• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa statku dla Uniwersytetu opóźniona o rok

Wioletta Kakowska-Mehring
8 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Płynęliśmy "Oceanografem", statkiem badawczym UG
Stępkę położono w maju ub. roku. Wówczas podano, że ma to być katamaran o 40 m długości i 14 m szerokości. Stępkę położono w maju ub. roku. Wówczas podano, że ma to być katamaran o 40 m długości i 14 m szerokości.

Miał być gotowy na przełomie lipca i sierpnia tego roku. Teraz mówi się o połowie 2015 r. Przedłuża się budowa statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Katamaran buduje konsorcjum stoczni Nauta oraz Crist.


Nowy statek badawczy dla oceanografów:


"Oceanograf", bo taką nazwę ma nosić nowy statek, będzie wykorzystywany do prowadzenia interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Oprócz laboratoriów, znajdą się na nim obserwatoria oraz sala seminaryjna na zajęcia dydaktyczne dla studentów oceanografii i innych kierunków. Portem macierzystym statku ma być Gdynia. Jednostka została zaprojektowana wspólnie z naukowcami z Instytutu Oceanografii i zastąpi wyeksploatowany już statek "Oceanograf-2", zwodowany w ZSRR w 1977 r. Stępkę położono w maju ub. roku. Wówczas podano, że ma to być katamaran o 40 m długości i 14 m szerokości. Czy taki będzie?

- Termin zakończenia budowy statku został wydłużony w związku z  dokonaną w trakcie projektowania modyfikacją wymiarów i kształtów kadłuba - poinformowano nas w Stoczni Nauta i te zmiany podano jako przyczynę rocznej zwłoki. Niestety, odmówiono ujawnienia szczegółów tych zmian.

Oszczędny w wyjaśnieniach jest też armator, czyli Uniwersytet Gdański.

- W wyniku przeprowadzonych prób modelowych statku przez Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku w toku projektowania należało zmodyfikować wymiary i kształt kadłuba - poinformowała Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik UG. - W związku z tym termin zakończenia budowy statku został wydłużony. Wydłużenie terminu nie powoduje żadnych zmian związanych z finansowaniem projektu ze strony inwestora, czyli UG. Planowany termin oddania statku UG to połowa 2015 roku.

Pieniądze - 36 mln zł - na budowę katamaranu uczelnia ma otrzymać w ramach programu wspierania infrastruktury badawczej od Funduszu Nauki i Technologii Polskiej. Uniwersytet będzie musiał dołożyć do budowy zaledwie 1 mln zł.

- Na ten statek czekało kilka pokoleń oceanografów - powiedział ponad rok temu na uroczystości położenia stępki prof. Bernard Lammek, rektor Uniwersytetu Gdańskiego. - Dzięki sprzyjającemu klimatowi i przychylności marzenia zaczęły się spełniać i doczekaliśmy się inwestycji w infrastrukturę naukową.

To nie jedyny kontrakt tego typu na koncie Nauty. W listopadzie ub. roku gdyńska stocznia poinformowała, że zbuduje statek badawczy dla uniwersytetu w Goeteborgu. Oddanie jednostki do użytku jest planowane na marzec 2015 r. Wartość kontraktu to 60 mln zł.

Miejsca

Opinie (58) 1 zablokowana

  • zniszczone stocznie (4)

    kto zniszczyl celowo stocznie gdzie zatrudnieni byli fachowcy a pozostawil miernoty musi za to odpowiedziec

    • 27 6

    • Tak samo można by zapytać dlaczego wprowadzili limity na rolnictwo, cukier, mleko, ryby ...

      a nie wprowadzą np. limitów na winogrona? Tak samo jak wprowadzają coraz to mniejsze limity na CO2 jednocześnie budując magistrale energetyczną do krajów z europy wschodniej w której jak wiadomo jest dużo elektrowni węglowych, które produkują dużo CO2 więc będzie można sprzedawać tani prąd z elektrowni atomowych. Zachód robi na durnych polakach niezły biznes - ja już wyjechałem bo nie chciałem być murzynem ale sporo ludzi musi pracować na duże brzuchy niemców i francuzów.

      • 0 4

    • Marsjanie

      • 15 0

    • Za kilkanaście lat

      Powiedzą ze stocznie musieli zamknąć
      Bo fachowcy na wyspy pojechali .

      • 9 2

    • Kto ?

      Jedz do Brukseli
      Niemiec z Francuzikiem tak postanowili a posłuszni Polacy wykonali zadanie.
      Jesteśmy jedna wielka Ewropa my starać sie byc dobrze w naszym niemieckim kraja. Polska być dobrym członkiem und wykonywac nasze ekonomiczne sukcesa !

      • 13 1

  • Horyzont II (1)

    AM Gdynia ma bardzo fajny statek Horyzont II. Czy uczelnie nie moga ze soba wspolpracowac, tylko trzeba wywalac w bloto grube miliony?

    • 6 0

    • mogą i współpracują " panie chief " ...

      • 3 0

  • Remontowa Shipbuilding (5)

    PR GSR nie śpi. Może coś napiszecie o kontraktach na PSV dla Siem-a. Opóźniona jednostka nr 1 a 5 wyleciała z HBS!!!. Gdzie jest dokumentacja na rury na 1 ? Nauta zbudowała swojego PSV w 7 miesięcy (z rurami i SO) a ile wy klepiecie swoje cacko - czekam na odpowiedzi.

    • 14 33

    • (1)

      a jak długo budowano kadłub sejnera ? dwa lata a jakie straty ? .....

      • 4 1

      • straty...

        ...24 miliony złotych

        • 3 1

    • co to jest HBS ? (1)

      • 0 2

      • Harmonogram Budowy Statkow

        • 1 0

    • Nauta dokumentacje robila?

      Kim?

      • 4 2

  • a ja tam z sentymentem wspominam rejsy na tym rzygaczu O-2. a to zapomnialo sie przypiac posylacza, a to ichtiolog polecial za rufe... fajnie bylo.

    • 2 0

  • Nie tylko to (2)

    Napiszcie jak tam idzie budowa Kormorana w GSR bo to też budują amatorzy.

    • 8 19

    • Każdemu projektowi można tylko życzyć takich "amatorów", jacy pracują nad Kormoranem.

      • 4 3

    • Po pierwsze, to w RSB a nie w GSR.
      Po drugie, idzie w miarę dobrze jak na prototyp.

      • 10 2

  • Oceanograf (1)

    Szkoda tylko że Uniwerek nie potrafi nic sam wymyśleć i korzysta praktycznie z gotowca w postaci Imora IMwG.
    Przykre...

    • 20 7

    • szkoda, też że nie policzyłeś przy tym Twoim "szkoda" wszystkich innych kosztów związanych z prototypem, który by mogli by stworzyć na innym wydziale ...

      • 5 2

  • Studenci europeistyki i stosunków międzynarodowych będą mogli pływać do Antwerpii a stamtąd busikiem do Brukseli, żeby dumnie odśpiewać Odę do radości i porozmawiać z inny studentami o przyszłości tej ziemi obiecanej zwanej Unią Europejską.

    • 12 2

  • Moze wykozystac slawnego (3)

    Gawrona dume marynarki.

    • 8 12

    • to żeś Młody Demokrata widać bez podpisu

      moŻe
      wykoRZystać
      sŁawnego
      dumĘ

      • 1 1

    • Przyczyny fiaska Gawrona już dawno wyjaśniono.

      Najpierw obiecano środki na budowę, a gdy już ją rozpoczęto, to KAŻDY kolejny rząd odmawiał jej pełnego finansowania przeznaczając w porywach do 50% środków wymaganych na dany rok. W efekcie budowa każdego roku przedłużała się o kolejny rok, a nawet laik ekonomiczny wie, że jeśli coś realizuje się dłużej, to więcej kosztuje (trzeba utrzymać ludzi, pokryć koszty korzystania z doku i maszyn itp. itd.)
      W takim trybie finansowania ŻADEN projekt nie miałby szans na pomyślny koniec.
      Kontrakt na statki podwodne przewiduje, że pierwszy egzemplarz byłby budowany u dostawcy, a następne dopiero w kraju, przez przeszkoloną już załogę po znanych już realnych kosztach.

      Podejrzewam, że i tak ktoś podczas przetargu zechce wyciągnąć fakt opóźnienia budowy statku dla UG argumentując, że dyskwalifikuje to Nautę. Takie życie.

      • 5 1

    • A wiadomo jak sie ta historia skończyła ?

      Co zrobiono z niedokończonym super statkiem co sam siebie nie wykrył .

      • 2 3

  • Niósł ślepy kulawego a płaci

    podatnik

    • 23 4

  • Cud prawdziwy, że nazwą statek Oceanograf

    a nie jakiś special purpose researche vessel

    • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane