• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port za 22 mln zł pogłębi akwen manewrowy

Wioletta Kakowska-Mehring
27 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pogłębienie akwenu manewrowego sprzyja rozwojowi portu i spółek operujących w tej części portu.  Pogłębienie akwenu manewrowego sprzyja rozwojowi portu i spółek operujących w tej części portu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i polsko-duńskie konsorcjum firm, czyli Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych oraz Rohde Nielsen podpisały umowę na wykonanie akwenu manewrowego. Zakończenie inwestycji przewidziano na sierpień 2016 r. Koszt inwestycji to około 22 mln zł.


Jak oceniasz potencjał rozwojowy gdańskiego portu?


Umowa dotyczy wykonania akwenu manewrowego położonego pomiędzy Pirsem Rudowym, Falochronem Brzegowym Południowym a granicą istniejącego toru podejściowego do DCT 1. Głębokość akwenu wyniesie 16,5 m, co umożliwi ruch statków o zanurzeniu do 15 m. Taka głębokość odpowiada możliwościom wpływających przez cieśniny duńskie na Bałtyk statków.

- Realizacja tej inwestycji jest dla nas niezwykle ważna, bowiem tworzy dla portu nową opcję infrastrukturalną. Stanowi ona element większego programu modernizacyjnego obejmującego także poprawę warunków nawigacji w Porcie Wewnętrznym - mówi Jerzy Melaniuk, wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG. - W chwili obecnej Port Gdańsk może przyjmować największe statki wchodzące na Bałtyk, czyli tzw. Baltmaxy, niemniej jednak akwen, o którym mówimy, to miejsce, gdzie występują jeszcze pewne spłycenia. Na tym obszarze głębokość wynosi od 4 do 12 metrów, co w praktyce wyklucza możliwość ruchu tak dużych statków, stąd nasza decyzja o realizacji tej inwestycji, która dostosuje do wymaganych  warunki batymetryczne na całym obszarze akwenu. W konsekwencji zwiększy to znacząco możliwości nawigacyjne pomiędzy Pirsem Rudowym, Falochronem Brzegowym Południowym a granicą toru podejściowego do DCT 1.
Obszar akwenu wynosić będzie 22,4 ha. Roboty czerpalne obejmą ponad 1 600 000 m sześc. urobku z dna akwenu. Prace poprzedzone będą badaniem ferromagnetycznym dna - wywiadem saperskim - wraz z usunięciem i neutralizacją ewentualnych zlokalizowanych przedmiotów niebezpiecznych. Wymogiem zawartej umowy jest także stały nadzór archeologiczny prowadzonych robót. Po zakończeniu robót pogłębiarskich akwen zostanie oznakowany pławami nawigacyjnymi zgodnie z wymogami Urzędu Morskiego w Gdyni.

- Zaznaczyć należy również, że inwestycja ta świetnie wkomponowywać się będzie także w inne przedsięwzięcie inwestycyjne zaplanowane na najbliższy okres, a mianowicie inwestycję Urzędu Morskiego, który - przypomnijmy - do roku 2020 planuje zrealizować  projekt o wartości 181 mln euro, obejmujący poszerzenie istniejącego toru podejściowego  do Portu Zewnętrznego, budowę nowego toru oraz budowę nowych obrotnic i falochronów - mówi Jerzy Melaniuk.
Czytaj też: OT Logistics zbuduje w Gdańsku port agro

Pogłębienie akwenu manewrowego sprzyja rozwojowi portu i spółek operujących w tej części portu, czyli DCT, które się rozbudowuje czy OT Logistics, która buduje port agro.

- Oba te przedsięwzięcia inwestycyjne to naturalna konsekwencja wzrostu przeładunków w naszym porcie. Proszę pamiętać, że zgodnie z prognozami, jakie uwzględniliśmy w strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027, w ciągu najbliższej dekady przeładunki mogą wzrosnąć w Gdańsku nawet trzykrotnie. Co za tym idzie, spodziewać się należy dość istotnego (o podobnej dynamice) wzrostu liczby zawinięć statków. To z kolei dla portu stwarza konieczność rozbudowy infrastruktury portowej, zarówno lądowej jak i wodnej - dodaje Jerzy Melaniuk.

Miejsca

Opinie (36) 4 zablokowane

  • Oprócz rozbudowy nabrzeży może czas w Gdansku tez uwzględnić...

    ..miejsca postojowe dla kierowców samochodów ciężarowych wraz z potrzebną infrastrukturą ( podpowiem urzędnikom iż chodzi o toalety prysznice itp.). DCT poleca aby stawać na Lotosie przy Suchara...pachnie mi to kpiną.....

    • 32 3

  • Polska w ruinie

    tyle w temacie

    • 25 4

  • Fajnie:)

    Brawo, oby tak dalej!

    • 24 6

  • Kto zgarnie bursztyn? (1)

    Co się stanie z urobkiem?

    • 22 3

    • Licencję na bursztyn ma "od zawsze" PRCIP

      Nie wiem, czym się tu ekscytować - lepiej niech się zajmą "nielegalnymi" lądowymi bursztyniarzami, bo to jest plaga - są agresywni dla spacerowiczów i niszczą teren wypłukując jamy w ziemi.

      • 7 1

  • Żeby jeszcze TIRy jadące do/z DCT nie rozjeżdżały Przeróbki mimo zakazów.

    • 30 10

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane