• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Dulka jakoś nie widziała problemu, jak szef Adamek sprzedawał Gdańskie Wodociągi..kasa sie rozeszła

    stanowisko w radzie Nazdorczej Adamek miał, żona, prawniczka nie widziała w tym nic sprzeczenego, niemoralnego i niekorzystnego dla Gdańska. Teraz, kiedy przegrali..wielcy patrioci, razem z LEwandem, drugim po Bacerku sprzedawcą polskiego majątku. w kupie raźniej..

    • 27 2

  • zdecydowanie szansa

    chociazby dlatego, że Orlen posiada instalację, na których można przerabiać na produkty wysokomarzowe frakcje uznawane w Lotosie za odpad lub niskomarzowe i odwrotnie. Druga rzecz, że razem będą mieć większe możliwości negocjacyjne przy kontraktowaniu nawet jeśli rafineria w Gdańsku jest głównie nastawiona na ropę lekką a w Płocku na ciężką. Trzecia rzecz to ilość konsumowanych paliw w Polsce nie zmaleje i nawet jak stacje lotosu zostaną sprzedane zewnętrznym operatorom to oni paliwa i tak kupią w koncernie bo 90% paliw na polskich stacjach pochodzi z Polski, z Orlenu lub Lotosu. Nawet jeśli są to stacje BP, Shell czy inne. Może w czasach słusznie minionych nie było to tak oczywiste jak wjeżdżaly cysterny zza zachodniej granicy bez opłat celnych. Jedyna strata to brak zysku na sprzedaży detalicznej hot dogów, kawy i innych na stacjach sprzedanych Lotosu.
    Apel to społeczeństwa. Wlaczcie umysły zamiast bezwarunkowo i bezrefleksyjnie przyjmować argumenty opozycji za prawidłowe.

    • 12 4

  • W ramach repolonizacji PiS sprzeda Lotos np Lukoilowi.

    • 5 13

  • Dość panoszenia się Polski na Pomorzu! (1)

    Żądamy eksterytorialnej autostrady z Gdańska do Berlina!

    • 6 22

    • Pomorze to nie tylko gdansk

      Kaszuby i Kociewie mają dość panoszenia się Gdańska(zamieszakanego przez ludność bez korzeni)

      • 3 2

  • Obajtek=Dyzma

    Patrzę na mowę ciała Obajtka i sposób wypowiedzi. Dla mnie to Dyzma.

    • 9 22

  • Lewandowski...

    Prezes Orlenu pięknie wczoraj zaorał tych specjalistów od,,prywatyzacji,,

    • 37 2

  • Tym Panom

    dziękujemy

    • 20 0

  • Nie znam się na ekonomii tak jak większość z Was, pomimo tego co tu wypisujecie ale jak widzę Januszka sprzedawczyka, który "broni" Lotosu to mnie zalewa krew. Ty złodzieju, dlaczego nie broniłeś celulozy w Kwidzyniu? Dlaczego starałeś się jak najbardziej uderzyć w polską gospodarkę energetyczną? Ty masz czelność cokolwiek mówić o polskich przedsiębiorstwach? Bierz samolot i wracaj do Brukseli.

    • 34 3

  • Ciach!!! (1)

    Orlen - tanie tankowanie

    • 16 14

    • od kiedy u monopolisty jest tanio?

      • 3 1

  • Cuda. (2)

    Najdziwniejsze jest w tym wszystkim że WYJĄ ci którzy jeszcze za czasów wielkiej koalcji PO/psl chcieli sprzedać
    rafinerię gdańską (LOTOS) z resztą jak wszystko inne
    czyżby dulkiewicz tak jak trzaskowski dostała pomroczniść jasną. jak syn wielkiego wodza wałęsy.
    i zapomniała o tym. jej wódz tusk prawie ją sprzedał. dlatego, mądry polak po łączył obie firmy
    żeby żadnemu idiocie nie przyszło do głowy sprzedać.

    • 49 15

    • Dokładnie.

      • 4 2

    • Obywatelu

      za rządów PO Lotos potroił swoje moce produkcyjne a wartość firmy wzrosła kilkunastokrotnie, teraz PIS rozwala Lotos i sprzedaje jego połowę nie wiadomo komu, może Ruskim, może Niemcom a może to biznes dla oligarchów PIS-owskich, żona Morawieckiego warta 70 mln pln, brat Szumowskiego 200 mln pln, mają kasę a chcą jeszcze więcej...

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane