• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Port Zewnętrzny w Gdyni jeszcze poczekamy

Wioletta Kakowska-Mehring
14 czerwca 2024, godz. 13:40 
Opinie (114)
Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów.

Wydłużono termin składania ofert wiążących na budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Dlaczego? "Powodem przedłużenia terminu jest potrzeba przeznaczenia kolejnych tygodni przez podmioty zaproszone do postępowania na konsultacje niezbędne do prawidłowego przygotowania ofert" - poinformował Port Gdynia.



Termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia mijał 14 czerwca. Zamiast informacji, czy i ile ofert wpłynęło, poinformowano, że oferenci mają czas do 30 września tego roku.

Kto nam mebluje gdyński port? Historia o Kto nam mebluje gdyński port? Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny

Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). To jedna z najważniejszych i największych inwestycji w polskiej gospodarce morskiej ostatnich lat. Będzie stanowić przedłużenie Portu Gdynia w stronę morza. Nowy teren, powstały w wyniku zalądowienia części akwenu, będzie miał ok. 151 ha. Według wstępnych planów na nim miał być ulokowany terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe mają docelowo sięgnąć 2,5 mln TEU. Zgodnie z przyjętym planem pierwsze statki powinny zacumować przy nowych nabrzeżach w 2029 r.


- Jej niezbędną składową jest budowa nowych falochronów (niedawno wybrano wykonawcę tej inwestycji). Sukcesowi projektu oraz całego Portu Gdynia posłużą także inwestycje komplementarne, tzn. budowa Drogi Czerwonej oraz linii kolejowej nr 201, zapewniające poprawę dostępności drogowej i kolejowej do gdyńskiego portu. Opracowywana jest także dokumentacja projektowa estakady drogowej do Portu Zewnętrznego, dla której przewiduje się pozyskanie pozwolenia na budowę na początku 2026 r. Natomiast na etapie koncepcyjnym są prace związane z budową parkingu centralnego w Dolinie Logistycznej, stanowiącej zaplecze portu - poinformował Port Gdyni.
Kto jest w gronie zainteresowanych? W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy:
  • konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS,
  • konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Limited (Londyn),
  • firma Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa,
  • firma International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili.



Czy przedłużenie terminu składania ofert nie zaburzy harmonogramu?

- Przedłużenie postępowania pozwoli kontynuować je w obecnej formule, której pozytywnej oceny udzielił Europejski Bank Inwestycyjny. Obecne wydłużenie terminu w żaden sposób nie zagraża realizacji inwestycji zgodnie z Programem Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 r. - poinformował Port Gdynia.

Miejsca

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Zainteresowane konsorcja z Francji,UK,nawet z Filipin,jedno z Polski.To podobnie jak na polskie wiatraki,chrapkę mają Niemcy,Duńczycy, Norwegowie.Dlaczego takie przetargi nie mają z założenia polskiego
    inwestora?Przecież mamy tylu inżynierów,bo wątpię że wszyscy wyjechali.Polak potrafi,przed wojną byliśmy potęga inżynierską,samoloty,motocykle...a dziś?

    • 35 6

    • Bo politycy pilnują, aby nam się nie opłacało

      I tak port wybudują Francuzi czy Filipińczycy, operatorami będą Niemcy, obsługę kolejową zapewnią Czesi itp..
      Co zrobi Polak? W TVN powiedzą, że kapitał nie ma narodowości ;-)

      • 13 4

    • Gdyż nasi inżynierowie to tacy jak Ty Dr.

      Nawet mglistego pojęcia nie mają, jak funkcjonuje port. Port zewnętrzny bez wyprowadzenia kontenerów z portu to już jest polski wynalazek na miarę Darwina.

      • 4 5

    • Startuj w przetargu.

      Inwestuj i zarabiaj pieniądze. Kto ci broni?

      • 1 2

  • Na port zewnętrzny w Gdyni jeszcze poczekamy.

    Ojej dlaczego mnie to nie dziwi. :D Jak na wszystko...

    • 49 1

  • I na cpk (4)

    I na atom
    I na godne życie
    Nic to, obywatele wytrzymają

    • 58 6

    • Jak głosujeta tak mata (1)

      • 23 3

      • Widzowie tvn

        Na szczęście cieszą się, że pis już nie rządzi.

        • 11 1

    • CPK jest niepotrzebnym bublem (1)

      KDP to świetny pomysł, szprychy szybkiej kolei (uzupełnione układem regionalnym-dowozowym) to coś czego bardzo brakuje, a co też sprawdza się na zachodzie od wielu lat. Natomiast CPK nie ma sensu w sytuacji dynamicznie rozwijających się portów w Trójmieście, Warszawie czy Krakowie (właściwie każde duże miasto ma swoje lotnisko - i proszę się nie śmiać z Gdyni czy Radomia).

      • 4 15

      • CPK ma zastąpić Okęcie, które wcześniej czy później będzie musiało przestać funkcjonować ze względu na położenie i ograniczenia rozwoju. Inne lotniska takie jak Gdańsk czy Kraków albo Katowice zostaną, bo są nastawione na tanie linie, które nie będą na CPK bo im się nie będzie opłacało. CPK ma być portem przesiadkowym na loty dalekie, międzykontynentalne, portem cargo i wojskowym. Bubel to Twoje wypociny.

        • 2 0

  • Port zewnętrzny, cpk, atom, Świnoujście, Malaszewicze, Odra itd (4)

    Po co nam to wszystko skoro jest u naszych zachodnich przyjaciół??

    • 47 19

    • Ile płacą za trolling? (3)

      Powiedz lepiej ile zysku przynosi Przekop Mierzei Wislanej (z poglebionym torem podejsciowym do portu w Elblągu, bo przecież nie zapomnieliście tego wykonać, prawda? Prawda..?)

      • 11 12

      • Ile zysku

        Przynosi obwodnica trójmiasta?

        • 8 6

      • Przekop powstał aby wyprowadzić kasę z budżetu.

        Nigdy nie będzie zarabiał, o zwrocie kosztów można tylko pomarzyć.

        • 7 9

      • Oczywiście nie zapomnieli. Pogłębienie toru przez Zalew już zrobiony, teraz robią przez rzekę. Problemem jest ostatni kawałek w porcie, bo miasto nie ma na to kasy. Wystarczy się trochę zainteresować a nie tylko czerpać wiedzę z TVN.

        • 1 0

  • Hhahahha

    Na Świętego Nigdy!

    • 28 1

  • Nihil novi (4)

    • 21 0

    • Dlaczego pociągi z kontenerami nadal wjeżdżają z Białorusi do Polski przez Małaszewicze? (3)

      Czy Polska wspiera reżim Łukaszenki? Kto za to odpowiada? Ministerstwo Infrastruktury?

      • 3 5

      • Spokojnie bo ci żyłka pęknie spekulancie

        • 1 2

      • Bo najwięcej wozi tam DB.

        • 3 0

      • bo handel z Chinami normalnie się odbywa

        • 3 0

  • Terminalu zbożowego też nie będzie (6)

    Po to Niemcy przysłali tu swojego człowieka żeby Polska była skansenem Europy.

    • 57 28

    • Terminal zbożowy to trzeba była realizować 2,5 roku temu. Teraz to można zorganizować konferencję na ten temat. (3)

      • 10 5

      • Nein! (2)

        Nie może być konkurencji dla Niemiec

        • 13 7

        • Idź tam zobacz, bo putin cie wołał (1)

          • 3 9

          • Leżeć mnie tu cichutko, bo smyczą po łapkach dam:)

            • 5 1

    • Najlepiej niech ten terminal będzie państwowy, żeby posadki były.

      • 0 6

    • Przecież jest.

      Nikt nie ma zamiaru go likwidować.

      • 2 2

  • Hutchison politycznie najgorsza opcja. (3)

    Ale jedynie oni ogarną wystarczający ruch w porcie. Jedynie APM mógłby z nimi konkurować. Kiedy mózgowcy z portu Gdansk i Gdynia ogarną, że największym problemem są Tiry, które z uporem maniaka kierują do portu. Powinny być terminale pośrednie a kontenery dowożone do portu śródlądowymi statkami.

    • 25 28

    • (1)

      Same minusy tego portu.Plaża w Gdyni zniknie jak i przybrzeżne rejony zarosną ziemią i trawą.Następny minus nigdy już nie zobaczymy tych dużych statków z bliska ,tak jak z ostrogi przy muzeum emigracji.

      • 3 8

      • to są minusy??!

        ciekawe kryteria dla działań gospodarczych...

        • 5 0

    • Jak śródlądowymi jak Wisła nie nadaje się do żeglugi?

      A z roku na rok jest tylko gorzej?

      Jedyna opcja to kolej.

      • 4 1

  • Za Tuska czyli generalnego gubernatora nic co ma służyć Polakom nie powstanie, ale tego niektórzy chcieli (8)

    • 50 27

    • Nie udlaw się propagandą (4)

      8 lat rzadow Pisu I gdzie atom? Gdzie KDP? Gdzie dobrobyt? Odpowiadam: w Niemczech!

      • 12 17

      • ale jest przekop... dla kajaków (2)

        • 9 12

        • (1)

          Już szparagi czekają w Niemczech na ciebie albo zlewozmywak

          • 12 3

          • Nie martw się.

            Ty nawet do takiej pracy nie masz kwalifikacji.

            • 3 10

      • Może sobie przypomnisz kiedy miała powstać elektrownia atomowa budowana przez Grada więc nie ściemniaj już Niemcy czekają na ciebie przy zbiorze szparagow

        • 2 0

    • I cyk, kolejny namierzony. Czerwony i zły na ludzi, że mu życie nie wyszło.

      • 4 9

    • Bardzo wielu chce i będzie chciało poto Niemcy go tu przyslali

      • 8 3

    • Tak głosowali bo tak chcieli teraz na zlewozmywak i szparagi nic im więcej nie zostalo

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane