• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wycieczkowce w Trójmieście. Pierwsze w maju?

Wioletta Kakowska-Mehring
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tradycyjnie w Porcie Gdańsk jednostkę otwierającą sezon wita orkiestra Józefa Pstrąga. Kiedy zagra w tym roku? Tradycyjnie w Porcie Gdańsk jednostkę otwierającą sezon wita orkiestra Józefa Pstrąga. Kiedy zagra w tym roku?

Pierwsze wycieczkowce w trójmiejskich portach spodziewane są w maju. Czy faktycznie zawiną, dziś nie wie nikt. Problem w tym, że tzw. awizacje robi się nawet na trzy lata do przodu. A przecież wówczas jeszcze nikt nie spodziewał się, że będzie pandemia.



Pierwszy wycieczkowiec w Porcie Gdynia powinien się pojawić na początku maja. W sumie w harmonogramie jest ponad 40 zawinięć jednych z największych statków wycieczkowych pływających po Bałtyku. W Porcie Gdańsk w tym sezonie zapowiedziano 53 zawinięcia. Większe jednostki mają cumować w Terminalu PromowymMapka na Westerplatte, mniejsze przy WOC. Pierwszy statek - RCGS Resolute spodziewany jest 10 maja. Ostatnie zawinięcie zapowiadane jest na 28 września, ma to być statek Europa.

Jednak czy faktycznie wycieczkowce przypłyną, wciąż nie do końca wiadomo. Pierwsze statki - te, które miały przypłynąć w marcu i kwietniu - już wypadły z harmonogramów zawinięć. Niektóre linie już wycofały nawet letnie terminy.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Specyfiką funkcjonowania tej branży jest awizowanie zawinięć z kilkuletnim wyprzedzeniem. Nie inaczej jest w tym roku. Ponieważ awizacje te spływały na przestrzeni ostatnich trzech lat, rozpoczniemy niebawem proces ich weryfikacji. Jest to zbieżne z działaniami linii wycieczkowych, które zintensyfikowały w ostatnich tygodniach swoje działania w przygotowaniach do sezonu 2021. Planowana w najbliższym czasie weryfikacja zgłoszeń statków wycieczkowych pokaże nam prawdziwy obraz rynku - mówi Marcin Wojciechowski, kierownik działu marketingu Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
- W najbliższych tygodniach będziemy weryfikować harmonogram. Niestety, dziś nikt nie jest w stanie powiedzieć, jak będzie wyglądał ten sezon. Armatorzy nie reagują panicznie, starają się opóźniać decyzje o rezygnacji z poszczególnych awizacji. Widać, że do końca czekają na informacje o pandemii i ewentualnych obostrzeniach administracyjnych. Liczymy jednak na to, że armatorzy będą starali się przesunąć sezon do późnej jesieni. W ubiegłym roku się to nie udało, bo mieliśmy kolejną falę zachorowań. Może w tym roku będzie inaczej - mówi Michał Stupak, ekspert ds. rynku żeglugowego w Porcie Gdańsk.

MS Europa w Porcie Gdańsk.



Oba porty liczą jednak na to, że ten sezon będzie lepszy od poprzedniego. Zresztą nietrudno, aby był lepszy. W ubiegłym roku pierwszy statek w Porcie Gdańsk pojawił się dopiero 10 września, a w Porcie Gdynia 11 września. W gdańskim porcie miały być 84 zawinięcia, w gdyńskim - 50. Ile z tych 134 doszło do skutku? Było... 9. Jak będzie w tym roku?

- Na to pytanie nikt nie jest w stanie dzisiaj odpowiedzieć, głównie z uwagi na nieprzewidywalny rozwój pandemii. Rozpoczęcie szczepień pozwala mieć nadzieję na unormowanie się sytuacji, jednakże bez wyraźnego i stałego spadku zachorowań trudno jest przewidywać zbyt odległą przyszłość. Podstawą przyszłości tej branży jest stabilizacja sytuacji pandemicznej, ponieważ pozwala to na zaplanowanie swoich działań na przyszłość. Mamy nadzieję i życzymy liniom wycieczkowym oraz ich pasażerom, aby ten sezon był bardzo udany - dodaje Marcin Wojciechowski.
A "skromny" sezon to konkretne straty. Wyliczono, że każdy pasażer zostawia w regionie 80 euro. Tylko przez Gdynię w 2019 r. przewinęło się prawie 118 tys. gości. Zgodnie z tymi szacunkami tylko pasażerowie statków przybywających do Gdyni zostawiali w regionie ok. 42 mln zł. W 2018 r. do Portu w Gdańsku przybyła rekordowa liczba ponad 30 tys. turystów z całej Europy. To kolejne prawie 11 mln zł. Tych pieniędzy w roku ubiegłym nie było. Nie wiadomo, czy będą w tym.

- Patrząc perspektywicznie, mamy nadzieję, iż ta branża powróci do swojej świetności. Ludzie potrzebują odpoczynku i regeneracji, a duża ich liczba wybierała dotąd wypoczynek na statkach wycieczkowych. Połączenie odpoczynku z odkrywaniem nowych zakątków świata jest bardzo interesujące i ogromna rzesza turystów nie może się doczekać, żeby do tego powrócić. Widać to chociażby po bukingach, które pomimo dużej niepewności, czy rejs się odbędzie, są sprzedawane bardzo dobrze - mówi Marcin Wojciechowski.
Wycieczkowiec Europa 2 w Porcie Gdynia. Wycieczkowiec Europa 2 w Porcie Gdynia.

Jak mówią eksperci, linie wycieczkowe robią wszystko, żeby przywrócić relatywnie normalne funkcjonowanie branży. Praktycznie każda linia ma opracowane, we współpracy z ekspertami medycznymi, organizacjami klasyfikacyjnymi oraz w porozumieniu z rządami państw, plany ograniczania zagrożeń spowodowanych obecną pandemią.

- Linie często oferują pasażerom możliwość przełożenia wcześniej zaplanowanych rejsów. W ten sposób starają się zatrzymać klientów - mówi Michał Stupak.
To nie koniec. Armatorzy ponieśli ogromne nakłady m.in. na doposażenie jednostek w sprzęt medyczny oraz zwiększenie odpowiednio personelu medycznego. Rozbudowane zostały również odpowiednio statkowe sekcje szpitalne, które są w stanie radzić sobie z obecnym zagrożeniem.

- Zreorganizowane zostały również procedury zaokrętowania pasażerów i załóg, a większość wycieczek lądowych odbywa się w formule bańki. "Bubble concept" oznacza, iż wszystko w trakcie zwiedzania lądowego jest zorganizowane i kontrolowane przez organizatora rejsu, a samodzielne zwiedzanie nie jest możliwe. Wspomniane powyżej kompleksowe działania wyeliminowały w dużej mierze element przypadkowości w działaniach związanych z pandemią COVID-19. Pozwala to, z większą pewnością o bezpieczeństwo, przygotowywać start sezonu 2021 m.in. na Morzu Bałtyckim - mówi Marcin Wojciechowski.

Miejsca

Opinie (78) 4 zablokowane

  • Śmierdzące statki (5)

    Gdy samochód stoi z załączonym silnikiem to grozi mandat - statek parkuje na 2 3 dni przy nabrzeżu z włączonymi silnikami i smrodzi na całą okolicę i co i nic jemu wolno bo to biznes.
    Dodam że truje za 10000 samochodów gdzie jest ekologia.

    • 14 6

    • Ekologia jest dla biedaków szaraków po to żeby ich jeszcze mocniej ogłupić i złupić.

      • 2 0

    • Truje za 10000 samochodów? Jesteś i*****tą

      • 3 3

    • Promy Steny tak robią

      Bo mogą. W Karlskronie nawet o tym nie pomyślą, bo zniszczyliby ich karami.

      • 2 0

    • (1)

      Zacumowany w porcie statek ma odstawiony silnik główny.

      • 4 0

      • A agregaty nic nie spalają?

        • 1 0

  • Po co nam wizyty wycieczkowców podczas pandemii ? Nie ma z czego się cieszyć ! (1)

    Turyści na statkach wycieczkowcach przebywają ze sobą po kilka lub kilkanaście dni. W tych warunkach koronawirus bardzo łatwo i szybko przenosi się z jednego człowieka na drugiego. Te wycieczkowce to pływające wylęgarnie wirusa. Sugeruję, aby przez najbliższe trzy lata zakazać wizyt wycieczkowców w polskich portach. W przeciwnym razie mieszkańcy Trójmiasta zapłacą za to swoim zdrowiem. A ilu mieszkańców umrze z tego powodu, tego się nigdy nie dowiemy.

    • 9 9

    • Nie zes*aj się ze strachu.

      • 0 0

  • Po co przypływają wycieczkowce do trójmiasta? (1)

    Pewnie wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy ale w 9 przypadkach na 10 pasażerowie schodzą na ląd, tam już czeka na nich autobus i jadą do.. Malborka zobaczyć największy murowany zamek na świecie lub do obozu Stutthof odać hołd pomordowanym. Potem odrazu wracają na statek i odplywają. Gdańsk widzą jedynie przez szyby autokaru. To tak tylko w ramach wyjaśnienia że nie staliśmy się jakimś wyjątkowym kurortem bo zawijają wycieczkowce, po prostu mamy port i światowej sławy zabytki, z których nawet nie zdajemy sobie sprawy. Taki Chińczyk ma ciekawsze rzeczy do ogladania niz dworek artusa i spleśniały Neptun.

    • 7 4

    • To co chcą zobaczyć to ich wybór

      Nam zależy by zostawili jak najwięcej pieniędzy w Polsce i nad tym powinniśmy się zastanawiać. Także w Gdyni - np kejowe, usługi portowe.

      • 2 0

  • Absolutnie nie wyobrażam sobie zachowania reżimu sanitarnego na statku pasażerskim. Tak jak zastanawia kto będzie korzystał z tych rejsów. Przed 2020r. 70-80% pasażerów to były osoby po 70r.ż. Wątpię , że będą ryzykować i odważą się na takie podróże już w tym roku.

    • 6 0

  • Rozrywka dla stertyczalych dziadow, ktorym rejsowanie wychodzi taniej od domu starcow.

    • 5 2

  • A czy ja mogę?? (3)

    Kupić bilet na taki wycieczkowiec na Dworcu Morskim w Gdyni bo chciałbym sobie gdzieś popłynąć.

    • 4 0

    • (2)

      niestety nie ma takiej możliwości

      • 1 0

      • (1)

        To po co mi ten dworzec?

        • 0 1

        • pewnie jak większość dawnych inwestycji związanych z portami w Trójmieście... muzeum :D

          • 1 0

  • Nie do końca ściema

    Ale manipulacja.Żeby coś napisać. Każdy rozsądnie myślæcy wie że sezon Cruise 2021 będzie dla Gdyni i Gdańska co najmniej mizerny.Te awizowane i niezweryfikowane zawinięcia są obrażające dla Czytelnika.

    • 5 0

  • Oby nie. Nowe źródło zakażeń. Jest pandemia wszyscy powinnismy walczyć z rozprzestrzenianiem wirusa. Malbork nie zająć nie ucieknie. Za rok za dwa niech przyjadą. Pamietajmy jeszcze ze wielkie promy pomimo ze piękne to ogromne truciciele środowiska.

    • 5 6

  • Widzę że 3/4 z was dalej ma covidową sr*czkę :P

    • 2 4

  • (1)

    Jak nikt nie wie czy zawitają, to ja wam odpowiem. Nie zawitają. A powód chyba jest znany. To wasze planowanie i nadzieje, że będzie inaczej, nie będzie. Przecież już wam to dawno powiedzieli, że mamy nową normalność. Amen

    • 3 1

    • Tele avive sie obraziło ,czy usraele poinstruowało odpowiednio ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane