• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bałtycki Terminal Zbożowy do likwidacji. Pracownicy protestują

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
7 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat)  Raport
aktualizacja: godz. 14:05 (7 kwietnia 2022)
  • Pod siedzibą Bałtyckiego Terminala Zbożowego protestowali pracownicy.
  • Pod siedzibą Bałtyckiego Terminala Zbożowego protestowali pracownicy.
  • Pod siedzibą Bałtyckiego Terminala Zbożowego protestowali pracownicy.

Pracownicy Bałtyckiego Terminalu Zbożowego w Gdyni dowiedzieli się, że tracą pracę, bo ich spółka będzie zlikwidowana. Właśnie trwają rozmowy z zarządem. BTZ od 2005 roku należy do dwóch firm: holenderskiej i amerykańskiej.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


AKTUALIZACJA godz. 14:05:

Otrzymaliśmy stanowisko Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Intencją Zarządu Morskiego Portu Gdynia jest utrzymanie w obecnym miejscu funkcjonującego terminalu zbożowego. Nie mamy natomiast możliwości ingerowania w politykę zatrudnienia w poszczególnych spółkach operujących na terenie Portu. Pragnę podkreślić, że ZMPG prowadzi negocjacje z podmiotami zainteresowanymi wydzierżawieniem nieruchomości zajmowanych obecnie przez spółkę BTZ w okresie przejściowym, a jednym z istotnych czynników przy rozpatrywaniu ofert będzie deklaracja wykorzystania wiedzy i doświadczenia pracowników BTZ - poinformował Aleksander Wicka, kierownik marketingu ZMPG.
W ubiegłym roku w Porcie Gdynia przeładowano 4765,1 tys. ton zbóż, zależy nam, aby utrzymać pozycję lidera w tej kategorii na Morzu Bałtyckim. Jak poinformowano, w tym celu Port Gdynia rozpoczyna inwestycję związaną z przebudową nabrzeża Indyjskiego co umożliwi obsługę największych statków jakie mogą zawijać do bałtyckich portów a tym samym w znaczącym stopniu poprawi konkurencyjność terminalu w kolejnych latach.


- Decyzja o likwidacji była dla nas wszystkich zaskoczeniem. Pracownicy dostali informację o likwidacji spółki z dniem 1 czerwca 2022 r. Cała załoga straci zatrudnienie. W czwartek rozpoczęły się rozmowy z zarządem spółki. Nie wiemy jak długo potrwają i jaki będzie ich wynik. Podkreślam jednak, że likwiduje się spółkę, która przynosi zyski. Niestety, Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie udzielił nam żadnej pomocy w tej trudnej sytuacji - mówi Justyna Konkol, przewodnicząca Solidarności w BTZ.
O przebiegu protestu informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

08:43 7 KWIETNIA 22 (aktualizacjaakt. 09:43)

Bałtycki Terminal Zbożowy (79 opinii)

Czy ktoś ma wiedzę o likwidacji miejsc pracy i firmy?
Czy ktoś ma wiedzę o likwidacji miejsc pracy i firmy?


Terminal zbożowy w Gdyni zostanie zamknięty?



Od 2005 roku Bałtycki Terminal Zbożowy należy do Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM z amerykańskim właścicielem i Cefetra B.V. z Rotterdamu. Firma zatrudnia w Gdyni 70 osób. Operuje na Nabrzeżach Indyjskim i Norweskim. Dysponuje powierzchnią magazynową o pojemności 71 tys. ton (magazyny płaskiego składowania, silosy zbożowe i elewatory zbożowe). Obsługuje wszelkiego rodzaju ładunki zbożowe i paszowe, takie jak pszenica, jęczmień, żyto, nasiona rzepaku, bobik oraz pasze, czyli śrutę sojową, rzepak, wysłodki.

O komentarz poprosiliśmy władze BTZ. Czekamy na odpowiedź, jak również Zarząd Morskiego Portu Gdynia, na którego terenie operuje spółka.

Pracownicy zaskoczeni decyzją właściciela



Pracownicy BTZ są zdziwieni takim obrotem sprawy, bo jak twierdzą firma jest w dobrej kondycji. Faktycznie zboża to jedna z grup towarowych, których przeładunki stale rosną. W 2021 roku przeładowano w Porcie Gdynia 4765,1 tys. ton zbóż. Niestety, nie wiadomo jaki był udział BTZ, bo w Gdyni przeładunkiem produktów rolnych zajmują się też inni operatorzy - firma OT Port Gdynia, holenderska HES Gdynia Bulk Terminal oraz polska spółka Speed.

Pod koniec 2020 roku poinformowano, że zakupem jednego z terminali zbożowych w Gdyni zainteresowany jest Państwowy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Mówiło się, że chodzi właśnie o BTZ.

Miejsca

Opinie (199) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    Pracowałem tam , związki zawodowe w BTZ to wielka rodzinna klika i dbają tylko o swoje interesy. Nie dziwię się , że chcą się ich pozbyć.

    • 4 4

    • To

      Zapytaj teraz kolegów jak mają fajnie bez tych związków zawodowych które takie źle były xD

      • 0 0

    • Kłam

      Prężnie i skutecznie działająca strona związkowa walczącą o prawa pracowników !!! Dowodem na to jest 100 % frekwencja na wczorajszym zebraniu stron.

      • 2 1

    • Kłam

      Co za kłam...akurat w tym przypadku skutecznie działająca strona związkowa z ogromnym wysiłkiem i poświęceniem broniąca interesów pracowniczych ! Dowodem na to jest prawie 100 % frekwencja pracowników na wczorajszym zebraniu stron.

      • 1 0

  • Port w Kłajpedzie i litewskie koleje

    Są zadowolone. Właśnie uruchomiły pierwszy pociąg przez Polskę na Ukrainę. Na miejscu BTZ można Lidla, Kaufland czy Auchan postawić i apartamentowce

    • 0 0

  • (2)

    Niech się ADM i Cefetra pochwalą ile zainwestowali przez ostatnie 17 lat w firmę dlaczego zaczynając od ładowarek po spychacze aż do dźwigu nie były inwestowane w to pieniądze sprzęty nie sprawne od niewiadomo już ilu lat tyle że jeżdżą tak to nic nie działa co zrobili żeby ta spółka była rentowna ich działania można podciągnąć pod działania na szkodę firmy

    • 10 1

    • Hahaha

      Takiego dziadostwa jakim są pracownicy BTZ nie da się reformować i nie ma sensu inwestować. Wymienione przez ciebie firmy to potężne spółki współpracujące z setkami firm w polsce bez większych problemów. BTZ chciał dalej nic nie robić i doić ta dojną krowę. Pracownicy teraz boją się o swoje ciepłe stołki bo tak dobrze nie będą mieli już nigdzie.

      • 0 0

    • Po co inwestować w coś co nie jest ich.

      • 0 2

  • Nieroby

    Jak pracowali tak mają. Typowa komunistyczna firma, pracownicy mają więcej praw niż obowiązków. Leżą w kanciapach albo łażą po placu z rękami w kieszeni. Kierowców mają za nic i obsługują z wielką łaską.
    Jeśli twierdzą że ich praca była taka rentowna to dlaczego prywatne firmy które obsługiwali wykorzystują fakt remontu nabrzeża aby rozwiązać umowy z BTZ
    Najbardziej dziadowski port w Polsce.

    • 1 2

  • (4)

    Jak ceny chleba w Biedronce podskoczą o 300% to się ludziom oczy otworzą. Ale wtedy już będzie za późno.

    • 54 12

    • Chlebek już taki mały człowiek patrzy czy to bułka czy chleb

      • 0 0

    • Od kiedy Polska jest importerem zbóż? Masz jakieś dane na potwierdzenie? Bo żadne dane twojej teorii nie potwierdzają wszystkie mówią wręcz odwrotnie że polska głównie exportuje zboże. Ceny pieczywa wzrosną przez zwiększone koszty wytworzenia produktu a nie przez brak zboża z Ukrainy którego jakoś zbyt wiele nie importowalismy

      • 0 0

    • Ceny chleba podskoczą przez ceny na światowym rynku

      A nie przez brak dróg transportu.

      • 1 5

    • No nie wiem. PiS z Kaczyńskim wyprali ludziom mózgi bardziej niż Putin w Rosji!

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Akurat teraz? (23)

    Akurat teraz do likwidacji kiedy będzie kryzys na rynku zbożowym a Ukraina będzie przynajmniej czasowo odłączona od transportu przez swoje porty bo są zaminowane?

    • 106 3

    • pis pcha nas w objęcia mateczki rasiji (12)

      psioczą na unię, a prorosyjskiego orbana jakoś nie potrafią skrytykować
      ktoś ma jeszcze jakieś pytania?

      • 18 19

      • (3)

        W ręce Rosji to już dawno wepchnąła Polskę niejaka platforma z Tuskiem.

        • 12 20

        • uwaga, ruski troll (2)

          • 5 6

          • (1)

            Teraz każdy kto napisze prawdę jest trollem xD jeszcze powiedz że ruskie nie mówili o Tusku nasz człowiek w Warszawie xD

            • 3 4

            • a kto mówił o tym że pomiot zatrudniony w firmie pod parasolem to zielony ludzik?

              bo nie pamiętam

              • 0 0

      • To firma prywanta, nie państwowa i z PiS nie ma nic wspóllnego (4)

        A pisowy Obajtek właśnie załatwił że 50% ropy idzie z poza rosji. Poprzednio rosysjka ropa to było 80%.

        • 18 22

        • Co za pierdoły

          Obajtek sobie załatwia a nie nam

          • 0 0

        • No tylko jednocześnie (1)

          Wpuszcza ruskiego szczura z wegier

          • 18 11

          • co to za logika ?

            Nasze stado na Wiejskiej powinno brać przykład z Orbana jako polityka a nie palić głupa

            • 3 6

        • Czyli będą podwyżki cen

          paliwa.

          • 3 2

      • (2)

        orban jest madry. rosja nie ma zadnych srodkow zeby byc jakimkolwiek zagrozeniem dla polski czy unii, kto twierdzi inaczej jest po prostu glupi albo ma prywatny interes w takim gadaniu. wiec nie interesuje go co robia na ukrianie i slusznie, to balagan co narobili jankesi ingerujac w sprawy wewnetrzne ukrainy, czemu wegrzy mieliby cierpiec przez to?

        • 6 7

        • Dokładnie tak (1)

          on wprost powiedział że dla niego liczy się interes Węgier, nasze ame*y powinny podchodzić do tego w identyczny sposób, pomagać ile się da ale nie psuć stosunków z Rosją tak jak żabojad z Francji, zamiast tego znowu machają szabelką i opowiadają jakieś głupoty.

          • 4 1

          • Czas sobie chyba uświadomić, ze interes Polski i interes Ukrainy to nie jest to samo.

            • 1 3

    • (2)

      Jakie czasowo... Rosja nie odda południa.

      • 11 1

      • Tytuł

        Odda wraz z Kremem, Królewcem i Kaukazem, to kwestia czasu, którego Rosja już nie ma....

        • 0 1

      • Aleś Ty pro rosyjski

        • 1 0

    • Nie chodzi o zaminowany port (4)

      Chodź ze nikt nie zaora ,zasadzi i nie zbierze.

      • 10 3

      • (3)

        Ukraina straci tylko część niedoszłego zasiewu, w końcu wojna jest na 10% powierzchni kraju (fakt, że niefortunnie na południu), ale to, co się zbierze trzeba wywieźć, a raczej nie będzie takiej możliwości.

        • 12 0

        • Bardziej to odczuje Afryka niż Europa bo tam większość zboża szło z Ukrainy

          • 1 0

        • Statkiem na pewno nie, moze koleja. (1)

          • 2 2

          • Kolej ma znacznie mniejsza przepustowosc, w ten sposób daloby sie wywiezc tylko czesc.

            • 1 0

    • Za to holenderskie porty będą otwarte :)

      • 9 0

    • Totalnie nie masz racji tak się składa

      • 2 0

  • Pis=Z

    I taka prawda

    • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    skoro rentowny to wykupic za bezcen, zostawić ludzi i samemu zarabiać, bez niemca i amerykanina. (4)

    Zaraz będzie brak pszenicy i zajrzy głód do tyłków. Siać i sadzić i nikomu nie sprzedawać. Kupić juz teraz zboże z innego kontynetu a nie czekać na ??? decyzję w UE czy możemy czy nie

    • 117 13

    • Export nie Import

      Po co kupować skoro w Polsce produkuje się więcej zboża niż nasz kraj potrzebuje. Poza tym to nie jedyny terminal w tym porcie, który przeładowuje zboża.

      • 0 0

    • To zacznijcie rozmowy z cargillem

      Taka perełkę gdybym miał kasę tonodrazu bym przejął. Terminal zbożowy w dzisiejszych czasach jest mega opłacalny, na to zawsze będzie zapotrzebowanie jak na fryzjera czy piekarnie. W USA tam gdzie terminale ma adm czy cargill od razu widać roznice

      • 0 0

    • masz ty dziecko pojęcie.... (1)

      • 13 10

      • ma..Ukraina już wprowadziła zakaz sprzedaży żywności i zbóz poza kraj, każdy kto ma

        odrobine oleju w głowie, zostawia przemysł, banki, stocznie, rolnictwo w swoich rekach a nie obcych. Obce juz pokazały w Polsce że jedyny cel to ich...zamknięcie

        • 12 0

  • Opinia wyróżniona

    Prace remontowe (3)

    Z tego co wiem to władze portowe oznajmiły że zamkną nabrzeże na 1.5 roku bo ma trwać pogłębianie kanału.
    Jeśli przez 1.5 roku ma być wyłączone nabrzeże dla statków, nie dziwie się że zarząd spółki zwija manatki.

    • 37 13

    • Pogłębiona analiza

      O pogłębianiu basenów portowych mówi się od lat. Przykład innych terminali pokazuje, że bez porozumienia dwustronnego Port nie rozpoczyna inwestycji. Dziwne, że nikt nie mówi o ratach przeładunkowych i konkurencyjności BTZ na rynku...

      • 0 0

    • terminal zbożowy BTZ

      ta firma ma dwa nabrzeża- norweskie jest prawie skończone, może ono obsługiwać statki ze zbożem dla BTZ lub innej firmy. Chodzi o to aby pozbyć się stałych pracowników i zatrudniać ludzi na umowy zlecenia ,samozatrudnienie, rezerwy portowe itp.

      • 10 0

    • Owszem tyle że raz że przetarg nie jest rozstrzygnięty a dwa o tym wiedział ADM i cefetra 17 lat temu podpisując dzierżawe do 2025 i nie rozbili nic w kierunku tego by móc pracować na oddanym nabrzeżu gdy drugie będę robić

      • 12 3

  • Norma (1)

    Jak się sprzedało za grosze kompletny terminal to teraz po latach trzeba go remontować. Te zachodnie pseudo spółki nie wydadzą milionów dolarów na remont więc upadek. Trzeba poczekać i przejąć za pół darmo .

    • 5 1

    • Dzierżawca nie właściciel!

      Terminal należy do Portu!
      BTZ (pośrednio zagraniczni właściciele) jedynie dzierżawili nieruchomości.
      Znajdzie się kolejny dzierżawca.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane