• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku. Coraz mniej Lotosu w Lotos Kolej

Robert Kiewlicz
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (151)
Zmiany w Lotos Kolej niepokoją pracowników. Spółka pozbyła się przewozów zewnętrznych. Świadczy tylko usługi na rzecz Grupy Orlen. Zmiany w Lotos Kolej niepokoją pracowników. Spółka pozbyła się przewozów zewnętrznych. Świadczy tylko usługi na rzecz Grupy Orlen.

W ramach fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku powstać miało centrum kompetencji związane z logistyką kolejową. Centrum zbudowane miało być wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności, czyli Lotos KolejMapka. Jak na razie nie widać postępów w budowaniu hubu logistycznego w Trójmieście. Być może powstanie on w Czechach. Natomiast Lotos Kolej wzbogacił się o sześcioosobowy zarząd i pozbył się przewozów dla klientów zewnętrznych, a pracownicy LK obsługują kursy Orlen KolTransu.





Inwestycje Orlenu w logistykę kolejową w Trójmieście:

Z początkiem 2023 r. nowy zarząd Lotos Kolej zrezygnował z wcześniej obsługiwanych umów dla podmiotów zewnętrznych, np. spółka przestała obsługiwać duży zakład chemiczny, jakim jest PCC Rokita w Brzegu Dolnym. Lotos Kolej woziła tam od ponad 10 lat produkty chemiczne. Maszyniści twierdzą, że obecnie obsługują jedynie ładunki na rzecz Grupy PKN Orlen. Dlaczego zerwano często długoletnie kontrakty? Orlen zasłania się tajemnicą handlową.

- Zarówno Lotos Kolej, jak i Orlen KolTrans stale monitorują efektywność realizowanych kontraktów i pod tym względem dokonują ich okresowej weryfikacji. Wynikiem tego procesu może być decyzja o przedłużeniu lub zakończeniu współpracy z danym kontrahentem. Nie ujawniamy szczegółów na temat współpracy kontrahentami - kwituje biuro prasowe Orlen.

Unimot tworzy własną spółkę kolejową



Dodatkowo Lotos Kolej nie obsługuje też już baz paliwowych, które zostały przejęte przez Unimot - niezależnego importera paliw w Polsce. Unimot Investments zawarł z PKN Orlen przyrzeczoną warunkową umowę nabycia 100 proc. akcji Lotos Terminale, w tym pięć terminali należących obecnie do Lotos Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a także cztery terminale należące obecnie do PKN Orlen: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku.

Usługi Lotos Kolej stały się zbędne, ponieważ w styczniu 2023 r. Grupa Unimot podpisała przedwstępną umowę zakupu 100 proc. udziałów w spółce Olavion, działającej w branży transportu kolejowego. To firma byłego prezesa Lotos Kolej - Henryka Grucy.



Maszyniści Lotos Kolej obsługują trasy Orlen KolTrans



W chwili połączenia także pociągi, które obsługują maszyniści Lotos Kolej na lokomotywach LK, są firmowane jako pociągi Orlen KolTrans. Według przedstawicieli Orlenu to właśnie wynik współdziałania obydwu spółek.

- Orlen KolTrans i Lotos Kolej już teraz ściśle ze sobą współdziałają, świadcząc sobie wzajemnie usługi zarówno w zakresie optymalizacji zasobów ludzkich, jak i taborowych. Podstawą do tego jest porozumienie, podpisane już w dniu połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos. Wynikiem prowadzonej współpracy jest sytuacja, kiedy drużyna trakcyjna i lokomotywa jednej ze spółek realizuje usługę przewozową na rozkładach jazdy zlecającego drugiego  przewoźnika - tłumaczy biuro prasowe Orlen.

Większy zarząd zwiększy efektywność?



Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 r. skład zarządu Lotos Kolej powiększono do sześciu osób. Rada Nadzorcza Lotos Kolej odwołała Anatola Kupryciuka, który od 2017 r. kierował spółką. Jego miejsce zajął Krzysztof Duszczyk - prezes Orlen KolTrans.

Dodatkowo do zarządu Lotos Kolej powołani zostali też wszyscy obecni członkowie zarządu kolejowej spółki Orlenu - Hanna Mazur, Leszek Jakubów i Dariusz Bodziony. W zarządzie pozostali: Dariusz Puchała i Jaromir Falandysz. Od tego czasu prezes Orlen Koltransu wraz z członkami zarządu piastują stanowiska jednocześnie w Lotos Kolej i Orlen Koltrans.

Wszystko to, jak twierdzi biuro prasowe Orlenu, w celu zwiększenia efektywności już prowadzonej współpracy, a także realizowanych procesów integracyjnych.

- To naturalny krok na drodze do optymalizacji procesów zarządzania w celu osiągnięcia doskonałości operacyjnej, m.in. w obszarach: logistyki kolejowej w przewozach paliw do terminali, działań operacyjno-logistycznych dotyczących wielkości składów pociągowych czy maksymalnego wykorzystania taboru kolejowego - czytamy w przesłanym do portalu Trojmiasto.pl stanowisku PKN Orlen. - W efekcie połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos nowy koncern multienergetyczny stał się właścicielem dwóch spółek kolejowych zajmujących się logistyką - Orlen KolTrans i Lotos Kolej. Firmy te mają tożsamy przedmiot działalności, dlatego konieczna jest ich integracja w celu uzyskania synergii, wzmocnienia i stworzenia warunków do dynamicznego rozwoju segmentu przewozów kolejowych w ramach Grupy Orlen.


Centrum kompetencji kolejowej może w Gdańsku, a może w Czechach



Co dalej z tworzeniem w Gdańsku, na bazie Lotos Kolej, zapowiedzianego przez prezesa Orlenu Daniela Obajtka, centrum transportu kolejowego?
`
- Obecnie trwają działania mające na celu pełną identyfikację synergii oraz opracowanie szczegółowego scenariusza integracji obu firm. W toku tych prac spółki utworzyły kierunkowy model strategiczny dla tzw. centrum kompetencji kolejowych. Zgodnie z wcześniejszymi komunikatami centrum zostanie utworzone poprzez konsolidację obszaru logistyki kolejowej wokół podmiotu posiadającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności - tłumaczy biuro prasowe Orlenu.- Docelowy kształt centrum kompetencji kolejowych zostanie określony po przeprowadzeniu obecnie trwających analiz zmian prawno-organizacyjnych, zarządczych oraz systemowych. Zważywszy na potrzeby rynkowe oraz dynamiczny rozwój Grupy Orlen (w tym przewozy na terenie Europy) w trwających analizach bierzemy również pod uwagę spółkę Orlen Unipetrol Doprava.

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • A co to polskich slow nie znacie id... tylko jakis hub,hubem a moze grzyb huba buahaa.zenada pseudowyedukowane barany

    • 10 3

  • Opinia wyróżniona

    Niech posadzą Obajtka na maszynie, najlepiej takiej SM42, żeby go porządnie wytrzęsło. (14)

    Powinien zobaczyć jakimi lokomotywami jeżdżą maszyniści. Zanim dojna zmiana dostała się do władzy co chwilę pojawiały się nowe lokomotywy, modernizacje starych, inwestycje, ciągle się działo. Teraz przestawia się wagony, bo nie mają co z nimi robić

    • 50 12

    • A najlepiej Radka ale on za wpis dostaje po 800tys euro a ruskie trole tutaj kilka kopiejek (6)

      • 6 7

      • Przecież dostaje je od największych kumpli Obajtka, więc o co chodzi?

        • 3 3

      • Nie rozumiem. (1)

        Przecież Sikorski dywersyfikuje swoje zarobki. W samym TVP mówiono, że araby są dla naszego dobra.
        Czyli araby, które otrzymały Lotos to są te dobre. Oni nie lubią rusków, pod hidżabami mają orzełka wytatuowanego, chcą dla Polski najlepiej. Ale ten Sikorski to się zadaje z tymi złymi, którzy kochają rusków i chcą zaszkodzić Polsce.
        Weźcie się już nie kompromitujcie, bo takie fikołki intelektualne kręcicie, że aż przykro. Ale kto spodziewa się intelektu po fanatykach sasinizmu.

        • 4 3

        • Transakcję kupno - sprzedaż porównywać do bezszczelnego brania w łapę przez Sikorskiego od rządu innego kraju, to nie trzeba robić intelektualnych fikołków, tylko POtrzeba opatrzeć głowę po zderzeniu z "Budką".

          • 0 0

      • o Sikorskim amerykanie powiedzieli, że to ruska agentura (2)

        • 2 5

        • trump to nie amerykanie ruski agencie z PiS (1)

          • 0 1

          • Przy oglądaniu TVN, rozdrabniasz GW do mleka?

            Smacznego!

            • 0 0

    • inwestycje (5)

      Najwięcej nowych lokomotyw przybyło w latach 2019-2022.
      Przede wszystkim doszło do parku taborowego kilkanaście Dragonów i kilkanaście loków Gama. Do tego nowe traxxy i vectron. Za to coraz mniej jest czeskich 60 letnich traxów od skody.
      Zobaczymy co będzie dalej.

      • 5 5

      • Opinia wyróżniona

        I przy okazji Griffiny, które miały pojawić się w Lotosie poszły do Orlenu. (1)

        Pierwsze Dragony pojawiły się w innych czasach, gdy ta zła opozycja rządziła. Wtedy też zmodernizowano SM42 do 6dg, kupiono kilka Traxxów. Czyli właściwie to, co Lotos ma najlepsze.
        Jeśli ktoś uważa Gamę za dobry produkt, wart zakupu to mogę tylko współczuć.

        • 11 2

        • za Prezesa Grucy Dragonów było 5, teraz jest ponad 15. Więc proszę nie zaciemniaj rzeczywistości.
          Pierwsze Gamy były wiadomo jakie, te eksploatowane obecnie jeżdżą dobrze. Jest to dobry produkt i lok z silnikiem dojazdowym robi robotę a wskaźnik dostępności technicznej jest wysoki.
          Dodatkowo nie insynuuj że je kupiono - są dzierżawione. Ewidentnie nie wiesz co się w firmie dzieje.

          • 1 1

      • Opinia wyróżniona

        (2)

        Lokomotywa dragon została wyprodukowana w 2009 roku. Lotos ja testował. Lotos Kolej nie ma swoich pieniędzy i czekał na zgodę Grupy Lotos na dofinansowanie na zakup lokomotyw. To się wiąże z długim oczekiwaniem na zgodę. Następnie jak otrzymała zgodę czas na otrzymanie lokomotyw też jest długi. Newag nie produkuje na zapas a tylko na zamówienia. Trwało to aż do 2014 roku. I do Gdańska dotarło 5 zamówionych lokomotyw. Więc nie pisz głupot że to dzięki nowemu zarzadowi najwięcej zakupili lokomotyw. Za Grucy zakupiono Traxy spalinowe i elektryczne.
        Testowano Gammę i Vectrona. Testowali Newaga 6Dg. Ile lokomotyw zakupili od czasu odwołania Anatola Kupryciuka i powołaniu nowego zarzadu? Pani Hania z doświadczeniem w handlu ile wynegocjowała nowych lokomotyw?

        • 9 0

        • Pani Hania zna sie na handlu majtkami i stanikami , to jej pierwotna dzialaność

          • 3 0

        • Piszę o czasach przed obecnym obecnym zarządem, do połowy 2022 gdy w zarządzie byli inni 3 panowie.

          • 0 0

    • Polak

      Ile Ogórków było za łosia
      A kto Bomby do firmy sprowadził
      A gamy to za łosia przyszły
      A traxy 2
      To kto sprowadził
      Zanim coś powiesz to upewnij się czy Twój język jest podłączony do mózgu.

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Trójmiasto.pl pilnujcie tego tematu (17)

    Już widać, że orlen ucieka od obietnic. Gdańsk to bastion opozycji, patriotyczny pis woli na złość Gdańskowi przerzucić inwestycję w centrum logistyczne z Gdańska do Czech. Pilnujcie tego, tylko Wy to mozecie zrobić rzeczowo. Trzeba rozliczyć ze wszystkich obietnic skladanych nam (mieszkańcom trójmiasta) przed fuzją

    • 109 19

    • Racja to bastion złodziejstwa republika deweloperów i przekretów a zyski lotos ich finansował teraz sie to skonczyło (4)

      i dlatego ciagle opowiadanie bredni na ten temat.I to na szkode lotosów POKOzycja zarzadała czesci jego sprzedania bo liczyli ze to zablokuje umocnienina Orlenu.

      • 13 37

      • Pisowski troll

        Ile Ci płaca za takie wpisy żałosny propagandysto ?

        • 27 11

      • (1)

        Cena ropy Brent$/b82,8
        Modelowa marża rafineryjna (1)$/b21,9
        Dyferencjał (2)$/b6,2
        Modelowa marża petrochemiczna (3)EUR/t1 018
        USD / PLN (4)PLN4,36
        EUR / PLN (4)PLN4,70
        Cena gazu ziemnego TTF month-aheadPLN/MWh296
        Cena gazu ziemnego TGEgasDAPLN/MWh314
        Cena energii elektrycznej TGeBasePLN/MWh637
        Dziękuję Orlenowi za ceny paliw na dystrybutorach.
        Dla przypomnienia 1 baryłka ropy to 159 l . Za przerobienie tej surowej ropy na benzynę , diesla, olej opałowy i gaz bierze ~ 22$ czyli 95,92 Złote.

        • 9 5

        • Tyle że pismajtek zasysał ruską ropę!

          Teraz ponoć zakręcili, a pis przedstawił to że to niby oni zaprzestali.
          Pinikio łapomachacz do bijkotu wzywał a pismajtek importował

          • 4 2

      • Radek za wpisy pod Putina dostał 800 tys euro Powskoruskie trole tutaj dostaja kopiejki za wpis

        • 3 4

    • bastion opozycji który wybiera Niemca i prtię która wielkortonie uderzała w Polaków (5)

      • 7 20

      • Tusk to Polak! (3)

        • 8 4

        • niemiecki (1)

          • 3 4

          • Cholera, w 2023 wybieram jednak Niemcy przed Rosją

            I Bolszewikiem krótkim z łupieżem

            • 2 1

        • Polak? Tylko w dokumentach.

          • 0 1

      • Müller i Wasserman zdezorientowani

        • 2 2

    • patriotyczny pis .... (4)

      Dobry kawał! PiS ma tyle wspólnego z patriotyzmem ile Pinokio z prawdą

      • 22 7

      • O,Tusk to patriota na peeewno... (3)

        tylko jakiego kraju?

        • 6 16

        • więce tvpis (2)

          a niedługo goebels tvp is znajdzie Ci nowego wroga - zachowujesz się jak ruscy wpatrzeni w putina. Mogę robić dla Niemca bo wiem za ile i co najważniejsze nie oszuka mnie. Tyle co nakradł pis to nawet budżet Państwa polskiego tyle nie ma

          • 16 6

          • Niemiec to nasz człowiek w Warszawie (1)

            • 4 1

            • Waszym człowiekiem w Warszawie jest karaluch czerwony

              Słup Moskwy w willi od PRLu

              • 0 2

    • domino chaosu PO ruszyło.

      • 3 2

  • rozliczymy was PIS-owcy przy najbliższych wyborach (3)

    za likwidację Grupy Lotos hańba na wieki dla PIS, w szczególności dla Pomorskiego PIS

    • 15 7

    • (2)

      oj to troche poczekasz,bo PO po tym co nawywijala to moze za 20 lat wygra z PiSem.A i to przy optymistycznym zalozeniu.Cieszy oko czytanie tych waszych wscieklych komentarzy-to znaczy ,ze celnie was PiS w worek mosznowy kopnal.Wy myslicie ,ze to TVN wam na uszy nawija to prawda i czekajaca nas rzeczywistosc.Nic bardziej mylnego-tak nie bedzie.

      • 3 2

      • skoro tobie bardziej odpowiada paliwo po 7, 5 /l zamiast 5, 5zł/l i oddanie Lotosu za darmo to popieraj ich dalej .Kto ...piemu zabroni.

        • 1 3

      • ciebie to dodatkowo jeszcze w główkę i ślepka zaropiały, chyba że jesteś tym od willi+, szkoła życia dla sprzedajnego luda

        • 0 1

  • Całe moje "samochodowe życie "ON był tańszy od benzyny . Po tym jak nastał PiS sytuacja się odwróciła a dlaczego? A dlatego że cały transport oparty jest na ON , drogi ON to wyższe ceny wszystkiego - wyższe ceny to większe wpływy do budżetu i cieńsze nasze portfele ....no ale 500 dajom!

    • 12 5

  • Lotos był dojną krową dla POKOzycji dlatego cały czas go attakują bo stracili finansowanie ! (3)

    • 7 22

    • (1)

      A teraz kto jest właścicielem tej krowy?...teraz właściciel w Afryce i i w Moskwie . Od razu lepiej, prawda?

      • 4 3

      • no i na Nowogrodzkiej

        • 2 2

    • Ale co atakują ? Atakują bo dzisiejsi rządzący sprzedali 30% udziałów z prawem do veta za 1miesięczny zysk Lotosu. Zapłacili za te udziały jak im wypłacono zysk z tej transakcji . Taki biznes tylko Sasin potrafi stworzyć .Wniosek : niech dostaną Arabowie i Rosja niż miałby dostać polska legalna opozycja .

      • 5 3

  • A jaki jest wynik przetargu na nowe 10 lokomotyw ktorego ofety były zbierane do 27 grudnia?

    Dziwna cisza zapadła , czyżby Orlen nie pozwala sie rozwinąć LK?

    • 12 3

  • I co? Tak wierzyliście że nie wiadomo jak dobrze będzie?

    To teraz macie. Od początku było wiadomo, że takie łączenie z obajtkami przysniesie tylko straty. To teraz macie

    • 12 3

  • Kto jest na dzień dzisiejszy włascicielem Lotos Kolej? (2)

    Wszystko wskazuje że nikt i firma mogłaby się uniezależnić od wszystkich i iść na własny ,,garnuszek" .
    Do niedawna pracownicy dostawali wypłatę od grupy Orlen a obecnie wypłaca Lotos Kolej bo Orlen stwierdził że to nie jego spółka.
    Ciekawi mnie stan prawny.

    • 13 5

    • Tam jest obecnie niezły misz masz.

      Pracownicy się martwią, bo przyszłość nie jest pewna.

      • 5 3

    • Opinia wyróżniona

      Przelew

      Dokładnie, kiedyś tzn od 2013 roku ( zacząłem pracę w LK ) do czerwca 2022 roku wynagrodzenie przelewała mi Grupa Lotos, od miesiąca lipca 2022 roku Polski Koncern Naftowy Orlen czytaj Obajtek, a wypłatę za styczeń 2023 rok pierwszy raz wypłacił mi Lotos Kolej.

      • 8 3

  • Jak widać kumple nafciarza z Pcimia znajdą zatrudnienie w nowych spółkach

    pod warunkiem odpowiednich wpłat po dostaniu się na stołek

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane