• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie powstanie stocznia złomowa? Ważą się losy jej lokalizacji

Robert Kiewlicz
27 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.

Do 2020 roku w Polsce ma zacząć działać tzw. zielona stocznia. Chodzi o budowę zakładu zajmującego się czystym, nowoczesnym, w pełni legalnym i zgodnym ze standardami UE recyklingiem statków. Obecnie większość światowej floty złomowana jest na plażach Bangladeszu, Indii czy Pakistanu. O tym, czy stocznia taka powstanie w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni czy innej lokalizacji na naszym wybrzeżu przekonamy się ostatecznie do końca 2017 roku.


Stocznia złomowa to:


Na podstawie obecnej i spodziewanej w przyszłości sytuacji na rynku złomowania obiektów pływających Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dokonało analizy i oceny w zakresie tworzenia obiektów służących do recyklingu statków. Chodzi o działalność polegającą na całkowitym lub częściowym demontażu statków w celu odzyskania elementów i materiałów do ponownego ich przetworzenia lub do przygotowania do ponownego ich użycia. Jednocześnie zagospodarowywane mają być odpady niebezpieczne.

- Ważnym powodem podjęcia realizacji omawianego projektu w Polsce jest poszukiwanie sposobów optymalnego wykorzystania posiadanych przez Polskę zasobów przemysłowych, w tym możliwość wykorzystania części istniejącej infrastruktury stoczniowej na potrzeby realizacji projektu, a w ślad za tym utworzenie nowych miejsc pracy - informuje Trojmiasto.pl Biuro Prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Gdzie powstanie stocznia złomowa, jeszcze nie wiadomo. Zakłada się wykorzystanie i adaptację części istniejących zasobów stoczniowych. Według wstępnych analiz dla stworzenia takiego obiektu potrzebne jest 5-10 ha terenu z dostępem do nabrzeża. Co do miejsca dla takiego obiektu trwają analizy optymalnej lokalizacji i jest to jedno z wielu zadań powołanej przez resort morski grupy roboczej.

- Do końca 2017 roku najważniejsze uwarunkowania dla lokalizacji i rozwoju projektu będą przeanalizowane i przedstawione stosowne rekomendacje - twierdzi Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Analizie będą poddane te miejsca, gdzie jest minimalna infrastruktura stoczniowa pozwalająca na stworzenie takiego obiektu. Nie bez znaczenia jest możliwość dostępu do takiego zakładu dla obiektów pływających (odpowiednie drogi wodne) oraz otwartość ze strony właściciela terenu, w tym również władz samorządowych. Planowane uruchomienie stoczni to rok 2020. Z dotychczasowych analiz wynika, że projekt pod nazwą "Zielona Stocznia w Polsce" jest wykonalny i długofalowo korzystny dla państwa polskiego. Ponadto zakłada się stworzenie wokół takiego zakładu demontażowego "centrum technologicznego" zajmującego się zagospodarowaniem znacznej części odpadów i surowców w procesach recyklingu.
Jak na razie na europejskim wykazie zakładów recyklingu statków zatwierdzonym przez Komisję Europejską znalazł się tylko jeden podmiot z Polski. Chodzi o firmę Almex ze Szczecina. Jednocześnie zaznaczono, że określono datę wygaśnięcia włączenia z europejskiego wykazu na 30 czerwca 2017 roku.

Przez lata stocznie złomowe były w Europie całkiem dochodowym interesem. Jednak z biegiem czasu coraz ostrzejsze kryteria dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska spowodowały, że biznes ten przestał być opłacalny. Branża przeniosła się do Afryki i Południowej Azji. Obecnie ok. 70 proc. rynku recyklingu statków skupione jest w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie.

W 2012 roku UE wprowadziła do prawa europejskiego standardy recyklingu statków, co w roku 2013 zatwierdził Parlament Europejski. Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025, trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków do 500 GT (GT - Gross Tonnage, miara pojemności tonażu statków) o łącznym tonażu brutto 3,3 mln GT, w tym ponad 1560 jednostek pływających pod banderą państw UE. Średnio złomowaniu winno podlegać ok. 800 jednostek rocznie, w tym statki unijne - 104 jednostki. Do tego należy jeszcze doliczyć pływające jednostki specjalne służące celom wojskowym lub wydobyciu ropy.

Opinie (146) 7 zablokowanych

  • Lepiej niech utylizują w Azji, legalnie (8)

    przy takich rozbiórkach pojawia się mnóstwo wycieków. Nam tego wystarczy, co mamy

    • 168 30

    • Co za debil...

      Myślisz że jest różnica gdzie środowisko będzie zatrute? Jeden pies - odbije się to na wszystkich ludziach.

      • 3 2

    • Wyspa Sobieszewska - piękna lokalizacja !! Budyń - jest kasa do przytulenia

      • 5 2

    • Specjaliści (2)

      Wiesz z wiarygodnych źródeł czy "Ci się wydaje" ?

      • 18 10

      • Był port service itp (1)

        Nie wierzę w czyste złomowanie w naszych warunkach

        • 20 4

        • Sa rozne firmy trudniace sie wywozem paliwa mazutu oleju dzialajace na GSR

          • 7 2

    • Tak, niech metale ciężkie trafią do oceanu w Indiach czy Bangladeszu

      A ty Januszu kup sobie potem tanie rybki z tamtejszych mórz i umrzyj na raka. Ja wcale bym cię nie żałował ale niestety razem płacimy na służbę zdrowia... O tym że jak oni z zatruwaniem oceanów przesadzą to potem wszystkie morza na całym świecie będą skażone też pewnie nie myślisz.

      • 14 2

    • ta wycieki

      ty chyba masz wycieki raz w miesiącu

      • 4 7

    • Katamaran Nauta

      będzie mogła "legalnie" zezłomować

      • 6 0

  • stocznia złomowa ..

    bardzo dobry pomysł , gdzie może powstać ? nad tym trzeba się zastanowić i to dobrze. według mnie lokalizacji jest kilkanaście : np. w Gdańsku w rejonie dawnego Maritimu, w Gdyni na terenie stoczni marynarki wojennej ( dotychczasowy teren jest za duży dla stoczni, warto pomyśleć o Władysławowie
    czy Ustce lub Świnoujściu czy na terenach stoczni Gryfia.

    • 1 4

  • Katastrofa ekologiczna!!! Ludzie, pomyślcie!

    Zużyty statek to nie tylko masa stali i innych materiałów konstr., ale także tony zanieczyszczeń ropopochodnych, smarów, syf i zanieczyszczona woda w zęzach, stare kable, materiały izolacyjne, warstwy farby, rdza, akumulatory i mnóstwo innych syfiastych, toksycznych odpadów powodujących alergie, zanieczyszczających grunt i wodę... totalna masakra ekologiczna!!! Wystarczy zobaczyć jak wyglądają obecne polskie (i inne) stocznie na Wybrzeżu: fatalne warunki BHP, toksyczne śmieci, hale produkcyjne jak z Trzeciego Świata! I Wy myślicie, że złomowanie będzie odbywać się w lepszych warunkach? ? ?
    Ciężka, brudna praca w toksycznych oparach i na otwartym powietrzu, w zimie... Polacy, kraj białych niewolników...

    • 8 2

  • Nauta... dobrze im poszło ostatnie złomowanie więc?

    Stocznia Nauta ma już doświadczenie w topieniu i złomowaniu statków więc idealnie się nada ....

    • 2 0

  • ciemnogród (5)

    Naprawde część z myśli że wszystkie statki złomuje sie tak jak w Azji? W Europie nikt by sie nawet nie podjął takiej pracy tym bardziej nie złomował by jednostki na plaży. Poczytajcie trochę o tym lub obejrzyjcie różne reportaże.
    Statki do 500GT to małe stateczki wręcz bardzo małe.
    Jesli to będzie robione dobrze i bezpiecznie do środowiska i ludzi to jestem za. Jeśli na odwal to dziękuję, zajdźcie innych frajerów.

    • 4 14

    • "dobrze i bezpiecznie" (2)

      Tak, właśnie jeden "stateczek" w Gdyni zezłomowali...
      Razem z dokiem (co wojnę i komunę przeżył...)

      • 6 0

      • (1)

        Bezmozgu a wiesz w ogole czemu to sie stalo ? Bo na stary dok ktory mial mala wypornosc wyebali statek ktory przewyzszal jego mozliwosci a jedyne osoby ktore sa za to odpowiedzialne to max 6 gosci ktorym spieszylo sie do kasy machneli reka i powiedzieli "da rade nic sie nie stanie dawac go"

        • 2 4

        • No wlasnie o tym mowie...
          Zawsze sie u nas taki znajdzie, co ze szwagrem po pijaku robia... Wystarczy kase pokazac...

          • 4 0

    • Młody człowieku , widać że jesteś teoretykiem.

      Zanim zaczniesz się wypowiadać , popracuj najpierw w przemyśle stoczniowym (najlepiej remontowym). Zobaczysz wtedy , jak wygląda ta cała "ekologia" przy cięciu sekcji i zęz na złom. Po nocach będziesz się budził z krzykiem...

      • 9 1

    • No a jak - nie na odwal? Gdzie Ty mieszkasz?

      • 1 2

  • Nie dla złomu

    Oby nie w moim kochanym Gdańsku, już i tak mamy dużo trucicieli , moim zdaniem taka np. remontowa stocznia ile syfu starych farb z jej blach zostaje u nas w powietrzu i w wodzie.Nie mówiąc o szkodliwości spawania przez spawaczy te druty spawalnicze to sama chemia i syf a wszystko to unosi się w postaci dymu do powietrza. Którym my mieszkańcy oddychamy jak myślicie czemu najwięcej ludzi w kraju umiera na nowotwory w Trójmiescie.? Powinny być bezstronne badania na ten temat.

    • 5 2

  • Głupota

    Staniemy się bangladeszem Europy !!!

    • 5 1

  • Lipa (1)

    Nich powstanie na wybrzeżu Niemieckim

    • 126 10

    • Stocznia złomowa tylko w NIEMCZECH

      Niech ta stocznia powstanie w Niemczech.
      Taka stocznia to źródło gigantycznego zanieczyszczenia. Ludzie w niej pracujący będą chorowali na wszystkie możliwe choroby świata. Niech sobie Niemcy zrobią takie coś u siebie. A co do miejsc pracy. To gdy likwidowano u nas stocznie produkcyjne jakoś nikt się tym nie przejmował, więc teraz niech te miejsca pracy powstaną w Niemczech.
      Polskie firmy okrętowe na umowach śmieciowych zatrudniają wielu pracowników z poza UE. A Polscy pracownicy pracują w Norwegii w Niemczech w Holandii bo nasze zarobki oferowane w naszym kraju są mniej konkurencyjne. Więc teraz mamy sobie sprowadzić bombę ekologiczną do Polski by w stoczni złomowej pracowali zagraniczni. To może od razu zróbmy ją w Hamburgu i niech sobie Niemcy sprowadzają zagranicznych i martwią się utylizacją milionów ton syfu ze starych statków.

      • 9 0

  • najlepiej w Gdyni

    w Dalmorze tuz obok planowanegp przeładunku siarki luzem na Szwedzkim od 01.01.2018..
    cudowne miasto ta Gdynia

    • 3 0

  • może Gdynia? nasz Port już wygląda jak zlomowisko (3)

    będzie dobrze komponować się z przeładunkami siarki.

    • 69 27

    • Siarka w Gdyni? (1)

      jaki przeładunek Siarki w Porcie Gdynia? Nie przeładowuje sie siarki od co najmniej 7 lat

      • 12 5

      • od 01.01 2018

        na Szwedzkim-BBM, w samymy srodku miasta-cieszysz się?

        • 4 2

    • lepiej Gdańsk Basen Górniczy. Wygląda dokładnie tak samo jak 38 lat temu kiedy byłem tam ostatni raz. Dziurawe drogi, walące się płoty, ruderka i hałdy węgla i budka strażnicza ze sznurkiem. Wyziewy z komina pobliskiej fabryki nawozów sztucznych - gratis.

      • 14 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane