- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (19 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 5 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej
Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.
- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów - przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.
W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.
- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.
DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.
Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.
- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.
Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.
- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.
Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.
Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.
Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (154) 6 zablokowanych
-
2011-01-05 18:13
Największa
żenada to to że nie mając prawie floty wojennej mamy tylu admirałów , jednak to dziki kraj trwoniący kupę kasy na MW , której zdolność bojowa jest zerowa !!!
- 15 0
-
2011-01-05 18:08
Francuzi
nigdy nie będą współpracowały z Polską w budowie okrętów podwodnych , zobaczyli stocznię MW i od razu dali nogę a wy na portalu narobikisćie tyle szumu że aż wstd za was !!!!
- 4 1
-
2011-01-05 18:05
wśród tych żałosnych narzekań
brak mi powiewu optymizmu;a przecież nigdzie na świecie ,żadne państwo,nikt! nie ma tylu najwcześniejszych emerytów jak polscy mundurowcy
i to jest wspaniały sukces naszej młodej demokracji
i naszego Umiłowanego Przywódcy
(żeby być uczciwym dodam,że na sukces ten zapracowali również poprzedni pierdołowaci przywódcy)- 10 2
-
2011-01-05 17:44
POWIEM TYLKO JEDNO
Cala armia polska powinna się poddać i opowiedzieć się za państwem neutralnym ,bo niedługo to plemiona afrykańskie nas podbiją .Zobaczcie ile byśmy zaoszczędzili.
- 7 2
-
2011-01-05 17:24
za duzo wodzów za mało indian
oksywie wygląda nędznie, metalowiec obok smetny sęp. dowództwo mw to już inna sprawa-budynek jak byśmy byli potęgą na 5 lotniskowców, no 2gi pentagon
- 7 0
-
2011-01-05 17:03
smiech
w naszej kochanej Polsce to mozemy wybudowac co najwyzej kajaki.słuzyłem w mw w gdyni.Katastrofa.ta nasza flota to jakas fikcja.zadnej sily bojowej.za duzo zlodzeji wszedzie.nie damy rady
- 7 1
-
2011-01-05 15:44
Ta marynarka jest żałosna (2)
to tylko niepotrzebne marnotrawienie publicznych pierniędzy w archaiczną i przestarzałą flotę która już dawno nie spełnia swojej roli, ta stara marynarka odparłaby co najwyżej atak piratow z krajów trzeciego świata a i tego nie jestem pewien
- 8 5
-
2011-01-05 16:08
(1)
Jakbyśmy nie mieli tej marynarki to byśmy musieli piratom płacić haracz. MW RP właśnie służy do zwalczania piractwa morskiego i zwalczani takich potęg morskich jak Czechy czy Austria.
- 8 1
-
2011-01-05 16:47
Jeszcze Szwajcaria, Węgry, Mongolia i parę innych
- 5 0
-
2011-01-05 16:37
Przekręty Wojenne
w polsce budują Przekręty Wojenne nie okręty
- 8 0
-
2011-01-05 14:29
Oby te trzy wymienione stocznie mialy lepszą ofertę niż szwedzka (2)
Szwedzi mają okręty z napędem Stirliga tak cichym, że na manewrach z US Navy zrobili przez peryskop fotki lotniskowcowi - łatwo się domyślić co to oznacza.
W wyniku tego amerykanie wzięli okręt wraz z załogą na kolejny rok w leasing, by opracować system wykrywania tak cichego napędu ;) Oprócz tego, że jest bardzo cichy, napęd ten pozwala na kilka tygodni przebywania pod wodą bez wynurzania, a nie jak inne okręty kilka dni.
http://pl.wikipedia.org/wiki/OkrÄty_podwodne_typu_Gotland
Ciekawe na co stać i co chce nasza Marynarka. Przeraża branie pod uwagę przedłużenie resursu amerykańskich fregat do 2015, to worki bez dna z 200-osobową załogą, a mogą być one serwisowane jedynie przez firmy amerykańskie, taka umowa.- 14 0
-
2011-01-05 14:31
Poprawka - miało być resurs fregat do 2025 (1)
- 1 0
-
2011-01-05 15:42
MW
Dementi!
Przedłużyli to do 2050 roku...- 2 0
-
2011-01-05 13:08
okRęty (1)
chyba...
- 12 3
-
2011-01-05 15:33
chyba prze-kręty
dróg nie będzie ale będą okręty które nasz największy przeciwnik zaciuka liczebnością (nawet kajakami) bo u nich idzie się na ilość a nie jakość (jak wielkość zajmowanego terytorium).
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.