• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy porty muszą być brzydkie, czyli o portowej turystyce

Kuba Łoginow
23 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Sea Towers w Gdyni są rzadkim przykładem pozytywnego przeobrażenia dawnych terenów portowych. Sea Towers w Gdyni są rzadkim przykładem pozytywnego przeobrażenia dawnych terenów portowych.

Estetyka obiektów portowych to ostatnia rzecz, na którą zwracają uwagę nasze Zarządy Portów. Co można zrozumieć, gdyż w tej branży nie brakuje problemów i wyzwań, którymi trzeba się zająć w pierwszej kolejności.



Wyraźnie widać, że na przestrzeni lat coraz bardziej stawiono na funkcjonalność... Wyraźnie widać, że na przestrzeni lat coraz bardziej stawiono na funkcjonalność...
...a nie na urodę obiektów portowych. Latarnia przy kapitanacie w Nowym Porcie. ...a nie na urodę obiektów portowych. Latarnia przy kapitanacie w Nowym Porcie.
Zobacz film i poznaj gdański port

Co tu dużo mówić: poza kilkoma reprezentacyjnymi miejscami (np. okolice Skweru Kościuszki) trójmiejskie porty są po prostu brzydkie i byle jakie. Krzywe drogi, brak chodników, zardzewiałe ogrodzenia, brak jakiejkolwiek zieleni - jednym słowem, spacer portowymi ulicami w Gdyni i Gdańsku na pewno nie należy do najprzyjemniejszych.

Można powiedzieć: i co z tego? Porty mają przeładowywać jak najwięcej towarów i zarabiać, a nie ładnie wyglądać. Ok, ale przyjmując takie założenie nie dziwmy się, że wizerunek gospodarki morskiej jest w polskim społeczeństwie tak mizerny, że nie ma co liczyć na poparcie spraw, o które nasi portowcy od lat nieskutecznie zabiegają (nowa ustawa o portach, połączenia portów z zapleczem itp. Jedyne co się udało, to wywalczona 22 lutego zerowa stawka VAT na usługi portowe).

Przeciętnemu Polakowi port kojarzy się bowiem z brzydkim i brudnym zakładem przemysłowym, który nie wiadomo do czego jest potrzebny. "Przecież można wozić towary ciężarówkami, statki to przeżytek" - mimo absurdalności tego twierdzenia, tak właśnie uważa jakaś jedna trzecia polskiego społeczeństwa. A przypadkowa wizyta w porcie i jego okolicach tylko ten negatywny wizerunek utwierdza. Zresztą, popatrzmy się na własne podwórko i zastanówmy się, dlaczego taki poklask zdobywa przekształcanie cennych terenów portowych w prestiżowe obiekty mieszkalno-biurowe (np. budowa Sea Towers). Może, gdyby tereny portowe i przemysłowe były estetyczne, nastawienie społeczeństwa i decydentów do gospodarki morskiej byłoby nieco lepsze?

Czy nam się to podoba, czy nie, ale gospodarka morska jest obecnie w Polsce niepopularna, niemodna, wręcz obciachowa. Tutaj porty są w dokładnie w tej samej sytuacji, co równie niepopularne lub kontrowersyjne spalarnie odpadów czy elektrownie atomowe. Tyle, że w odróżnieniu od naszych portów, przedstawiciele wspomnianych branż doskonale wiedzą, że inwestycja w wizerunek jest sprawą absolutnie priorytetową.

Czy byłeś kiedyś na terenie któregoś z trójmiejskich portów?

Przykład: zarządca słowackich elektrowni atomowych organizuje darmowe zwiedzanie elektrowni dla wszystkich chętnych, również z Polski, co przecież sporo kosztuje. Pieniądze wyrzucone w błoto? Nie, gdyż każda taka wycieczka, w tym zagraniczna, oznacza wzrost poparcia dla energetyki atomowej jako takiej (i zapobieganie ewentualnym protestom) - a zapewnienie pozytywnego wizerunku tej branży jest dla lobby energetyki jądrowej sprawą najwyższej wagi.

Inny przykład - spalarnia odpadów w Wiedniu. Austriacy zrobili z tego przyziemnego i raczej niechcianego obiektu prawdziwe arcydzieło architektury. Efekt? W Wiedniu nie tylko nikt nie protestuje przeciwko funkcjonowaniu spalarni odpadów w centrum miasta, ale wręcz wiedeńczycy są z tego obiektu dumni i chwalą się nim przed turystami.

W obu przypadkach mamy do czynienia z turystyką przemysłową, a więc sprawą, która w Trójmieście jest traktowana po macoszemu. W Polsce nie brakuje chętnych, by jechać kilkaset kilometrów specjalnie po to, by zwiedzić elektrownię atomową czy oryginalną spalarnię odpadów, a przy okazji zobaczyć zabytki Wiednia. Na tej samej zasadzie do Gdyni i Gdańska mogłyby masowo jeździć wycieczki (głównie szkolne), by zobaczyć od środka port morski (a więc coś, czego w Krakowie czy Warszawie nie ma i nigdy nie będzie). Ale nie tylko stare żaglowce i świadectwa wspaniałej morskiej historii - bo takie przedstawianie portów tylko umacnia wizerunek morza jako czegoś wspaniałego, ale jednak przeżytku. Wycieczkom powinno się przedstawiać port morski jako coś, co jest nowoczesne, zadbane i czyste, a przy jego zwiedzaniu nie trzeba ciągle uważać, by nie wdepnąć w błoto.

Zadbanie o to, by portowe ulice były również estetyczne, nie jest aż takim problemem. W wersji minimalistycznej wystarczy, by z tych ulic po prostu usuwać nagromadzone latami błoto i pył, ustawić kosze na śmieci, wyciąć chaszcze, posadzić drzewa i trawę. Po prostu - dbać o te tereny tak, jak dba się o estetykę i czystość ulic w centrum Gdańska, Gdyni i Sopotu.

W końcu porty - to wizytówka Trójmiasta. Wizytówka, która na razie nie zachęca Polaków z głębi kraju do wspierania gospodarki morskiej, ale raczej do uznania portów za niepotrzebny, brudny i brzydki anachronizm, który najlepiej jest zastąpić kolejnym błyszczącym hipermarketem zagranicznej sieci.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (52) 2 zablokowane

  • (1)

    podejrzewam, że autor port widzial tylko z zewnątrz - i tu popieram - bo wyglądaja jakby sie mialy rozpasc

    ale juz pielęgnacji trawniczków i skwerków - 'bo wycieczki' na terenach portowych to sobie nie wyobrażam

    • 9 5

    • dlaczego?

      ludzie z całej Polski jadą na Śląsk pozwiedzać np. kopalnię w Tarnowskich Górach albo Wieliczce, to dlaczego nie mieliby przyjeżdżać do nas z południa i zwiedzać portów oraz stoczni, skoro u nich tego nie ma?

      • 1 0

  • Panorama na Port

    Przypominam, że na stronie Gdyni jest największe zdjęcie panoramiczne portu w Polsce do obejrzenia :)

    • 10 2

  • Panorama Portu (1)

    w Google trzeba wpisać GigaGdynia - i kliknąc w panoramę nr 2

    • 12 1

    • Port nie wszędzie taki brzydki, ale...

      Port nie wszędzie jest taki brzydki, ale niestety miejsc ładnych jest dość niewiele. W Gdyni okolice dworca morskiego są niedocenione przez turystów. Na wielu moich znajomych to miejsce robi fajne wrażenie, ale mało kto je zna. Ale takich miejsc jest dość niewiele...

      • 0 1

  • Dobry artykuł (1)

    Ukłony dla autora za poruszenie ważnej dla trójmiasta kwestii.
    Porty to magiczne miejsca i mogą być silnym magnesem dla turystów.

    Ja wiele razy zjeżdżałem z estakady Kwiatkowskiego żeby pooglądać wyładunki w porcie, albo wodowanie statków, a w Gdańsku można z bliska zobaczyć wielkie statki holowane do portu lub stoczni. Zgadzam się, że wystarczyło by minimalnie zadbać o takie miejsca, postawić kilka ławek i umieścić je w przewodnikach jako warte polecenia...

    • 16 3

    • naprawdę, zdzichu zarąbiście ważna kwestia dla Trójmiasta, zwłaszcza dla Sopotu

      • 4 0

  • Port ma zarabiac a nie ładnie wygladac, niech bedzie czysto.

    • 16 3

  • Wycieczka po stoczni remontowej?

    każdy dzieciak musiał by mopke wypełnić na wejściu :)

    • 2 0

  • Porty są ładne, mają industrialny klimat, ale pewnie nie dla kogoś, kto ogląda californication i inne takie rzeczy albo

    śniadaniówki w TVN ;)

    • 30 4

  • Porty to mają mieć duży i szybki przeładunek, przyciągać jak najwięcej statków, jak najsprawniej zarządzane oraz nowoczesne. Podejrzewam, że autor naprawdę nie miał o czym pisać, albo mu zagrozili że jak czegoś nie napisze to go zwolnią - to wziął temat z sufitu. Czy problemem polskich portów naprawdę jest ich wygląd Panie redaktorze??

    • 13 6

  • seatowers (2)

    sitołers - miało być dla każdego, a tylko straszy. Jest szare, brzydkie, puste i nie można wejść, a gdzie tak hucznie zapowiadane restauracje czy tarasy widokowe???

    • 35 7

    • (1)

      JEST ŁADNE
      tylko za ciemne. w lecie wyglada fajnie, wiec nie przesadzzajmy.
      pewnie gdyby stalo w gdansku to by bylo boskie i cudowne.

      • 2 7

      • byłoby wręcz byczo und tłusto!

        • 3 0

  • A nowa ulica Polska w Gdyni i okolice Kapitanatu w tym molo, przy ktorym cumuja holowniki i widac tam wejscie do portu i caly port wewnetrzny to o tym autor nie wspomni? I nie sadze, ze transport morski jest obciachowy i nikt go nie chce ze wzgledu na BCT i DCT, ktore stale sie rozbudowuja... Troche wiecej obiektywizmu

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane