• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku. Coraz mniej Lotosu w Lotos Kolej

Robert Kiewlicz
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (151)
Zmiany w Lotos Kolej niepokoją pracowników. Spółka pozbyła się przewozów zewnętrznych. Świadczy tylko usługi na rzecz Grupy Orlen. Zmiany w Lotos Kolej niepokoją pracowników. Spółka pozbyła się przewozów zewnętrznych. Świadczy tylko usługi na rzecz Grupy Orlen.

W ramach fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku powstać miało centrum kompetencji związane z logistyką kolejową. Centrum zbudowane miało być wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności, czyli Lotos KolejMapka. Jak na razie nie widać postępów w budowaniu hubu logistycznego w Trójmieście. Być może powstanie on w Czechach. Natomiast Lotos Kolej wzbogacił się o sześcioosobowy zarząd i pozbył się przewozów dla klientów zewnętrznych, a pracownicy LK obsługują kursy Orlen KolTransu.





Inwestycje Orlenu w logistykę kolejową w Trójmieście:

Z początkiem 2023 r. nowy zarząd Lotos Kolej zrezygnował z wcześniej obsługiwanych umów dla podmiotów zewnętrznych, np. spółka przestała obsługiwać duży zakład chemiczny, jakim jest PCC Rokita w Brzegu Dolnym. Lotos Kolej woziła tam od ponad 10 lat produkty chemiczne. Maszyniści twierdzą, że obecnie obsługują jedynie ładunki na rzecz Grupy PKN Orlen. Dlaczego zerwano często długoletnie kontrakty? Orlen zasłania się tajemnicą handlową.

- Zarówno Lotos Kolej, jak i Orlen KolTrans stale monitorują efektywność realizowanych kontraktów i pod tym względem dokonują ich okresowej weryfikacji. Wynikiem tego procesu może być decyzja o przedłużeniu lub zakończeniu współpracy z danym kontrahentem. Nie ujawniamy szczegółów na temat współpracy kontrahentami - kwituje biuro prasowe Orlen.

Unimot tworzy własną spółkę kolejową



Dodatkowo Lotos Kolej nie obsługuje też już baz paliwowych, które zostały przejęte przez Unimot - niezależnego importera paliw w Polsce. Unimot Investments zawarł z PKN Orlen przyrzeczoną warunkową umowę nabycia 100 proc. akcji Lotos Terminale, w tym pięć terminali należących obecnie do Lotos Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a także cztery terminale należące obecnie do PKN Orlen: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku.

Usługi Lotos Kolej stały się zbędne, ponieważ w styczniu 2023 r. Grupa Unimot podpisała przedwstępną umowę zakupu 100 proc. udziałów w spółce Olavion, działającej w branży transportu kolejowego. To firma byłego prezesa Lotos Kolej - Henryka Grucy.



Maszyniści Lotos Kolej obsługują trasy Orlen KolTrans



W chwili połączenia także pociągi, które obsługują maszyniści Lotos Kolej na lokomotywach LK, są firmowane jako pociągi Orlen KolTrans. Według przedstawicieli Orlenu to właśnie wynik współdziałania obydwu spółek.

- Orlen KolTrans i Lotos Kolej już teraz ściśle ze sobą współdziałają, świadcząc sobie wzajemnie usługi zarówno w zakresie optymalizacji zasobów ludzkich, jak i taborowych. Podstawą do tego jest porozumienie, podpisane już w dniu połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos. Wynikiem prowadzonej współpracy jest sytuacja, kiedy drużyna trakcyjna i lokomotywa jednej ze spółek realizuje usługę przewozową na rozkładach jazdy zlecającego drugiego  przewoźnika - tłumaczy biuro prasowe Orlen.

Większy zarząd zwiększy efektywność?



Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 r. skład zarządu Lotos Kolej powiększono do sześciu osób. Rada Nadzorcza Lotos Kolej odwołała Anatola Kupryciuka, który od 2017 r. kierował spółką. Jego miejsce zajął Krzysztof Duszczyk - prezes Orlen KolTrans.

Dodatkowo do zarządu Lotos Kolej powołani zostali też wszyscy obecni członkowie zarządu kolejowej spółki Orlenu - Hanna Mazur, Leszek Jakubów i Dariusz Bodziony. W zarządzie pozostali: Dariusz Puchała i Jaromir Falandysz. Od tego czasu prezes Orlen Koltransu wraz z członkami zarządu piastują stanowiska jednocześnie w Lotos Kolej i Orlen Koltrans.

Wszystko to, jak twierdzi biuro prasowe Orlenu, w celu zwiększenia efektywności już prowadzonej współpracy, a także realizowanych procesów integracyjnych.

- To naturalny krok na drodze do optymalizacji procesów zarządzania w celu osiągnięcia doskonałości operacyjnej, m.in. w obszarach: logistyki kolejowej w przewozach paliw do terminali, działań operacyjno-logistycznych dotyczących wielkości składów pociągowych czy maksymalnego wykorzystania taboru kolejowego - czytamy w przesłanym do portalu Trojmiasto.pl stanowisku PKN Orlen. - W efekcie połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos nowy koncern multienergetyczny stał się właścicielem dwóch spółek kolejowych zajmujących się logistyką - Orlen KolTrans i Lotos Kolej. Firmy te mają tożsamy przedmiot działalności, dlatego konieczna jest ich integracja w celu uzyskania synergii, wzmocnienia i stworzenia warunków do dynamicznego rozwoju segmentu przewozów kolejowych w ramach Grupy Orlen.


Centrum kompetencji kolejowej może w Gdańsku, a może w Czechach



Co dalej z tworzeniem w Gdańsku, na bazie Lotos Kolej, zapowiedzianego przez prezesa Orlenu Daniela Obajtka, centrum transportu kolejowego?
`
- Obecnie trwają działania mające na celu pełną identyfikację synergii oraz opracowanie szczegółowego scenariusza integracji obu firm. W toku tych prac spółki utworzyły kierunkowy model strategiczny dla tzw. centrum kompetencji kolejowych. Zgodnie z wcześniejszymi komunikatami centrum zostanie utworzone poprzez konsolidację obszaru logistyki kolejowej wokół podmiotu posiadającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności - tłumaczy biuro prasowe Orlenu.- Docelowy kształt centrum kompetencji kolejowych zostanie określony po przeprowadzeniu obecnie trwających analiz zmian prawno-organizacyjnych, zarządczych oraz systemowych. Zważywszy na potrzeby rynkowe oraz dynamiczny rozwój Grupy Orlen (w tym przewozy na terenie Europy) w trwających analizach bierzemy również pod uwagę spółkę Orlen Unipetrol Doprava.

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Polak (4)

    Kaszubom coś z tym Lotosem się pomyliło.
    To nie jest wasza ani kogo kolwiek z Gdańska firma!!!!
    Lotos był jest i będzie należał do Państwa Polskiego!!
    Społki kolejowe w lotosie i Orlenie powstaly na potrzeby tych firm.
    Jakie kolwiek przewozy zewnętrzne to jest tylko dodatkowa działalność.
    Z uwagi na sytuację jaką stworzyła Rosja wywołując wojnę z Ukrainą Polska zrezygnowała z dostawy surowców dostarczanych RURĄ.
    w to miejsce trzeba zapewnic dostawe innym sposobem najbardzie ekonomicznym jest kolej.
    Więc nowy właściciel Lotosu czyli Państwo Polskie wykorzystuje do tego celu swoje spółki kolejowe i przewozy zewnętrzne schodzą na plan dalszy.
    A co do odchodzenia pracowników to rotacje były są i będą.
    Przypomnę co działo się jak odchodził stary zarząd,ludzie rzucali papierami po czym na kolanach wracali.
    Tak będzie i tym razem.

    • 3 9

    • Mistrz

      Prawda
      Wystarczy zobaczyć ie pociągów wychodzi z portów w Gdańsku Gdyni i Szczecinie
      Jak komuś taka sytuacja nie pasuje to droga wolna
      Gruca i Łoś na was czekają

      • 0 1

    • (2)

      ,,dostarczanych rura", to popelniles ,,wielblada"!,Ruskie zakrecili kurek!!,do lutego 2023 Obajtek ssal jak ossesek piers mamy! za miliardy dolarow!!.

      • 2 2

      • Ale w TVP nie było więc się nie zdarzyło

        PiS już tak perfidnie kłamie!
        Myślą że ludzie nie pamiętają nc po godzinie wstecz

        • 1 1

      • Mistrz

        O co ci chodzi.?
        Nie masz pojęcia co się dzieje na polskim rynku paliwowym to się nie odzywaj.
        Wasze mózgi zainfekowało PO z TVN
        Wy nie potraficie trzeźwo myśleć

        • 0 1

  • Wrogie przejęcie, czyli działanie na szkodę spółki.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre. największego centrum biznesowego i biurowego tej klasy w Polsce poza Warszawą. Ta kluczowa inwestycja na rynku Real Estate na Pomorzu, zmienia oblicze Gdańska i całej gdańskiej Metropolii. Inwestycja powstaje w kilku etapach, aby ostatecznie osiągnąć 120 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej o najwyższym standardzie – klasa AA, na działce o powierzchni 3,5 ha. Na sąsiednich działkach...

Najczęściej czytane