• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GCT skarży się do Komisji Europejskiej. DCT zapowiada odwet

Wioletta Kakowska-Mehring
18 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W sierpniu tego roku do DCT wpłynął pierwszy kontenerowiec o pojemności 18 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), czyli Maersk Mc-Kinney Møller. W sierpniu tego roku do DCT wpłynął pierwszy kontenerowiec o pojemności 18 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), czyli Maersk Mc-Kinney Møller.

Właściciel Gdynia Container Terminal, czyli firma Hutchison Port Holdings z Hongkongu, złożył skargę do Komisji Europejskiej na zarząd portu w Gdańsku. Chodzi o rzekome nieprawidłowości dotyczące dzierżawy gruntu przez terminal DCT. Ten z kolei zapowiada, że nie wyklucza akcji odwetowej. W całej sprawie pojawia się słowo-klucz: pomoc publiczna.


Czy ten konflikt może zaszkodzić trójmiejskim terminalom?


Ostatnio media rozpisywały się o konfliktach i rywalizacji w branży stoczniowej. Spokój panował w portach, ale - jak się okazuje - były to tylko pozory.

- Ta skarga jest niezasadna. Mamy jednak nadzieję, że ta sprawa nie zatrzyma naszej inwestycji - mówi Adam Żołnowski, członek zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk SA. - Na tym niepotrzebnym konflikcie skorzysta wyłącznie konkurencja, zagraniczna konkurencja portów Trójmiasta.

- Bezprzetargowe przekazanie terenów w tej sytuacji było sprzeczne z prawem polskim i unijnym - twierdzi z kolei Jerzy Czartowski, prezes GCT Gdynia. - Domagamy się transparentnego przetargu.

Sprawa nie jest "świeża", ale dopiero teraz DCT zdecydowało się o niej opowiedzieć. Już w ubiegłym roku mówiło się w środowisku o tym, że władzom gdyńskiego terminalu kontenerowego GCT nie podoba się to, że terminal DCT bez przetargu otrzymał nabrzeże pod budowę kolejnego terminalu. Chodzi o teren wzdłuż plaży w kierunku pirsu rudowego, prostopadle do istniejącego terminalu. W połowie listopada ub. roku walne zgromadzenie portu wyraziło zgodę na bezprzetargowe przekazanie terenów pod tę inwestycję. Wówczas pojawiły się informacje, że tę decyzję chce oprotestować konkurent z Gdyni. Skończyło się na zapowiedziach. Sytuacja zmieniła się wiosną tego roku, po podpisaniu umowy dzierżawy.

W marcu ub. roku doszło do podpisania umowy dotyczącej budowy drugiego terminalu kontenerowego w Gdańsku. Do 2016 roku powstanie terminal DCT 2, który zwiększy zdolności przeładunkowe gdańskiego DCT do 4 mln TEU (jednostka oznaczająca równowartość objętości kontenera o długości 20 stóp) rocznie. Hutchison złożył skargę pod koniec kwietnia. Komisja Europejska jeszcze nie podjęła decyzji czy zajmie się tą sprawą. Na razie KE poprosiła o wyjaśnienia. Sprawą zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakie są zarzuty GCT Gdynia, czyli Hutchison Port Holdings?

- Złożyliśmy skargę na działania zarządu portu w Gdańsku, ponieważ chcemy mieć takie samo prawo dostępu do terenów portowych w Polsce - wyjaśnia Jerzy Czartowski. - Władze naszego koncernu wizytowały na początku tego roku gdański port i złożyły akces udziału w przetargu. Też są zainteresowane budową terminalu. Tymczasem tereny pod budowę nowego terminalu w Gdańsku zostały bez przetargu udostępnione DCT. Mamy wątpliwości, czy nie złamano prawa, czy nie jest to niedozwolona pomoc publiczna. Niech sprawę rozstrzygnie Komisja Europejska. Ceny dzierżawy terenu mogą być zweryfikowane tylko w wyniku przetargu. W tej sytuacji bez przetargu trudno ocenić, czy są rynkowe.

Swoją opinię na temat intencji konkurenta ma DCT.


- Hutchison znany jest z tego, że takimi metodami walczy z konkurencją - twierdzi Adam Żołnowski. - Podobnie było w porcie w Rotterdamie, ale nie tylko. Nikt w tej sprawie nie złamał prawa. Jesteśmy spokojni o ewentualne rozstrzygnięcia, o ile w ogóle KE podejmie ten temat. Obawiamy się jednak, że ta sprawa może niepotrzebnie skomplikować cały proces inwestycyjny. Jeżeli tak się stanie, to zapowiadamy, że nie pozostaniemy dłużni. Wówczas wystąpimy do Komisji z prośbą o ustalenie czy GCT nie jest beneficjentem nielegalnej pomocy publicznej.

Chodzi o inwestycje, dzięki którym do portu będą mogły wpływać największe kontenerowce. To inwestycje warte ok. 500 mln zł, których beneficjentem będzie zarówno GTC, jak i kolejny gdyński terminal, czyli BCT.

- Nie wzięliśmy złotówki od portu. Nie oczekujemy wsparcia od państwa. Port inwestuje w swoją infrastrukturę, ale jest ona publiczna i ogólnodostępna, a zasady korzystania z niej są transparentne - odpiera zarzuty Jerzy Czartowski. - Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest odpowiedzialny za rozwój portu i czyni to dla wszystkich użytkowników. Nie buduje tylko dla nas.

Jeszcze nie wiadomo, czy Komisja Europejska zdecyduje się na podjecie działań w tej sprawie. Pamiętajmy jednak, że jest ona czuła na hasło "pomoc publiczna". A gdzie dwóch się bije...

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk należy do australijskiego funduszu Macquarie Group of Companies. W ubiegłym roku terminal przeładował prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych, w tym roku już w połowie listopada był milion. DCT wyliczył wpływy wygenerowane przez siebie w 2012 r. do budżetu państwa z tytułu VAT, akcyzy i cła na ponad 1,7 mld zł.

Gdynia Container Terminal SA rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów 23 marca 2006 r. Obroty GCT zwiększały się systematycznie - z 56 tys. TEU w pierwszym roku działalności, do 268 tys. TEU w 2012 r. Gdynia Container Terminal współpracuje z 26 armatorami oceanicznymi i bliskiego zasięgu oraz z ponad 300 firmami spedycyjno-logistycznymi. Zarząd GCT pracuje nad projektem dalszego zwiększania zdolności przeładunkowej terminalu, zgodnie z prognozowanym rozwojem rynku.

Miejsca

Opinie (145) 8 zablokowanych

  • ...

    Dlaczego HokogKong jest właścicielem naszego terminalu. Dlaczego dajemy zarabiasć obcym.
    Ludzie Polski już nie ma.
    Skosni nas wykupią!!!

    • 3 8

  • Cło (2)

    A mi sie podoba jak dct wyliczyło sobie wpływy z akcyzy i cła na 1,7 mld zł , i te 1 milion teu , wszyscy liczą relacje burtowe w Gdyni a dct liczy to razy 2 i ma ten milion- takie cuda to odpowiadajcie w Warszawie a nie trojmiejskim spedytorom

    • 7 8

    • Jak to razy 2?

      • 1 4

    • Teu

      kolego na calym swiecie przeladunek kontenerow jest liczony w Teu jak i ladownosc statkow .(kontenerowcow). Wiec jak Gdynia sobie liczy relacje burtowe to ich sprawa.

      • 1 3

  • to rumianek

    rumianek Pan z Gdyni , pracował w dct a teraz w w gdyni i knuje jak tu pod je bać

    • 4 4

  • Polak: O czarny (1)

    Czarny: Ja jestem murzyn ty jesteś czarny :)

    • 1 0

    • Moja babcia miała psa Murzyna,

      rzucałem mu patyk.

      • 1 0

  • Ciekawe czyj majątek bez przetargu wydzierżawiono? Turecki? Peruwiański? (1)

    Gdzie te pieniądzę by trafiły? Do budżetu Chin? Niemiec?

    Gdzie brakuje na wszystko pieniędzy? W Niemczech?

    Ludzie myślcie państwowo! To Wasz majątek!

    • 4 2

    • Gwoli ścisłości. Wydzierzawion plaże, na której od II WW nic sie nie działo. Tak jak w przypadku pierwszej umowy dzierżawy ta plaża zamieni sie w nowoczesna infrastrukturę, która wygeneruje miejsca pracy i kolejne miliardy wpływów z VAT, akcyzy i cel. Mało? Jest lepszy pomysł na jej wykorzystanie? Chętnie posłucham. Dodam, ze terminal budowany na dzierżawionym gruncie jest własnością Portu w Gdańsku!!!, czyli nie peruwiański, turecki, ale nasz POLSKI.

      • 3 2

  • co za wiocha z tego Maerska, nie daje rady to DCT będzie nasyłał

    • 3 8

  • Ten śmieszny GCT (1)

    Niech się najpierw do roboty wreszcie wezmą a nie drugi terminal im się marzy.Jak w ciągu dnia u nich po kontener po kilka godzin się czeka bo nie ma tam komu robić, a auta nie mieszczą się na Energetyków. Lepiej niech się nie ośmieszają bo tam jest istny cyrk.

    • 11 6

    • gct o.k

      ja nie narzekam w cztery godziny 8 puszek 20' podjąłem dnia 17.12.2013

      • 2 0

  • (3)

    Smieszny Gdansk i jego mieszkancy.Zawistne smutne ludki negujace wszystko co w Gdyni jest robione.Ukladziki wladza pomagaja ale nic nie zmieni faktu ,wolne miasto Gdansk szybka Gdynia.Stadion,lotnisko,port nawet sylwek wszystko z nienawiscia komentuja.A w Gdyni bez zmiany smiejemy sie z was bar...y

    • 8 16

    • piekne haasło ma głębszy sens

      "Uśmiechnij sie jesteś w Gdyni" nawet turyści to zauważają i jednoznacznie komentują przejeżdżając "gdański smutas pełen przekrętów, brudu i układzików" itd.

      • 1 5

    • joasia idż dalej ogłupiać

      mieszkańców w twojej szybkiej gdyni hłe hłe.

      • 3 0

    • Nie ćpaj bo to szkodzi na głowe.

      • 0 0

  • śmierdząca śledziem Gdynia musi wetkać nos w nie swoje sprawy.. ale miejmy nadzieje ze jeszcze się to na nich odbije..

    • 4 7

  • ten wasz dowódca co się w kanałach wychował jak nazwisko wskazuje buntuje was przeciwko Gdańskowi a nigdy nie będziecie od nas lepsi no chyba ze w filetowaniu

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane