• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GCT skarży się do Komisji Europejskiej. DCT zapowiada odwet

Wioletta Kakowska-Mehring
18 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W sierpniu tego roku do DCT wpłynął pierwszy kontenerowiec o pojemności 18 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), czyli Maersk Mc-Kinney Møller. W sierpniu tego roku do DCT wpłynął pierwszy kontenerowiec o pojemności 18 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), czyli Maersk Mc-Kinney Møller.

Właściciel Gdynia Container Terminal, czyli firma Hutchison Port Holdings z Hongkongu, złożył skargę do Komisji Europejskiej na zarząd portu w Gdańsku. Chodzi o rzekome nieprawidłowości dotyczące dzierżawy gruntu przez terminal DCT. Ten z kolei zapowiada, że nie wyklucza akcji odwetowej. W całej sprawie pojawia się słowo-klucz: pomoc publiczna.


Czy ten konflikt może zaszkodzić trójmiejskim terminalom?


Ostatnio media rozpisywały się o konfliktach i rywalizacji w branży stoczniowej. Spokój panował w portach, ale - jak się okazuje - były to tylko pozory.

- Ta skarga jest niezasadna. Mamy jednak nadzieję, że ta sprawa nie zatrzyma naszej inwestycji - mówi Adam Żołnowski, członek zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk SA. - Na tym niepotrzebnym konflikcie skorzysta wyłącznie konkurencja, zagraniczna konkurencja portów Trójmiasta.

- Bezprzetargowe przekazanie terenów w tej sytuacji było sprzeczne z prawem polskim i unijnym - twierdzi z kolei Jerzy Czartowski, prezes GCT Gdynia. - Domagamy się transparentnego przetargu.

Sprawa nie jest "świeża", ale dopiero teraz DCT zdecydowało się o niej opowiedzieć. Już w ubiegłym roku mówiło się w środowisku o tym, że władzom gdyńskiego terminalu kontenerowego GCT nie podoba się to, że terminal DCT bez przetargu otrzymał nabrzeże pod budowę kolejnego terminalu. Chodzi o teren wzdłuż plaży w kierunku pirsu rudowego, prostopadle do istniejącego terminalu. W połowie listopada ub. roku walne zgromadzenie portu wyraziło zgodę na bezprzetargowe przekazanie terenów pod tę inwestycję. Wówczas pojawiły się informacje, że tę decyzję chce oprotestować konkurent z Gdyni. Skończyło się na zapowiedziach. Sytuacja zmieniła się wiosną tego roku, po podpisaniu umowy dzierżawy.

W marcu ub. roku doszło do podpisania umowy dotyczącej budowy drugiego terminalu kontenerowego w Gdańsku. Do 2016 roku powstanie terminal DCT 2, który zwiększy zdolności przeładunkowe gdańskiego DCT do 4 mln TEU (jednostka oznaczająca równowartość objętości kontenera o długości 20 stóp) rocznie. Hutchison złożył skargę pod koniec kwietnia. Komisja Europejska jeszcze nie podjęła decyzji czy zajmie się tą sprawą. Na razie KE poprosiła o wyjaśnienia. Sprawą zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakie są zarzuty GCT Gdynia, czyli Hutchison Port Holdings?

- Złożyliśmy skargę na działania zarządu portu w Gdańsku, ponieważ chcemy mieć takie samo prawo dostępu do terenów portowych w Polsce - wyjaśnia Jerzy Czartowski. - Władze naszego koncernu wizytowały na początku tego roku gdański port i złożyły akces udziału w przetargu. Też są zainteresowane budową terminalu. Tymczasem tereny pod budowę nowego terminalu w Gdańsku zostały bez przetargu udostępnione DCT. Mamy wątpliwości, czy nie złamano prawa, czy nie jest to niedozwolona pomoc publiczna. Niech sprawę rozstrzygnie Komisja Europejska. Ceny dzierżawy terenu mogą być zweryfikowane tylko w wyniku przetargu. W tej sytuacji bez przetargu trudno ocenić, czy są rynkowe.

Swoją opinię na temat intencji konkurenta ma DCT.


- Hutchison znany jest z tego, że takimi metodami walczy z konkurencją - twierdzi Adam Żołnowski. - Podobnie było w porcie w Rotterdamie, ale nie tylko. Nikt w tej sprawie nie złamał prawa. Jesteśmy spokojni o ewentualne rozstrzygnięcia, o ile w ogóle KE podejmie ten temat. Obawiamy się jednak, że ta sprawa może niepotrzebnie skomplikować cały proces inwestycyjny. Jeżeli tak się stanie, to zapowiadamy, że nie pozostaniemy dłużni. Wówczas wystąpimy do Komisji z prośbą o ustalenie czy GCT nie jest beneficjentem nielegalnej pomocy publicznej.

Chodzi o inwestycje, dzięki którym do portu będą mogły wpływać największe kontenerowce. To inwestycje warte ok. 500 mln zł, których beneficjentem będzie zarówno GTC, jak i kolejny gdyński terminal, czyli BCT.

- Nie wzięliśmy złotówki od portu. Nie oczekujemy wsparcia od państwa. Port inwestuje w swoją infrastrukturę, ale jest ona publiczna i ogólnodostępna, a zasady korzystania z niej są transparentne - odpiera zarzuty Jerzy Czartowski. - Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest odpowiedzialny za rozwój portu i czyni to dla wszystkich użytkowników. Nie buduje tylko dla nas.

Jeszcze nie wiadomo, czy Komisja Europejska zdecyduje się na podjecie działań w tej sprawie. Pamiętajmy jednak, że jest ona czuła na hasło "pomoc publiczna". A gdzie dwóch się bije...

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk należy do australijskiego funduszu Macquarie Group of Companies. W ubiegłym roku terminal przeładował prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych, w tym roku już w połowie listopada był milion. DCT wyliczył wpływy wygenerowane przez siebie w 2012 r. do budżetu państwa z tytułu VAT, akcyzy i cła na ponad 1,7 mld zł.

Gdynia Container Terminal SA rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów 23 marca 2006 r. Obroty GCT zwiększały się systematycznie - z 56 tys. TEU w pierwszym roku działalności, do 268 tys. TEU w 2012 r. Gdynia Container Terminal współpracuje z 26 armatorami oceanicznymi i bliskiego zasięgu oraz z ponad 300 firmami spedycyjno-logistycznymi. Zarząd GCT pracuje nad projektem dalszego zwiększania zdolności przeładunkowej terminalu, zgodnie z prognozowanym rozwojem rynku.

Miejsca

Opinie (145) 8 zablokowanych

  • Czytajcie ze zrozumieniem że taka jest polityka firmy Hutchison a nie Gdynian (3)

    Wychodzi tutaj małostkowość Gdańszczan w komentarzach o Gdyni a tymczasem w Rotterdamie było podobnie i to Chińczycy skarżą Australię.

    " Hutchison znany jest z tego, że takimi metodami walczy z konkurencją - twierdzi Adam Żołnowski. - Podobnie było w porcie w Rotterdamie, ale nie tylko"

    • 18 9

    • I tak i nie (2)

      Z jednej strony masz rację, bo tu nawalają się korporacje wykorzystując co wpadnie w ręce, a z drugiej strony te korporacje reprezentują prezesi, którzy od dłuższego czasu się zwalczają wszystkimi metodami.

      A sprawa jest głębsza.
      Nowe tereny nie tylko dostał DCT.
      Bo BCT ma otrzymać takie same po wyprowadzce Stena line na nowe nabrzeże.
      GCT też dostał i właśnie zlecił rozbudowę swego terminala o nowe tereny także otrzymane od portu.
      Jednakże GCT czeka na obrotnicę, a ona póki co na papierze, bo z wojskiem za szybko się nie da.

      Najgorsze jest to, że na tym może głównie zyskać Kaliningrad jak ruszy z kopyta z rozbudową.

      • 6 6

      • nareszcie ktoś merytoryczny sę wypowiedział

        Jest dokładnie tak jak pisze 3C i kolega/koleżanka powyżej. GCT (nie Gdynia, nie port Gdynia itd.) chciał po prostu zablokować przetarg dlatego domagał się udziału w nim. Teren był zabezpieczony na ROZBUDOWĘ DCT, więc trudno się dziwić gdańskiemu portowi. To po prostu walka dwóch firm, tyle że bardzo brudna. I tyle.

        • 6 2

      • "zyskać Kaliningrad jak ruszy z kopyta z rozbudową"

        chyba szybko nie będą ruszać, ponieważ budowa portu w Soczi była totalną klęską i obecnie próbują tam ratować poniesione straty, juz o całym kompleksie Olimpijskim nie wspomnę?

        Oczywiście Rosja to potęga i nie zawsze racjonalizm gra tam priorytetową rolę?

        • 0 2

  • POLSKA JAKOŚĆ GŁUPOTY (6)

    Terminal z Gdyni aby pomyśleć o "podziale tortu" i współpracy na której jedna i druga strona mogą tylko skorzystać, woli dop... sąsiadowi. Efekt z tego będzie taki, że z tego skorzytają inne terminale a armatorzy chcąc mieć spokój, pójdą sobie. Koniec końców jeden i drugi może stracić.
    Głupie polskie zachowanie.
    Dzień Świra i modlitwa na końcu wciąż aktualne

    • 11 15

    • komentarze widzę na poziomie (4)

      więc wytłumaczę obrazowo: jak np urzędnik przyzna komuś lokal komunalny uznaniowo bez zachowania procedur to ludzie się burzą, że układy, ale jak urzędnik przyznaje prywatnej firmie całe nabrzeże bez procedur to wszyscy kiwają głowami udając pełne zrozumienie. Dlatego taki mamy kraj - w małych sprawach piekiełko, a w dużych sprawach spokojnie kręci się interesy na publicznym majątku za zamkniętymi drzwiami.

      • 15 7

      • Komu to tłumaczysz (3)

        przecież wiesz doskonale, że w Gdańsku taka korupcja to normalka a jesli juz złapali "panie z komunalki, MOPS-u,... czy samego P.A." to oczywistością jest dla nich, że winna jest Gdynia :))

        To samo z Portem czy nawet z portami?

        • 7 8

        • A BCT i GCT to jak dostały nowe tereny (2)

          O tym to już się nie mówi .....
          oczywiście BCT musi jeszcze na nie poczekać, ale każdy wie jakie otrzyma i po kim.

          • 5 2

          • są dwa a w Gdańsku monopol (1)

            I odpalanie działek swoim

            • 3 1

            • U nas też są dwa

              Nie ma monopolu, bo jest jeszcze GTK.

              Ale znalazłeś 2 co Ciebie poparło, widocznie tak jak ty g...o wiedzą :P.

              • 0 0

    • dziwne, że ten ktoś

      co do portów lotniczych już ma diametralnie inne zdanie?

      • 1 1

  • (1)

    na GCT w przyszłym roku bedzie można zrobic wielki publiczny parking na pustych placach składowych :D

    • 11 9

    • hehhe

      tam będzie depot tak samo jak na bct

      • 3 1

  • j

    doniósł Chińczyk na Australijczyka

    • 12 1

  • (5)

    Czy wy w ogóle potraficie czytać ze zrozumieniem? GCT chciało wybudować swój drugi terminal w Gdańsku obok DCT. Czekało w tej sprawie na przetarg, aby przegrać co najwyżej tańszą ofertą. Tymczasem nie dostało nawet możliwości złożenia oferty, bo DCT otrzymało kolejne tereny "w prezencie" bez przetargu. O to jest wojna i o tym mówi artykuł. Tymczasem tutaj pan z DCT wygraża się Zarządowi Portu Gdynia (który w całej sprawie nie bierze udziału) grożąc blokadami modernizacji portu (na czym stracą wszyscy operatorzy terminali w Gdyni)! Natomiast nikt z Zarządu Portu Gdańsk nie wydał żadnej opinii. Tak naprawdę Gdyni bardziej zależy na tym , aby GCT nie mógł się w Gdańsku budować, bo to oznacza, że Gdyni "nagle" nie opuści. Więc gdańscy maniacy, protest nie jest o to że się Gdańsk rozbudowuje, tylko dlaczego akurat jest to DCT (który nic z Gdańskiem tak naprawdę nie ma wspólnego i jak mu się przestanie opłacać to się z niego wyniesie). Zresztą żadna z tych firm nie jest polska.

    • 30 6

    • Misiek ja oprócz Pańskiej koncepcji (3)

      snuje jeszcze inne do przemyślenia. Co prawda napisałem w wstępnym poście zagatkowo aby się rzuciła swora ujadających psów wiadomo jakiego POchodzenia:))

      Czy korzystniejsze byłoby (a może chodzi o pretekst)nie pogłębianie w tej sytuacjji Portu Gdyńskiego i dewastowanie GOŚCINEGO??
      Bo jak zapewne wiesz pierwsza koncepcja budowy głębokowodnego portu w Zatoce Gdańskiej przewidywała jego lokalizację właśnie w Gdyni, gdzie są lepsze warunki hydrologiczne, niż u ujścia Wisły i zamulanie. Dopiero potem PZPR zaczynało przekonywać Gierka - że to niby rekompensata dla regionu i inne polityczne bzdury, więc zdecydowano się na Port Północny. Obecnie jeśli uznają Komisje jedną i drugą za pomoc publiczną a może i na pewno zalezy na tym komuś trzeciemu pewnie ty jak i ja wiemy, to czy nie lepiej byłoby od razu zdecydować stratwgicznie i port gdyński powinien wyjść w morze z odpowiednią infrastruktura - o czym na tym forum niejednokrotnie polemizowałem z "m"?

      Każdy zdrowomyśący wie, że od strony lądu możliwość ekspansji portu na pewno jest ograniczona.choćby TK i EC do tego tam ma funkcjonować Dolina Logistyczna z PRZEROBEM a nie PORT-RURA przez która wszystko przelatuje?

      Widzimy co robia Arabowie, ale i Holendrzy na wodach pływowych odbierając ziemię morzu, dlaczego nie robi tego Port? Takie decyzje mogą przyspieszyć prawdziwy rozwój portu w kierunku morza, już był przecież projekt budowy terminala gazowego. Fakt, inwestycja jest bardzo kapitałochłonna, a jej efekty przesunięte w czasie, ale może komuś w końcu przyjdzie rozum do głowy i Hutchison'em zorganizuję PPP a do tego jeszcze dołączą Lotnisko. Hutchison to potężna firma i dobrze, żeby w Europie miał taki prawdziwy przyczułek właśnie w Gdyni. Jeśli będziemy patrzeć tylko na długoletni zwrotu z takiej inwestycji to faktycznie można się go spodziewać dopiero w odległym terminie, ale tu powinno chodzic także na prestiż i przechwycenie łańcuchów dostaw nie tylko z morza Bałtyckiego.

      • 3 8

      • 1. To jest przepychanka między obcymi operatorami i nie nakładajmy na to wojenki G-G.
        2. Spiskowe teorie o tym, że Port Północny powinien był powstać w Gdyni pominę.
        3. Nam jako Trójmiastu potrzebne są co najmniej dwa terminale głębokowodne i jak Gdynia może umożliwić powstanie takiego terminalu to bardzo byłoby dobrze dla trójmiejskiego rynku kontenerowego.
        Jest to tym pilniejsze, że być może P3 powstanie, a wtedy automatycznie pozycja przetargowa takiego monopolisty będzie mocniejsza.
        4. Jedno trzeba przyznać, Port Gdynia nie przewidział ewolucji rynku kontenerowego i zmarnował środki pomocowe z pierwszej perspektywy unijnej na dostosowanie, które już okazało się jeśli nie ślepą uliczka to co najmniej niewystarczające, tak jak PKP i E65.

        • 7 1

      • Ty to lubisz mieszać teorię z historią i z tym co się dzieje (1)

        Ogólna odpowiedź brzmi, że nie ma rozpatrywać co by było gdyby kiedyś tam podjęto inną decyzję niż podjęto. Bo nie jesteś w stanie przewidzieć, co by było, a tylko teoretyzować i gdybać.

        Rzecz jest prosta obecnie Gdynia nie posiada obecnie terminalu głębokowodnego i póki co jest to tylko teoria. Gdańsk posiada taki port i posiada tereny pod dalszą jego rozbudowę.
        Co do patrzenia na Arabów i Holendrów to nie ma sensu aż tak daleko iść, w Gdańsku już i Polacy odebrali ziemię morzu budując właśnie port północny.

        Co do pretekstu do nie pogłębiania to ja go tu nie widzę, bo póki co to GCT z Gdyni ma pretensje do Portu w Gdańsku i DCT, a nie odwrotnie.

        Idąc dalej powinieneś się ciszyć, że GCT nie udało się nabyć terenów w Gdańsku, bo najprawdopodobniej wyprowadziło się z Gdyni i plany terminalu głębokowodnego w Gdyni spełzły by na panewce. Bo dla samego BCT on nie powstanie.

        • 6 0

        • "w Gdańsku już i Polacy odebrali ziemię morzu budując właśnie port północny."

          Dzięki Plenum KW i KC PZPR i tow.Gierkowi jak i całej Rafinerii i wielu innym w Gdańsku.
          Faktycznie nie ma co sięgać do historii, bo po wczorajszym dnu wiele bym napisał, ale po co zaogniać....

          Dywagacja" ciszyć, że GCT nie udało się nabyć terenów" jest zwykłą zero jedynkową moge wskazać na plus jak i na minus, nie czytałem programu biznesowego na te okoliczność wiec nie będę dyskutował.

          Faktem natomiast bezprzecznym jest, ze nie ogłoszenie przetargu kwalifikuje to, aby zainteresowały się nie tylko polityczny Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, i Stosowna Komisja Unijna, ale i słuzby zwalczające KORUPCJE?

          Dlatego uważałem i uważam a o tym mówią liczne przykłady, że jednak łatwiej i taniej jest zbudować nowy port, niż modernizować stary. Pogłębianie gdyńskich akwenów i modernizacja starych nabrzeży może się w rachunku ciągnionym okazać droższa, a z pewnością bardziej długotrwała, niż budowa czegoś na miare XXI wieku właściwie uzbrojonego i dostosowanego. Własnie dostosowanego, bo stworzyć dla niego zaplecze to jest wiekszy problem niz wybudowanie? I jak z takiego portu wywieźć towary, może poprowadzić od razu dwa poziomy w pirsie? Własnie kłania się tutaj innowacyjna infrastruktura lądowa i nie tylko. Są kłopoty z koleją przy Gdynia Port, jedna obwodnica, budowana będzie druga, ale sie ślimaczy. Osobiście cieszę się gdy robudowują się Gdańsk i Gdynia w sposób zrównoważony a nie jeden kosztem drugiego.

          • 2 6

    • GTC i budowa w portu w Gdańsku

      GTC powiedziało tylko tyle, że było zainteresowane dzierżawą terenu, a czy by tam cokolwiek postawiło tego nikt nie wie. Bo po za samym zainteresowaniem nic nie przekazało. Nie od dziś znane są praktyki wykupywanie spornych terenów tylko po to aby przyblokować konkurencję.
      Wyrażanie chęci i sondowanie to jest zupełnie coś innego niż złożenie konkretnego projektu z wskazaniem terenów.

      O tym gdzie i kiedy i co postawi DCT było już wiadome od dawna. Plany były już długo uzgadniane więc raczej GTC chodziło tylko i wyłącznie o storpedowanie rozwoju DCT.

      • 6 1

  • O to cała gdynia ,żenada !!! (1)

    • 12 21

    • przecież to ludzie z zagranicy się kłócą, nie polacy, nie gdynia czy gdańsk

      • 1 0

  • Rozbudowa DCT.

    Nie ma tragedii!

    • 7 3

  • Chyba wałek poszedl (koperty) (1)

    Skoro było więcej chętnych to dlaczego nie było przetargu. Potencjalnie zarządca tego terenu (ZMPG chyba tak?) mógł stracic, gdyby GCT złożyło lepszą oferte. Takie działanie to może pomoc publiczna, może działanie zarządu spółki dającej teren w dzierżawe na własną niekorzyść, a może po prostu POlska i jak w tytule.
    Bardzo dobrze że zgłoszą to do KE jeśli sprawa jest czysta to chyba gdańska strona nie ma się czego bać. A jeśli poszedł jakiś wałek to najgorsze że jak to u nas, tak czy tak nie bedzie winnych.

    • 14 4

    • Nie wiem co było ale

      Kto to jest GCT? Co on może zapewnić? Czy gdyby GCT czyli Hutchison zablokował DCT2 i Maersk (a z nim P3) postanowił przenieść się do np. Kłajpedy to byłoby lepiej dla Trójmiasta czy gorzej?

      • 3 2

  • Polskie piekiełko

    Jeden chłop miał krowę. Jego sąsiad miał dwie krowy. Ten pierwszy modlił się nie o to, aby kupić sobie drugą krowę, tylko żeby sąsiadowi jedna zdechła.

    • 7 7

  • Jeśli to nie jest wojenka polsko-polska to po grzyba głos zabiera

    prezio Czartowski ???

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane