• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie

Robert Kiewlicz
1 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Największe jednostki wpływają obecnie do gdańskiego terminalu DCT. Tam jednak ich bunkrowania odbywają się nieregularnie i dostarczane są relatywnie małe ilości paliwa żeglugowego. Największe jednostki wpływają obecnie do gdańskiego terminalu DCT. Tam jednak ich bunkrowania odbywają się nieregularnie i dostarczane są relatywnie małe ilości paliwa żeglugowego.

Do gdańskiego portu wpływają coraz większe jednostki. Ostatnio terminal DCT odwiedził "OOCL Hong Kong", który może pomieścić na pokładzie aż 21 413 kontenerów dwudziestostopowych. Choć jednak gigantyczne statki coraz częściej cumują w naszych portach, to paliwo bunkrują (tankują) na wodach rosyjskich. Powód? Brak infrastruktury i odpowiednio dużych jednostek do tankowania statków na morzu. Jest także aspekt ekonomiczny. Rosyjskie, zasiarczone paliwo, jest o wiele tańsze. Niektórym firmom bardziej opłaca się zapłacić kary za niestosowanie się do tzw. dyrektywy siarkowej, niż modernizować statki czy płacić za drogie paliwo niskosiarkowe .


Co w największym stopniu wpływa na obecną kondycję naszej gospodarki morskiej?


Największe jednostki wpływają obecnie do gdańskiego terminalu DCT. Tam jednak ich bunkrowania odbywają się nieregularnie i dostarczane są relatywnie małe ilości paliwa żeglugowego. Dostawami paliw żeglugowych zajmują się takie firmy jak m.in. Lotos.

- Kontenerowce zawijające do Gdańska nie korzystają z usług firm rosyjskich w czasie postoju w porcie w Gdańsku, lecz część armatorów decyduje się bunkrować paliwo na redzie portu w Kaliningradzie, kiedy faktycznie korzystają z usług firm rosyjskich zajmujących się bunkrowaniem - tłumaczy Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk. - Sytuacja taka wynika z braku na rynku odpowiednich ilości odpowiedniego paliwa żeglugowego w konkurencyjnej cenie, a co za tym idzie z braku odpowiednio dużych jednostek bunkrujących (tzw. bunkierek), które mogą jednorazowo podawać duże ilości paliwa z odpowiednią ratą bunkrowania (przepustowość pomp na godzinę).
Obecnie paliwo dostarczane jest bunkierkami na Zatoce Gdańskiej i autocysternami w portach. Gdańska rafineria produkuje dwa rodzaje tego paliwa: lekkie MGO (Marine Gas Oil) o zawartości siarki do 0,1 proc. i ciężkie IFO380 (Intermidiate Fuel Oil) o zawartości siarki do 3,5 proc. W większych ilościach produkowane i sprzedawane jest MGO. Ciekawostką jest to, że spółka Lotos Marine bunkruje również statki napędzane LNG. W Trójmieście działają także spółki dostarczające paliwa dla statków: Ship-Service z Grupy Orlen oraz Oktan.

- Sytuacja związana z bunkrowaniem największych jednostek do DCT nie zmieniła się w ostatnim czasie, trwa tak od początku istnienia tego terminala. Z naszej strony mogę jedynie potwierdzić, że te statki nie bunkrują się na terenie ZMPG SA - dodaje Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Port Gdańsk jest zainteresowany tym, by statki te pobierały paliwo na terenie ZMPG SA, niemniej jednak, jako Zarząd Portu nie prowadzimy działalności bunkrowania statków, gdyż nie jest to zgodne z ustawą o portach i przystaniach morskich, która zabrania prowadzenia takiej działalności przez zarządy portów morskich.
Przypomnijmy, że unijna dyrektywa nakłada na armatorów obowiązek redukcji zawartości siarki od 2015 roku z 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach wykorzystywanych przez statki pływające na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche. Eksperci twierdzą, że po wprowadzeniu tzw. dyrektywy siarkowej ceny paliwa, które są najdroższym składnikiem kosztów użytkowania statku, znacznie wzrosły.

Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, największy klient DCT - Maersk Line oświadczył, że przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki będzie kosztowało firmę dodatkowe 200 mln dolarów rocznie. Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki.

Na nasze pytania o to, dlaczego kontenerowce zawijające do DCT nie korzystają z usług firm polskich, a firm rosyjskich i czy problemem jest brak odpowiedniej infrastruktury, czy cena - firma Maersk nie odpowiedziała.

Jednak jeszcze w 2014 roku, czyli tuż przed wprowadzeniem dyrektywy siarkowej, doradca Maerska - Mads Stensen - stwierdził w jednej z wypowiedzi prasowych, że: "pole do nieprzestrzegania przepisów istnieje, ponieważ można zaoszczędzić sporo pieniędzy. W dłuższej perspektywie czasu firmy, które zastosują się do nowych regulacji nie będą mogły konkurować z tymi, które nie będą ich przestrzegać".

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska.

Miejsca

Opinie (94) 1 zablokowana

  • Co w tym dziwnego jak w obwodzie Kaliningradzkim cena paliwa jest niższa o połowę?

    Jak bym mógł sam bym tam tankował.

    • 5 0

  • Bo to wszystko wina KACZORA

    • 2 1

  • a nie ma kar w Unii (1)

    czyj to biznes skoro nie ma zakazu tankowania rosyjskiego syfu....Schredrea ?

    • 8 1

    • to co piszą nie zawsze jest zgodne z prawdą, jakoś trzeba oczernić Rosjan i ich interesy stąd pojawia się zasiarczone paliwo

      ciekawe czy ktoś brał na testy te ich paliwa i czy rzeczywiście są one zasiarczone
      ostatnio gdzie tylko pojawia się artykuł o rosyjskich interesach od razu wrzuca się kontrę
      prawda jest taka, że wszyscy dookoła robią z nimi interesy tylko się unosimy dumą

      • 0 0

  • trzeci swiat i zascianek Europy

    • 2 0

  • "Choć jednak gigantyczne statki coraz częściej cumują w naszych portach.."

    Jakich naszych portach? Ze wszystkich naszych portów to cumują one jedynie w Porcie w Gdańsku

    • 5 1

  • Wogule poco ten artykuł ... Polska i tak jest marginesem dla armatorów a my wsiejy ze zawija statek do Gdańska ... znowu dla PR bo nikt niechce robić z dct ???

    • 2 5

  • Co w największym stopniu wpływa na obecną kondycję naszej gospodarki morskiej? (1)

    Dobra zmiana ?

    • 2 1

    • Chyba Dojna Zmiana?

      SKOKowcy, jacyś asystenci z biur pisowskich posłów i przede wszystkim pociotki rządzącej partii nie mają nawet mglistego pojęcia o gospodarce. Ich główne zajęcie to trollowanie w necie.

      • 2 0

  • (2)

    Niby lotos jest najnowoczeszniejsza rafineria w Europie (jak to klepia w reklamie) a nie sa w stanie zapewnic takim jednostką paliwa . Czyz to nie dziwne?;)

    • 16 17

    • (1)

      porządna rafineria nie produkuje zasiarczonego syfu, przeczytaj dokładnie artykuł

      • 15 0

      • Porzadne rafinerie stac na produkcje wysokogatunkowych paliw niestety lotos ani nie jest porzadny ani najwiekszy i nie sadze zeby lotos stac bylo na stracenie takich okazji jak tankowanie takich jednostek panie yntelygentny

        • 1 4

  • hym (2)

    takie kontenerowce powinny być na energie atomową

    • 4 2

    • to już było

      swojego czasu eksperymentowano ze statkami handlowymi napędzanymi energią jądrową. za drogie i niebezpieczne w rękach cywilnych. tylko wojsko sobie może na to pozwolić i tak jest chyba ok - za duże ryzyko.

      • 1 0

    • na energie termo-nuklearna

      z napedem hiperplanetarnym

      • 0 4

  • Zmpg (zarząd portu gdańsk ) ma to w d*p. ..
    liczy się tylko kasa za dzierżawę

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane