• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku. Coraz mniej Lotosu w Lotos Kolej

Robert Kiewlicz
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (151)
Zmiany w Lotos Kolej niepokoją pracowników. Spółka pozbyła się przewozów zewnętrznych. Świadczy tylko usługi na rzecz Grupy Orlen. Zmiany w Lotos Kolej niepokoją pracowników. Spółka pozbyła się przewozów zewnętrznych. Świadczy tylko usługi na rzecz Grupy Orlen.

W ramach fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku powstać miało centrum kompetencji związane z logistyką kolejową. Centrum zbudowane miało być wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności, czyli Lotos KolejMapka. Jak na razie nie widać postępów w budowaniu hubu logistycznego w Trójmieście. Być może powstanie on w Czechach. Natomiast Lotos Kolej wzbogacił się o sześcioosobowy zarząd i pozbył się przewozów dla klientów zewnętrznych, a pracownicy LK obsługują kursy Orlen KolTransu.





Inwestycje Orlenu w logistykę kolejową w Trójmieście:

Z początkiem 2023 r. nowy zarząd Lotos Kolej zrezygnował z wcześniej obsługiwanych umów dla podmiotów zewnętrznych, np. spółka przestała obsługiwać duży zakład chemiczny, jakim jest PCC Rokita w Brzegu Dolnym. Lotos Kolej woziła tam od ponad 10 lat produkty chemiczne. Maszyniści twierdzą, że obecnie obsługują jedynie ładunki na rzecz Grupy PKN Orlen. Dlaczego zerwano często długoletnie kontrakty? Orlen zasłania się tajemnicą handlową.

- Zarówno Lotos Kolej, jak i Orlen KolTrans stale monitorują efektywność realizowanych kontraktów i pod tym względem dokonują ich okresowej weryfikacji. Wynikiem tego procesu może być decyzja o przedłużeniu lub zakończeniu współpracy z danym kontrahentem. Nie ujawniamy szczegółów na temat współpracy kontrahentami - kwituje biuro prasowe Orlen.

Unimot tworzy własną spółkę kolejową



Dodatkowo Lotos Kolej nie obsługuje też już baz paliwowych, które zostały przejęte przez Unimot - niezależnego importera paliw w Polsce. Unimot Investments zawarł z PKN Orlen przyrzeczoną warunkową umowę nabycia 100 proc. akcji Lotos Terminale, w tym pięć terminali należących obecnie do Lotos Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a także cztery terminale należące obecnie do PKN Orlen: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku.

Usługi Lotos Kolej stały się zbędne, ponieważ w styczniu 2023 r. Grupa Unimot podpisała przedwstępną umowę zakupu 100 proc. udziałów w spółce Olavion, działającej w branży transportu kolejowego. To firma byłego prezesa Lotos Kolej - Henryka Grucy.



Maszyniści Lotos Kolej obsługują trasy Orlen KolTrans



W chwili połączenia także pociągi, które obsługują maszyniści Lotos Kolej na lokomotywach LK, są firmowane jako pociągi Orlen KolTrans. Według przedstawicieli Orlenu to właśnie wynik współdziałania obydwu spółek.

- Orlen KolTrans i Lotos Kolej już teraz ściśle ze sobą współdziałają, świadcząc sobie wzajemnie usługi zarówno w zakresie optymalizacji zasobów ludzkich, jak i taborowych. Podstawą do tego jest porozumienie, podpisane już w dniu połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos. Wynikiem prowadzonej współpracy jest sytuacja, kiedy drużyna trakcyjna i lokomotywa jednej ze spółek realizuje usługę przewozową na rozkładach jazdy zlecającego drugiego  przewoźnika - tłumaczy biuro prasowe Orlen.

Większy zarząd zwiększy efektywność?



Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 r. skład zarządu Lotos Kolej powiększono do sześciu osób. Rada Nadzorcza Lotos Kolej odwołała Anatola Kupryciuka, który od 2017 r. kierował spółką. Jego miejsce zajął Krzysztof Duszczyk - prezes Orlen KolTrans.

Dodatkowo do zarządu Lotos Kolej powołani zostali też wszyscy obecni członkowie zarządu kolejowej spółki Orlenu - Hanna Mazur, Leszek Jakubów i Dariusz Bodziony. W zarządzie pozostali: Dariusz Puchała i Jaromir Falandysz. Od tego czasu prezes Orlen Koltransu wraz z członkami zarządu piastują stanowiska jednocześnie w Lotos Kolej i Orlen Koltrans.

Wszystko to, jak twierdzi biuro prasowe Orlenu, w celu zwiększenia efektywności już prowadzonej współpracy, a także realizowanych procesów integracyjnych.

- To naturalny krok na drodze do optymalizacji procesów zarządzania w celu osiągnięcia doskonałości operacyjnej, m.in. w obszarach: logistyki kolejowej w przewozach paliw do terminali, działań operacyjno-logistycznych dotyczących wielkości składów pociągowych czy maksymalnego wykorzystania taboru kolejowego - czytamy w przesłanym do portalu Trojmiasto.pl stanowisku PKN Orlen. - W efekcie połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos nowy koncern multienergetyczny stał się właścicielem dwóch spółek kolejowych zajmujących się logistyką - Orlen KolTrans i Lotos Kolej. Firmy te mają tożsamy przedmiot działalności, dlatego konieczna jest ich integracja w celu uzyskania synergii, wzmocnienia i stworzenia warunków do dynamicznego rozwoju segmentu przewozów kolejowych w ramach Grupy Orlen.


Centrum kompetencji kolejowej może w Gdańsku, a może w Czechach



Co dalej z tworzeniem w Gdańsku, na bazie Lotos Kolej, zapowiedzianego przez prezesa Orlenu Daniela Obajtka, centrum transportu kolejowego?
`
- Obecnie trwają działania mające na celu pełną identyfikację synergii oraz opracowanie szczegółowego scenariusza integracji obu firm. W toku tych prac spółki utworzyły kierunkowy model strategiczny dla tzw. centrum kompetencji kolejowych. Zgodnie z wcześniejszymi komunikatami centrum zostanie utworzone poprzez konsolidację obszaru logistyki kolejowej wokół podmiotu posiadającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności - tłumaczy biuro prasowe Orlenu.- Docelowy kształt centrum kompetencji kolejowych zostanie określony po przeprowadzeniu obecnie trwających analiz zmian prawno-organizacyjnych, zarządczych oraz systemowych. Zważywszy na potrzeby rynkowe oraz dynamiczny rozwój Grupy Orlen (w tym przewozy na terenie Europy) w trwających analizach bierzemy również pod uwagę spółkę Orlen Unipetrol Doprava.

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Fajny artykuł o niczym plus gdybanie, idealny do wylewania rtęci przez totalnych trolli. (8)

    Tymczasem spółka ma się dobrze i Polska idzie do przodu. Wy tu sobie dostajecie furii jak wasz fulher. :)

    • 9 24

    • Polska idzie do przodu za Bangladeszem.

      • 7 5

    • Oczywiście, że Polska idzie do przodu. (2)

      Tylko szkoda, że z przodu jest przepaść.

      • 11 5

      • Przy was wróżbita Maciej to amator. :) (1)

        W jednym tylko jesteście tacy sami, nic się nigdy nie sprawdziło.

        • 5 4

        • Wszystko się sprawdziło.

          Przecież już kilka lat temu pracownicy Lotosu mówili, że Pisowcy za wszelką cenę będą starali się pozbyć nowoczesnego Lotosu, byle tylko ratować archaiczny Orlen.

          • 13 6

    • Opinia wyróżniona

      (1)

      Ty chyba nie wiesz co się dzieje w Lotos Kolej. Jak ma się dobrze to czemu zwalniają się maszyniści , ustawiacze i rewidenci Taboru ? Dlaczego nastąpił spadek w Udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów za okres styczeń-grudzień 2022 Lotos kolej z 10,52 na 9,08 %. Dla ciebie jest strona go work.pl i tam poczytaj opinie o Lotos kolej.

      • 29 8

      • Polak

        Gwork jest dla ciebie opiniotwórczy

        • 0 1

    • "Tymczasem spółka ma się dobrze i Polska idzie do przodu"... tyle ze ty i ja płacimy po 7,5 zł /l a i drożyzna przez to ale spółka ma się dobrze

      • 6 3

    • w spólce coraz gorzej , Krzysztof mówi kazdemu kto sie zwalnia ze pracowników ma dośc

      i nikogo nie bedzie trzymał.

      • 4 2

  • (1)

    logo Lotos zamaluja i Armaco bedzie.

    • 5 1

    • Aramco ,,, nie byłoby zle . gorzej ze bedzie logo wojta z Pcimia.

      • 1 2

  • Hej PiS ja bym proponował od razu sprzedać cały Gdansk ruskim, arabom i węgrom, po co się patyczyć (4)

    • 8 3

    • Mokre sny rudego. (1)

      • 0 7

      • Jarozbaw rudy?

        • 1 1

    • Do jesieni może zdążą

      • 1 1

    • Nie podpowiadaj!!!!!!!

      • 1 0

  • Ciąg dalszy uwalania gdańskich firm na poczet obecnego rządu (1)

    Ciekawe co na to Kacper P.
    Konferencji nie zwołał?

    • 5 2

    • Ten chłystek w Gdañsku nic nie znaczy!!!!!

      • 1 0

  • Niedługo LK spadnie na dno , firma szybko sie rozwijajaca

    ktora straszono innych przewożników że niedługo bedzie was przejmować powoli upada . Brak zarzadu , nikt nia sensownie nie zarzadza .

    • 4 1

  • Przemalują i będą jeździć w barawch orlen kolTrans.

    • 2 0

  • Rozkradanie Lotosu ciąg dalszy . Śmierdzi to zniszczeniem Lotosu . ObJtek razem z pisem tak jak komuniści mści się na Gdańsku .

    • 5 1

  • Polska Lewica rękami brukselskich komisarzy (3)

    wysadziła Lotos Kolej w kosmos. Narzucili konieczność sprzedaży części Lotosu w inne ręce i dziś MOL i Unimot się na tym pasie.

    • 4 6

    • Ale zdajesz sobie sprawę, że to sami rządzący zaproponowali to rozwiązanie?

      • 5 1

    • W tym problem że nakazane było sprzedać Koltransa a miał pozostać Lotos Kolej jako wiekszy

      i mial przejac praca po nich ale Wójt i księgowa zrobili inaczej. Zauwazyłem dziwna zbiezność tam gdzie księgową posadza na prezesa to tę firmę zaraz Wójt przejmuje.

      • 1 0

    • Ogarnij się!!!!!

      • 0 0

  • Zkolanwstawanie, Pinokio i Włoski prom (1)

    Budowa nowego promu dla Polferries postępuje zgodnie z harmonogramem. Wodowanie kadłuba nowego promu zaplanowano na wiosnę tego roku. Jednostka jest budowana we włoskiej stoczni Visentini.

    Kontrakt na budowę promu zawarto w sierpniu 2022 roku. PŻB otrzymała na tę inwestycję 140 mln zł dofinansowania z budżetu państwa.

    • 1 2

    • Na stępce ze Szczecina? He he he

      • 0 0

  • Myślałem, że rudy już osiągnął dno a jednak potrafił upaść niżej. (3)

    Ogłosił wstępny program który jest identyczny do programu PiS o którym rząd mówi od miesięcy. Czyli kredyt na mieszkanie 2% na 10 lat do 45 roku życia i 600+. Ja dam do 46 roku życia i 650+, pytanie tylko na co zmiana rządu skoro PiS już dawno to zapowiedział, a szczegółowy plan nad którym już pracują ma byc podany latem. Ten rudy to już przebija sam siebie, kłamać, kręcić l, kraść pomysły, byle tylko dorwać się do koryta...nie wierzę w ani jedno jego jadowite słowo. Jego polityka to tylko polityczna uległość Brukseli, Berlina i energetyczne uzależnienie od Moskwy.

    • 0 11

    • Teraz tabletki, sprawdzenie konta czy ruble wpłynęły, i spać

      • 2 1

    • Skoro tak krecił i kłamał i kradł dlaczego nie siedzi? PiS z usmiechem na ustach by go zamknął . Pomysl.

      Od Moskwy bylismy uzaleznieni od zawsze , a wczoraj Pinokio odtrabił sukces że Polska nie bierze ani litra ropy od Rosjan tylko swoim zwyczajem zapomniał powiedziec ze to to Rosjanie zakrecili kurek a nie my zaprzestaliśmy. A po drugie przypomnij sobie jak Ukraincy jeszcze na miesiac przed wojna blokowali nasze przewozy kontenerowe przez ich kraj , tak tak , nie byłi tacy mili jak dzis. Polubili Polske z przymusu.

      • 3 0

    • a ktoś ty?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane