• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 700 mln zł na inwestycje PERN. Rozbudowa baz w Gdańsku i Gdyni

erka
10 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (80)
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
Na inwestycje i remonty w 2023 r. spółka PERN przeznaczy blisko 0,7 mld zł. Na zdjęciu: terminal naftowy PERN w Gdańsku. Na inwestycje i remonty w 2023 r. spółka PERN przeznaczy blisko 0,7 mld zł. Na zdjęciu: terminal naftowy PERN w Gdańsku.

Na inwestycje i remonty w 2023 r. PERN przeznaczy blisko 0,7 mld zł. Chodzi m.in o inwestycje w Trójmieście - infrastrukturę kolejową w Dębogórzu oraz inwestycje w portach w Gdyni i Gdańsku.



Rosną koszty importu węgla, ropy i gazu. 162 mld zł w 2022 r. Rosną koszty importu węgla, ropy i gazu. 162 mld zł w 2022 r.

Dywersyfikacja dostaw paliw to:

W związku ze zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski bardzo ważnym elementem infrastruktury stał się Naftoport, przyjmujący surowiec z tankowców. To jedyny w Polsce morski terminal przeładunku ropy naftowej i jeden z największych terminali przeładunku produktów jej rafinacji.

To także jeden z największych przeładunkowych terminali na Bałtyku. W związku z dywersyfikacją dostaw ropy naftowej poprzez tankowce, w tym różnych gatunków tego surowca, pojawiła się konieczność rozbudowania jego przepustowości. Dlatego PERN będzie dążył, aby w Naftoporcie powstało kolejne stanowisko do przyjmowania tankowców z ropą naftową.

Ropa dla rafinerii Schwedt płynie przez gdański Naftoport Ropa dla rafinerii Schwedt płynie przez gdański Naftoport

Nowe stanowisko przyjmowania tankowców w Naftoporcie



- PERN jest dziś jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw. Naszym podstawowym zadaniem jest zapewnienie płynnego funkcjonowania naszej gospodarce. Stąd inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia stabilności dostaw ropy naftowej - podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN. - Jesteśmy w historycznym momencie, bo rynek energetyczny wygląda dziś zupełnie inaczej niż jeszcze w ubiegłym roku.
Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU

Inwestycje w infrastrukturę w w Gdańsku i Gdyni



PERN w dalszym ciągu będzie inwestował w infrastrukturę kolejową w Dębogórzu m.in. poprzez modernizację torów i stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej, co umożliwi przemieszczanie cystern o większej ładowności i usprawni procesy logistyczne. PERN rozważa także rozbudowę nalewni kolejowej o czwartą kabinę załadunkową, jeśli takie będzie zapotrzebowanie rynku. Działania te połączone z inwestycjami Portu w Gdyni, polegającymi na modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych i pogłębieniu toru wodnego (obsługa większych tankowców) oraz z inwestycjami PKP związanymi z poprawą dostępu kolejowego do Portu w Gdyni oraz bazy paliw w Dębogórzu - pozwolą na zwiększenie wolumenów produktów naftowych, które są przyjmowane w Dębogórzu i ekspediowane w głąb kraju.

Więcej paliwa i ropy naftowej płynie przez Naftoport Więcej paliwa i ropy naftowej płynie przez Naftoport

Coraz więcej ropy naftowej w portach



Coraz więcej ropy naftowej trafia do Polski właśnie drogą morską, PERN analizuje kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca. Spółka rozważa m.in. dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku. Firma jest także przygotowana do budowy drugiej nitki rurociągu pomorskiego, który dostarcza surowiec z morza do Polski i Niemiec. Ostateczna decyzja w tej sprawie zależeć będzie od klientów, z którymi toczą się rozmowy na temat przyszłości tej inwestycji.
erka

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (80)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane