• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Port Zewnętrzny w Gdyni jeszcze poczekamy

Wioletta Kakowska-Mehring
14 czerwca 2024, godz. 13:40 
Opinie (114)
Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów.

Wydłużono termin składania ofert wiążących na budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Dlaczego? "Powodem przedłużenia terminu jest potrzeba przeznaczenia kolejnych tygodni przez podmioty zaproszone do postępowania na konsultacje niezbędne do prawidłowego przygotowania ofert" - poinformował Port Gdynia.



Termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia mijał 14 czerwca. Zamiast informacji, czy i ile ofert wpłynęło, poinformowano, że oferenci mają czas do 30 września tego roku.

Kto nam mebluje gdyński port? Historia o Kto nam mebluje gdyński port? Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny

Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). To jedna z najważniejszych i największych inwestycji w polskiej gospodarce morskiej ostatnich lat. Będzie stanowić przedłużenie Portu Gdynia w stronę morza. Nowy teren, powstały w wyniku zalądowienia części akwenu, będzie miał ok. 151 ha. Według wstępnych planów na nim miał być ulokowany terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe mają docelowo sięgnąć 2,5 mln TEU. Zgodnie z przyjętym planem pierwsze statki powinny zacumować przy nowych nabrzeżach w 2029 r.


- Jej niezbędną składową jest budowa nowych falochronów (niedawno wybrano wykonawcę tej inwestycji). Sukcesowi projektu oraz całego Portu Gdynia posłużą także inwestycje komplementarne, tzn. budowa Drogi Czerwonej oraz linii kolejowej nr 201, zapewniające poprawę dostępności drogowej i kolejowej do gdyńskiego portu. Opracowywana jest także dokumentacja projektowa estakady drogowej do Portu Zewnętrznego, dla której przewiduje się pozyskanie pozwolenia na budowę na początku 2026 r. Natomiast na etapie koncepcyjnym są prace związane z budową parkingu centralnego w Dolinie Logistycznej, stanowiącej zaplecze portu - poinformował Port Gdyni.
Kto jest w gronie zainteresowanych? W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy:
  • konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS,
  • konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Limited (Londyn),
  • firma Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa,
  • firma International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili.



Czy przedłużenie terminu składania ofert nie zaburzy harmonogramu?

- Przedłużenie postępowania pozwoli kontynuować je w obecnej formule, której pozytywnej oceny udzielił Europejski Bank Inwestycyjny. Obecne wydłużenie terminu w żaden sposób nie zagraża realizacji inwestycji zgodnie z Programem Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 r. - poinformował Port Gdynia.

Miejsca

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

  • Gonić chińską ośmiornicę z gdyńskiego portu! Nie dla wrogich interesów w pobliżu Portu Wojennegoi Stoczni Wojennej!

    • 8 9

  • Gdynia w żałobie

    Wywalają port poza port > .

    • 2 8

  • Nic dziwnego

    W końcu ponownie mamy uśmiechniętego premiera, i ponownie Polska gwałtownie się zwija, wszystkie inwestycje są anulowane a pieniędzy i tak nie ma. Co prawda nasz wspaniały premier z niesamowitą umiejętnością negocjacji i znajomościami w Brukseli odblokował nam miliardy z KPO, ale to ciągle za mało.
    Należy go wspierać, chłop robi co może, ale mu nie wychodzi. Kiedyś musiał szukać inwestora aż w Katarze, żeby ratować Stocznię Gdańską. Wszyscy wiemy z jakim skutkiem. Podobnie będzie teraz.

    • 21 6

  • Po rozbudowie (1)

    port w Gdańsku będzie w pozycji dominującej, nieosiągalnej dla Gdyni co stawia tę inwestycję za bezsensowną.

    • 2 19

    • Myślisz że Gdańszczanie cieszą się że kultowa plaża na Stogach przestaje istnieć?

      Całodobowy hałas z przeładunku, mielizna taka że zaraz po kolana to na 100metrów i będzie dalej.
      Odpoczynek i relaks zamienia się w przemysł i obroty.
      Pozostaną tylko stare zdjęcia z rodzicami.

      • 4 3

  • Czy liczy się tylko pieniądz?!

    Czy wyścig portów Gdyni z Gdańskiem ma zniszczyć ten piękny region Polski?

    • 4 8

  • Na wszystko poczekamy, (1)

    jeszcze 3,5 roku

    • 17 0

    • Przez 8 lat się nie dało,

      ale teraz zbudują.

      • 0 3

  • Niemcy nie pozwalają ! Tusk dostał kolejny rozkaz ! (1)

    Port zabudowywują developerzy a na statki i stocznię brak miejsca.

    • 17 4

    • Już przestań,

      Daniel już nie będzie płacił. Z bieda pensji nie będzie go stać.

      • 0 6

  • Za PiSu robiło się bez przetargu.

    Wystarczyło posmarować gdzie trzeba.

    • 4 20

  • Jak widać wytyczne

    z Ciemnogrodzkiej odnośnie komentarzy się nie zmieniają.

    • 2 16

  • to hamburg i rotterdam nam sie w morde smieja !!!!

    wstyd

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane