• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy żaglowiec z gdańskiej stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
16 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Żaglowiec "El-Mellah" wypływa na próby morskie

Żaglowiec "El-Mellah" budowany w Remontowa Shipbuilding dla Wyższej Szkoły Morskiej Algierii po raz pierwszy wyruszył na próby morskie. Zaplanowano kilkudniowe testy z krótką przerwą na wymianę załogi, warto więc wypatrywać go z plaży skoro sezon w pełni.



Jednostka otrzyma imię "El-Mellah", czyli po arabsku "żeglarz". Ma parametry porównywalne z "Darem Młodzieży". Jej długość całkowita to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek.

Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest Zygmunt Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting. Żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w okresie zimy polarnej. Trzymasztowa fregata służyć będzie kadetom Wyższej Szkoły Morskiej Algierii w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego.

Dodatkowo, jak większość statków żaglowych, pełnić będzie funkcje reprezentacyjne, a także brać udział w zawodach i regatach międzynarodowych. Poza budową statku, kontrakt obejmuje również szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone zostanie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni.

"El-Mellah" to wyjątkowa jednostka dla gdańskiej firmy, bowiem jest to pierwszy żaglowiec w historii tej stoczni i tysięczny statek, jaki zwodowano w Remontowa Shipbuilding (dawnej Stoczni Północnej).

Żaglowiec "El-Mellah" w stoczni Remontowa Shipbuilding

Miejsca

Opinie (100) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

    koniec świata (8)

    • 1 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

      piękna Fregata (7)

      ten sam konstruktor (Choreń) co Daru Pomorza
      minimalnie dłuższa 110 m- (DM - po pokładzie: 94,2 m, z bukszprytem: 108,815 m)
      szersza 14,5 m - (DM 14 m)
      powierzchnia żagli o 15 m mniejsza (DM - 3015 m2)

      • 3 3

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

        (2)

        I z wikipedi umie zrobić kopiuj - wklej. Co za sprytna bestyja. Na chrobrego cie tak wyszkolili?

        • 3 1

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

          (1)

          wikipedia jest dla takich jak ty ...
          powyższe dane są ze strony PYA (pewnie nawet nie wiesz "sprytna bestio" co ten skrót oznacza)

          • 0 2

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

        (3)

        Jak powstał Dar Pomorza (1909) pan Choreń jeszcze się nie urodził.

        • 5 1

  • Króca fiks, Pierońskie cudo (1)

    Wicie kielo to dutków trza dać, co by takie fcieli dlo mnie urychtować?

    • 9 1

    • wagon

      • 4 0

  • (4)

    Jest bardzo ładny, to fakt.
    szkoda że to może być ostatni tak poważny statek z pod szyldu rsb.
    ostatnie zmiany kadrowe mogą doprowadzić do końca tej dynamicznie rozwijającej się firmy przez ostatnie sześć lat

    • 19 5

    • Nauczycielu amatorze.... (1)

      ... nie ucz Sojki prowadzić stoczni. Akurat on wie co robi, w odróżnieniu do ciebie.

      • 8 5

      • Nie wiesz człowieku z kim chcesz polemizować.
        Jak masz interes trzymać panu S palec w .... to uważaj bo nie jeden już się popażył tkwiąc u jego boku.

        • 7 5

    • po (1)

      sie skonczylo i nie placz!!!
      Cieciu bez szkoly

      • 0 1

      • ?!?!?!?!

        • 1 0

  • szkoda, że AM nie dba tak o swoich studentów i absolwentów (5)

    "szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone zostanie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni."

    Jest bardzo wielu chłopaków z dyplomem oficera/mechanika, którzy mają problem ze znalezieniem pracy. Mowa tu o nawigatorach i mechanikach.

    Niestety pływanie dla Polaków się skończyło - teraz jest moda na tanich panów ze wschodu, gdzie połowa z nich ma kupione papiery. Proszę sprawdzić ilu ukraińców "dostało" się na AM w Szczecinie czy Gdyni, zostaliśmy zalani. Możemy się przebić jedynie inteligencją/wiedzą/znajomością języków. Do tego dochodzą roczne przykościelne szkółki dla dorosyłych, które w rok robią z Ciebie oficera :) W tym przypadku mowa o naskręt, sdk.
    Jesteśmy taką nacją, która sobie nie pomoże, a jedynie utrudni i zrobi pod górę.

    Niestety smutne to i prawdziwe. Możecie Państwo zweryfikować informacje na różnych branżowych portalach. Mało tego, zarobki dla szeregowych marynarzy są takie same jak w latach 90"

    • 13 8

    • Navigare: (4)

      - w jaki sposob AM mialaby zadbac? Znalezc im prace? Tak lekko nie ma. Konczylem owczesna WSM (przyzakladowa szkola zawodowa PLO) - na dwa miesiace przed praktykami na czwartym roku, PLo powiedzialo - walcie sie, nie placimy praktykantom I bierzemy tylko kilku. trzeba sobie bylo radzic.
      - co do tanich nacji wypierajacych nas z rynku - to jak najbardziej prawda, ale kiedys to Polacy wyparli Hiszpanow. Takie czasy - stawki sie nie zmienily, jest sporo tanszych na rynku, chetnych do pracy.
      - wspolczuje obecnym absolwentom I jesli moge doradzic - tylko wysoka specjalizacja: off-shore, DSV, "wiertarki" itp. Tam jeszcze jest kasa. Potem szybko w gore I do biura - choc superintendentom tez sie skonczylo Eldorado.
      - co do kursow "przykoscielnych" - umowmy sie, zeby zostac oficerem nie sa potrzebne wyzsze studia. Sorry - to nie jest leczenie raka, ani konstrukcja rakiet balistycznych. Znam wielu ludzi, ktorzy sa po kursach I nie widze roznicy w ich wiedzy zawodowej. Sam konczylem WSM (tez "gwiazdojeb") - I juz wtedy widzialem, jak duzo zbednego "balastu" jest w programie nauczania. Bardziej jednak wkurzalo mnie to, ze szkola wypuszczala wtedy kandydatow na kursy w SDKo, bo bez dodatkowych kursow na dyplom nie mozna bylo liczyc. Kursy obejmowaly to co mialem w programie studio - chodzilo tylko o kase.

      Powodzenia I kilo stopy pod woda.

      • 4 3

      • (1)

        To jest nic, pływam z brytyjczykami co zarabiają tyle co ja na pokładzie (a nie jest to dużo) i się dziwię że na może poszli... Brat pracując w Anglii jako kierowca ma więcej jak brytyjski Officer na wycieczkowcu. Pływanie się kończy, a offshory to nadal dla wielu tylko marzenie.

        • 1 0

        • Jest straszna kicha - kiedy widze oferte C/E za 9000 USD miesiecznie (platne tylko0 i kontrakt na 5-6 miesiecy.

          - to sie zastanawiam, kto jeszcze chce studiowac I "plywac"?

          Szczerze - na morze juz nie wracam, kiedy urwie mi sie obecna praca to zaczne dzialac na ladzie. Zbyt male place w stosunku do poswiecen (rozlaka) i odpowiedzialnosci (typu aresztowanie starego, bo mu nigeryjski motorek wylal wiadro diesla za burte).

          Lepiej zrobic jakiegos NEBOSHa (BHP) I zalapac sie na ladzie - wieksza kasa I jest zapotrzebowanie.

          • 1 0

      • Kilo stopy pod woda? Stope mierzy sie w calach.

        1 ft = 12" (cali). Nie w kilogramach. Szkoly morskie w Polsce otrzymaly status uczelni wyzszych i w zwiazku z tym aby uzyskac dyplom magisterski to odpowiednia wiedze nalezalo posiadac. A ze potem w praktyce potrzebne jej bylo maximum 20% to jest tak z kazda specjalizacja. Tam gdzie znajdziesz prace to bedziesz robil i pielegnowal w sobie tylko to czym aktualnie dane miejsce sie zajmuje a reszta wyparuje po kilku latach. Takie jest zycie. Smutne zycie....

        • 1 1

      • gdzieś dzwonią

        Żeglarzom życzy się stopy wody pod kilem .

        • 1 1

  • Piekna jednostka.....az milo popatrzec (2)

    Naprawde ereszcue cis pozytywnego oprocz tego codziennego kalu i rzygowin gdanskich.
    Piekna fregata....Polacy zawsze budowali piekne statki. Tylko UE i ryzemu pomiotowi bylo nie wsmak i zaczal wykanczac stocznie wszak taki rozkaz dostal z Berlina by wykonczyc konkurencje bo tak by nikt za eur nie budowal

    • 11 12

    • Byly rzad Mieczyslawa Rakowskiego mial w tym

      najwiekszy udzial.

      • 0 1

    • Bełkot nędznego kundla nasłanego przez plaszczaka.

      • 0 0

  • zal ci sciska ze on w gdansku powstal

    • 4 4

  • widzialem go wczoraj jak ze stoczni byl holowany .Piekny zaglowiec. bylo to o 15 20 , (3)

    • 13 0

    • Ja o 15:22 piłem Żubra na żaglowej koło urzędu skarbowego jak by to kogoś interesowało. (2)

      • 3 3

      • szczyny a nie zubra piles... ten zubr ani smakuje ani pachnie piwem....grzechem jest te szczyny piwem nazywac.

        • 5 2

      • O 15:22?

        W krzakach na Żaglowej? Ten nieogolony menel w dresie z puszką w garści? Widziałem Cię, jak przyjechałem zapłacić podatki.

        • 0 0

  • Nieprawda!! (3)

    Przecież z winy Tuska nie ma już polskich stoczni!! W telewizorze mówiły!!

    • 13 9

    • Resztki zostaly (1)

      Bo niedokonczyl dziela......za szybko do brukseli poszedl i stocznie sie odradzaja..co jest kobkurencja dla ue. Bo on powinien powstac w stoczni niemieckiej a nie naszej

      • 0 16

      • Spoko, już w Szczecinie znany stoczniowiec vel złodziej trampek buduje stocznię najpotężniejszą na świecie.

        • 4 0

    • Pewnie w TVpis mówili:)

      • 7 1

  • Warto zaznaczyć

    że owszem, dla szkoły ale Marynarki Wojennej Algierii

    • 3 1

  • To nasza marka

    "Choreń" bezkonkurencyjny. Piękna fregata. Trzeba czekać na moment stania w w szranki z Darem Młodzieży. Gratulacje.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane