• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Bez tytułu

    Przyszedł Obajtek i pozamiatał głupoty mówione przez towarzystwo wzajemnej adoracji.

    • 34 4

  • Prawie zawsze patrzymy na zachód... (3)

    ...głównie z zazdrością na rozwiązania tak jak w tym przypadku fuzje. Dobrze że i u nas są próby rozwoju danej części przemysłu

    • 38 10

    • ale to trzeba umieć a nauka jest kosztowna

      szczególnie na "żywym organiźmie" i rosyjską metodą "boju spotkaniowego" i "rozpoznania walką".

      • 0 0

    • Fuzje to jest

      charakterystyczne dla dzikiego wschodu bardziej niż zachodu

      • 0 2

    • Wbrew pozorom to właśnie PiS bardziej patrzy na zachód. Duda prawie na każdym swoim wiecu mówi "A ja chciałbym żeby w Polsce żyło się jak na zachodzie" Wiecznie tylko te Stany Zjednoczone.
      PO komu sprzedawała? Dużo właśnie sprzedali do Putina, okręt sprzedali Ukraińcom, kilka budynków w porcie też sprzedali Ukraińcom. A teraz jeszcze podają się za rosyjskich hakerów. W tym kraju paranoja goni paranoję.

      • 9 4

  • Lewandowski obrońca Lotosu (3)

    a sam sprzedał pół polskich firm za złotówkę podczas dzikiej prywatyzacji

    • 77 15

    • Wy ciagle z tym Lewandowskim (1)

      • 1 9

      • bo się "zdrowo" na naszych tyłkach

        zapisał.
        Anty-wzorzec.

        • 10 1

    • Lokalsi od ryżego już mieli frukta rozpisane na osoby a tu taki zonk

      • 7 4

  • Pytanie teoretyczne : A co było gdyby Pomorze ogłosiło separacje od PiSlandii ? (4)

    Dwa duze porty , Trzy lotniska , silna turystyka , rafineria , przemysł stoczniowy itp... może byłoby duzo lepiej , bo gorzej na pewno nie . A jeszcze jest atut własny język , czyli to co zabrakło Ślązakom jak chcieli sie odłączyć ale ale europejski sad uznał ze maja tylko gware a nie maja języka.

    • 5 41

    • Powiem tak

      rafineria, banki, porty, stocznie, lotniska, silna turystyka i bliskie związki ze Skandynawią, naprawdę dalibyśmy radę

      • 2 5

    • (1)

      Przemysł stoczniowy? Co Ty będziesz człowieku? Przemysł stoczniowy to jest w Norwegii, u Niemców ,tam polscy stoczniowcy jeżdżą pracować jak Po-cy rozwalili nasze stocznie

      • 11 3

      • Stocznię Gdańsk

        to rozwalił Towarzysz Jaworski z PIS-u, ten który 3 czy 4 razy pod rząd przegrał wybory o prezydenturę Gdańska ze Ś.P. Panem Prezydentem Pawłem Admowiczem

        • 3 4

    • Ty już na pewno odłączyłeś się od mózgu. Co za ciemnota.

      • 8 3

  • Polak

    To już jest mistrzostwo świata,lewandowski jako minister zniekształceń własnościowych był symbolem złodziejskiej prywatyzacji, sprzedaży państwowych firm pociotkom i kolesiom, tym samym przyczynił się także do rosnącego lawinowo bezrobocia i utraty przez Polaków majątku wypracowanego przez pokolenia,teraz pie....szy takie kocopały

    • 38 3

  • Argumenty opozycji jak zwykle z d... Lotos prawdopodobnie zostanie w Gdańsku jako spółka Joint Venture (2)

    bo takie są warunki. Z kim to będzie spółka? Możliwości jest sporo i nie wyklucza to polskich firm. Najbardziej odleciał pan Aziewicz:

    "Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania."

    Ale straszenie... Coś pan zapomniał, że Tusk chciał Lotos sprzedać Rosjanom właśnie. Pozatym przecież PIS robi wszystko, by uniezależnić się od Gazu i Ropy z Rosji, więc jaki interes miałby, żeby angażować w to Gazprom?

    A jak mówiłem są różne możliwości, np. według mnie najbardziej prawdopodobna spółka Joint Venture Lotos - PGNiG.

    • 33 4

    • Jointa to chyba jarałeś przed chwilą....

      to było za komuny te wszystkie joint venture, teraz PIS wyprzedaje Lotos niewiadomo komu, Ruskom, Niemcom a może swoim oligarchom, w końcu to najwięksi bogacze, żona Morawieckiego 70 mln pln, brat Szumowskiego 200 mln pln a to tylko wierzchołek góry lodowej i funkcjonariusze PIS chcą jeszcze więcej....

      • 1 2

    • PGNiG nie ma komptencji w przerobie ropy. .W Polsce poza Lotosem i Orlenem nie ma żaden podmiot. Więc siłą rzeczy musi być to ktoś z zagranicy. Na zachodzie jest nadpodaż mocy przerobowych wièc z tamtąd chętnych nie będzie. Najbardziej prawdopodobnym kandydatem jest MOL a jezeli nie on no to zostają podmioty rosyjskie. To co powiedział Aziewicz wcale nie jest nieprawdopodobne.

      • 2 3

  • Było wiadomo, że Orlen i Lotos prędzej czy później będą jedną firmą (2)

    Niesamowite jest to, jak zagorzali krytycy fuzji Lotosu z Orlenem mają krótką pamięć. Już jakiś czas temu prasa pisała: "jeśli Orlen i Lotos nie znajdą pomysłu na funkcjonowanie w ramach jednego koncernu, to w ciągu najbliższych lat ktoś ich rozpracuje.

    W 2008 roku straszono sprzedażą Lotosu Rosjanom. Olechnowicz w wywiadzie mówił, że Orlen i Lotos prędzej czy później będą jedną firmą. No i co, stało się. Lepiej że Orlen niż Rosjanie.

    Można gdybać, że będzie tak czy tak, ale jednak Lotos zostanie w Polsce, na Pomorzu. Zostanie jako pracodawca, jako płatnik podatków (przynajmniej częściowo). Nie możemy wróżyć z fusów, ale ostatecznie scenariusz mógł być czarniejszy.

    • 41 6

    • Marku Wardasie

      ale teraz PIS sprzedaje pół Lotosu nie wiadomo komu, może Ruskim? Może Niemcom a może to deal dla PIS-owskich oligarchów, w końcu żona Morawieckiego waży 70 mln pln a brat Szumowskiego 200 mln pln a to tylko wierzchołek góry ludowej, oligarchowie z PIS chcą więcej

      • 2 1

    • Wszyscy wiedzieli oprócz p.Dulkiewicz,nie miała czasu się zorientować,ganiała w kampanii za kolegą R.T. z wiecu na wiec.
      Liczyła na to że obudzi się w innej Polsce,no i się przeliczyła

      • 2 3

  • forum opanowane przez Trolli z NSDAP-is (2)

    opłacanych z moich pieniędzy!

    • 17 36

    • napisz może coś merytorycznego (1)

      np. o wyprzedaży majątku Polaków za Lewandowskiego

      • 7 3

      • NSDAP-is trolluje nie na temat

        Lewandowski powinien siedzieć w więzieniu, ale Obajtek z Zerem, Duxpą i Kulawym u siebie, czyli na Syberii.

        • 2 2

  • korzysci z fuzji Lotos Orlen

    Kolejna ważna sprawa dotyczy kosztu energii. Stworzenie takiej grupy powoduje istotne obniżenie kosztów kupowania ropy naftowej do produkcji benzyny i różnych innych paliw. Jeśli mamy dużą grupę, która zamawia duże ilości, to cena ropy przy dużej skali zamówień jest znacznie niższa. Już w tej chwili szacujemy, że jest to kwestia nawet kilku miliardów rocznie. Korzystamy z tego tytułu na tej fuzji, obniżając właśnie koszty pozyskania surowców. A zatem te kilka miliardów już na starcie zostanie przeznaczone na inwestycje w nowe technologie do wytwarzania energii.

    • 20 3

  • Aziewicza i Lewandowskiego pogonić i kijami obić to grabarze gospodarki morskiej

    • 35 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane