- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (58 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (90 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (77 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (241 opinii)
- 6 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (288 opinii)
Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku. Coraz mniej Lotosu w Lotos Kolej
W ramach fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku powstać miało centrum kompetencji związane z logistyką kolejową. Centrum zbudowane miało być wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności, czyli Lotos Kolej. Jak na razie nie widać postępów w budowaniu hubu logistycznego w Trójmieście. Być może powstanie on w Czechach. Natomiast Lotos Kolej wzbogacił się o sześcioosobowy zarząd i pozbył się przewozów dla klientów zewnętrznych, a pracownicy LK obsługują kursy Orlen KolTransu.
- Zarówno Lotos Kolej, jak i Orlen KolTrans stale monitorują efektywność realizowanych kontraktów i pod tym względem dokonują ich okresowej weryfikacji. Wynikiem tego procesu może być decyzja o przedłużeniu lub zakończeniu współpracy z danym kontrahentem. Nie ujawniamy szczegółów na temat współpracy kontrahentami - kwituje biuro prasowe Orlen.
Unimot tworzy własną spółkę kolejową
Dodatkowo Lotos Kolej nie obsługuje też już baz paliwowych, które zostały przejęte przez Unimot - niezależnego importera paliw w Polsce. Unimot Investments zawarł z PKN Orlen przyrzeczoną warunkową umowę nabycia 100 proc. akcji Lotos Terminale, w tym pięć terminali należących obecnie do Lotos Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a także cztery terminale należące obecnie do PKN Orlen: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku.
Usługi Lotos Kolej stały się zbędne, ponieważ w styczniu 2023 r. Grupa Unimot podpisała przedwstępną umowę zakupu 100 proc. udziałów w spółce Olavion, działającej w branży transportu kolejowego. To firma byłego prezesa Lotos Kolej - Henryka Grucy.
Maszyniści Lotos Kolej obsługują trasy Orlen KolTrans
W chwili połączenia także pociągi, które obsługują maszyniści Lotos Kolej na lokomotywach LK, są firmowane jako pociągi Orlen KolTrans. Według przedstawicieli Orlenu to właśnie wynik współdziałania obydwu spółek.
- Orlen KolTrans i Lotos Kolej już teraz ściśle ze sobą współdziałają, świadcząc sobie wzajemnie usługi zarówno w zakresie optymalizacji zasobów ludzkich, jak i taborowych. Podstawą do tego jest porozumienie, podpisane już w dniu połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos. Wynikiem prowadzonej współpracy jest sytuacja, kiedy drużyna trakcyjna i lokomotywa jednej ze spółek realizuje usługę przewozową na rozkładach jazdy zlecającego drugiego przewoźnika - tłumaczy biuro prasowe Orlen.
Większy zarząd zwiększy efektywność?
Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 r. skład zarządu Lotos Kolej powiększono do sześciu osób. Rada Nadzorcza Lotos Kolej odwołała Anatola Kupryciuka, który od 2017 r. kierował spółką. Jego miejsce zajął Krzysztof Duszczyk - prezes Orlen KolTrans.
Dodatkowo do zarządu Lotos Kolej powołani zostali też wszyscy obecni członkowie zarządu kolejowej spółki Orlenu - Hanna Mazur, Leszek Jakubów i Dariusz Bodziony. W zarządzie pozostali: Dariusz Puchała i Jaromir Falandysz. Od tego czasu prezes Orlen Koltransu wraz z członkami zarządu piastują stanowiska jednocześnie w Lotos Kolej i Orlen Koltrans.
Wszystko to, jak twierdzi biuro prasowe Orlenu, w celu zwiększenia efektywności już prowadzonej współpracy, a także realizowanych procesów integracyjnych.
- To naturalny krok na drodze do optymalizacji procesów zarządzania w celu osiągnięcia doskonałości operacyjnej, m.in. w obszarach: logistyki kolejowej w przewozach paliw do terminali, działań operacyjno-logistycznych dotyczących wielkości składów pociągowych czy maksymalnego wykorzystania taboru kolejowego - czytamy w przesłanym do portalu Trojmiasto.pl stanowisku PKN Orlen. - W efekcie połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos nowy koncern multienergetyczny stał się właścicielem dwóch spółek kolejowych zajmujących się logistyką - Orlen KolTrans i Lotos Kolej. Firmy te mają tożsamy przedmiot działalności, dlatego konieczna jest ich integracja w celu uzyskania synergii, wzmocnienia i stworzenia warunków do dynamicznego rozwoju segmentu przewozów kolejowych w ramach Grupy Orlen.
Centrum kompetencji kolejowej może w Gdańsku, a może w Czechach
Co dalej z tworzeniem w Gdańsku, na bazie Lotos Kolej, zapowiedzianego przez prezesa Orlenu Daniela Obajtka, centrum transportu kolejowego?
`
- Obecnie trwają działania mające na celu pełną identyfikację synergii oraz opracowanie szczegółowego scenariusza integracji obu firm. W toku tych prac spółki utworzyły kierunkowy model strategiczny dla tzw. centrum kompetencji kolejowych. Zgodnie z wcześniejszymi komunikatami centrum zostanie utworzone poprzez konsolidację obszaru logistyki kolejowej wokół podmiotu posiadającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności - tłumaczy biuro prasowe Orlenu.- Docelowy kształt centrum kompetencji kolejowych zostanie określony po przeprowadzeniu obecnie trwających analiz zmian prawno-organizacyjnych, zarządczych oraz systemowych. Zważywszy na potrzeby rynkowe oraz dynamiczny rozwój Grupy Orlen (w tym przewozy na terenie Europy) w trwających analizach bierzemy również pod uwagę spółkę Orlen Unipetrol Doprava.
Miejsca
Opinie (151) ponad 10 zablokowanych
-
2023-02-28 02:20
Polak (4)
Kaszubom coś z tym Lotosem się pomyliło.
To nie jest wasza ani kogo kolwiek z Gdańska firma!!!!
Lotos był jest i będzie należał do Państwa Polskiego!!
Społki kolejowe w lotosie i Orlenie powstaly na potrzeby tych firm.
Jakie kolwiek przewozy zewnętrzne to jest tylko dodatkowa działalność.
Z uwagi na sytuację jaką stworzyła Rosja wywołując wojnę z Ukrainą Polska zrezygnowała z dostawy surowców dostarczanych RURĄ.
w to miejsce trzeba zapewnic dostawe innym sposobem najbardzie ekonomicznym jest kolej.
Więc nowy właściciel Lotosu czyli Państwo Polskie wykorzystuje do tego celu swoje spółki kolejowe i przewozy zewnętrzne schodzą na plan dalszy.
A co do odchodzenia pracowników to rotacje były są i będą.
Przypomnę co działo się jak odchodził stary zarząd,ludzie rzucali papierami po czym na kolanach wracali.
Tak będzie i tym razem.- 3 9
-
2023-02-28 04:28
Mistrz
Prawda
Wystarczy zobaczyć ie pociągów wychodzi z portów w Gdańsku Gdyni i Szczecinie
Jak komuś taka sytuacja nie pasuje to droga wolna
Gruca i Łoś na was czekają- 0 1
-
2023-02-28 07:36
(2)
,,dostarczanych rura", to popelniles ,,wielblada"!,Ruskie zakrecili kurek!!,do lutego 2023 Obajtek ssal jak ossesek piers mamy! za miliardy dolarow!!.
- 2 2
-
2023-02-28 07:53
Ale w TVP nie było więc się nie zdarzyło
PiS już tak perfidnie kłamie!
Myślą że ludzie nie pamiętają nc po godzinie wstecz- 1 1
-
2023-02-28 16:29
Mistrz
O co ci chodzi.?
Nie masz pojęcia co się dzieje na polskim rynku paliwowym to się nie odzywaj.
Wasze mózgi zainfekowało PO z TVN
Wy nie potraficie trzeźwo myśleć- 0 1
-
2023-02-28 11:22
Wrogie przejęcie, czyli działanie na szkodę spółki.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.