- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
- 6 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
Chińczycy chcą zainwestować w gdańskim porcie
Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu.
Władze portu w Ningbo już wcześniej odwiedzały Gdańsk, podpisano nawet list intencyjny, dotyczący inwestycji w tutejszym porcie. - Mówiono wtedy właśnie o centrum logistycznym i terminalu kontenerowym, w którym można by przeładowywać kontenerowe ładunki drobnicowe z Chin - mówi Kasprowicz.
Jednak dziś wiadomo, że jeżeli dojdzie do inwestycji, będzie ona miała inny kształt. W pobliżu terenu, na którym miałoby powstać centrum logistyczne, znajduje się już terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). - Świetnie sobie radzi i nie ma powodów, aby kilkadziesiąt metrów dalej stawiać nowy - dodaje Kasprowicz. - Tym bardziej, że między portem Ningbo a DCT w Gdańsku kursują statki Maersk Line, największego przewoźnika kontenerowego na świecie.
Ważą się natomiast losy EuroPortu, którym także zainteresowani są chińscy inwestorzy. Gdy 20 lat temu rozpoczynano tę inwestycję, zakładano, że w magazynach i silosach Euro Portu Inc. Poland składowane będzie ziarno, które następnie trafi na rynki wschodnie. Kiedy jednak Rosja została eksporterem zbóż, Euro Port stał się niepotrzebny, a jego budowę przerwano.
Inwestycja zablokowała obszar ok. 60 hektarów w jednym z największych pirsów w Porcie Północnym. Chcąc odzyskać te tereny, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oddał sprawę do sądu. Natomiast inwestorzy - firmy Elia Inc. i Renaissance Trust Inc. ze Stanów Zjednoczonych oraz Dessaport International Corporation Inc. z Kanady - zrewanżowali się skargą do Komisji Europejskiej. Euro Port Inc. Poland w Gdańsku twierdzi, że stracił ok. 183 mln dolarów. Sprawa toczy się do dziś.
- Czekamy z niecierpliwością na wyrok. Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy - komentuje Kasprowicz.
Ningbo to jeden z największych portów w Chinach. Głównie pośredniczy w eksporcie produktów rolnych, przemysłu lekkiego i włókienniczego, maszyn oraz surowców. Pod względem liczby przetransportowanych kontenerów zalicza się do światowej czołówki.
Oglądaj w telewizyjnym programie gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu. W audycji między innymi: Ostatni kurs Dalmoru ; Koraliki czy rodowe srebra - kto kupi Energę i Lotos ; Ława Morska wskrzesza tradycje wielkiego Gdańska ; Bałtyckie mosty- inicjatywy Polsko Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątki o 18.35 i soboty o 17.00
Miejsca
Opinie (72) ponad 10 zablokowanych
-
2010-06-15 10:09
Chiny
do polski moze w koncu cos sie ruszy w tym landzie.
- 2 1
-
2010-06-15 09:43
Chinczykom mowimy stanowczo NIE!!
- 1 5
-
2010-06-15 09:32
ten artykuł to typowy gniot, wymęczonyw bólach:-)
misz masz i bla bla bla
pierwsze dwa zdania:
"Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu"
takie artykuły powinny wisieć w dziale "chciejstwo i s/f"
pod sam koniec artykułu dowiadujemy się, że w sprawie europortu jest klincz prawniczy, bo "Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy" i że tak po prawdzie to potencjalni chińscy inwestorzy nie mają z kim rozmawiać
oby to nie byli tacy inwestorzy jak katarscy:-)
panie autor
trochę konsekwencji
zainteresowanych przejęciem europortu jest zapewne dużo więcej i nie są to "inwestorzy" z chin, ale znacznie bliżej
może bedzie to "misiak holding import export - dilowanie i macherka"- 7 2
-
2010-06-15 09:04
A czy ktoś pomyślał jak wywieźć
..i dowieżć ŁADUNKI? Jakimi drogami !!??
- 6 0
-
2010-06-15 08:43
Nie chcesz mieć cara, głosuj na Jara!
:)
- 3 9
-
2010-06-15 08:25
Zamknac rynek europejski na Chiny i pozwolic pracowac europejskim fabryka.
Kiedys do baltyku dostala sie taka Babka Bycza...efekty widac do dzisiaj.
- 4 2
-
2010-06-15 07:52
Inwestycja cieszy ale... (1)
dopiero wtedy nasz kraj zaleje chińska tandeta!
Mi już minęła moda na taniochę, i teraz zanim coś kupię sprawdzam kraj produkcji. Wolę dopłacić i być pewnym a nie kupowac jakąś koszulę czy kubek rakotwórczy.- 11 2
-
2010-06-15 08:15
Omg koleś
Ty chyba żyjesz jeszcze stanem sprzed 10 lat. Jak kupujesz u nas bubel za 1/10 wartości to czemu oczekujesz, że będzie wysokiej jakości?
To tak jak byś pisał, że Polskie kiełbasy sa do d.. bazując na swoich doświadczeniach jedzenia kiełbasek grilowych z biedronki i tesco pomijając małe masarnie, gdzie kiełbasa jest robiona z samego mięsa i kosztuje często tyle, ile nastrzykiwany syf z marketu.
W Chinach jest robione wszystko i prawie każdy producent "markowych" rzeczy ma tam swoje zakłady. Co z tego, że masz np. na pralce made in EU jak podzespoły sa z Chin.
Kupujesz Adidaski, Pumki itd. za 400pln, które Chińczycy zrobili za 20pln.
Koszuleczkę z metką za 100pln, którą robi się po 2 pln i jakoś pewnie nie masz problemów z ich "jakością".
Dopłacać ma sens, ale jak kupujesz produkt polskiej firmy produkowany w Polsce (do dajesz ludziom pracę) i faktycznie jest wyższej jakości, a nie po prostu droższy i z np. jułesej.- 4 1
-
2010-06-15 07:48
Chińczycy
przejmują hegemonię, wypierają Amerykanów - z resztą to Ameryka wyhodowała potężne Chiny.
- 8 0
-
2010-06-15 06:02
Kolejna zasluga Pana Prezydenta Adamowicza! BRAWO PANIE PREZYDENCIE! (3)
Moglby Pan byc prezydentem dozywotnio!
- 18 36
-
2010-06-15 07:41
Zbudujmy mu mauzoleum! (1)
- 2 0
-
2010-06-15 07:46
zapomniałem - nie trzeba mauzoleum!
Będzie przecie ECS im. Adamowicza!
Tam go pochowamy!- 7 0
-
2010-06-15 07:39
i o jeden dzień dłużej
- 2 0
-
2010-06-15 06:51
Europort
a kiedy pozamykani zostaną te wszystkie menadzery od budowy ? Niech oni płacą te pieniądze ! Odebrac im majątki!
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.