• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze wodowanie w Stoczni Nauta w Gdańsku

Robert Kiewlicz
13 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:35 (14 marca 2014)

Kontrakt na budowę częściowo wyposażonego kadłuba jednostki typu PSV Nauta zawarła w maju 2013 r. Realizacja projektu rozpoczęła się w połowie lipca 2013 r. i zakończona została w terminie ośmiu miesięcy

W piątek odbyło się pierwsze wodowanie na gdańskiej pochylni należącej do Stoczni Remontowej Nauta. Zwodowany został wielozadaniowy statek typu PSV do obsługi platform wiertniczych, zbudowany na zamówienie stoczni Hellesøy Verft AS. Wodowanie było otwarte dla publiczności.



Statek przeznaczony jest do obsługi platform wiertniczych, jego podstawowym zadaniem będzie transport różnego rodzaju ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia dla załogi. Statek przeznaczony jest do obsługi platform wiertniczych, jego podstawowym zadaniem będzie transport różnego rodzaju ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia dla załogi.
Ceremonia odbyła się w Gdańsku, na terenie Zakładu Nowych Budów na pochylni B1 zobacz na mapie Gdańska o godz. 13.

Kontrakt na budowę częściowo wyposażonego kadłuba jednostki typu PSV Nauta zawarła w maju 2013 r. Realizacja projektu rozpoczęła się w połowie lipca 2013 r. i zakończona została w terminie ośmiu miesięcy. Statek powstał we współpracy z biurem projektowym Wärtsilä Ship Design.

Na statku zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań. Siłownia została wyposażona w napęd typu Diesel Electric z silnikami podwójnego paliwa Marine Diesel Oil oraz LNG. Wielofunkcyjna jednostka posiada również najnowocześniejszy system do zwalczania pożarów, obszerny pokład roboczy oraz kompletną instalację niezbędną do wykonywania przewidzianych dla niej zadań.

Statek przeznaczony jest do obsługi platform wiertniczych, jego podstawowym zadaniem będzie transport różnego rodzaju ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia dla załogi. Ponadto będzie mógł być wykorzystywany do gaszenia pożarów na platformach i zbierania rozlewów olejowych. Operatorem statku będzie firma SIEM Offshore.

Budowa jednostki prowadzona była równolegle z odbudową infrastruktury stoczniowej na przejętym od Synergii 99 terenie pochylni w Gdańsku. W ciągu kilku miesięcy stocznia ożywiła tereny i infrastrukturę. Obecnie zatrudnienie znalazło tu ok. 300 osób. W miarę pozyskiwania kolejnych zleceń, Nauta planuje zwiększyć zatrudnienie nawet o następnych 300 pracowników.

Miejsca

Opinie (71) 5 zablokowanych

  • (4)

    Jeszcze rok temu czytałem że pochylnie stoją puste, dźwigi rdzewieją itd.itd. i wszyscy narzekali, że rząd nic nie robi i marnuje się majątek. Dzisiaj na pochylni stoi kadłub zbudowany rękoma Polaków, którzy zakładam że nie zobili tego za darmo, ludzie mieli i nadal maja pracę itd,itd. i znowu czytam że rząd dotuje stocznię i to jest złe. Może mi ktoś wytłumaczyć w jaki sposób zadowolić niezadowolonych komentujących?

    • 18 12

    • Dotacje!!!!!! (3)

      Dotować można kogoś lub coś co ma sens.Natomiast trudno nazwać dotowaniem budowę statku który zamiast przynieść zysk przynosi stratę.A to wszystko idzie z naszych kieszeni.Najdroższy!!!Dotacja oraz wsparcie w każdym normalnym państwie polega na tym iż państwo udziela na przykład finansowania.Natomiast w tym szczególnym przypadku idzie to wszystko nikt nie wie gdzie!!!

      • 9 5

      • Dotacje (2)

        Też nie jestem zwolennikiem dotacji, ale trzeba popatrzeć na to w ten sposób. Ostatnio nie działo się dobrze w Polsce na rynku budowy nowych statków. Radzimy sobie z jachtami ale o dużych statkach już nikt nie chce z nami rozmawiać. Rynek Off Shore coraz szybciej się rozwija i jest coraz większe zapotrzebowanie. My aby pokazać, że coś potrafimy robić musimy jakoś się pokazać. Klienta najłatwiej ściągnąć niską ceną, stąd ta nierentowność. Na początku zawsze nie jest łatwo, ale jak znajdą się ludzie potrafiący myśleć i planować z wyprzedzeniem, oraz potrafiący docenić dobrych pracowników coś będzie można z tego zrobić.
        To jest moje zdanie. Dlatego uważam, że gdy ktoś stara się coś zrobić nie należy krytykować, kopać pod nim dołków już na samym początku. Czasem warto dać trochę czasu aby zobaczyć w jakim kierunku to zmierza. Nie trzeba tu 10 lat jaki było to z jedną z ostatnich budów (rządowych :) )

        • 4 1

        • Dać mu wódki. Duuuuuuuuuuuuuuuuużo wódki. Już myslałem że na tym portalu piszą sami maruderzy ale po twojej wypowiedzi wraca mi wiara w ludzi. Szacun.

          • 5 0

        • TK

          a po co Nauta zlikwidowała spółkę Konrem nauta , która to specjalizowała sie od lat w budowach jednostek offshorowych i miała z tego zyski a nie jak teraz Nauta, która trzeba dotować z kasy Skarbu Państwa

          • 6 1

  • Piotr

    Tylko ja jestem piękny i mądry

    • 22 19

  • XXX (2)

    Oligarcho z Remontowej nie wykańczaj konkurencji , bo ujawnimy prawdę o zdobyciu Stoczni .

    • 42 22

    • No ujawnij Cwaniaku. (1)

      No ujawnij co wiesz o prywatyzacji. Jednej z najlepiej i najuczciwiej przeprowadzonych w Polsce. Dzięki której działa dzisiaj w Polsce jedna z najlepszych Stoczni remontowych Świata i jedna z największych stoczni produkcyjnych w Europie.

      • 17 27

      • RAFAŁ

        Ty chyba jesteś pie...!!!
        w tym kraju przekręty walą wszyscy !!!!!

        • 2 0

  • Jak długo budowali Niemcy okręt podwodny?

    Jak długo budowali Amerykanie słynne liberciaki - jedną sztukę?

    • 6 2

  • Liberciaki

    Statki typu Liberty jednostki pływające budowane masowo w Kanadzie i USA podczas II wojny światowej w celu zastąpienia strat wojennych. Statki charakteryzowały się bardzo uproszczoną konstrukcją. W polskim żargonie marynarskim były popularnie nazywane Liberciakami. Wybudowano 2751 statków tego typu.
    Pierwszy statek typu Liberty Patrick Henry został wybudowany w ciągu 244 dni. Po wprowadzeniu produkcji seryjnej wybudowanie jednego statku zajmowało 40 dni. Rekordzistą serii był statek Robert E. Peary (od położenia stępki do zwodowania stocznia potrzebowała 4 dni, 15 godzin i 30 minut, trzy dni później statek wyruszył w rejs próbny).
    Na skutek działań wojennych zatonęło 196 statków typu Liberty. Dodatkowo około 100 statków zatonęło na skutek pęknięć wadliwych spawów (głównie w konwojach atlantyckich i arktycznych).

    • 3 1

  • Statki typu Victory

    budowane masowo w USA podczas II wojny światowej od roku 1944. Statki typu Victory (oficjalnie jako typ VC2) były rozwinięciem długiej serii statków Liberty. Statki serii zostały zbudowane na pochylniach 18 różnych stoczni przez specjalnie w tym celu przeszkolonych pracowników stoczniowych. Budowa jednego statku (od położenia stępki przez wodowanie do rejsu próbnego) nie przekraczała 40 dni. W porównaniu do poprzednich jednostek klasy Liberty statki Victory były statkami szybszymi i o większym zasięgu pływania. Do końca wojny wybudowano w sumie 534 statki tego typu.

    • 1 2

  • Od strony Jana z Kolka super się prezentuje.

    • 2 4

  • Konflikt Gdańsk v. Gdynia ma kilka frontów:

    1. Adamowicz v. Szczurek
    2. Lechia v. Arka
    3. Ja v. Moja Teściowa

    Ten ostatni jest najgroźniejszy dla pokoju na świecie.

    A tak serio - zazdrość, zawiść, wszystkie nędzne i podłe cechy naszych rodaków jednym słowem POLSKIE PIEKŁO !!!!!

    NIECH CHOCIAŻ STOCZNIOWCY BĘDĄ MĄDRZEJSI.

    • 9 9

  • mata swoją Polske Peło

    • 4 1

  • brak metra statku (1)

    Pytanie do Pana Redaktora a gdzie wymiary jednostki, czy jego długość była tak niewielka że jest to nieistotne , mam wrażenie jakby o metr był za krótki

    • 2 1

    • To masz złe wrażenie

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane