• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Gądek do Gdyni, czyli w Polzug Intermodal w BCT

Wioletta Kakowska-Mehring
1 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Polzug to kolejny po Baltic Rail, PCC Intermodal i PKP Cargo intermodalny klient BCT. Polzug to kolejny po Baltic Rail, PCC Intermodal i PKP Cargo intermodalny klient BCT.

Firma Polzug Intermodal uruchomiła regularne połączenie kolejowe z Gądek pod Poznaniem do Gdyni, a dokładniej do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Jeszcze kilka lat temu transport
kolejowy w BCT stanowił 5 proc., dziś to już 40 proc.


Trójmiasto stanie się ważnym punktem na mapie transportu intermodalnego?


To już kolejne połączenie kolejowe w tym roku w BCT. W połowie maja po raz pierwszy Bałtycki Terminal Kontenerowy przyjął pociąg z kontenerami z Dąbrowy Górniczej. Pociąg należał do międzynarodowego operatora kolejowego Balic Rail, z którym gdyński terminal podpisał umowę. Obecnie pociągi z BCT jeżdżą do Dąbrowy Górniczej dwa razy w tygodniu dając połączenie z Austrią i Słowenią.

Polzug to kolejny po Baltic Rail, PCC Intermodal i PKP Cargo intermodalny klient BCT. Transport intermodalny, czyli kombinowany , to typ transportu polegający na przewozie ładunków środkami przewozowymi różnych gałęzi transportu. Do przewozu ładunku wykorzystuje się więcej niż jedną gałąź transportu, przy jednoczesnym wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej np. kontenera na całej trasie przewozów.

Polzug Intermodal jest niemieckim kolejowym operatorem pociągów kontenerowych, które dotychczas kursowały pomiędzy północnoeuropejskimi portami kontenerowymi w Hamburgu, Bremerhaven i Rotterdamie a zapleczem lądowym portów w Polsce i Europie Wschodniej. Początkowo terminal będzie obsługiwał pociągi trzy razy w tygodniu. Docelowo pociągi przyjeżdżać będą do BCT co drugi dzień.

- Otwarcie nowego regularnego serwisu Polzuga z Poznania do Gdyni, umożliwi przekierowanie części ładunków do tej pory zmierzających do portów Europy zachodniej na porty polskie. Jest to bezsprzeczny dowód na wzrastającą konkurencyjność polskich terminali kontenerowych względem np. terminali niemieckich, które przez ostatnie lata zdołały przejąć sporą część polskiego handlu morskiego - twierdzi Piotr Frąckowiak, Intermodal Manager BCT. - Inwestowanie w transport intermodalny w Polsce zaczyna przynosić wymierne korzyści. Postępująca poprawa warunków i organizacji transportu kontenerów koleją w naszym kraju spowodowała, że nasze porty zaczynają odzyskiwać utracone wcześniej naturalne zaplecze. Dzięki koncentracji polskich ładunków w polskich portach zyskują nie tylko same terminale, ale też cała nasza gospodarka.

Transport lądowy w Polsce opiera się przede wszystkim na przewozach samochodowych, które w 2010 roku miały blisko 74 proc. udziału w rynku. Dla porównania, transport koleją stanowił w tym samym czasie niecałe 17 proc. To wciąż bardzo mało. Transport kolejowy w BCT stanowi ok. 40 proc. wszystkich przewozów obsługiwanych w relacjach lądowych. To znaczny wzrost w porównaniu do lat ubiegłych. W 2011 kontenery przewożone koleją stanowiły 37 proc., w 2010 - 15 proc. a jeszcze 3 lata wcześniej w 2007 jedyne 5 proc. całości kontenerów obsługiwanych na BCT w relacjach lądowych.

- Transport kolejowy jest tańszy i punktualniejszy. Jeżeli ma się dużą masę towarową do przewiezienia, to tego nie robi się 40 ciężarówkami, bo każda przyjedzie o innej godzinie, a do tego będzie drożej. Wysłanie jednego, zblokowanego pociągu z 40 kontenerami jest lepszym rozwiązaniem, mimo wciąż wysokich opłat jakie trzeba wnieść do PLK - uważa Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT, który bardzo aktywnie zajął się agitacją m.in. na rzecz rozwoju transportu intermodalnego.

Bałtycki Terminal Kontenerowy obecnie realizuje największy w swojej historii program inwestycyjny o wartości 153 mln zł, dzięki któremu m.in. zmodernizuje infrastrukturę kolejową a w efekcie zwiększy swoje zdolności przeładunkowe na kolei.

Miejsca

Opinie (29) 1 zablokowana

  • Gdynia - moje miasto. (1)

    • 17 10

    • Trójmiasto moje miasto

      • 12 1

  • no tak. Po co wojna skoro i tak dziś nasze żony tyrają w kauflandach, lidlach...

    to wszystko ściema

    • 8 8

  • 3 razy w tygodniu a co drugi dzien? (3)

    jaka jest roznica?

    • 3 3

    • a taka... (1)

      gdy trzy razy w tyg ( w miesiącu 12 razy)
      co drugi dzień (w miesiącu 15 razy)

      • 5 0

      • co drugi dzień to 3,5 raza na tydzień

        czyli 16,7% częściej. Chciałbyś być grubszy o 16,7%?

        • 1 0

    • 3x w tygodniu może być dzień po dniu

      nie wiem o co ci chodzi.

      • 1 0

  • dobra wiadomość (1)

    Ufff, będzie mniej tirów na drogach i środowisko na tym skorzysta, super idea:)

    • 14 2

    • a środowisko skorzysta bo prąd napędzający pociągi produkujemy ze źródeł odnawialnych

      • 1 0

  • Ciekawe ile zarabia w Polsce osoba na takiej suwnicy? (5)

    W którymś z programów na Disovery podawano, że w Stanach to ponad sto tysięcy zielonych rocznie. U nas pewnie też. Tylko, że nie dolraów, a złotych, i nie w roku ale na trzy lata.

    • 9 3

    • (4)

      około 3,500 netto

      • 0 1

      • Jak na tak odpowiedzialną (3)

        pracę to nie są duże pieniądze.

        • 3 0

        • zawsze można przeprowadzić się do USA... (2)

          dc

          • 3 5

          • Czasem chce się pracować w miejcu (1)

            urodzenia.

            • 7 0

            • albo rybka albo pipka

              amen

              • 3 1

  • "Transport intermodalny, czyli kombinowany , to typ transportu polegający na przewozie ładunków środkami przewozowymi różnych gałęzi transportu. Do przewozu ładunku wykorzystuje się więcej niż jedną gałąź transportu, przy jednoczesnym wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej np. kontenera na całej trasie przewozów. "
    Prawie dobrze. Transport kombinowany jest pojęciem szerszym - jest to transport z wykorzystaniem więcej niż jednego środka transportu. Transport intermodalny jest pojęciem węższym - jedna jednostka ładunkowa, kilka gałęzi transportu, ponadto o transporcie intermodalnym mówimy zwykle wtedy gdy na zasadniczej części trasy korzystamy z transportu wodnego lub kolejowego, a na etapie dowozowo-odwozowym z transportu samochodowego (aspekt ekologiczny).

    • 3 1

  • Ciekawe jakie duże firmy są w Poznaniu, które robią 40 kontenerów na jednym pociągu.... (2)

    • 2 2

    • pomyśl i zerknij na mapę i zobacz gdzie to jest i co tam biegnie i dokąd!

      • 1 0

    • a skad pomysl, ze caly pociag musi byc dla tej samej firmy? czy na statku oceanicznym plyna tylko kontenery jednej firmy?

      • 0 0

  • Józef Bąk jak nic.....

    zaraz sie z ten biznes zabierze i stworzy siatke powiązań: platformerskie miernoty-port Gdynia-Amber Tusk.
    I tylko Gdyni szkoda

    • 5 10

  • Polzug ?.... a co to za firma i skąd ta "po polskiemu " brzmiąca jej nazwa ?...

    • 0 2

  • POLZUG

    To firma powołana przez PKP wspólnie z Niemcami z Hamburga, by wozić towary między Polską a największym polskim portem - Hamburgiem. Niemcy dotąd się dziwią, że ten pomysł na biznes został w Polsce zaakceptowany.

    • 6 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane