• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministra Grada sposób na stocznie

Mariusz Kurzyk
21 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 09:22 (21 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
Aleksander Grad opowiadał w Gdyni o swoim pomyśle na prywatyzację Stoczni Gdynia. Obok ministra gdyński poseł PO Tadeusz Aziewicz. Aleksander Grad opowiadał w Gdyni o swoim pomyśle na prywatyzację Stoczni Gdynia. Obok ministra gdyński poseł PO Tadeusz Aziewicz.

- Mamy sposób na rozwiązanie problemów stoczni w Gdyni i Gdańsku - zapewniał w piątek Aleksander Grad, minister skarbu. ISD kupując jedną i przeprowadzając restrukturyzację w drugiej może zapewnić istnienie obydwu.

 
 
Minister skarbu przyjechał do Trójmiasta prosto ze Szczecina. Tam, podczas komisji dialogu społecznego, rozmawiano o problemie stoczniowym. 

- Do Gdyni i Gdańska przyjeżdżam z bardzo konkretnymi wiadomościami - mówił Aleksander Grad, minister skarbu, podczas piątkowej wizyty w Gdyni. - ISD złożyło ofertę zakupu Stoczni Gdynia przedstawiając wstępny program restrukturyzacji. Dzięki niemu możliwe będzie zachowanie i funkcjonowanie obydwu stoczni. Inwestor będzie mógł też spełnić oczekiwania Komisji Europejskiej. 

Przypomnijmy. Przedstawiciele Komisji Europejskiej ostrzegają rząd, że albo szybko sprzeda Stocznię Gdynia i Szczecin, albo zapadnie decyzja o zwrocie pomocy publicznej (co oznaczałoby dla tych zakładów bankructwo). Ukraiński koncern ISD, który jest właścicielem kolebki Solidarności już dowiedział się, że albo zwróci ponad 700 mln zł, albo musi zgodzić się na zamknięcie dwóch z trzech pochylni. To także doprowadziłoby do upadku stoczni.

Grad zapewnia jednak, że sytuacja nie jest tak tragiczna, jakby się wydawało. - Według prawa europejskiego pomoc publiczna jest liczona w wartościach nominalnych, a to oznacza duże kwoty - tłumaczy minister skarbu. - My mówimy o wartościach faktycznie zrealizowanych. Jeżeli projekt restrukturyzacji Stoczni Gdańsk i prywatyzacji Stoczni Gdynia zostanie zrealizowany, to problem zniknie sam.

Jednym z podstawowych warunków, jakie muszą zostać spełnione w procesie restrukturyzacji to zmniejszenie produkcji statków. Inwestorzy już poszukują innych wykorzystaniu mocy produkcyjnych zakładów. Myślą np. o budowie platform i wież wiertniczych czy dużych konstrukcji stalowych, np. Mostowych.

Trudną sytuację ma rozwiązać prywatyzacja Gdyni i połączenie obydwu stoczni. Pomysł budzi sporo kontrowersji. Zwłaszcza wśród związkowców. Minister zapewnia jednak, że zapoznał się z przygotowywanym projektem i (przynajmniej na razie) nie zakłada on zwolnień grupowych. - Połączenie nie będzie też oznaczało zamknięcia produkcji w Stoczni Gdańsk - zapewniał.

Na razie trwają jeszcze negocjacje dotyczące zapisów, jakie mogą się znaleźć w programie restrukturyzacyjnym, który zostanie przedstawiony KE już 26 czerwca. Jeśli zostanie zaakceptowany - do 15 lipca ma zostać wynegocjowana umowa prywatyzacyjna.

Opinie (42) ponad 10 zablokowanych

  • wazne

    ludzie gdanska stocznie sprzedal szlanta teraz inni chca sie nachapac tak jak on,poprostu napelnic portfel a ludzi na bruk,znowu dojdzie ze ludzie wyjda na ulicetrzeba zwolnic kilku prezesow a nie laczyc stocznie,na co komu 20 kierownikow,to wlasnie niemam sensu.

    • 0 0

  • Jest rok 2021 , z ostatniej chwili.

    Dzis w Warszawie trwa wielki protest stoczniowcow przeciwko upaństwowieniu Stoczni sprywatyzowanych w 2008 roku przez ministra Grada z PO. Stoczniopwcy palą opony i obrzucają MS jajkami strusimi.

    • 0 0

  • zarządzanie firmą

    jest trudną sztuką, czego nadal wielu nie może pojąć. I nie mogą pojąć, że socjalizm już się skończył. Teraz klasa robotnicza ma pracować, słuchać i pracować! Nie wystarczy głośno krzyczeć i palić opony. Mam nadzieję, że kombinatorzy będą musieli odejść ze stoczni /tylko kto tam zostanie?/. Ale jeszcze wydają "łabędzi śpiew"...

    • 0 0

  • działaczy związkowych

    przekwalifikować na artystów ulicznych, pokazy palenia opon ściągną tysiące turystów podziwiających sceny z minionej epoki ?

    • 0 0

  • (1)

    Co to?- komuna wrocila???- na calym portalu co druga opinia zablokowana {ocenzurowana} !!!A sa to opinie bez bledow bez wulgaryzmow....o co chodzi??? Toz to brak mozliwosci wyrazania wlasnych opini.Apeluje o bojkotowanie powyzszego portalu "Fakty i Opinie" i nie wchodzenie na Ich strone! ,niech pisza sami dla siebie!!!. ps.do moderatora- cenzora ;- nie skreslac tej opini.

    • 0 0

    • Cenzura wpisów nie wygodnych dla PO, GW, lewactwa i "różowego salonu", na tym portalu to norma...

      Tutaj ciągle trwa PRL...

      • 0 0

  • Dlaczego nie piszecie o proteście gdańskich stoczniowców w Warszawie...

    "Centrala" nie pozwala ?

    • 0 0

  • Dlaczego nie piszecie sprawach gdańszczanina Bolka i o wydanej o nim książce ?

    "Centarala" nie pozwala ?

    • 0 0

  • "Jednym z podstawowych warunków, jakie muszą zostać spełnione w procesie restrukturyzacji to zmniejszenie produkcji statków."

    Na świecie jest boom w produkcji statków, robi się na tym olbrzymie pieniądze, ludzie mają prace, działa przemysł stoczniowy, który jest przemysłem strategicznym, także militarnie... A Polsce, Gdańskowi, narzuca się "zmniejszaenie produkcji statków"... Czy dlatego aby droższe niemieckie stocznie miały więcej zamówień i więcej pracy, czy są jeszcze jakieś inne realne powody ?

    • 0 0

  • "Trudną sytuację ma rozwiązać prywatyzacja Gdyni"

    To sie nazywa liberalizm! Pierwsze w Polsce prywatne miasto :)

    • 0 0

  • jesteśmy w tej chwili w sytuacji, która nie daje za dużo alternatyw

    obejść kwestie produkcji statów, zamykania pochylni i doków można załatwić dzieląc stocznie i z dwóch stworzyć 6 małych stoczni ...

    zamiast budować statki, można budować WIEŻE WIERTNICZE - złoty interes. Kiedyś nie było problemu, żeby kupić używaną wieżę a teraz na rynku wtónym posucha, ceny bardzo bardzo wysokie - tym powinny stocznie się zając.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane