• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek ratowniczy "Orkan" sam potrzebuje ratunku

Robert Kiewlicz
4 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Orkan kosztował ok. 40 mln zł. Podczas prób morskich wykryto na nim usterki, które opóźnią jego wejście do eksploatacji. Orkan kosztował ok. 40 mln zł. Podczas prób morskich wykryto na nim usterki, które opóźnią jego wejście do eksploatacji.

Zwodowany w czerwcu 2010 statek ratowniczy "Orkan" nie wziął udziału w żadnej akcji ratowniczej, ale musi wrócić do stoczni po próbach morskich.



Czy produkty polskich stoczni to nowoczesne i zaawansowane technologicznie jednostki?

SAR-3000 "Orkan" należący do Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) wraca do doków Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Co się stało z jednostką, która nawet jeszcze nie weszła do eksploatacji?

- Nie wiemy dokładnie, to muszą sprawdzić eksperci w stoczni - mówi Mirosława Więckowska, rzecznik Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni. - Statek nie wszedł jeszcze do eksploatacji.

Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że podczas trwających od wielu tygodni prób morskich wykryto usterki, z których najpoważniejsza to przeciek w zbiorniku paliwa. Statek miał przejść kolejną próbę podczas sześciodniowej akcji, w ramach której miał nie zawijać do portu, by uzupełnić paliwo. Z wadliwym zbiornikiem okazało się to niemożliwe.

Skąd takie usterki? W Stoczni Marynarki Wojennej nie udzielono nam komentarza dotyczącego remontu statku.

"Orkan" powstał, by poszukiwać i ratować życie ludzkie w każdych warunkach meteorologicznych na Bałtyku. Dodatkowo może pomagać w zwalczaniu zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu. Był pierwszą jednostką typu SAR-3000/I, jaką zamówiła MSPiR. 6 września 2010 r. w Stoczni Marynarki Wojennej zwodowano i ochrzczono bliźniaczego "Pasata", którego matką chrzestną statku została Anna Komorowska, żona prezydenta RP.

Trzeci z serii statek zbudowany zostanie już przez Gdańską Stocznię Remontową i trafi do eksploatacji na początku 2012 roku. Wtedy też zakończy się proces dostosowywania morskiej floty ratowniczej Służby SAR do standardów europejskich. Koszt budowy każdej z trzech nowych jednostek wynosi ok. 40 mln zł.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (77) 4 zablokowane

  • "... bo dobry Bóg już zrobił co mógł, teraz trza wezwać fachowca"

    He, he

    • 1 0

  • "[...]akcji ratunkowej."

    Powinno być "akcji ratowniczej" (pod zdjęciem).

    • 0 1

  • Marian Dere pownieneś tam pracować i budować dla naszego kraju.

    • 0 0

  • "matką chrzestną statku została Anna Komorowska" (1)

    To wszystko tłumaczy, czemu ten biedny statek ma pecha...

    • 1 2

    • To nie tego baranie.

      • 1 1

  • (1)

    Internet to jest fajna rzecz. Można na niczym się nie znać, ale występować jako anonimowy ekspert od wszystkiego.
    Po to są próby morskie żeby wykryć usterki i je usunąć. Podczas takich prób zdarzają o wiele bardziej poważne awarie i usterki. Poniższe opinie w 90% nie są warte funta kłaków. Powyższy artykuł ma podobną wartość. Tania sensacja i nic ponadto.
    Można się zastanawiać dlaczego nieszczelności zbiornika nie wykryto w czasie prób dokowych. Ale czy to zasługuje na artykuł?

    • 4 1

    • Widać że jesteś jednym z opisywanych przez samego siebie pseudoekspertów.
      Szczelności zbiorników sprawdza sie na etapie prefabrykacji i montażu kadłuba.
      Podpisują sie pod tym kontrolerzy jakości wewnętrzni, klasyfikatorzy i na końcu armator. W związku z tym zatrwarzającym jest fakt jak to zostało odebrane???
      Przede wszytkim, największe brawa należą się PRS-owi Brawo!!!
      (tak kończą się fuchy "po układach")

      • 0 1

  • precz z państwowymi molochami

    precz ze związkowcami

    • 1 0

  • taki drugo polonez , jak polski inżynier coś wymyśli to albo za chwile jest to do remontu albo do wymiany. (1)

    polak nic nie potrafi zrobic dobrze, no może jedynie wypić dobrze potrafi i ukraść. czemu tak jest że polska to taka cienizna, słaby kraj który ciągnie jeszcze tylko dzięki pracowitym ludziom którym zalerzy by pracować i coś osiągnąć i zachodowi bez którego było by dalej smutno i szaro.

    • 0 2

    • A Ty kim jesteś? Niemcem, Ruskim, a może polskim ekonomistą?

      • 0 0

  • bo w pracy pic nie można. stoczniowcy opamiętajcie się. nic nie umiecie zrobić dobrze.

    • 1 3

  • SAR w Gdańsku :)))) (1)

    Jak na razie zapowiada się, że SAR budowany w stoczni gdańskiej pójdzie na złom zanim zejdzie na wodę:))). Stocznia ma bardzo poważne problemy z budową aluminiowej konstrukcji. A W Stoczni Marynarki Wojennej poradzono sobie z tym bardzo sprawnie i fachowo.

    • 7 1

    • Firma Alumare budowała alu konstrukcję

      A nie stocznia MW

      • 0 0

  • ha ha

    Tyle że te zbiorniki spółka spawała Tak to jest jak się fachowców bierze z pod budki z piwem Zrobi taki jeden kurs trzy dniowy i już wielkim fachowcem jest No to się nie dziwcie że mamy takie efekty a nie inne

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane