- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (46 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 3 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (61 opinii)
- 4 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (208 opinii)
- 5 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (283 opinie)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (122 opinie)
Z Chin do Gdyni. Nowe połączenie intermodalne
30 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat)
Port Gdynia zyska nowe połączenie z Chin, ale co ciekawe, nie drogą morską, a lądową. Pierwszy pociąg intermodalny tuż przed świętami przejechał trasę z chińskiego Xi'an do terminalu GCT Hutchison. Skład transportował 44 kontenery, które dotarły do Gdyni w czasie krótszym niż trzy tygodnie, pokonując osiem stref czasowych.
Pierwszy transport zrealizowano dzięki współpracy DB Cargo Eurasia z Xi'an International Trade and Logistics oraz Agencją Celną Langowski Logistics. Po rozładowaniu i odprawie na terminalu GCT ładunki ruszyły w dalszą podróż do klientów w Polsce, ale także drogą morską do klientów skandynawskich, do Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Gdynia jest kolejnym polskim miastem, które będzie mieć bezpośrednie połączenie kolejowe z Chinami w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Jak zapowiedział operator kolejowy DB Cargo Euroasia, w przyszłym roku planuje utworzyć regularny serwis na tej trasie.
W listopadzie 2019 r. swój pierwszy pociąg z Chin przyjął terminal DCT w Porcie Gdańsk. Połączenie z Dalekiego Wschodu uruchomiła firma Adampol. Pierwszym transportem przyjechało 30 kontenerów, głównie z elektroniką i odzieżą, część udała się w dalszą podróż, ale tym razem drogą morską m.in. do Helsinek.
Czytaj też:
Pierwszy pociąg z Chin do DCT. Kontener w 12 dni
Według założeń uruchamiane połączenia kolejowe z Chin nie mają być konkurencją dla połączeń dalekomorskich, a jedynie uzupełnieniem oferty. Pamiętajmy, że pociąg jednorazowo zabiera ok. 40 kontenerów, a największe kontenerowce ponad 23 tys. kontenerów.
- Dzięki uruchomieniu połączenia między naszym terminalem w Małaszewiczach a DCT Gdańsk wiele szlaków transportowych, do tej pory prowadzących z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii oraz Skandynawii, zostanie przyspieszonych nawet o pięć dni - powiedziała Elena Łukanowa, prezes zarządu Adampolu na uroczystości z okazji pierwszego połączenia.
I właśnie o czas transportu tu chodzi. Jeśli komuś najbardziej zależy właśnie na czasie, może wybrać transport lotniczy, niestety jest on 20, a czasem nawet 30 razy droższy niż pociąg czy statek. Najtaniej jest przewieźć towar statkiem, ale też trwa to najdłużej. Kontenerowce do Europy płyną od 40 do 50 dni (do DCT ok. 45 dni). Pociąg w tym zestawieniu jest bardzo atrakcyjny. Towar dociera na miejsce średnio w 14 dni i jest tylko dwa razy drożej niż statkiem.
Czas przejazdu pociągu może wynieść nawet 12 dni, ale możliwe jest skrócenie tranzytu nawet do 10 dni, a - doliczając do niego dwudniowy czas bezpośredniego serwisu morskiego - całe rozwiązanie umożliwi dostawy towarów z centralnych Chin w okolice Londynu, Sztokholmu, Oslo czy Helsinek przez trójmiejskie porty nawet w 12-14 dni.