• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT wybuduje kolejny terminal, ale już bez prezesa Wenzla

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
11 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Za kilka lat gdański terminal DCT ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".

W 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU, czyli największe na świecie. Właśnie podpisano umowę na dzierżawę gruntów pod budowę drugiego terminalu kontenerowego Deepwater Container Terminal. To może być ostatni projekt prezesa terminalu, Borisa Wenzla.



W ubiegłym roku minęło pięć lat, odkąd na plaży między Portem Północnym a Stogami zobacz na mapie Gdańska, wyrósł terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). Kontenerowiec "Götaland", który w 2007 roku zameldował się tu jako pierwszy, mógł zabrać nieco ponad 800 kontenerów. Cztery lata później cumowała tu już "Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. takich samych kontenerów. W zaledwie pięć lat DCT stał się najszybciej rozwijającym się portem na Morzu Bałtyckim i liczącym się punktem na mapie transportowej. Jednak ambicje są większe. Stąd decyzja o budowie drugiego terminalu, a właściwie kolejnego stanowiska do obsługi kontenerowców. Za kilka lat gdański terminal ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników", bo teraz już takie statki zamawiane są w stoczniach.

- DCT to koń pociągowy gdańskiego portu - twierdzi Jerzy Melaniuk, wiceprezes zarządu ZMPG SA. - Tylko w ubiegłym roku terminal ten zwiększył przeładunki o ponad 30 proc. W 2012 roku w DCT przeładowano prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych.

Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawi na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma ruszyć za półtora roku, najpóźniej za dwa lata. Ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak nie zdradzono szczegółów.

Czy trójmiejskie porty mają szansę stać się potentatami w branży transportowej?


Podpisana dziś umowa jest tzw. umowa przedwstępną. Teraz trafi ona do resortu skarbu, który na jej podstawie ma wydać decyzję i wówczas umowa stanie się wiążąca. Być może rozstrzygnie się to w ciągu półtora miesiąca.

- DCT od początku trzymało się harmonogramu jaki został wyznaczony, dlatego jestem pewien, że i tym razem wszystko przebiegnie zgodnie z planem - dodał Melaniuk.

Dziś terminal DCT współpracuje z duńskim armatorem Maersk Line, jednym z największych operatorów kontenerowych należących do koncernu A.P. Moller-Maersk. DCT obsługuje linię AE10 łączącą porty Dalekiego Wschodu z Europą. Co partner mówi o nowej inwestycji?

- Nie możemy jako armator komentować szczegółowo planów inwestycyjnych DCT Gdańsk. Współpracujemy od lat i z tej współpracy jesteśmy zadowoleni, dlatego oczywiście będziemy z uwagą śledzić wszelkie nowe inwestycje - mówi Tomasz Zwiercan, dyrektor ds. Rozwoju Produktu w Europie Środkowej Maersk Line. - Na tym etapie nie możemy też komentować naszych własnych planów względem wykorzystania nowych możliwości przeładunkowych w DCT w kolejnych latach, ani tym bardziej planów innych armatorów. Z całą pewnością życzymy terminalowi DCT Gdańsk sukcesów związanych z planowaną inwestycją. Maersk Line popiera wszelkie plany rozwoju polskiej infrastruktury portowej, które powodują, że staje się ona coraz bardziej konkurencyjna, a obsługa w polskich portach bardziej efektywna. Przynosi to korzyści dla wszystkich stron, przede wszystkich jednak dla polskich przedsiębiorców - importerów i eksporterów - którzy będą w ten sposób sprawniej obsługiwani. Jest to też ważna inwestycja dla Portu, miasta i całego regionu.
Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie. Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie.

Władze DCT powtarzają jednak, że są klienci zainteresowani operowaniem w gdańskim porcie. Podczas ubiegłorocznej wizyty w Chinach delegacji przedstawicieli trójmiejskich portów i terminali z ministrem Sławomirem Nowakiem na czele, toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping. Być może to im będzie "dedykowany" nowy terminal? Cosco dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach. Szefowie Cosco już kilka razy wizytowali gdański port.

Budowa nowego terminalu to nie jedyne zmiany jakie nastąpią w DTC. Umowa podpisana w poniedziałek jest ostatnią umową jaką podpisze Boris Wenzel jako prezes DCT. W tym roku pożegna się ze stanowiskiem szefa terminalu.

- Złożyłem rezygnację ze stanowiska - powiedział Boris Wenzel. - Musiałem wybierać, albo poświęcić kolejne lata na rozbudowę DCT, albo rozpocząć nową przygodę gdzie indziej. Nie mogę zdradzić szczegółów, ale mogę powiedzieć, że przenoszę się do Hiszpanii i będę zarządzał grupą terminali należących do Noatum Ports. Mój następca zostanie wybrany w najbliższych tygodniach.



25 maja 2011 roku do Gdańska zawinął kontenerowiec "Eleonora Maersk". Ten kolos jest prawie trzy razy dłuższy od kontenerowca "Götaland", który jako pierwszy wpłynął do DCT.

Miejsca

Opinie (115) 9 zablokowanych

  • Palić nie wolno. (12)

    Mój szwagier tam pracował i go wywalili za palenie fajek.

    • 74 14

    • To bardzo cenna informacja.

      Dziękujemy,że się nią z nami podzieliłeś.

      • 67 0

    • Trzeba przejść na E- papierosy, to nie bedą się czepiali (5)

      • 21 4

      • hehe (4)

        E-papierosów też nie wolno:)też wywalają

        • 7 2

        • (3)

          na jakiej podstawie? nie ma regulacji odnośnie epapierosów ponieważ to nie jest palenie tylko inhalacja

          • 6 4

          • bo masz pracowac, a nie palić. Cokolwiek by to nie było (2)

            Podobnie jak jeść możesz w wyznaczonych porach. Może chirurg też powinien sobie palić e-papierosa podczas operacji?

            • 18 3

            • (1)

              to osobna kwestia. jeżeli o to chodzi to nie za samo palenie się wylatuje tylko za zaniedbanie obowiązków czy coś w tym rodzaju. jednak jeżeli masz przerwę to możesz sobie dowolnie epapierosa "palić" i nikt ci nic za to nie zrobi

              • 5 1

              • sądzę, że domyślnie nie

                Chyba, że obowiązuje zakaz "palenia" e-papierosa.

                • 0 0

    • Pic pewnie tez nie wolono :(

      • 34 0

    • Po co to piszesz? Chcesz wzbudzić współczucie? Op..a się, to go wywalają.

      Marny powód do pisania na forum.

      • 6 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • przez dominisie

      to przez dominisie, nie można niczego. Palić można tylko w budce 50 m od zakładu pracy. jak nosa wytkniesz poza wiatę to od razu zdjęcie robi z donosem. Nieważne czy elektroniczne czy zwykłe.

      • 3 4

    • A godnie zarobić tam wolno ? Pewnie też nie

      • 1 4

  • (3)

    Dobra wiadomość. Oby tylko ten termonal nie skończył jak ten pasażerski na Westerplatte.

    • 53 5

    • prawda jest taka ze władze gdanska sie obudzili dopiero zazdroszczac Gdyni (2)

      przeładunkow oraz terminala BTC prawda boli ale gdansk tylko papuguje po Gdyni zabierajac wszystko to co zbudowala Gdynia

      • 2 15

      • jak juz to wy probujecie nas kopiowac malolaty

        • 5 1

      • Panienko, terminale w Gdańsku to inwestycje PRYWATNE! Nie jest to polityka urzędu miejskiego tylko prywatnego inwestora

        • 0 1

  • cieszy mnie rozwój DCT

    mało co się teraz rozwija, więc tym bardziej cieszy.

    • 87 5

  • Pracowałem tam 4 lata, (6)

    ogólnie bardzo sympatycznie, tylko zarobki słabe - w moim przypadku 5tys netto, to jakieś żarty chyba, przecież za tyle to nie idzie wyżyć

    • 25 87

    • Zamienimy się?

      • 14 2

    • Faktycznie

      głodowa pensja - jak nisko musiałeś upaść, żeby za taką jałmużnę pracować. Współczuję

      • 32 2

    • hahaha

      tyle to zarabia kierownik działu z nadgodzinami...nie rozśmieszaj mnie.kiedys były inne zarobki ale nasz duce zrobił porzadki...już nie czuje jak rymuje.Taka jest prawda!!!

      • 4 2

    • Zapraszamy do LG, docenisz te 5 tyś netto. Będzie błagał żeby tyle Ci płacili...

      • 4 1

    • pracownik (1)

      ale jakie 5000zł.Srednia w dziale operacyjnym 2000netto/2700brutto z nadgodzinami!!!Prosze nie wprowadzac ludzi w błąd.

      • 11 1

      • o ile sa nadgodziny ...

        .... :(

        • 4 0

  • dziekujemy Boris (6)

    za wybudowanie DCT , wszelkiej pomyslności w nowej pracy.
    Nie wytrzymałes chłopie w walce z postkomunistyczna biurokracją, no coż rozumiemy to ,bo nasz Premier tez przyznał sie do porażki w walce własnie z nią.
    Poza tym masz juz dość wizyt tzw vipów , którzy robią sobie zdjecia na tle statku i DCT , ale nic nie robią aby Ci pomóc. To tez rozumiemy.
    jesze raz dziekujemy.

    • 54 29

    • Nie ma za co dziękować temu Panu!

      On był wręcz hamulcowym rozwoju DCT. To nie on wybudował aktualnie istniejący terminal, a tylko przyszedł na gotowe, wprowadzając swoje szkodliwe porządki. Pseudo-wizjoner, nie mający pojęcia o biznesie morskim i terminalowym, którego nierealne plany i błędne działania (m.in. przerost kadry dyrektorskiej) doprowadziły do wywindowania na niebotyczne poziomy kosztów funkcjonowania firmy. Jedyne co uwielbiał i w miarę dobrze mu wychodziło, to pokazywanie się w mediach, najlepiej z jakimś ministrem lub innym vipem.

      • 25 5

    • postkomunistyczna biurokracja?!

      o czym ty człowieku mówisz? pracuję w firmie wykupionej przez amerykanów - tutaj nic bez papieru nie zrobisz. jak zaczynamy robotę, to przez pierwszą godzinę wypełniamy jakieś głupie kwitki, w których opisujemy co będziemy robić i po co, wypełniamy jakieś debilne listy kontrolne wymyślone przez biurokratów, którzy nie mają pojęcia o robocie i zbieramy na tych świstkach podpisy od wszystkich świętych, jakby akurat kogokolwiek w firmie obchodziło, jak zamierzam spędzić dzień. oczywiście muszą być kaski, paski, szelki, okulary i inne pierdoły, które tylko przeszkadzają w robocie.

      • 3 2

    • Boris wybudował DCT? (1)

      A czemuż to mamy dziękować Borisowi za wybudowanie DCT? Boris został zatrudniony w DCT na wiosnę 2008 roku, gdy terminal już dawno był ukończony, a rozmowy z Maerskiem były daleko zaawansowane. Terminal wybudowali (w sensie koncepcyjnym) następujący panowie (kolejność nazwisk przypadkowa): James Sutcliffe, Robert Sinclair, Brian Craig, Robin McLeod, Derek Peters, Anthony Peters, którzy nad tym, by terminal powstał,pracowali od roku 2000.

      • 12 0

      • I masz rację, bo Borys pojawił się tu dopiero pod koniec marca 2008

        • 7 0

    • (1)

      mogę się domyślić, że to podziękowanie od najbliższych BW, ale co tu ma do rzeczy zasłanianie się biurokracją jeszcze do tego postkomunistyczną? to ci dopiero wersja.

      • 4 1

      • za co tu dziękować???

        • 2 1

  • (7)

    No i port w Gdyni traci całkowicie rację bytu.

    • 72 43

    • Gdynia będzie na feedery i inne ochłapy. (2)

      • 29 16

      • Gdynia będzie już tylko portem dla Błyskawicy i Daru Pomorza (1)

        • 40 15

        • i Gawrona

          • 14 2

    • i znowu gdanskie kompleksy.... (3)

      idzie ocieplenie - w Gdansku bedzie smierdziec jeszcze bardziej.... wspolczuje wam gdanszczanie

      • 7 20

      • Po prostu mamy potężną i obrzydliwą satysfakcję z tego, że utarliśmy nosa Gdyni, która przez lata (2)

        naśmiewała się z sąsiada i obrażała gdańszczan na każdym kroku tak jak ty to czynisz. Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie.

        • 18 5

        • Przypominam że to inwestycja prywatna, czysty biznes a nie propagandowe małomiasteczkowe wojenki.

          • 10 4

        • Nie utarliśmy tylko...

          ...z okazji skoku cywilizacyjnego pod nazwą Euro2012 powstaje sieć drogowa która jest w stanie obsłużyć taką ilość ciągników siodłowych. A kolejarze znowu przesypiają i walczą o ulgi i bilety 1 klasa.
          I mam nadzieje, że cała PKP wyląduje na zielonej trawce 1 klasa.

          • 5 0

  • to tylko świadczcy o wielkości Gdańska... (3)

    ... że ciągle i we wszystkim z Gdynią rywalizuje!

    • 11 55

    • ?

      • 18 0

    • a co ma do tego Gdańsk skoro to inwestycja prywatna?? Akurat w temacie portów to oba radzą sobie dobrze i z powodzeniem współistnieją, bo jest na to zapotrzebowanie

      • 25 3

    • coś ci się chyba logika odwróciła...

      kto tu z kim rywalizuje i próbuje dorównać...

      • 11 2

  • Nóż w plecy dla portu w Gotenhafen. (8)

    • 34 10

    • Noż w plecy był już po budowie pierwszego terminalu, teraz to będzie rozwalanie płyty nagrobnej

      • 25 5

    • szczurek zostanie z pustym portem i pustym lotniskiem (3)

      tak się kończy brak współpracy i animozje na każdym kroku!

      • 24 7

      • Bo my mamy wielkie aspiracje. (2)

        • 7 1

        • (1)

          widać że ferie sie zaczęły

          • 8 0

          • dopiero sie zaczną jak zamkną port w gdyni

            • 7 2

    • gdanskie kompleksy.... (2)

      Duży wzrost odnotowano w terminalach kontenerowych w Gdyni, gdzie przeładowano ponad 676 tys. TEU, co stanowi wzrost o prawie 10 proc. w porównaniu z 2011 r.

      • 2 4

      • i co z tego? (1)

        Gdansk: kontenery: 928 399 TEU w porownaniu do 2011 (+35%!)

        • 10 0

        • i co z tego ? Obydwa się rozwijają więc należy się cieszyć, że trójmiejskie porty mają coraz większe przeładunki, a nie licytować się kto więcej.

          • 7 1

  • Co wywiozą ? (2)

    Ciekawe co będą wywozić czy nas wyprzedany majątek narodowy ?

    • 10 31

    • jaki "narodowy"?

      najwięcej owego "narodowego" majątku rozkradli samo Polacy, więc niech nie płaczą, że jest wykupiony i rozkradziony

      • 6 1

    • pieniądze z amber gold ;)

      jw

      • 1 5

  • Bardzo chciałbym pracować w DCT

    jw

    • 27 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane