• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • gdyby podejść bez polityki i emocji do tej transakcji to:
    Orlen buduje sam sobie konkurencję bo musi sprzedać innej firmie lwią cześć lotosu (od stacji, 30% rafinerii, po bazy paliw)
    podatki z województwa wyjadą na pewno bo to Orlen będzie decydował ile zysku się pojawi i gdzie - ogromna strata pieniędzy
    zniknie marka Lotos skoro już na wstępie zostanie sprzedane 80% stacji i 30% rafinerii i inne spółki jak asfalt, logistyka itd. - to co zostanie aby miało swoją markę?
    budowanie czempiona nie we wszystkich aspektach jest racjonalne ekonomicznie a czysto politycznie
    to pokazuje że województwo powinno dywersyfikować ilość poważnych płatników CIT na swoim terenie

    • 5 8

  • Połączenie dobre dla wszystkich

    Polacy, ale również osoby z Pomorza powinny kibicować temu projektowi. A malkontentów nie słuchać i robić swoje:)

    • 18 7

  • Lewandowski jest ostatnim w naszym kraju który

    ma prawo się wypowiadać w tym temacie

    • 28 0

  • Działacze PO (7)

    Jak Tusk chciał sprzedać Lotos Rosjanom, to towarzysze z PO siedzieli cicho, a jak PiS chce połączyć dwie polskie firmy, żeby nikt z zagranicy Lotosu nie przejął to krzyczą ( Dulcynea i Lewandowski od modnej prywatyzacji ), że granda. Ludzie opamiętajcie się w tej hipokryzji.

    • 77 19

    • PiS nie połączy tych firm, tylko sprzeda większość Lotosu, a truchło zeżre Orlen.

      Co Ty, czytać nie umiesz?

      • 1 3

    • Fajny żarcie (1)

      no to właśnie PIS wystawia na sprzedaż pół Lotosu, kto to kupi? Może Ruscy? A może PIS-owscy oligarchowie czekają na ten deal? Żona Morawieckiego 70 mln, brat Szumowskiego 200 mln a to tylko wierzchołek góry lodowej, oligarchowie z PIS-u mają kupę kasy a chcą jeszcze więcej....

      • 4 10

      • Sposób myślenia

        POpapranca. Rosjanie "podchodzili" pod Lotos za kadencji Tuska. Ale Tusk nie dostał "zielonej ręki ", od swoich mocodawców z za Laby.

        • 6 3

    • Sprostowanie (3)

      Tusk chciał sprzedać Lotos i nie wykluczał Rosjan. A skąd wiesz, do kogo trafią obecnie stacje Lotosu?

      • 7 7

      • (2)

        Na pewno nie dla Rosjan. Do kogo trafią, o tym będzie decydować Orlen.

        • 9 4

        • (1)

          To sobie zobacz skąd sprowadzają węgiel mimo embarga!!! PiS to komuchy do kwadratu.

          • 2 9

          • Zobacz kto sprowadza? Rząd czy prywatny biznes? Sam znam trzech. Powiedz Im, że są z PiS. Masz z liścia...i kopa na przyspieszenie.

            • 10 0

  • A gdzie związkowcy? (2)

    Czemu związkowcy nie protestują? Dali się omamić Obajtkowi, że nikogo nie zwolni...?

    • 37 34

    • Wow! (1)

      Zwiazkowcy na pomoc? Od kiedy to cenisz zwiazkowcow?

      • 5 3

      • Związkowcy robią często dużo zamieszania, ale kiedy naprawdę by się przydali, to jak widać siedzą cicho. To od czego są związki, jeśli nie od walki o prawa pracowników, hę?

        • 1 1

  • Lewandowski mówi o rozbiorze, rozparcelowaniu...komediant.

    • 27 0

  • Aziewicz i Janusz NFI Lewandowski. Ale ostoje uczciwości wysunęli przeciw Obajtkowi. Przy takich działaniach to pis będzie rządził jeszcze 100 lat.

    • 21 1

  • Jest wycie to znakomicie niemieckie pachołki.

    • 18 3

  • Zwolnień grupowych nie będzie , będą indywidualne

    Nie będzie zwolnień grupowych .. grupowych nie, bo to droższe niż zwykle.

    • 8 11

  • Lewandowski

    Zapomniał Lewandowski jak sprzedał za grosze najnowocześniejszą w Europie Celulozę w Kwidzynie. Zapomnieli ówcześni decydenci jak sprzedawali Rafinerię Rosjanom w 2002 roku, a następnie spółce która obiecywała złote góry z kapitałem zakładowym 4 funty. Chyba ówczesnym doradcą prezesów rafinerii był Pan Lewandowski. Pracowałem w tej firmie 30 lat i widziałem różne zakusy jej sprzedaży za grosze. Osobiście nie widzę innej opcji jak fuzja z Orlenem. A płacz Dulkiewicz, Struka. Niech się zajmą sprawami Gdańska, Wymieniać ich można bez liku.

    • 33 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane