- 1 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (46 opinii)
- 3 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (49 opinii)
- 4 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (206 opinii)
- 5 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (283 opinie)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (121 opinii)
Budowa statku dla Uniwersytetu opóźniona o rok
Miał być gotowy na przełomie lipca i sierpnia tego roku. Teraz mówi się o połowie 2015 r. Przedłuża się budowa statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Katamaran buduje konsorcjum stoczni Nauta oraz Crist.
"Oceanograf", bo taką nazwę ma nosić nowy statek, będzie wykorzystywany do prowadzenia interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Oprócz laboratoriów, znajdą się na nim obserwatoria oraz sala seminaryjna na zajęcia dydaktyczne dla studentów oceanografii i innych kierunków. Portem macierzystym statku ma być Gdynia. Jednostka została zaprojektowana wspólnie z naukowcami z Instytutu Oceanografii i zastąpi wyeksploatowany już statek "Oceanograf-2", zwodowany w ZSRR w 1977 r. Stępkę położono w maju ub. roku. Wówczas podano, że ma to być katamaran o 40 m długości i 14 m szerokości. Czy taki będzie?
- Termin zakończenia budowy statku został wydłużony w związku z dokonaną w trakcie projektowania modyfikacją wymiarów i kształtów kadłuba - poinformowano nas w Stoczni Nauta i te zmiany podano jako przyczynę rocznej zwłoki. Niestety, odmówiono ujawnienia szczegółów tych zmian.
Oszczędny w wyjaśnieniach jest też armator, czyli Uniwersytet Gdański.
- W wyniku przeprowadzonych prób modelowych statku przez Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku w toku projektowania należało zmodyfikować wymiary i kształt kadłuba - poinformowała Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik UG. - W związku z tym termin zakończenia budowy statku został wydłużony. Wydłużenie terminu nie powoduje żadnych zmian związanych z finansowaniem projektu ze strony inwestora, czyli UG. Planowany termin oddania statku UG to połowa 2015 roku.
Pieniądze - 36 mln zł - na budowę katamaranu uczelnia ma otrzymać w ramach programu wspierania infrastruktury badawczej od Funduszu Nauki i Technologii Polskiej. Uniwersytet będzie musiał dołożyć do budowy zaledwie 1 mln zł.
- Na ten statek czekało kilka pokoleń oceanografów - powiedział ponad rok temu na uroczystości położenia stępki prof. Bernard Lammek, rektor Uniwersytetu Gdańskiego. - Dzięki sprzyjającemu klimatowi i przychylności marzenia zaczęły się spełniać i doczekaliśmy się inwestycji w infrastrukturę naukową.
To nie jedyny kontrakt tego typu na koncie Nauty. W listopadzie ub. roku gdyńska stocznia poinformowała, że zbuduje statek badawczy dla uniwersytetu w Goeteborgu. Oddanie jednostki do użytku jest planowane na marzec 2015 r. Wartość kontraktu to 60 mln zł.
Miejsca
Opinie (58) 1 zablokowana
-
2014-10-08 10:32
zniszczone stocznie (4)
kto zniszczyl celowo stocznie gdzie zatrudnieni byli fachowcy a pozostawil miernoty musi za to odpowiedziec
- 27 6
-
2014-10-09 12:46
Tak samo można by zapytać dlaczego wprowadzili limity na rolnictwo, cukier, mleko, ryby ...
a nie wprowadzą np. limitów na winogrona? Tak samo jak wprowadzają coraz to mniejsze limity na CO2 jednocześnie budując magistrale energetyczną do krajów z europy wschodniej w której jak wiadomo jest dużo elektrowni węglowych, które produkują dużo CO2 więc będzie można sprzedawać tani prąd z elektrowni atomowych. Zachód robi na durnych polakach niezły biznes - ja już wyjechałem bo nie chciałem być murzynem ale sporo ludzi musi pracować na duże brzuchy niemców i francuzów.
- 0 4
-
2014-10-08 11:06
Marsjanie
- 15 0
-
2014-10-08 11:00
Za kilkanaście lat
Powiedzą ze stocznie musieli zamknąć
Bo fachowcy na wyspy pojechali .- 9 2
-
2014-10-08 10:58
Kto ?
Jedz do Brukseli
Niemiec z Francuzikiem tak postanowili a posłuszni Polacy wykonali zadanie.
Jesteśmy jedna wielka Ewropa my starać sie byc dobrze w naszym niemieckim kraja. Polska być dobrym członkiem und wykonywac nasze ekonomiczne sukcesa !- 13 1
-
2014-10-09 03:14
Horyzont II (1)
AM Gdynia ma bardzo fajny statek Horyzont II. Czy uczelnie nie moga ze soba wspolpracowac, tylko trzeba wywalac w bloto grube miliony?
- 6 0
-
2014-10-09 05:58
mogą i współpracują " panie chief " ...
- 3 0
-
2014-10-08 09:47
Remontowa Shipbuilding (5)
PR GSR nie śpi. Może coś napiszecie o kontraktach na PSV dla Siem-a. Opóźniona jednostka nr 1 a 5 wyleciała z HBS!!!. Gdzie jest dokumentacja na rury na 1 ? Nauta zbudowała swojego PSV w 7 miesięcy (z rurami i SO) a ile wy klepiecie swoje cacko - czekam na odpowiedzi.
- 14 33
-
2014-10-08 11:26
(1)
a jak długo budowano kadłub sejnera ? dwa lata a jakie straty ? .....
- 4 1
-
2014-10-09 05:51
straty...
...24 miliony złotych
- 3 1
-
2014-10-08 11:27
co to jest HBS ? (1)
- 0 2
-
2014-10-08 11:59
Harmonogram Budowy Statkow
- 1 0
-
2014-10-08 10:43
Nauta dokumentacje robila?
Kim?
- 4 2
-
2014-10-08 20:37
a ja tam z sentymentem wspominam rejsy na tym rzygaczu O-2. a to zapomnialo sie przypiac posylacza, a to ichtiolog polecial za rufe... fajnie bylo.
- 2 0
-
2014-10-08 12:36
Nie tylko to (2)
Napiszcie jak tam idzie budowa Kormorana w GSR bo to też budują amatorzy.
- 8 19
-
2014-10-08 13:49
Każdemu projektowi można tylko życzyć takich "amatorów", jacy pracują nad Kormoranem.
- 4 3
-
2014-10-08 12:42
Po pierwsze, to w RSB a nie w GSR.
Po drugie, idzie w miarę dobrze jak na prototyp.- 10 2
-
2014-10-08 07:53
Oceanograf (1)
Szkoda tylko że Uniwerek nie potrafi nic sam wymyśleć i korzysta praktycznie z gotowca w postaci Imora IMwG.
Przykre...- 20 7
-
2014-10-08 12:46
szkoda, też że nie policzyłeś przy tym Twoim "szkoda" wszystkich innych kosztów związanych z prototypem, który by mogli by stworzyć na innym wydziale ...
- 5 2
-
2014-10-08 11:56
Studenci europeistyki i stosunków międzynarodowych będą mogli pływać do Antwerpii a stamtąd busikiem do Brukseli, żeby dumnie odśpiewać Odę do radości i porozmawiać z inny studentami o przyszłości tej ziemi obiecanej zwanej Unią Europejską.
- 12 2
-
2014-10-08 10:19
Moze wykozystac slawnego (3)
Gawrona dume marynarki.
- 8 12
-
2014-10-08 11:40
to żeś Młody Demokrata widać bez podpisu
moŻe
wykoRZystać
sŁawnego
dumĘ- 1 1
-
2014-10-08 11:15
Przyczyny fiaska Gawrona już dawno wyjaśniono.
Najpierw obiecano środki na budowę, a gdy już ją rozpoczęto, to KAŻDY kolejny rząd odmawiał jej pełnego finansowania przeznaczając w porywach do 50% środków wymaganych na dany rok. W efekcie budowa każdego roku przedłużała się o kolejny rok, a nawet laik ekonomiczny wie, że jeśli coś realizuje się dłużej, to więcej kosztuje (trzeba utrzymać ludzi, pokryć koszty korzystania z doku i maszyn itp. itd.)
W takim trybie finansowania ŻADEN projekt nie miałby szans na pomyślny koniec.
Kontrakt na statki podwodne przewiduje, że pierwszy egzemplarz byłby budowany u dostawcy, a następne dopiero w kraju, przez przeszkoloną już załogę po znanych już realnych kosztach.
Podejrzewam, że i tak ktoś podczas przetargu zechce wyciągnąć fakt opóźnienia budowy statku dla UG argumentując, że dyskwalifikuje to Nautę. Takie życie.- 5 1
-
2014-10-08 10:51
A wiadomo jak sie ta historia skończyła ?
Co zrobiono z niedokończonym super statkiem co sam siebie nie wykrył .
- 2 3
-
2014-10-08 09:38
Niósł ślepy kulawego a płaci
podatnik
- 23 4
-
2014-10-08 08:55
Cud prawdziwy, że nazwą statek Oceanograf
a nie jakiś special purpose researche vessel
- 16 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.