• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych

Robert Kiewlicz
21 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dorota Arciszewska-Mielwczyk nowym prezesem Polskich Linii Oceanicznych. Dorota Arciszewska-Mielwczyk nowym prezesem Polskich Linii Oceanicznych.

Była poseł i senator z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Dorota Arciszewska-Mielewczyk została powołana na stanowisko prezesa Polskich Linii Oceanicznych. Zastąpi ona Krzysztofa Adamczyka, członka Rady Nadzorczej delegowanego do czasowego wykonywania czynności prezesa zarządu PLO. W ostatni piątek zakończono postępowanie konkursowe na stanowisko szefa PLO. Arciszewska obowiązki obejmie już od poniedziałku 23 grudnia 2019 roku.


Czy jest szansa na odbudowanie silnej polskiej floty handlowej?


- Powierzono mi wyjątkowo ważne zadanie - kierowanie Polskimi Liniami Oceanicznymi. Najbliższe miesiące będą wymagały ogromnego zaangażowania. Podczas spotkania z załogą omówimy najważniejsze kwestie dotyczące funkcjonowania spółki i myślę, że wspólnie zaczniemy wyznaczać konkretne cele - poinformowała Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Polityk PiS prezesem PLO



Dorota Arciszewska-Mielewczyk to była posłanka i senator Prawa i Sprawiedliwości. W wyborach w 2019 bezskutecznie kandydowała do Senatu. Ukończyła studia na Wydziale Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego i na Wydziale Administracyjnym Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. W latach 1995-1996 pracowałam w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni.

Jej przodkiem był Krzysztof Arciszewski, generał artylerii koronnej, admirał sił morskich holenderskich w Brazylii. Jej ojciec, Eugeniusz Arciszewski, był kapitanem żeglugi wielkiej, zginął 8 lutego 1997 w katastrofie morskiej statku "Leros Strength" w pobliżu wód terytorialnych Norwegii.

Mąż - Krzysztof Mielewczyk - był jednym z najbogatszych przedsiębiorców w województwie pomorskim. Prowadził firmę Polskie Pierze i Puch. W 2013 roku zginął w katastrofie śmigłowca.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, m. Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji oprowadziło i do skurczenia się floty PLO i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 roku po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 roku przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) posiadająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy (3779 osób), którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (498) ponad 50 zablokowanych

  • Jak mozna zrobic kogos prezesem czegos,co nie istnieje? (1)

    Rownie dobrze,mogla dostac posade lesniczego na Saharze.

    • 40 3

    • zapytaj tuska. on odpowie ci szczerze jak powolal ilus prezesow elektrowni atomowej

      i ci brali kase przez lata.

      • 2 3

  • Będzie woziła Pierze i Puch (1)

    z tego portu w Elblągu co go Wuc z Matouszem wybuduje.

    • 49 3

    • Martw sie co ty bedziesz wozil

      bo poki co to zamykaja polowy dorsza.

      • 0 6

  • Pierza i puchu pod kilem życzę.

    • 21 2

  • Długi

    Dzięki nowej posadzie, może wreszcie pani prezes spłaci swoich dłużników...

    • 43 4

  • Na otarcie łez po wyborach (2)

    Dobrze jest mieć dobre układy

    • 32 3

    • wiesz po sobie, czy tylko tak teoretyzujesz? (1)

      • 0 8

      • Przeczytaj wymagania dla kandydatów przystępujących do konkursu.

        Zwłaszcza punkt 3 i 4.
        Wybitny z niej fachowiec.
        Nie przszkadza ci, że na stanowiska opłacane z publicznej kasy trafiają tacy spadochroniarze jak pani Mielewczyk?
        W prywatnym biznesie bez znajomosci nie mieli by szans.

        • 9 0

  • PLO Gdynia (1)

    Tylko PLO dla Doroty i 100 statków ? Ktoś naprawdę zwariował ... Ludzie jej nie wybrali, partia olała ale znalazła się niewielka, cicha przystań ...

    • 36 3

    • dulkiewicz tez nie wybrali. bo poszla z wyboru negatywnego

      nikt normalny nie startowal.

      • 2 10

  • hahaha

    • 18 1

  • Humor tygodnia. Ale jaja ...

    • 42 2

  • (3)

    Szczęście że nie ma takiej możliwości, bo by powołali Jarka na papieża.

    • 33 3

    • Świętym na pewno będzie!!!

      • 3 3

    • Spokojnie, chore kolano ze swoim dworem zrobi wszystko by został papieżem.

      • 8 0

    • Na papieza to nie ale znając jego pochodzenie moze zostać rabinem

      • 7 0

  • Byle nie "rządziła" jak właścicielka rydwanu w GD!!!

    Wspaniale zarządzał firmą pan Andrzej O.! Ale to już historia... Pozdrowienia Panie Dyrektorze!

    • 9 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane