• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku. Coraz mniej Lotosu w Lotos Kolej

Robert Kiewlicz
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (151)
Zmiany w Lotos Kolej niepokoją pracowników. Spółka pozbyła się przewozów zewnętrznych. Świadczy tylko usługi na rzecz Grupy Orlen. Zmiany w Lotos Kolej niepokoją pracowników. Spółka pozbyła się przewozów zewnętrznych. Świadczy tylko usługi na rzecz Grupy Orlen.

W ramach fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku powstać miało centrum kompetencji związane z logistyką kolejową. Centrum zbudowane miało być wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności, czyli Lotos KolejMapka. Jak na razie nie widać postępów w budowaniu hubu logistycznego w Trójmieście. Być może powstanie on w Czechach. Natomiast Lotos Kolej wzbogacił się o sześcioosobowy zarząd i pozbył się przewozów dla klientów zewnętrznych, a pracownicy LK obsługują kursy Orlen KolTransu.





Inwestycje Orlenu w logistykę kolejową w Trójmieście:

Z początkiem 2023 r. nowy zarząd Lotos Kolej zrezygnował z wcześniej obsługiwanych umów dla podmiotów zewnętrznych, np. spółka przestała obsługiwać duży zakład chemiczny, jakim jest PCC Rokita w Brzegu Dolnym. Lotos Kolej woziła tam od ponad 10 lat produkty chemiczne. Maszyniści twierdzą, że obecnie obsługują jedynie ładunki na rzecz Grupy PKN Orlen. Dlaczego zerwano często długoletnie kontrakty? Orlen zasłania się tajemnicą handlową.

- Zarówno Lotos Kolej, jak i Orlen KolTrans stale monitorują efektywność realizowanych kontraktów i pod tym względem dokonują ich okresowej weryfikacji. Wynikiem tego procesu może być decyzja o przedłużeniu lub zakończeniu współpracy z danym kontrahentem. Nie ujawniamy szczegółów na temat współpracy kontrahentami - kwituje biuro prasowe Orlen.

Unimot tworzy własną spółkę kolejową



Dodatkowo Lotos Kolej nie obsługuje też już baz paliwowych, które zostały przejęte przez Unimot - niezależnego importera paliw w Polsce. Unimot Investments zawarł z PKN Orlen przyrzeczoną warunkową umowę nabycia 100 proc. akcji Lotos Terminale, w tym pięć terminali należących obecnie do Lotos Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a także cztery terminale należące obecnie do PKN Orlen: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku.

Usługi Lotos Kolej stały się zbędne, ponieważ w styczniu 2023 r. Grupa Unimot podpisała przedwstępną umowę zakupu 100 proc. udziałów w spółce Olavion, działającej w branży transportu kolejowego. To firma byłego prezesa Lotos Kolej - Henryka Grucy.



Maszyniści Lotos Kolej obsługują trasy Orlen KolTrans



W chwili połączenia także pociągi, które obsługują maszyniści Lotos Kolej na lokomotywach LK, są firmowane jako pociągi Orlen KolTrans. Według przedstawicieli Orlenu to właśnie wynik współdziałania obydwu spółek.

- Orlen KolTrans i Lotos Kolej już teraz ściśle ze sobą współdziałają, świadcząc sobie wzajemnie usługi zarówno w zakresie optymalizacji zasobów ludzkich, jak i taborowych. Podstawą do tego jest porozumienie, podpisane już w dniu połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos. Wynikiem prowadzonej współpracy jest sytuacja, kiedy drużyna trakcyjna i lokomotywa jednej ze spółek realizuje usługę przewozową na rozkładach jazdy zlecającego drugiego  przewoźnika - tłumaczy biuro prasowe Orlen.

Większy zarząd zwiększy efektywność?



Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 r. skład zarządu Lotos Kolej powiększono do sześciu osób. Rada Nadzorcza Lotos Kolej odwołała Anatola Kupryciuka, który od 2017 r. kierował spółką. Jego miejsce zajął Krzysztof Duszczyk - prezes Orlen KolTrans.

Dodatkowo do zarządu Lotos Kolej powołani zostali też wszyscy obecni członkowie zarządu kolejowej spółki Orlenu - Hanna Mazur, Leszek Jakubów i Dariusz Bodziony. W zarządzie pozostali: Dariusz Puchała i Jaromir Falandysz. Od tego czasu prezes Orlen Koltransu wraz z członkami zarządu piastują stanowiska jednocześnie w Lotos Kolej i Orlen Koltrans.

Wszystko to, jak twierdzi biuro prasowe Orlenu, w celu zwiększenia efektywności już prowadzonej współpracy, a także realizowanych procesów integracyjnych.

- To naturalny krok na drodze do optymalizacji procesów zarządzania w celu osiągnięcia doskonałości operacyjnej, m.in. w obszarach: logistyki kolejowej w przewozach paliw do terminali, działań operacyjno-logistycznych dotyczących wielkości składów pociągowych czy maksymalnego wykorzystania taboru kolejowego - czytamy w przesłanym do portalu Trojmiasto.pl stanowisku PKN Orlen. - W efekcie połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos nowy koncern multienergetyczny stał się właścicielem dwóch spółek kolejowych zajmujących się logistyką - Orlen KolTrans i Lotos Kolej. Firmy te mają tożsamy przedmiot działalności, dlatego konieczna jest ich integracja w celu uzyskania synergii, wzmocnienia i stworzenia warunków do dynamicznego rozwoju segmentu przewozów kolejowych w ramach Grupy Orlen.


Centrum kompetencji kolejowej może w Gdańsku, a może w Czechach



Co dalej z tworzeniem w Gdańsku, na bazie Lotos Kolej, zapowiedzianego przez prezesa Orlenu Daniela Obajtka, centrum transportu kolejowego?
`
- Obecnie trwają działania mające na celu pełną identyfikację synergii oraz opracowanie szczegółowego scenariusza integracji obu firm. W toku tych prac spółki utworzyły kierunkowy model strategiczny dla tzw. centrum kompetencji kolejowych. Zgodnie z wcześniejszymi komunikatami centrum zostanie utworzone poprzez konsolidację obszaru logistyki kolejowej wokół podmiotu posiadającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności - tłumaczy biuro prasowe Orlenu.- Docelowy kształt centrum kompetencji kolejowych zostanie określony po przeprowadzeniu obecnie trwających analiz zmian prawno-organizacyjnych, zarządczych oraz systemowych. Zważywszy na potrzeby rynkowe oraz dynamiczny rozwój Grupy Orlen (w tym przewozy na terenie Europy) w trwających analizach bierzemy również pod uwagę spółkę Orlen Unipetrol Doprava.

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Mam nadzieję, że po wyborach pierwsze co zrobi nowy rząd wybrany z opozycji, to sprywatyzuje Orlen (14)

    Nic nie powinno być państwowe, wszystko można sprzedać,

    • 27 60

    • Jestem Za ale ? Byleby nie było tak jak z Fundacją Solidarność że maliniak tak to sprywatyzował że kasa została w jego kieszeni (2)

      • 6 12

      • tak szechter napisał? (1)

        • 6 2

        • w TVPutin funkcjonariusz mówił

          • 0 3

    • Nic nie powinno być państwowe, wszystko można sprzedać, (7)

      Należy czytać -Nic nie powinno być polskie, wszystko można sprzedać.

      • 10 8

      • pis juz to realizuje, dobrze im idzie (6)

        arabom, ruskim i węgrom sprzedają co się da

        • 10 9

        • Bo teczowa UE kazała (5)

          Jak tusk rządził nic nie musieli kazac, tusk wszystko sam sprzedawał jak nie niemcom to Francuzom. Ruskim nawet podarował kilka mld kary oszukiwanie przy sprzedaży gazu

          • 9 7

          • UE kazała aby orlen lotos wchłonął i aby część ruskom sprzedać ? (1)

            Wille też kazała rozdawać?

            • 8 8

            • UE nie kazała by Orlen wchłonął Lotos

              Ale Lotos sam w sobie długo by nie przetrwał. UE narzuciła warunki by na rynku była zachowana jakaś konkurencyjność.

              • 5 5

          • w ue rządzi niemiecka lewica (2)

            przyjaciele platformy

            • 7 4

            • A w Polsce bolszewicy (1)

              Przyjaciele Orbana i Putina

              • 1 2

              • Lekarstwa zmień na krople, bo pigułki szkodzą.

                • 0 0

    • (1)

      Ma być kapitalizm.
      Sprywatyzować wszystko, zlikwidować związki zawodowe, zlikwidować przywileje, zlikwidować umowy o pracę i płatne urlopy. Zlikwidować ZUS i NFZ.

      Każdy niech pracuje na działalności gospodarczej, świadczy usługi swojemu pracodawcy, samodzielnie odprowadza składki i rozlicza podatki.

      50 złotych na godzinę i od tego sobie płaćcie podatek, odkładajcie na drugie konto w banku żeby mieć z czego żyć na emeryturze. A najlepiej pracujcie, aż do śmierci.

      • 3 4

      • do smierci i za miske ryżu

        Wasz Mateusz

        • 1 4

    • ruskim

      • 0 0

  • Straszne ile żelastwa, betonu, zmarnowanej elektryczności, zieleni na której mogłyby żyć zwierzęta (10)

    Po co nam takie bazy i centra skoro wszystko jest w Niemczech i tam można przeprowadzić takie operacje

    • 15 57

    • dlaczego w Niemczech Kacperku? (3)

      Zmieści się na łące pasterza Horały

      • 10 10

      • polskość to nienormalność

        • 8 3

      • jak wyje niemiecka partia i jej trolle to wiem, że dzieje się coś dobrego

        • 7 6

      • ale wyje ruska partia i jej pisowskie trole

        jest dobrze

        • 4 3

    • Po co ci dalnie woda w kranie lepiej ze zrodelka pic buahaa (1)

      • 5 2

      • nie wiesz, że klimat się psuje

        • 1 2

    • Po co nam..... (1)

      Ten ktoś chyba cierpi na natręctwa.

      • 1 2

      • Prosty troll, prosty przekaz

        Piebiak

        • 2 0

    • Lewacki bełkot. Nie komentuj przed zażyciem tabletek tylko po.

      • 5 1

    • Albo we Włoszech, ofiaro partyjna

      Budowa nowego promu dla Polferries postępuje zgodnie z harmonogramem. Wodowanie kadłuba nowego promu zaplanowano na wiosnę tego roku. Jednostka jest budowana we włoskiej stoczni Visentini.

      • 1 1

  • W tym miescie tylko PO robi dobre przekręty (4)

    Mevo, fala, Tristan, falobusy tubylcy żal ślepoty i ciemnoty.

    • 31 46

    • nie kacperz

      • 9 7

    • Zapomniałeś o strzyżeniu trawy (1)

      • 9 1

      • owce zaprzęgnięte do rydwanu wywiozą ją w siną dal

        • 3 4

    • Opinia wyróżniona

      lokomotywy z logiem Saudi Aramco beda lepiej wygladaly!!.tyle w temacie!.

      • 4 3

  • (5)

    Zaorają wszystko na Pomorzu. Jak będziecie protestować to zakrzyczą was hasełkami o patriotyzmie, zdradzieckiej opozycji i budowie silnego państwa.

    • 55 11

    • powinno oddać się zarządzanie Orlenem władzom samorządowym (4)

      skoro pani prezydent świetnie radzi obie z miastem, jest wykładowcą akademickim, to poradzi sobie z Orlenem

      • 6 10

      • wracaj do Elbląga Kacper (2)

        • 9 9

        • ty do Niemca na szparagi (1)

          • 5 7

          • Wiemy, że PiS woli Putina.

            • 3 4

      • Tu też wykładowca, i co gorsze ministrant edukacji

        Przemysław Czarnek: zrodzić potomstwo może tylko kobieta z mężczyzną. Wiadomo to od miliardów lat.

        • 0 1

  • Może szukają prezesa

    Jeśli tak to ja bardzo chętnie. Chociaż na kilka miesięcy żeby łyknąć odprawę

    • 17 6

  • Ciąg dalszy rozbioru Polski w wykonaniu nominatów Targowicy XXI wieku

    Strategia niszczenia Polski to modus operandi PiS.

    • 32 13

  • Byle do wyborów. Później cela+ (7)

    • 31 12

    • nie doczekasz się (1)

      Zrobi wszystko aby nie pójść siedzieć to raz, a dwa ich ewentualni następcy są zbyt delikatni aby pogonić to złodziejskie towarzystwo u władzy

      • 4 2

      • Dlatego majstrują przy ordynacji wyborczej

        Sasin w sumie już ma wyniki wyborów

        • 3 5

    • Nikt za to nie odpowie. Politycy zawsze zapowiadają rozliczanie poprzedników itp. i nic się z tym nie dzieje. Np. pomimo szumnych zapowiedzi obecnie rządzących miernot i kacyków nie zapadł żaden wyrok skazujący wysokich działaczy PO. Nie liczę Tomasza A. za organizację lotu do Smoleńska, bo to była osobista sprawa małej dziewicy z Żoliborza.

      • 3 3

    • Niemiec rozliczy PiS

      • 4 0

    • Rozczarujesz się

      PiS będzie rządził dalej ! Kto go ma zastąpić ? Ten Pan dla którego jest problemem zdjęcie z Prezydentem USA ? Czy może ten bawidamek z Warszawy pod nosem którego kręcono wałki na śmieciach ?

      • 7 3

    • Właśnie trafił do celi kolejny totalny złodziej za KOrupcje. (1)

      Brawo PiS, trzeba rozbić całą tą zorganizowaną piątą KOlumne.

      • 4 1

      • Swoich 0 nie posadzi

        • 0 1

  • Ma byc narodowe czyli dyrektorzy biora kase, a nie praca

    • 7 3

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Strasznie brzydkie te nowe lokomotywy.

    Jednak stare lokomotywy w klasycznych zielonych kolorach bardziej cieszą oko.
    Przy ogromnym szczęściu jeszcze można trafić zieloną ET22 z żółtym czołem, SM42 w klasycznym zielonym malowaniu z charakterystyczny pomarańczowy paskiem po bokach przechodzących w literą V na przedzie/tyle czy zielone EU07.

    Czasem na kolejowych portalach można trafić na ciekawe informacje w stylu:
    "Świeżo pomalowana w historyczne barwy zielone + pomarańczowy pas EP07-376 podczas naprawy P4 w Zakładzie Północnym PKP Intercity w Gdyni Grabówku. "

    • 8 14

    • twoja odpowiedz nie na temat Lotos Kolej ...

      • 1 3

    • Lokomotywy mają jeździć, a nie być ładne. (2)

      Osobowe mogą być w ładnych malowaniach, ale po co towarowe, skoro i tak w moment są pokryte brudem, który przykrywa kolor

      • 2 2

      • (1)

        Samochody też mają jeździć, a nie być ładne, więc jak będziesz się rozglądał za samochodem to kup Ładę Nivę koloru buraczkowego.

        • 4 3

        • Większej głupoty nie słyszałem.

          Ile ty masz lat, 8? Kto kupując samochód do firmy i skupia się na wyglądzie i kolorze?

          • 1 3

    • jak beda Aramco beda ladniejsze!.

      • 0 0

  • Zabili Lotos, resztę oddali za darmo. (10)

    Marzy mi się, by zobaczyć jak wywiozą oligarchę z Pcimia na taczce, razem z jego wiceprezesikami, których się namnożyło jak grzybów po deszczu.

    • 29 10

    • Orlen osiągnął obroty takie jak za Niemca miał cały budżet państwa (7)

      tylko wtedy każdego dnia do Polski wjeżdżało 800 cystern z lewym paliwem

      • 7 5

      • (4)

        825 we wtorki. W pozostałe dni tylko 799.

        • 2 4

        • Po wprowadzeniu Centów popyt na na paliwa wzrósł o 40% (2)

          Cent - zgłoszenie do KAS przejazdu pojazdu wiozącego paliwo - skąd, dokąd i dla kogo. Jak PiS to wprowadził to z dnia na dzień zniknęło kilkaset firm "paliwowych". Orlen nie był w stanie zaspokoić popytu.

          • 5 2

          • Pieknie! Konkretnie i rzeczowo.teraz zwolennicy fuhlera mysla ,co by tu odpowiedziec na brutalnie podane fakty...

            • 4 1

          • Sent a nie cent

            • 0 0

        • W pięć lat za rządów PO wybudowałem dom

          Ze "zlewek" z cysterny. To se nevrati.

          • 0 0

      • Niesamowite (1)

        2 rafinerie sklejone w jedną spółkę zarabiają więcej niż jedna 10 lat temu. Niesamowite osiągnięcie, pracujesz w jakimś brukowcu, który kupił Orlen i przygotowujesz kolejną dobrą nowinę?

        • 7 6

        • Podaj wynik tej jednej rafinerii z 2012 roku.

          Zysk netto Orlenu za 2022 r 21, 5 mld zł.

          • 0 0

    • Polak

      To w Pcimiu Nowak z Tuskiem mieszka?

      • 1 1

    • Może ktoś kto ma kasę,ogłosi konkurs,kto dokładnie wytypuje datę,kiedy pisowscy aparatczycy typu obajtek,uciekną z polski!!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane