• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak wygląda okręt podwodny podniesiony z wody

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

ORP Bielik w doku Gdańskiej Stoczni Remontowa.


Drugi z wycofywanych ze służby okrętów podwodnych typu Kobben przechodzi proces wygaszenia gotowości bojowej. ORP Bielik właśnie został wydokowany w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Po tzw. dezaktywacji zostanie wystawiony na sprzedaż. Okręt wyceniono na prawie 760 tys. zł.



Najpierw do "Remontowej" trafił ORP Sęp, teraz w doku jest ORP Bielik. Oba okręty zostały już wycofane z eksploatacji. Stocznia "Remontowa" przeprowadza pierwszy etap tzw. dezaktywacji, czyli wygaszenia ich gotowości bojowej. A co potem? Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych przekaże oba okręty Agencji Mienia Wojskowego, która ma je sprzedać. Według upublicznionej informacji okręt ORP Sęp wyceniono na 750 858,48 zł, a ORP Bielik na 755 856,37 zł.

Niestety dziś Marynarka Wojenna RP dysponuje tylko jednym okrętem podwodnym. Jest nim ORP Orzeł. Jednak wykorzystanie tej jednostki jest utrudnione z powodu ciągu niekończących się postępowań przetargowych i napraw. 

Czytaj też:

Ostatni okręt podwodny stał się bezbronny



Zapytaliśmy naszych czytelników "czy powinniśmy odtworzyć polskie siły podwodne?". Aż 44 proc. odpowiedziało, że "tak", bo to niezbędna część Marynarki Wojennej, 37 proc. uznało, że tylko jeśli będą nowoczesne, bo starych okrętów nam nie trzeba. Tylko 19 proc. uważa, że nie, bo po prostu nas na to nie stać.

Wracając jednak do... jeszcze ORP Bielika. Jakie prace wykona "Remontowa"? W stoczni zostaną wymontowane baterie akumulatory wraz z oprzyrządowaniem. Wymontowane ogniwa mają zostać przewiezione przez wykonawcę do Punktu Bazowania w Helu, zaś ich miejsce zajmie balast stały. Ponadto demontażowi podlegają elementy bezpośrednio związane z bateriami akumulatorów, takie jak systemy ich chłodzenia czy monitoringu, których elementy mają zostać również przewiezione do Helu.

Czytaj też:

Okręt podwodny ORP Bielik kończy służbę



Stocznia będzie musiała ponadto przeprowadzić prace dotyczące odłączenia butli halonowego systemu gaśniczego i neutralizacji tego czynnika przeciwpożarowego, opróżnienia okrętowych zbiorników tlenu, a także zaślepić burtowe zawory systemów wodnych, wykonać dwie linie oświetlenia wnętrza okrętu zasilanego z nabrzeża oraz zabezpieczyć właz wejściowy na kiosku oraz wszystkie otwory znajdujące się na jego szczycie (stanowisko dowodzenia, urządzenia podnośne, np. peryskop). Aby przeprowadzić te wszystkie operacje, okręt trzeba będzie wydokować.

Miejsca

Opinie (128) 6 zablokowanych

  • tak wygląda (2)

    koniec Marynarki Wojennej.
    Na morzu jesteśmy oficjalnie rozbrojeni,nie istniejemy.
    Przez naszych polityków i ich decyzje.

    • 28 5

    • jakich naszych ??

      to władza okupacyjna !

      • 0 0

    • Pytanie czy ci "nasi politycy" to rzeczywiście nasi, czy może tylko nazwiska mają przybrane na podobę naszych, a służą obcym zaborcom

      • 3 0

  • koben

    gotowość bojową to miał on 50 lat temu.

    • 1 0

  • i pomysleć że kiedyś w Gdańsku (28)

    w stoczni Schichau w czasie II WŚ zbudowano 42 okręty podwodne, wychodzi ponad 10 szt rocznie. Dzisiaj nie potrafimy zbudować żadnego. Polska to papierowa potęga.

    • 195 11

    • Poprawię Cię. (15)

      42 U-Booty powstały w Danziger Werft AG, Danzig.

      W F Schichau GmbH, Danzig wybudowano 94 jednostki.

      • 37 0

      • (9)

        Ale tamte były przestarzałe, a nam potrzebne nowoczesne. Wyobrażasz sobie jakbyśmy pływali na U-Bootach VII -kach?

        • 3 8

        • Zrobienie kadłuba to żadna filozofia. Zwykła stalówka tzn. palenie, walcowanie, spawanie. (7)

          Albo kupujemy maszyny albo jedziemy w kooperacji. W kwestii zaworów, sterowania, balastu, automatyki to możemy to zrobić sami albo pójść w gotowe rozwiązania. Możemy wejść ze Szwedami w komitywę, btw sami chcieli ale nasi dali ciała. Z kim mamy rozwijać MW jak nie z nimi? Mamy wspólny interes. Razem możemy zatrzymać FR na wschodzie Bałtyku. A Szwedzi mają technologię i jeszcze chęci aby z nami rozmawiać po wystawieniu ich do wiatru.
          Podsumowując, albo sami będziemy stanowić o sobie, albo zrobią to za nas inni.

          • 25 3

          • Niestety nie zwykła stalówka

            Niestety nie zwykła stalówka i cała masa innych o których nie masz pojęcia.

            • 0 0

          • moze

            komuś zależy żebyśmy byli słabi.

            • 1 0

          • (4)

            U nas to się nie uda. Mam wrażenie, że tym krajem rządzą cwaniacy, których jednym celem jest defraudacja publicznych pieniędzy.

            • 33 3

            • Bardzo dobrze to napisałeś/aś, problemem jest mentalność i pazerność tego narodu. (3)

              • 17 4

              • Ostatnio tak Kropiwnicki płakał o majątek Obajtka (1)

                a teraz się okazuje, że sam ma 9 mieszkań i wycenionych na 4500 za metr.....ciekawe, goni budynia gdańskiego

                • 6 1

              • Biere

                4500zł/m2 - bierę 3 nawet 40metrowe. Cena marzenie. Ale ile wyremontował za państwowe? Przepraszam, ile mu zasponsorowaliśmy z podatków? Obajtek niestety tak jak zięć Hermaszewskiego to złodziej w białych rękawiczkach. A Rysio siedzieć już powinien. I to nie w kabriolecie, a w pierdlu.

                • 1 0

              • polityków z bożej łaski

                • 7 2

        • Przypomnę tylko, że pierwszy okręt podwodny typu XXI zwodowano po raz pierwszy w Gdańsku - 19 kwietnia 1944.

          XXI - najbardziej zaawansowane technicznie operacyjne okręty swojej klasy pierwszej połowy dwudziestego wieku.

          • 8 0

      • I to bez AutoCADA, Rhino, Navisworska, SAPA, meetingów, tasków, itp. (4)

        Chyba zgłupieliśmy przez lata.

        • 36 2

        • Absolwent TBO

          proponuje porównać czas wykreślania linii teoretycznych ręcznie oraz przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Później dochodzi skrócenie czasu palenia blach. A czas to pieniądz.

          • 0 0

        • (2)

          jacy my? to zbudowali Niemcy

          • 13 3

          • jacy niemcy? niemcy wtedy nic nie robili (1)

            to byli naziści+

            • 14 4

            • Tak jak Polski nie było, był PRL

              Pinokio

              • 3 3

    • Rex

      Porównaj sobie stopień skomplikowana tych nowoczesnych op z tymi sprzed 80 lat.

      • 0 0

    • Łatwo się buduje mając siłę niewolniczą, (3)

      jestem ciekaw gdzie dostałbyś pracowników, którzy pracowaliby na kromkę chleba i miskę rozwodnionej zupy dziennie.

      • 4 2

      • (1)

        W polskich zakładach karnych osadzonych jest ok. 81 tys., a oczekujących na osadzenie 30 tys.

        • 1 2

        • Prokurator nie może zadawać pytań kobiecie w 9tym miesiącu ciąży, bo jest to okrutne,

          co dopiero w wycieńczeniem ludzi w stylu niemieckich obozów koncentracyjnych, nie wspomnę o tym że chciałbyś sprowadzić na wybrzeże tylu przestępców, bo tylko wtedy produkcja byłaby rentowna.

          • 1 0

      • Jaki problem? Pinokio chce aby robić za miskę ryżu!

        Prawdziwe patridioty powinni być chętni

        • 1 2

    • A ile czołgów wtedy powstało

      • 0 0

    • dodajmy (4)

      ze w tym czasie okrety klasy XXI byly absolutnym topem techniki swiatowej.W tym czasie w odleglej Korei ludzie po Seulu latali polnadzy w sandalach i jezdzili co najwyzej rikszami.Dzisiaj tam high-tech a na terenie bylej stoczni gdanskiej trawa rosnie a w niej pijaczki rozpijaja winko.Ja p... co sie tutaj stalo,degrengolada,udawane panstwo.

      • 19 1

      • Polska to My. (3)

        Jeżeli umiesz, masz wiedzę, kompetencje i jaja .... To weź się do roboty ... załóż własną firmę. Sorry, Nikt za Ciebie tego nie zrobi.

        • 2 6

        • to pokolenie JP+ 500+ (1)

          im w głowie tylko daj daj daj daj
          i w sobie swojej winy i swojego nieróbstwa i nieudacznictwa nie widzą ... winni są niemcy ruscy żydzi cyganie marsjanie ... ale ONI to nie!

          • 6 4

          • o czym ty gadasz osle

            teraz jest nieporównywalnie trudniej co kol wiek stworzyć i wprowadzić na rynek niż 100 lat temu. Pomysły nie są problemem - problemem jest kasa na badania i certyfikaty, bez których nie możesz udostępnić nic na rynku

            • 4 2

        • Marzenie

          Nawet gdyby ktoś się tego podjął, to niezależnie z jakim kapitałem nie wystartuje do zbrojeniówki tej klasy się nie wbije. Lobbyści zniszczą go podatkami i kosztami certyfikacji. W Polsce dodatkowo zostanie opodatkowany na każdym kroku przynajmniej dwukrotnie.

          • 2 0

    • I pomyśleć

      Podziękuj sowietom. PRL miał ściśle kontrolowane przez ZSRR możliwości w opracowywaniu nowych technologii. Na przykład nie pozwolono nam opracowywać ppk, artylerii, czołgów, samolotów bojowych, okrętów rakietowych ( z wyjątkiem trałowców i desantowców), śmigłowców i masy innych rzeczy. Mamy 44 lata zaniedbań z okresu drugiego najszybszego rozwoju militariów w historii. Nie da się tego nadrobić w 30 lat.

      • 8 0

  • dok

    Ten dok nr 1 jeszcze sie utrzymuje na wodzie taki sam stary jak ten okret

    • 0 1

  • trochę farby i będzie jak nowy :)

    • 0 1

  • Okręty podwodne są nam potrzebne na Bałtyku tak samo jak lotniskowce.

    • 0 1

  • kolejny sukces dojnej zmiany (1)

    • 0 2

    • Nie kompromituj się.

      Nie znasz nawet znaczenia przymiotnika dojna.

      • 0 0

  • (2)

    Na Bałtyku potrzeba nam dobrej obrony rakietowej wybrzeża oraz paru nowoczesnych jednostek wojskowych aby wypełniać misje NATO. Nic więcej nam nie jest potrzebne. Łodzie podwodne na Bałtyku są bezsensowne.

    • 30 13

    • Nie łodzie a okręty

      Bałtyk jest idealnym morzem do wojny podwodnej. Małe, zmienne zasolenie, stosunkowo płytkie może - okręty mogą leżeć na dnie, wiele ujść rzek i prądy morskie. To wszystko utrudnia wykrycie okrętu. W czasie II WŚ niemcy szkolili tu załogi U-Bootów. Okręty podwodne są nam o wiele bardziej potrzebne niż np. fregaty rakietowe. Oczywiście wycofanie Kobenów jest słuszne. Nie słuszne jest nie wprowadzenie niczego w zamian

      • 1 0

    • Sam jesteś bezsensowny. :)
      Właśnie na Bałtyku się doskonale sprawdzają, w tej sadzawce wbrew pozorom trudniej je wykryć. :)

      • 4 4

  • Dziś zbudowanie takiego okrętu jest niewykonalne

    Chichotem historii jest to że zmiana systemu spowodowała w Polsce próżnię w której nie jesteśmy już w stanie nic samemu zbudować. Co z tego że złotówka jest wymienialna, jak 99 proc rzeczy dziś jest importowanych, produkcja stoczniowa ale i szeroko pojętą maszynowa zamarła i zniknęła. Nie chodzi o utrzymywania nierentownej produkcji wielkich zakładów, ale o zachowanie potencjalu ludzkiego choćby. A w Polsce już nawet tego nie ma. Inżynierów nie potrzeba właściwie kształcić. Wystarcza technika, ale tego też nie ma. Solidarność właściwie Polske uwstecznila technologicznie o jakieś 100 lat. Budowa okrętu podwodnego? Bez szans. Od razu zamówmy w pięknej stoczni w Niznim Nowogrodzie "Krasnoye Sormovo" druga Warszawiankę. Rosjanie muszą boki zbijać, czym dziś jest Polsza. Murzyńskim zapleczem dla Niemiec i rynkiem zbytu. Niczym więcej. Gorzka prawda.

    • 1 1

  • Stare prawie 40-stoletnie pudlo na zlom.

    Tragedie ze starymi wiekowymi okrętami we flocie argentyńskiej i teraz indonezyjskiej powinny nauczyć ze nie można liczyć na takie stare krypy. Nawet dla celów szkoleniowych.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane