• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 700 mln zł na inwestycje PERN. Rozbudowa baz w Gdańsku i Gdyni

erka
10 stycznia 2023, godz. 08:05 
Opinie (80)
Na inwestycje i remonty w 2023 r. spółka PERN przeznaczy blisko 0,7 mld zł. Na zdjęciu: terminal naftowy PERN w Gdańsku. Na inwestycje i remonty w 2023 r. spółka PERN przeznaczy blisko 0,7 mld zł. Na zdjęciu: terminal naftowy PERN w Gdańsku.

Na inwestycje i remonty w 2023 r. PERN przeznaczy blisko 0,7 mld zł. Chodzi m.in o inwestycje w Trójmieście - infrastrukturę kolejową w Dębogórzu oraz inwestycje w portach w Gdyni i Gdańsku.



Rosną koszty importu węgla, ropy i gazu. 162 mld zł w 2022 r. Rosną koszty importu węgla, ropy i gazu. 162 mld zł w 2022 r.

Dywersyfikacja dostaw paliw to:

W związku ze zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski bardzo ważnym elementem infrastruktury stał się Naftoport, przyjmujący surowiec z tankowców. To jedyny w Polsce morski terminal przeładunku ropy naftowej i jeden z największych terminali przeładunku produktów jej rafinacji.

To także jeden z największych przeładunkowych terminali na Bałtyku. W związku z dywersyfikacją dostaw ropy naftowej poprzez tankowce, w tym różnych gatunków tego surowca, pojawiła się konieczność rozbudowania jego przepustowości. Dlatego PERN będzie dążył, aby w Naftoporcie powstało kolejne stanowisko do przyjmowania tankowców z ropą naftową.

Ropa dla rafinerii Schwedt płynie przez gdański Naftoport Ropa dla rafinerii Schwedt płynie przez gdański Naftoport

Nowe stanowisko przyjmowania tankowców w Naftoporcie



- PERN jest dziś jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw. Naszym podstawowym zadaniem jest zapewnienie płynnego funkcjonowania naszej gospodarce. Stąd inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia stabilności dostaw ropy naftowej - podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN. - Jesteśmy w historycznym momencie, bo rynek energetyczny wygląda dziś zupełnie inaczej niż jeszcze w ubiegłym roku.
Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU

Inwestycje w infrastrukturę w w Gdańsku i Gdyni



PERN w dalszym ciągu będzie inwestował w infrastrukturę kolejową w Dębogórzu m.in. poprzez modernizację torów i stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej, co umożliwi przemieszczanie cystern o większej ładowności i usprawni procesy logistyczne. PERN rozważa także rozbudowę nalewni kolejowej o czwartą kabinę załadunkową, jeśli takie będzie zapotrzebowanie rynku. Działania te połączone z inwestycjami Portu w Gdyni, polegającymi na modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych i pogłębieniu toru wodnego (obsługa większych tankowców) oraz z inwestycjami PKP związanymi z poprawą dostępu kolejowego do Portu w Gdyni oraz bazy paliw w Dębogórzu - pozwolą na zwiększenie wolumenów produktów naftowych, które są przyjmowane w Dębogórzu i ekspediowane w głąb kraju.

Więcej paliwa i ropy naftowej płynie przez Naftoport Więcej paliwa i ropy naftowej płynie przez Naftoport

Coraz więcej ropy naftowej w portach



Coraz więcej ropy naftowej trafia do Polski właśnie drogą morską, PERN analizuje kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca. Spółka rozważa m.in. dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku. Firma jest także przygotowana do budowy drugiej nitki rurociągu pomorskiego, który dostarcza surowiec z morza do Polski i Niemiec. Ostateczna decyzja w tej sprawie zależeć będzie od klientów, z którymi toczą się rozmowy na temat przyszłości tej inwestycji.
erka

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (80)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane