• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych

Robert Kiewlicz
21 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dorota Arciszewska-Mielwczyk nowym prezesem Polskich Linii Oceanicznych. Dorota Arciszewska-Mielwczyk nowym prezesem Polskich Linii Oceanicznych.

Była poseł i senator z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Dorota Arciszewska-Mielewczyk została powołana na stanowisko prezesa Polskich Linii Oceanicznych. Zastąpi ona Krzysztofa Adamczyka, członka Rady Nadzorczej delegowanego do czasowego wykonywania czynności prezesa zarządu PLO. W ostatni piątek zakończono postępowanie konkursowe na stanowisko szefa PLO. Arciszewska obowiązki obejmie już od poniedziałku 23 grudnia 2019 roku.


Czy jest szansa na odbudowanie silnej polskiej floty handlowej?


- Powierzono mi wyjątkowo ważne zadanie - kierowanie Polskimi Liniami Oceanicznymi. Najbliższe miesiące będą wymagały ogromnego zaangażowania. Podczas spotkania z załogą omówimy najważniejsze kwestie dotyczące funkcjonowania spółki i myślę, że wspólnie zaczniemy wyznaczać konkretne cele - poinformowała Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Polityk PiS prezesem PLO



Dorota Arciszewska-Mielewczyk to była posłanka i senator Prawa i Sprawiedliwości. W wyborach w 2019 bezskutecznie kandydowała do Senatu. Ukończyła studia na Wydziale Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego i na Wydziale Administracyjnym Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. W latach 1995-1996 pracowałam w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni.

Jej przodkiem był Krzysztof Arciszewski, generał artylerii koronnej, admirał sił morskich holenderskich w Brazylii. Jej ojciec, Eugeniusz Arciszewski, był kapitanem żeglugi wielkiej, zginął 8 lutego 1997 w katastrofie morskiej statku "Leros Strength" w pobliżu wód terytorialnych Norwegii.

Mąż - Krzysztof Mielewczyk - był jednym z najbogatszych przedsiębiorców w województwie pomorskim. Prowadził firmę Polskie Pierze i Puch. W 2013 roku zginął w katastrofie śmigłowca.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, m. Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji oprowadziło i do skurczenia się floty PLO i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 roku po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 roku przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) posiadająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy (3779 osób), którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (498) ponad 50 zablokowanych

  • Ciepla posadka (1)

    Kolejny działacz PiS na pocieszenie ląduje na dobrze płatnej posadzie.

    • 27 2

    • Dobrze, ze nie liczysz ponad 20 letnich już posadek wszelkiej masci chachmentów od towarzystwa UM

      tu targi gdanskie, tam spolka miejska. ECS, gdzies jeszcze portal miasta utowrzony zeby upchac niedolegow. gdanskie zoo, PUP. wymieniac dalej?

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    przepracowałem w PLO kawał czasu - dziś już jestem emerytem ! . {na chodzie ! } (17)

    byłem i jestem przekonany że PLO zostało doszczętnie rozszabrowane ! a tu prosze !- co tam jeszcze zostało ?... dzwoniłem niedawno z zapytaniem - czy mają jakiś fundusz dla emerytów , czy może mogą dofinansować wczasy w PLO-skim Ośrodku w Szarlocie . Nie dośc ,że zostałem potraktowany jak jakiś Intruz - i**ota to usłyszałem ;- PLO -wski Ośrodek Wczasowy ? co ? ,gdzie . Kiedy ?... panie dziś jeżdzi się na wczasy na Dominikanie lub na Malediwy ! . No tak -pomyślałem ,{ nawet "Szarlote " ukradli ! [ -gdzie sprawcy - winowajcy , gdzie ich odpowiedzialność ??? I dalej -ci co rozszabrowali tą firme to dziś tak mogą korzystać z takich wczasów !, pewnie jeszcze zimą wysyłają swoje wnuki na narty do Austrii lub Szwajcarii czy Włoch ! Cieka jestem czy Dorotka się temu przyjży ? , w końcu jej Tato też zostawił tam kawałek swojego życia ! Ja osobiście chciał bym poznać nazwiska tych którzy do końca tam "Zarządzali" ...

    • 194 17

    • Janusz L. (5)

      Janusz L. gość który zdemolował PLO. Zarządzał tam do końca, bo po Nim już nic nie zostało.

      • 26 4

      • (3)

        Jego działalność da się jakoś uzasadnić lub wyjaśnić?

        • 7 2

        • Popatrz na jego CV (1)

          to bedziesz wiedzial po co to robil.

          • 12 4

          • jak Buzek i jego reformy, oraz tusk i jego dzialalnosc.

            • 6 10

        • Dywersja i

          korupcja.

          • 2 2

      • Kretyn pisze bzdury o Lewandowskim.

        Nigdy tam taki nie pracował. A młodzież jak pelikan wszystko łyka. PLO to było niewyobrażalne złodziejstwo i lenistwo. Firma była bankrutem już w połowie lat 80. Statki bez ładunków pływały. Agenci sprzedawali ładunki obcym armatorom, załogi parały się przemytem towaru i ludzi. A teraz emeryt komunały prawi. Byłem i widziałem to złodziejstwo i łapówkarstwo.

        • 3 1

    • Arciszewska-Mielewczyk (3)

      Prosze Pana (do Pana emeryta z PLO ) po pierwsze posrednio jestesmy z podobnej branzy skonczylem bardzo dawno temu juz nie istniejace ( technikum przetw. rybnego ) tzn.,ze plywalem na polskich statkach rybackich widzac co sie dzialo juz dawno temu jak sprzedawali nasza naprawde potezna flote rybacka....tak poprostu zszedlem ze statku w Vancouver 35 lat temu......wracam czesto do Polski z wizyta ( nie dawno nagralem jak doslownie burzyli budynki bylego Dalmoru dla "developerow".....Pozdrawiam bylych i obecnych ludzi morza ......Marek......

      • 16 6

      • Błachachacha..... (2)

        Technik produkcji konserw rybnych.

        • 4 32

        • Ego podbudowane?

          • 13 1

        • tylko lekarz od głowy pomoże...

          • 3 0

    • (3)

      Rozmawiałem kiedyś z byłym pracownikiem PLO, pytając, co się stało z tym potentatem. Powiedział dokładnie to samo. On był kierowcą TIRa. Podobno PLO poza flotą morską, posiadało też całkiem sporą flotę pojazdów, a nawet transport kolejowy i to wszystko zostało rozkradzione.

      • 21 3

      • (2)

        I roztrwonione, najlepszy przykład to właśnie Pan piszący powyżej. Wczasy dla emerytów ich rodzin...itp

        • 11 8

        • nic dziwnego, że PLO upadło (1)

          skoro ośrodki wczasowe pochłaniały kasę ;-)

          • 5 11

          • Stocznia Polnocna zlikwidowala swoj osrodek jeszcze w pierwszej polowie 90-tych lat.

            Teraz co maja? Nawet budynku nie maja.

            • 4 2

    • Jeździłem z Rodzicami do Szarloty :)

      dawno temu...

      • 1 0

    • Komuszek

      Biedny Pan Komuszek

      • 0 2

    • Szabrowniki komunistyczne

      ( oni już ) pozdychali .Owszem walory dalej muszą być korzystnie ulokowane ,kto wie w bankach szwajcarskich . Ale wnuczusie się radują. Szkoda tego tematu ruszać powiązania mafijne po sam szczyt PZPR, Byłem bezpośrednim wyrobnikiem na morzu i oceanie .Gdyby nie rozwalenie tego tygla my marynarze mielibyśmy NIC

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    W 1976 roku PLO posiadało 176 statków i zatrudniało 12849 osób.
    W 1991 mieli 85 statków, a w 1999 już tylko 18.

    Iloma statkami zarządzają obecnie Polskie Linie Oceaniczne?
    Ciekawe jak tam wyglądało konto bankowe dyrektora naczelnego w latach 1990-1993?

    • 163 3

    • w 1976 to ja paszportu nie moglem nawet dostac (jak i miliony ludzi) (4)

      wiec o czym ta mowa?

      • 7 16

      • (3)

        co do paszportu to dawali. Ludzie jeździli do USA i dalej. Jakieś 3 miliony członków PZPR nie miało żadnych problemów z paszportem. Teraz ci z tych 3 milionów posiadaczy legitymacji partyjnej PZPR wmawia ci ze znowu tylko oni będą mieli prawo do paszportu.

        • 9 9

        • ciekawe. dawali sedziom stanu wojennego pewnie

          • 5 5

        • zobaczcie gdzie dzieci dygnitarzy PZPR się kształciły

          • 9 1

        • większej bzdury dawno nie czytałem

          • 2 0

    • wtedy polski marynarz zarabiał 50$ (2)

      a stoczniowiec 20$, teraz tą rolę przejęli Filipińce i Malaje

      • 23 2

      • Taki to deficytowy biznes, że Niemcom się opłaca.

        • 12 9

      • Nieprawda..

        Teraz marynarz Filip i marynarz Polak zarabiają tak samo. Wyższe pensje niekiedy ze wskazaniem na Filipa. Ciekawe dlaczego.

        • 9 2

    • niestety od 76 nie inwestowali w nowe statki (1)

      i dlatego w latach 90-tych musieli sprzedawać i złomować te wyeksploatowane i zardzewiałe szroty

      • 15 6

      • Katastrofa Heweliusza

        Najlepszy przykład

        • 5 5

    • mają dwa złomy typu RO-RO (2)

      M/V Żerań zbudowany w 1978 roku oraz M/V Chodzież z 1988 roku.

      • 11 4

      • nie wiesz to nie pisz bzdur (1)

        Żerań, Tychy ,Dębica, Chodzież to były statki tej samej serii zbudowane pod koniec lat 80-ych w SKP.

        • 7 0

        • masz racje, pacanie

          / kolega po fachu

          • 1 3

    • Odpowiedź (1)

      Mają dokładnie 4 statki :D

      • 9 0

      • a ile z tego sprawnych i rzeczywiście zarabiających? :)

        • 6 1

    • cook (1)

      Obecnie ma 2 statki,Port Gdynia i Żerań,wielki armator,ciekawi mnie gdzie sie podzialy akcje dla marynarzy,teraz bedzie pisplo,po jakiej szkole ta kobieta jest że ma taki talent objać armatorkę.Widać że nikt z fachowym stażem na morzu tymi statkami nie chce zarządzać

      • 14 1

      • porty, energa, orlen się zrzucą

        na nowe statki, jak dla PZM. Bo każdy normalny bank nigdy by kredytu nie przyznał tym wydmuszkom

        • 4 0

  • Losy PLO to typowy wynik planu Balcerowicza

    1. Doprowadzenie do upadku tak aby wartość przedsiębiorstwa była symboliczna
    2. Wzięcie kredytu z banku od kolegów towarzyszy zarządzających i kupienie przedsiębiorstwa
    3. Po wykupieniu przedsiębiorstwa bankruta, nagle jego wartość rośnie, chociażby z uwagi na wartości działek na których stoją tudzież, np. ośrodka wypoczynkowego
    4. Wyczyszczenie pracowników - zwolnienia grupowe. Wyprzedanie majątku przedsiębiorstwa, wypełnienie swoich kieszeni kasą
    5. Wyczyszczenie śladów aby nikt się nie doczepił.

    I tak komuna przejęła majątek narodowy - plan towarzysza Balcerowicza.

    • 13 15

  • tylko nie przegapcie!!!!

    PEWEX chiba nie ma prezesia i vice prezesiów!!!!!

    • 20 1

  • Ale jaja....takiego i**otyzmu jeszcze nikt nie wymyślił .....

    W konkursie znaleźli supermenedżerkę......buhahahahahahaha to pokazuje jakim dziadostwem jest PiS

    • 27 1

  • Aż dziwne, że wcześniej Pawłowicz czy ten komunistyczny prokurator Piotrowicz nie zostali tu prezesami

    Takie same kompetencje bo im się po prostu to należało jak powiedziała to jakaś tępa dzida

    • 30 1

  • miejsce zawsze się znajdzie

    Nie dało rady do sejmu to znalazło się miejscu w innym miejscu, a tak krzyczeli na poprzedników :(
    No chyba, że ma dobre papiery aby działać w tej branży.

    • 17 1

  • jak to mówił Neumann

    my wam nie damy zginąc jak będziecie z nami. a nieee, zapomniałem, takie rzeczy przecie tylko w PO, prawda błyskotliwy wyborcy i jedyni prawdziwi katolicy i patrioci bez skazy? a skoro mąż był z zawodu szefem, to i żona pewnie się nada

    • 20 1

  • patrzajcie jak tu dziś mało pisiorów (1)

    ma coś do powiedzenia. ciekawe. za to jak o sądach, to bełkot bez pojęcia zalewa forum

    • 22 5

    • bo ten temat nie ma nic co by miało jakos wyrozniac sie z polityki samorzadu i obsadzania tu stanowisk

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane