• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT wybuduje kolejny terminal, ale już bez prezesa Wenzla

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
11 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Za kilka lat gdański terminal DCT ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".

W 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU, czyli największe na świecie. Właśnie podpisano umowę na dzierżawę gruntów pod budowę drugiego terminalu kontenerowego Deepwater Container Terminal. To może być ostatni projekt prezesa terminalu, Borisa Wenzla.



W ubiegłym roku minęło pięć lat, odkąd na plaży między Portem Północnym a Stogami zobacz na mapie Gdańska, wyrósł terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). Kontenerowiec "Götaland", który w 2007 roku zameldował się tu jako pierwszy, mógł zabrać nieco ponad 800 kontenerów. Cztery lata później cumowała tu już "Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. takich samych kontenerów. W zaledwie pięć lat DCT stał się najszybciej rozwijającym się portem na Morzu Bałtyckim i liczącym się punktem na mapie transportowej. Jednak ambicje są większe. Stąd decyzja o budowie drugiego terminalu, a właściwie kolejnego stanowiska do obsługi kontenerowców. Za kilka lat gdański terminal ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników", bo teraz już takie statki zamawiane są w stoczniach.

- DCT to koń pociągowy gdańskiego portu - twierdzi Jerzy Melaniuk, wiceprezes zarządu ZMPG SA. - Tylko w ubiegłym roku terminal ten zwiększył przeładunki o ponad 30 proc. W 2012 roku w DCT przeładowano prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych.

Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawi na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma ruszyć za półtora roku, najpóźniej za dwa lata. Ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak nie zdradzono szczegółów.

Czy trójmiejskie porty mają szansę stać się potentatami w branży transportowej?


Podpisana dziś umowa jest tzw. umowa przedwstępną. Teraz trafi ona do resortu skarbu, który na jej podstawie ma wydać decyzję i wówczas umowa stanie się wiążąca. Być może rozstrzygnie się to w ciągu półtora miesiąca.

- DCT od początku trzymało się harmonogramu jaki został wyznaczony, dlatego jestem pewien, że i tym razem wszystko przebiegnie zgodnie z planem - dodał Melaniuk.

Dziś terminal DCT współpracuje z duńskim armatorem Maersk Line, jednym z największych operatorów kontenerowych należących do koncernu A.P. Moller-Maersk. DCT obsługuje linię AE10 łączącą porty Dalekiego Wschodu z Europą. Co partner mówi o nowej inwestycji?

- Nie możemy jako armator komentować szczegółowo planów inwestycyjnych DCT Gdańsk. Współpracujemy od lat i z tej współpracy jesteśmy zadowoleni, dlatego oczywiście będziemy z uwagą śledzić wszelkie nowe inwestycje - mówi Tomasz Zwiercan, dyrektor ds. Rozwoju Produktu w Europie Środkowej Maersk Line. - Na tym etapie nie możemy też komentować naszych własnych planów względem wykorzystania nowych możliwości przeładunkowych w DCT w kolejnych latach, ani tym bardziej planów innych armatorów. Z całą pewnością życzymy terminalowi DCT Gdańsk sukcesów związanych z planowaną inwestycją. Maersk Line popiera wszelkie plany rozwoju polskiej infrastruktury portowej, które powodują, że staje się ona coraz bardziej konkurencyjna, a obsługa w polskich portach bardziej efektywna. Przynosi to korzyści dla wszystkich stron, przede wszystkich jednak dla polskich przedsiębiorców - importerów i eksporterów - którzy będą w ten sposób sprawniej obsługiwani. Jest to też ważna inwestycja dla Portu, miasta i całego regionu.
Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie. Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie.

Władze DCT powtarzają jednak, że są klienci zainteresowani operowaniem w gdańskim porcie. Podczas ubiegłorocznej wizyty w Chinach delegacji przedstawicieli trójmiejskich portów i terminali z ministrem Sławomirem Nowakiem na czele, toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping. Być może to im będzie "dedykowany" nowy terminal? Cosco dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach. Szefowie Cosco już kilka razy wizytowali gdański port.

Budowa nowego terminalu to nie jedyne zmiany jakie nastąpią w DTC. Umowa podpisana w poniedziałek jest ostatnią umową jaką podpisze Boris Wenzel jako prezes DCT. W tym roku pożegna się ze stanowiskiem szefa terminalu.

- Złożyłem rezygnację ze stanowiska - powiedział Boris Wenzel. - Musiałem wybierać, albo poświęcić kolejne lata na rozbudowę DCT, albo rozpocząć nową przygodę gdzie indziej. Nie mogę zdradzić szczegółów, ale mogę powiedzieć, że przenoszę się do Hiszpanii i będę zarządzał grupą terminali należących do Noatum Ports. Mój następca zostanie wybrany w najbliższych tygodniach.



25 maja 2011 roku do Gdańska zawinął kontenerowiec "Eleonora Maersk". Ten kolos jest prawie trzy razy dłuższy od kontenerowca "Götaland", który jako pierwszy wpłynął do DCT.

Miejsca

Opinie (115) 9 zablokowanych

  • ha ha ha

    A kto może go zastąpic jakaś kolejna marionetka ,oby tylko była na tyle władna żeby SIWEGO PRZYKURCZA wysłała tam gdzie jego miejsce ,a najlepiej niech wraca tam z kąt przyjechał byle jak najdalej od Polski :) dla nie znających temat chodzi mi o dyrektora operacyjnego którego cała załoga DCT-u ma serdecznie dosyc i życzy mu jak najgorzej za jego traktowanie ludzi jak śmieci .

    • 7 3

  • BW abdykacja? (1)

    Czyżby wzorem swojego wielkiego rodaka ? Ciekawe kto go zastąpi? Macie jakiś pomysł?

    • 2 3

    • Myślę, że też nie powinno być trudno o lepszego

      • 5 0

  • BW nie złożył rezygnacji, tylko został zwolniony! (2)

    Pan Boris W. nie złożył rezygnacji, jak to oficjalnie zostało sprzedane mediom, klientom i pracownikom DCT, lecz dostał propozycję z kategorii "nie do odrzucenia". Innymi słowy został zwolniony i to z "hukiem", a wszystkie opowieści o nowej, rzekomo lepszej propozycji w Hiszpanii, można między bajki włożyć. Wtajemniczeni ludzie z branży, dokładnie wiedzą o co chodzi!

    • 18 7

    • (1)

      pewnie za G6 go posuneli

      • 3 0

      • W takim razie czemu byłoby to tak późno

        • 1 0

  • Pracowałem tam 4 lata, (6)

    ogólnie bardzo sympatycznie, tylko zarobki słabe - w moim przypadku 5tys netto, to jakieś żarty chyba, przecież za tyle to nie idzie wyżyć

    • 25 87

    • pracownik (1)

      ale jakie 5000zł.Srednia w dziale operacyjnym 2000netto/2700brutto z nadgodzinami!!!Prosze nie wprowadzac ludzi w błąd.

      • 11 1

      • o ile sa nadgodziny ...

        .... :(

        • 4 0

    • Zapraszamy do LG, docenisz te 5 tyś netto. Będzie błagał żeby tyle Ci płacili...

      • 4 1

    • hahaha

      tyle to zarabia kierownik działu z nadgodzinami...nie rozśmieszaj mnie.kiedys były inne zarobki ale nasz duce zrobił porzadki...już nie czuje jak rymuje.Taka jest prawda!!!

      • 4 2

    • Faktycznie

      głodowa pensja - jak nisko musiałeś upaść, żeby za taką jałmużnę pracować. Współczuję

      • 32 2

    • Zamienimy się?

      • 14 2

  • A my w Gdyni port zabudujemy wieżowcami... (3)

    :)

    • 23 1

    • Dochód budżetowy będziecie z czego mieli? Z Pączusia? (2)

      • 7 3

      • apropo Pączusia (1)

        zauważyliście, że się przeniósł, a w jego miejscu otwarto Pączkarnie, chyba mało kto zauważył, bo w Pączusiu pustki :D

        • 1 1

        • Pączuś pączkuje. W obydwóch już jest ruch.

          • 0 0

  • Nóż w plecy dla portu w Gotenhafen. (8)

    • 34 10

    • gdanskie kompleksy.... (2)

      Duży wzrost odnotowano w terminalach kontenerowych w Gdyni, gdzie przeładowano ponad 676 tys. TEU, co stanowi wzrost o prawie 10 proc. w porównaniu z 2011 r.

      • 2 4

      • i co z tego? (1)

        Gdansk: kontenery: 928 399 TEU w porownaniu do 2011 (+35%!)

        • 10 0

        • i co z tego ? Obydwa się rozwijają więc należy się cieszyć, że trójmiejskie porty mają coraz większe przeładunki, a nie licytować się kto więcej.

          • 7 1

    • szczurek zostanie z pustym portem i pustym lotniskiem (3)

      tak się kończy brak współpracy i animozje na każdym kroku!

      • 24 7

      • Bo my mamy wielkie aspiracje. (2)

        • 7 1

        • (1)

          widać że ferie sie zaczęły

          • 8 0

          • dopiero sie zaczną jak zamkną port w gdyni

            • 7 2

    • Noż w plecy był już po budowie pierwszego terminalu, teraz to będzie rozwalanie płyty nagrobnej

      • 25 5

  • Pełne uznanie dla Pań

    Występuje tam duże skupienie pięknych Pań. Brunetki, blondynki, rude- jest na kim oko zawiesić. Ale to tak suma sumarum :) Pozytywnie. Przy 2x większym terminalu będzie ich 2x więcej.

    • 16 0

  • Palić nie wolno. (12)

    Mój szwagier tam pracował i go wywalili za palenie fajek.

    • 74 14

    • A godnie zarobić tam wolno ? Pewnie też nie

      • 1 4

    • Trzeba przejść na E- papierosy, to nie bedą się czepiali (5)

      • 21 4

      • hehe (4)

        E-papierosów też nie wolno:)też wywalają

        • 7 2

        • (3)

          na jakiej podstawie? nie ma regulacji odnośnie epapierosów ponieważ to nie jest palenie tylko inhalacja

          • 6 4

          • bo masz pracowac, a nie palić. Cokolwiek by to nie było (2)

            Podobnie jak jeść możesz w wyznaczonych porach. Może chirurg też powinien sobie palić e-papierosa podczas operacji?

            • 18 3

            • (1)

              to osobna kwestia. jeżeli o to chodzi to nie za samo palenie się wylatuje tylko za zaniedbanie obowiązków czy coś w tym rodzaju. jednak jeżeli masz przerwę to możesz sobie dowolnie epapierosa "palić" i nikt ci nic za to nie zrobi

              • 5 1

              • sądzę, że domyślnie nie

                Chyba, że obowiązuje zakaz "palenia" e-papierosa.

                • 0 0

    • przez dominisie

      to przez dominisie, nie można niczego. Palić można tylko w budce 50 m od zakładu pracy. jak nosa wytkniesz poza wiatę to od razu zdjęcie robi z donosem. Nieważne czy elektroniczne czy zwykłe.

      • 3 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Po co to piszesz? Chcesz wzbudzić współczucie? Op..a się, to go wywalają.

      Marny powód do pisania na forum.

      • 6 1

    • Pic pewnie tez nie wolono :(

      • 34 0

    • To bardzo cenna informacja.

      Dziękujemy,że się nią z nami podzieliłeś.

      • 67 0

  • Gimbaza na wagarach tutaj się tylko produkuje, czy jak? (5)

    Oba porty rosną w siłę i tylko się cieszyć, a za jakiś bliżej nieokreślony czas dojdzie Elbląg.

    DCT na razie z Gdyńskimi BCT i GCT nie wygra, bo trzeba najpierw przygotować przedpole (dla gimbazy: np. drogi dojazdowe), bo póki co, to jest śmiech i jedna wielka kongestia.

    • 12 22

    • chyba chodziło o zaplecze, a nie przedpole

      • 1 0

    • Gdański DCT jest obecnie największym polskim terminalem kontenerowym

      oraz najszybciej rozwijającym się. W jaki więc sposób "nie wygra z Gdyńskim BCT i GCT" skoro już je wyprzedził. Jak zwykle kompleks Gynianina. Wystarczy poczytać statystyki inwestycji w Gdańsku i w Gdyni. Gdynia jest coraz bardziej w tyle, a perspektywy dla niej nie są obiecujące.

      • 19 2

    • Wciskać kit to możesz gimbazie. TS łącząca port z POG i A1 są już wybudowane. Pozostał tylko odcinek Słowaka łączący z (2)

      z Sucharskiego. Czyli o wiele lepsza dojazdówka niż ma Gdynia, która w dalszym ciągu męczy się z Kwiatkowskiego, a o OPAT może pomarzyć.

      • 15 1

      • to jest pokolenie grajterowej (1)

        im nie wytłumaczysz.
        On dalej wierzy w sens budowy lotniska, infoboxu oraz to że gdynia się rozwija :)

        ps zapomniałem że sądzi równiez że w Gdańsku wciąż jeżdzą ikarusy

        • 17 2

        • co nie zmienia faktu, że w Gdyni przeładowano w tym roku najwięcej kontenerów w historii portu, z czego prawie połowa wyjechała koleją. W trójmieście jest miejsce i na kontenery gdańskie i na kontenery gdyńskie.

          • 7 3

  • Nikt po Borisie płakał nie będzie...

    Nasz kochany pan prezes nie lubił ludzi, swoich pracowników. Wiele razy zdarzyło się, że nawet "Dzień dobry" na korytarzu nie odpowiedział. Wszystkich poniżej stanowisk dyrektorskich i swojej najbliższej świty, traktował z pogardą i nie chętnie widywał, nie mówiąc już o spontanicznej rozmowie ze zwykłym pracownikiem. Myślał, że sztuczne, co miesięczne obiady z załogą, na które nikt z operacyjnego nie chciał przychodzić, zastąpią normalne kontakty na linii szef firmy - pracownicy. Cała ta zewnętrzna otoczka rzekomo dobrze funkcjonującej i rozwijającej się firmy, dla kogoś, kto zna DCT od środka, jest czystą fikcją. Za Borisa w firmie rządziły układy, kolesiostwo, donosicielstwo i różne formy nepotyzmu. On na to wszystko przyzwalał swoim dyrektorom, ale miejmy nadzieję, że to już na szczęście koniec. Żegnamy Panie Boris i nie mówimy do widzenia!

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA jako dyrektor handlowy. Aktualnie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży usług oraz poszerzanie oferty usługowej jako Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.Doktor Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Magister Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.Od 2000 roku związany z branżą usługową, głównie z usługami technicznymi, inżynierskimi oraz Facility Management. Od 2004 roku...

Najczęściej czytane