysły nie wrócą.

      • 6 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

    Gdynianie - opanujcie się. Statki pływają tylko po wodzie i potrzebują portu i stoczni. (3)

    Budować bloki , biura można budować dalej od linii wodnej. Zniszczyliście PLO , Dalmor , stocznie ......... Nie bierzcie przykładu z Dupkiewicz.

    • 71 7

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

      Ty tak na serio czy żarty sobie stroisz? (1)

      Naprawdę uważasz ze na najatrakcyjniejszych terenach miasta zakłady przemysłowe powinny być rozlokowane a ludzie gdzieś na zad*piu mieszkać? Oczywiście ze statki potrzebują i portów i stoczni ale na litość boska czemu w centrum miasta???

      • 0 6

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

        to miasto się wciska na tereny najatrakcyjniejsze dla prowadzenia działalności portowej

        W odróżnieniu od deweloperki przynoszącej znacznie większe zyski i znacznie większej ilości ludzi.

        Miasto? Proszę bardzo, Oksywie. Nigdzie nie ma lepszych widoków.

        • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

      Z kogo?

      • 0 5

  • Czyli jeśli dobrze zrozumiałem, będą tam jakieś place składowe i bocznice kolejowe? (9)

    Trochę dziwne

    • 15 13

    • a co w tym dziwnego?! (8)

      Tak wygląda port.
      A port zwykle bywa nad wodą.

      • 8 2

      • Place i magazyny (7)

        likwiduje się w centrach miast a nie buduje. Na magazyny jest pełno innych miejsc a technologia kontenerowa dawno zerwała z przymusem składowania nad woda.

        • 1 11

        • "Place i magazyny likwiduje się w centrach miast"

          Uprzednio budując je w nowych, bardziej dogodnych miejscach.
          Bo pieniądz musi płynąć...

          Jakoś nie zauważyłem, aby gdzieś budowano nowy port zamiast Gdyni...

          • 4 0

        • Tak, najlepiej wybudujmy port w Radomiu. (1)

          Co za ignorant.

          • 7 2

          • juz mielismy Radom w Trojmiescie...

            Szlanta, prezes stoczni, to nieodrodny syn tego miasta... Namieszal, nachachmecil, wyprowadzil majatek i nieruchomosci i... teraz miesza gdzie indziej.

            • 3 0

        • to nie jest centrum miasta (3)

          to jest centrum portu.

          Technologię kontenerową to sobie pooglądaj na Przeróbce i Stogach, gdzie w krzakach stoją hałdy pudeł...

          • 12 3

          • Głupoty (2)

            To obrzeża portu, w dodatku port nie chce tu nic przeładowywać i na koniec to JEST centrum miasta i zreszta miało tu być miasto, tak planowano przed wojna, tylko port się tak gwałtownie rozwijał , ze zajął czesc planowanego miasta. Taki super teren w centrum najzwyczajniej szkoda na magazyny, na to jest miejsce poza centrum . Chyba bardzo nie lubisz Gdyni, jeśli przeszkadza Ci rozwój Śródmieścia.

            • 3 10

            • nabrzeża od Francuskiego do Południowego to Port Zewnętrzny

              Jeden z nielicznych w kraju obszarów i przyczółków do łatwej rozbudowy takiej działalności.
              Przed budową DCT Angole negocjowali z Gdynią ale ich wyśmiano.
              Obecnie Gdańsk poświęca Stogi pod dalsze rozbudowy.

              • 6 1

            • to jest centrum portu

              oraz nieliczne (wbrew pozorom) kilometry wybrzeża, gdzie działalność portowa ma szansę na funkcjonowania.

              Miasto powstawało w oddaleniu od portu, nikt o zdrowych zmysłach nie miał zamiaru wąchać "mączki" i słuchać hałasu przeładunków. Port i stocznia oddzielone od miasta były fawelami robotniczymi, bo do pracy trzeba było dojść na nogach. Miasto nie miało żadnego plany, działania były chaotyczne i doraźne. Nic dziwnego, skoro w ciągu 10 liczba ludności wzrosła 100x. Miasto nie było w stanie zapewnić podstawowych usług (? raczej cech) miejskich. Każdy budował to, na co miał kasę lub siłę... Jedyne planowe działania, to eksperyment socjalny na Grabówku, Działki Leśne czy Redłowo. Do portu raczej daleko... Tereny od Jana z Kolna na północ to dawna Dzielnica Chińska na którą miasto się wepchnęło likwidując slums i wysiedlając ludzi "Centrum" to nasz odpowiednik Klondike, miasteczka na Dzikim Zachodzie. Powstaje szybko i spontanicznie na fali łatwej kasy i równie szybko obumiera.
              Tak jak w Gdyni obecnie.

              I pomyśl, że Dunowie zbudowali nowy port swojej Królowej pod oknami. Bo stary był za ciasny. I nowy powiększą x2
              W starym budują mieszkaniówkę. I to jest właściwa kolejność i właściwe myślenie. Stoczni nie rozbudowują, bo... kupili w Gdańsku.

              • 7 1

  • Myślący gdynianin (1)

    Tylko w kraju, gdzie wybudowaną i w miarę sprawną infrastrukturę w obrębie portu i stoczni połączoną lądem z krajową i międzynarodową siecią komunikacyjną posiada zaledwie Gdynia, Gdansk, Swinoujscie i Szczecin, dekapitalizuje się w imię mglistej i strzeżonej przed obywatelami wizji rozwoju portu Gdynia najwartościowsze i najdroższe tereny portowe. Mam pytanie ile Port Gdynia ma nadbrzeży i ile jest na nich terminali kontenerowych należących do polskiego kapitału i czemu ten stan rzeczy wyglada jak wyglada.
    Polska polityka morska-brzmi dumnie tylko gdzie ją podziwiać!!!

    • 12 1

    • wizja jest konkretna i zdefiniowana

      Wykoszenie Sopotu i Władysławowa z rynku tanich i mało wybrednych rozrywek...
      Pod to robi się od 20 lat górnolotne zadymy "pijarowe" i hoduje stada "aktywistów".

      "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.

      We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia...

      Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie...

      Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

    Te tereny powinny zostać przemysłowe. (2)

    Stworzyć tam coś na kształt morskiego parku naukowo-technologicznego. Przyciągnąć firmy, które będą wprowadzać innowacje w przemyśle stoczniowym, morskim i żegludze.
    Zbudujecie tam apartamenty, to będą stały puste. Wykupi je wielki kapitał w celu lokaty środków. Nikt prócz dewelopera na tym nie skorzysta.

    • 16 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

      Oni nie myślą. To są stare dziadki wychowane w komunie. (1)

      Cała ekipa rządząca Gdynią, to pseudointelektualne dinozaury, które nie rozumieją praw rządzących gospodarką.
      To niczym politycy PO, którzy gdyby tylko nieistniały protokoły dyplomatyczne chodzili by na kolanach i całowali wszystkich na zachodzie w 4 litery. Budowanie silnej, polskiej gospodarki to podstawa niezależności i dobrobytu.
      Rynek budowy statków na świecie jest ogromny. Luksusowe jachty, drony wojskowe (podwodne i nawodne), nowoczesne jednostki pływające (np. do budowy elektrowni wiatrowych) ... potencjał jest ogromny ale atrakcyjnych miejsc portowych na świecie bardzo mało.
      Cała zatoka Gdańska od Pucka i Swarzewa aż po Gdynię jest perfekcyjnym miejscem na utworzenie ogromnych farm hodowli ryb! Jak pojedziecie do Japonii czy Chin to zrozumiecie o czym piszę. To jest tez potężna gałąź gospodarki. Potencjał i możliwości są ogromne, a zyski mogą być ogromne.
      Co do samej Gdyni, to w ogóle pomysłów obecne władze nie mają żadnych. Od ul. Tadeusza Wendy do Obłuża i Ronda Bitwy pod Oliwą wybudować tunel taki jak jest w Gdańsku pod Wisłą. To ogromnie usprawni komunikację północ-południe. Bulwar poszerzyć w głąb morza na 500 metrów. Zbudować ulicę, park, szereg hoteli i ogromną plażę wzdłuż całego wybrzeża. Ściągnąć inwestorów by wybudowali wesołe miasteczko jak Energylandia pod Krakowem czy Liseberg w Göteborg. Na skwerze oceanarium zrobić z prawdziwego zdarzenia, ogromny Aquapark i questroom park z setkami pomieszczeń. Ilość turystów w lecie zwiększy się 3 krotnie i nie tylko w sezonie.
      Zamiast liczyć na pieniążki z UE na budowę ścieżek rowerowych i stacji ładowania pojazdów, lepiej zrobić ambitne plany i ściągnąć inwestorów z całego świata, by zainwestowali kapitał.

      • 4 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

        Dodatkowo

        Mogli by wziąć się porządnie za mieszkalnictwo komunalne. Udostępnić teren deweloperowi a darmo, na dolnej kondygnacjach lokale użytkowe byłyby dewelopera, kolejne 3 piętra mieszkania komunalne, ostatnie piętro apa dewelopera. To obniżyłoby koszt powstania, jednocześnie wymusiło standard.
        Co więcej w każdym mieszkaniu UM mógłby na dowolny okres czasu wyłączyć media. Więc gdyby lokator nie zapłacił za czynsz, z każdym miesiącem miałby mniejszy dostęp do prądu, internetu, kablówki, ciepłej wody, czy ogrzewania. Krok po kroku, by zmotywować lokatora do regulowania rachunków w czasie.

        • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

    deweloperka rządzi, zabudują kazdy skrawek

    miasto z morza hmm, szkoda ze miasto umiera

    • 7 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

    To Gdynia? Wygląda jak film z Turcji po trzęsieniu ziemi. (1)

    • 86 13

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

      a jak ma wygladac teren na którym prowadzi sie wyburzenia ? inteligentny ty.

      • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wyburzenia na terenach po stoczni Nauta

    Mieli ratowac stocznie a je rujnują. Zydowskie sprzedawczyki:/

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane