• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej paliw, większy tonaż. Gdański Port podsumowuje

VIK
19 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dobry wynik portu w znakomitej większości to zasługa wysokich obrotów towarowych w grupie paliwa płynne,  których przeładowano o blisko 20 proc. więcej aniżeli w analogicznym okresie roku 2014. Dobry wynik portu w znakomitej większości to zasługa wysokich obrotów towarowych w grupie paliwa płynne,  których przeładowano o blisko 20 proc. więcej aniżeli w analogicznym okresie roku 2014.

Więcej paliw, mniej kontenerów, ale za to większy tonaż i w sumie wzrost o 11 proc. W 2015 roku po raz trzeci z rzędu Port Gdańsk pobił swój rekord w zakresie rocznych obrotów towarowych przeładowując łącznie 35,91 mln ton ładunków. Rezultaty osiągnięte według wstępnych danych umocniły dobrą, siódmą pozycję Portu Gdańsk w bałtyckim rankingu najprężniej działających portów tego akwenu.



Obrót towarowy w wysokości 35,91 mln ton w 2015 roku dał 11-procentowy wzrost względem roku 2014 i aż 100-procentowy wzrost w ciągu zaledwie 8 ostatnich lat. Wynik ten przyczynił się do 3-procentowego zwiększenia udziału Portu Gdańsk w polskim rynku przeładunków morskich, tj. do poziomu 46,5 proc. Według wstępnych danych umocnił też dobrą, siódmą pozycję Portu Gdańsk w bałtyckim rankingu najprężniej działających portów tego akwenu, zmniejszając istotnie dystans do plasującej się na szóstej pozycji Kłajpedy aż o blisko 6 punktów procentowych.

Dobry wynik w znakomitej większości to zasługa wysokich obrotów towarowych w grupie paliwa płynne, których przeładowano o blisko 20 proc. więcej aniżeli w analogicznym okresie roku 2014. Zamknięcie roku z wynikiem przeładunków w grupie paliw na poziomie aż 14,7 mln ton to rekord na miarę całej historii portu. Jak dotąd najlepszym rezultatem w tym względzie był wynik na poziomie 14,4 mln ton, który odnotowano w roku 2010. Od tamtego czasu przeładunki paliw w Porcie Gdańsk oscylowały w granicach 10-12 mln ton rocznie.

Miniony rok upłynął także pod znakiem bardzo dobrych wyników w przeładunkach towarów drobnicowych, pomimo, że i w tym względzie rynek drobnicy, a zwłaszcza kontenerów, nie należał na świecie do udanych. Po podsumowaniu 2015 roku, w Porcie Gdańsk zanotowano 11,8 mln ton drobnicy, tj. o 5,2 proc. więcej niż w rekordowym roku 2014.

Dobry rezultat to w większości, bo w 90 procentach, zasługa przeładunków towarów skonteneryzowanych. Pomimo 10-procentowego spadku liczby (TEU) obsłużonych kontenerów, udało się ten spadek zrekompensować wysokim tonażem ładunków skonteneryzowanych, który przekroczył poziom roku 2014 o 3 proc. W ub. roku dwóch największych armatorów kontenerowych - Maersk Line oraz MSC - postanowiło pod wspólnym szyldem 2M połączyć siły i regularnie realizować zawinięcia na trasie Gdańsk - Azja. W zaledwie 6 miesięcy później, w sierpniu 2015 roku w Porcie Gdańsk zainicjowany został kolejny regularny serwis oceaniczny z Azją, w którym swój potencjał połączyło 6 uczestników rynku kontenerowego takich jak: APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK) oraz Orient Overseas Container Line. Tym samym w drugiej połowie roku Port Gdańsk stał się partnerem dla aż 8 spośród piętnastu największych na świecie armatorów kontenerowych.

Pomimo, że rynek węgla w Polsce charakteryzuje się strukturalną nadpodażą, a niekorzystne trendy obserwowane na rynku europejskim wyraźnie nasiliły się w minionym 2015 roku, sytuacja przeładunku węgla w Porcie Gdańskim kształtowała się bardzo pomyślnie. Port Gdańsk bowiem jako jedyny z trzech głównych portów polskich w ciągu 12 miesięcy roku zanotował wzrost w przeładunkach węgla aż o 35 proc. i ostatecznie zamknął rok z wynikiem 4,5 mln ton tego surowca. Na szczególną uwagę zasługuje także fakt, że większość z tego wolumenu stanowił węgiel obsłużony w porcie w relacji eksportowej, której udział w strukturze przeładunków węgla w Gdańsku rok do roku wzrósł aż o 8 proc.

Nieco niższe przeładunki względem roku 2014 zanotowano w minionym roku jedynie w grupie inne ładunki masowe (-4,6 proc.) oraz zboża (-10,7 proc.), z tą jednak różnicą, że o ile w roku 2014 na nabrzeżach Portu Gdańsk obsługa zbóż w relacji eksportowej i importowej była względnie zrównoważona, o tyle w minionym 2015 roku dało się zaobserwować wyraźną przewagę relacji eksportowej, w której 41 proc. stanowiła polska pszenica.

Wzrosła też wielkości statków handlowych w Porcie Gdańsk. W ciągu 12 miesięcy 2015 roku wzrosła o przeszło 16 proc. ustanawiając tym samym kolejny rekord w porcie, w którym średnia wielkość GT statków handlowych wyniosła aż 16.918 GT. W praktyce oznacza to ponad 100-procentowy wzrost wielkości statków handlowych obsługiwanych w Porcie Gdańsk w ciągu zaledwie jednej dekady.

Gdański Port zakończył ub. rok pomyślnie. A Port Gdynia? Wyniki poznamy pod koniec stycznia.
VIK

Miejsca

Opinie (51) 2 zablokowane

  • za chwile bedzie pa pa nowy zarzad przyjdzie (1)

    Strasznie sie chwala ostatnio boja sie zmian na stanowiskach

    • 31 12

    • Takie wyniki a nab wislane wjazd jakies dziwne linki ulica cala w dziurach parking przy elewatorze caly w dziurawych plytach betonowych

      • 11 0

  • Dlaczego PIS jeszcze nie wymienił rad nadzorczych i zarządów w portach Gdańska i Gdyni ? (11)

    nowi ludzie to nowe pomysły i projekty, czyli generalnie zawsze może być lepiej niż jest.

    • 26 52

    • Bzdura! (8)

      W zarządach i radach nadzorczych są ludzie, którzy się na tym znają i, szczególnie w Gdyni, mają dobrą opinię w branży. To nie jest biznes, gdzie może przyjść dyletant z "nowymi pomysłami i projektami" i coś poprawić. Tam nie produkuje się gaci, gdzie można zmienić fason i osiągnąć większe zyski. W portach inwestuje się dziesiątki/setki milionów złotych, które mają dawać pewność dobrej obsługi ich klientom w perspektywie wielu lat. Gdzie, jak gdzie, ale właśnie w portach ważna jest stabilność zarządzania, ponieważ błędy niekompetentnych decydentów mogą przynieść przykre konsekwencje gospodarcze przez dziesiątki lat.
      Ten oczekiwany przez ciebie, a obecnie obserwowany, dziki pęd obecnej władzy do bezrefleksyjnego wymiatania ludzi i obsadzania tzw. swoimi, może przynieść portom wyłącznie szkody.

      • 13 15

      • (3)

        Dla ilustracji sprawy, że w Polsce jest bardzo mało ludzi kompetentnych w tej branży dodam, że, na przykład, do wszystkich dotychczasowych konkursów na członków zarządu portu gdyńskiego (ZMPG S.A.) nie zgłosił się nikt, kto chociażby zbliżył się kompetencjami do obecnych.

        • 3 14

        • Jak z góry wiadomo kto wygra to po co startować! Więc nie czaruj. (2)

          • 12 3

          • Nie pieprz człowieku kłamliwych bzdur o jakichś rzekomych ustawkach! (1)

            Przypadek politycznego wymuszania powołania nienajlepszego kandydata w konkursie na prezesa zarządu był za czasów, kiedy w kraju nie rządziła jeszcze, tak teraz ochoczo opluwana w necie, koalicja PO-PSL. Ja tej koalicji nie kochałem, bo zaniedbywali sprawy dostępności i możliwości rozwoju portu gdyńskiego, ale muszę przyznać, że w sprawy konkursów i wyborów przez radę nadzorczą członków zarządów portu nie ingerowali, dzięki czemu portem zarządzają najlepsi. Obserwując rzeczywistość, obawiam się, że podły czas zewnętrznego niekompetentnego ręcznego sterowania wraca ze zdwojoną siłą. Ja posiadam wiedzę, a nie przypuszczenia, na tematy związane z zarządem portu i uważam, że takie paszkwile, jak wyżej, są obraźliwe dla uczciwych, poważnych i kompetentnych ludzi, którzy uczestniczyli w tych procesach. Powinniśmy jako naród uważać na zachowywanie przyzwoitości, bo szybko ześliźniemy się do rynsztoka, z którego będziemy się wygrzebywać przez dziesięciolecia.

            • 4 9

            • Rzekomych ustawkach...

              "Rzekomych ustawkach" ... to żeś przysolił : )

              • 1 0

      • Port to samograj, bo jak eksportujesz czy importujesz towar na statku to musisz skorzystać z usług ...portu (1)

        poza tym, takie komunały o kompetencjach to opowiadali także ci, co byli w poprzednich zarządach.

        • 9 4

        • Słusznie podpisałeś się "bajkopisarz".

          Proponuję przyjrzeć się różnym portowym "samograjom" na świecie. Nawet niezbyt bystry obserwator zauważy różnice między nimi. Takie różnice można również łatwo zaobserwować w trakcie znacznych zmian na terenie portów trójmiejskich, które jeszcze w dwutysięcznym roku niewiele się różniły od okresu sprzed transformacji ustrojowej Polski, a obecnie, poddane intensywnym przebudowom, zmieniają się w szybkim tempie.

          • 2 4

      • Jeszcze nie są znani kandydaci do zarządu i rady nadzorczej w porcie w Gdyni, a już wiadomo, że będą to ludzie niekompetentni (1)

        jak można być tak zadufanym w sobie ?

        • 7 1

        • A, przykładowo, czy prezesem "Lotosu" nie został facet o kwalifikacjach dawnego aparatczyka pzpr-owskiego, a ostatnio pis-owskie

          Trzeba być ograniczonym umysłowo, żeby nie widzieć "jakości" kadr nowej władzy.

          • 1 5

    • Lepiej niech pis nie dotyka gospodarki.

      • 8 5

    • komentator

      Mam swojego czarnego konia w pisie zna się na wszystkim. Jest to Andrzej Jaworski i lepszego fachowca nie ma. Stocznie przecież wyprowadził na prostą.

      • 4 2

  • PSP Florian pozdrawia (1)

    • 13 1

    • Pamietamy zwolnienia i manifestacje

      • 11 0

  • pis (2)

    chce połaczyć Porty Gdynia + Gdansk w całośc- prezesem bedzie poseł Jaworski
    Krach murowany

    • 34 7

    • To połączenie, nie mówiąc już o niekompetentnym zarządzaniu, byłoby obecnie najgorszym scenariuszem dla tych portów, a szczególnie dla portu gdyńskiego, którego dni byłyby policzone.

      • 9 3

    • Nie wiesz co mówisz.Jaworski uzdrowiciel Stoczni Gdańskiej, uzdrowił by tez porty.Wiecie Ludzie dziwne w tym jest zachowanie stoczniowców teraz to cisza. Jak Stocznię sprzedał to nawet ten od opon nie protestował.

      • 6 3

  • Fotele (2)

    Ostatnio dużo same achy o porcie,czyżby zanosiło się na zmiany i ciężko będzie odkleić się od foteli ? Wiślany , Basen Górnicz drogi jak na poligonie , spółki techniczne zniszczone . Czas na zmiany !!!

    • 17 12

    • Większość tutaj widzę myśli głównie o składzie zarządu i zmianach w nim, układzikach, 'politykierstwie', a nie na tym polega robota! Fajnie się pochwalić, że jest się "blisko", nie? A kto się pochwali zatwierdzaniem projektów i wykonywaniem na ich podstawie nabrzeży o dopuszczalnych naciskach niepozwalających nawet na przejazd załadowanego samochodu ciężarowego, nie mówiąc już o braku możliwości postawienia dźwigu? Kto się przyzna do zaakceptowania tak nisko posadzonego nowego mostu kolejowego na M. Wiśle, który uniemożliwi rozwój portu w stronę rafinerii i Tczewa? Kto powie "ja", jeśli zapytam o absolutny brak inwestycji prowadzący do popadania w ruinę Basenu Górniczego? Kto będzie dumny z tego, że burzy się jedynie magazyny (Oliwskie), a nie buduje (jeśli ktoś buduje, to zewnętrzne prywatne firmy, jak na WOC)? Kto powie, że zostały zakupione nowe urządzenia przeładowcze w miejsce zezłomowanych? Od razu zaznaczę, że PGE jest w 99,8% własnością ZMPG, więc nie ma faktycznego podziału na zarządzanie infrastrukturą i operatorkę. Wielu za to chętnie pochwali się sukcesami innych - DCT, Sea Invest... Sami kompetentni fachowcy...

      • 12 1

    • Samozadowolenie

      Wyniki Portu Gdańskiego robią podmioty zewnętrzne .
      Nie są one zasługą ZMPG.- Zarządu !

      • 0 0

  • grzes (12)

    te dziwne linki na wislanym to nowoczesne narzedzie pracy strazy ochrony portu,sluzace do kontroli pojazdow -dwudziesty pierwszy wiek

    • 8 0

    • (11)

      Sopg podlega zarzadowi portu tak jak bramy wjazdowe do portu wiec nic sami nie moga zrobic

      • 5 2

      • Znawca (10)

        Sop nie podlega pod zarząd portu. Wiślane podlega pod PGE i to PGE powinna inwestować w technikę.

        • 0 5

        • (9)

          SOPG jest w 100% własnością ZMPG, więc mu "podlega".
          Nie całe Wiślane, tylko część "podlega PGE" na podstawie umowy operatorskiej.
          A PGE jest w 100% własnością ZMPG.

          • 2 0

          • (8)

            Zapoznaj się z ustawą o ochronie żeglugi to zrozumiesz niuanse portowe. Albo się nie zapoznaj bo i tak nie zrozumiesz.

            • 0 0

            • W Gdyni szybko zrobiono porządek z tworem typu sop i nie mają problemu z wiecznie niezadowolonymi na czele z siwym dziadkiem.

              • 0 1

            • Pytanie co ma ustawa do linki na bramie

              • 0 0

            • (5)

              Ohohoho, widzę specjalista (w wąskim zakresie) się znalazł. SOPG działa w oparciu o tą ustawę (i oczywiście kilka innych), Podlega zatem m. in. UM, ale decyzje gospodarcze podejmuje właściciel i to od niego zależy, czy będzie szlaban, czy brudny i przetarty sznurek.

              • 0 0

              • Fachowiec (4)

                Nie właściciel tylko zarządzający, a w tym przypadku PGE. Poczytaj ze zrozumieniem. I napewno nie podlega pod UM.

                • 0 0

              • (3)

                Ależ PGE nie jest zarządcą Wiślanego. Jest jedynie operatorem na jego części. A jak się już powołujesz na konkretną ustawę, to doczytaj np. art. 4.

                • 0 0

              • Fachowiec (2)

                Doczytaj do końca art. 4 pkt 11 ppkt e. PGE jest Zarządzającym obiektem portowym sprawdź w UM.

                • 0 1

              • (1)

                Ale w tym punkcie ustawa nie definiuje zarządzającego, tylko wyznacza mu obowiązki. Dobra, może masz rację - może wg. UM zarządzającym Wiślanym jest PGE, tylko nie wiem czemu, skoro dzierżawi jedynie część placów i jest jedynie operatorem części nabrzeża... PGE jest natomiast zarządcą B. Górniczego, gdzie dzierżawi całość.
                ALE: kwestia wyjściowa była, czy SOPG podlega pod PGE, czy pod ZMPG. Ja twierdzę, że pod ZMPG, jako właściciela terenu i właściciela SOPG, a jeśli jakieś czynności ma zlecane przez PGE, to żadna różnica, bo PGE jest również własnością ZMPG. Więc de facto, czy tam będzie zapyziały sznurek, czy normalny szlaban, to decyduje ZMPG.

                • 2 0

              • Fachowiec

                ppkt e mówi wyraźnie kto ma finansować zab. techniczne. Na górniczym PGE też ma brudne sznurki i udaje że to nie oni, bo tak jest wygodnie i to toleruje niestety UM.

                • 0 2

  • dct (2)

    znowu wzrost obrotów bez wzrostu wynagrodzeń dziękujemy kochany zarządzie DCT

    • 9 10

    • ilość kontenerów (TEU) spadła (1)

      powinniście obniżkę dostać

      • 7 1

      • Dobre

        • 3 0

  • (7)

    "Gdański Port zakończył ub. rok pomyślnie. A Port Gdynia? Wyniki poznamy pod koniec stycznia."

    Wyniki portu Gdynia są dostępne i już szeroko opisywane na portalach branżowych. Port Gdynia zanotował gigantyczny spadek przeładunków -1,5 mln ton. Jeszcze większy spadek zanotował gdyński terminal kontenerowy BCT (-25%).

    Jak już będziecie pisać artykuł o Gdyńskim porcie proponuje zrobić zestawienie z wynikami w Gdańsku oraz zastanowić się z czego wynika to że Gdańsk się świetnie rozwija a w Gdyni mamy tak duży spadek

    • 17 4

    • Przecież wyniki Gdyńskiego Portu są dostępne od początku roku a nie jak piszecie będą na koniec stycznia (6)

      Wypowiadał się o tym nawet prezes gdyńskiego portu

      "Na wynik największy wpływ miały przetasowania na trójmiejskim rynku przeładunków kontenerów, informuje zarząd. Główną przyczyną spadku obrotów była bowiem zmiana tras żeglugowych największych dotychczasowych klientów BCT. Ponadto przyczyniło się do tego gwałtowne załamanie tranzytu do Rosji, a w drugim półroczu dodatkowo dołożyło się spowolnienie w Chinach.

      Część kontenerów kilku armatorów zostało skierowanych do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, co było efektem zmian w ich działalności po utworzeniu aliansów żeglugowych - 2M (Maersk Line + MSC) oraz G6 (sześć spółek).

      Operują one dużymi, oceanicznymi statkami i "poszukują odpowiednich dla nich warunków nawigacyjnych" stwierdza zarząd BCT. Tymczasem nie spełnia ich port w Gdyni, a zapowiadane od dawna inwestycje w ich poprawę są opóźnione.

      - Powolnie prowadzone i spóźnione projekty dostosowujące port do obsługi bardzo dużych statków, tzn. powiększenie obrotnicy numer 2 oraz pogłębienie kanałów do 16 metrów uniemożliwia nam obsługę megakontenerowców w bezpośrednich serwisach z Azji, mimo że BCT mocno zainwestował w ostatnich 3 latach i jest do tego gotowy - podkreśla prezes BCT Krzysztof Szymborski."

      • 8 2

      • (5)

        Opóźnienie budowy nowej obrotnicy nie jest spowodowane opieszałością portu. Główną przyczyną były trudności leżące po stronie Stoczni Marynarki Wojennej w upadłości, od której port był zmuszony kupić części dwóch pirsów, które następnie zlikwiduje, aby uzyskać miejsce dla nowej dużej obrotnicy statków.
        Niestety, w Polsce sprawy związane z inwestycjami infrastrukturalnymi ciągną się zbyt długo, a najczęściej winne są temu przeciągające się sprawy proceduralne związane z uzgodnieniami, pozwoleniami, zawiłościami właścicielskimi itd., ale także z opieszałością urzędników w wydawaniu decyzji.

        • 2 12

        • (4)

          Najłatwiej wszelkie niepowodzenia i zaniechania zrzucać na innych. Stara metoda, ale niestety już nieskuteczna w obecnej rzeczywistości.

          • 8 2

          • (3)

            Twoje stwierdzenie brzmi komicznie w kontekście osławionej już wyborczo-propagandowej "Polski w ruinie", stanowiącej podkład pod ewentualne niemożności nowej władzy. Oby, ta, oparta na nieprawdzie, propaganda faktycznie była nieskuteczna w obecnej rzeczywistości. A, jak Polska gospodarczo się zmieniła, a w szczególności porty morskie, to widać nawet gołym okiem.
            Ja znam przebieg problemów z tą obrotnicą, jak też i z innymi procesami inwestycyjnymi w porcie i dlatego napisałem to, co powyżej. Zresztą, niemiłosiernie przewlekające się formalności biurokratyczne są powszechnie znaną zmorą inwestorów w Polsce, dostrzeganą też za granicą. A port i tak w takich warunkach radzi sobie najlepiej, jak można, co widać po szybkich efektach jego przeobrażania się z trącącego jeszcze w dwutysięcznym roku starocią w port nowoczesny.

            • 1 5

            • (2)

              Polityka "ciepłej wody w kranie" zbankrutowała, a raczej przegrała w konfrontacji z rzeczywistością. Straszenie rządami PISu na nikim już chyba nie robi większego wrażenia.

              • 6 4

              • (1)

                Już nie trzeba tym straszyć. Ludzie teraz już sami widzą co się dzieje, a zobaczą jeszcze więcej. Wyborcom pisowskiej sekty należy się to, jak psu zupa, ale co na to większa reszta?

                • 3 6

              • Wszyscy usłyszeli co w restauracji "Sowa i przyjaciele" rozpasana elita z PO sądzi o zwykłych obywatelach.

                • 6 1

  • Wyniki a podwyżek dla pracowników brak - czas na zmiany ! (2)

    W normalnych rynkowych spółkach nawet tak specyficznych jak porty,
    zarząd racjonalnie dba o wynagrodzenie ludzi którzy wypracowali wspólnie wynik firmy. W ZMPG niestety nie, a próbuje "estetycznej autokreacji" :/
    czas na zmiany!

    • 9 10

    • Napisz jeszcze, jakie jest średnie wynagrodzenie w twoim ZMPG i jak się ma do średniej krajowej, co do której i tak wielu podejrzewa, że jest zawyżona.

      • 4 1

    • Kosz trawę w zmpg to pewno dużo wniosłeś w rozwój

      • 2 2

  • (1)

    terminal konenerowy zarabia od ilości, mniej kontenerów większy tonaż mniejszy przychód większy rozchód

    • 4 2

    • jestes w bledzie

      więcej pełnych puszek to za pełne kasuje więcej niż za pustaki

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane