- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (55 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (59 opinii)
- 4 Zużywamy coraz więcej energii (87 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (189 opinii)
Czwarty prom dla Norwegów zwodowany
27 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Stępka pod budowę statku pożarniczego
W stoczni Remontowa Shipbuilding SA zwodowano czwarty i ostatni z serii hybrydowy prom pasażersko-samochodowy o napędzie elektrycznym. Jednostki budowane są dla norweskiego armatora Norled.
Promy budowane są w ramach kontraktów podpisanych w lipcu i sierpniu 2018 roku. Pierwszy z promów został oddany armatorowi pod koniec czerwca tego roku. Kolejne dwa (B619/2 i 3) są już na wodzie na zaawansowanym etapie wyposażania i montażu urządzeń. Ostatni z serii ((B619/4) został zwodowany w ubiegłym tygodniu. Przy wodowaniu wykorzystano dok pływający z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.
Prototypowy prom Festøya, podobnie jak drugi z serii, będzie obsługiwał połączenie Festøya-Solavågen. Będą mogły przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych. Kolejne dwa, kursujące na krótszej trasie Mannheller-Fodnes, mogą przewieźć do 399 osób.
Pierwszy z czterech promów dla Norwegów już gotowy
Promy napędzają dwa pędniki azymutalne i dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana jest z akumulatorów elektrycznych, doładowywanych z lądu w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać 11 minut. Agregaty prądotwórcze na statku, pracujące w 100 proc. na paliwie biodiesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.
Na promach tych zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii, w tym m.in.: odzysk ciepła, oświetlenie LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków.
VIK
Miejsca
Opinie (47) 2 zablokowane
-
2020-07-27 13:57
Taki powinien pływać z Gdyni na Hel.. (1)
- 21 7
-
2020-07-27 17:55
Tylko po co tam wieźć samochód płacić 200pln za kurs
- 3 0
-
2020-07-27 13:50
W stoczni gdańskiej zaraz obok działało kilkadziesiąt zwiazków zawodowych i nie wodują teraz nic :D
- 51 1
2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.