• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gospodarka morska: święty Graal pomorskiej kampanii?

Michał Sielski
19 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wszyscy posłowie z Pomorza

Eleonora Maersk, największy kontenerowiec w historii Gdańska, na terminalu DCT.


Kandydaci z Pomorza szafują zwrotem "gospodarka morska" na wszystkie strony. Przed wyborami wszyscy mają pomysły na wielki rozwój morskiej potęgi Polski, a winą np. za upadek stoczni przerzucają się jak gorącym kartoflem. Komu uwierzyć?



Czy gospodarka morska powinna być siłą napędową polskiego biznesu?

Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński. - Jeśli wygramy wybory, ponownie stworzymy Ministerstwo Gospodarki Morskiej - zapowiedział, obarczając PO winą za upadek stoczni i zapaść polskiej gospodarki morskiej.

Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Rządu bronił premier Donald Tusk, a w Gdyni także poseł PO Tadeusz Aziewicz oraz wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.

- Opozycja fałszuje rzeczywistość. Gospodarka morska ma się nienajgorzej, porty mają coraz większe przeładunki, jest coraz więcej inwestycji i inwestorów z kapitałem, którzy uważają nas za wiarygodnego partnera - podkreśla Tadeusz Aziewicz.

Jako przykład podaje szybki rozwój gdańskiego portu, który opiera się głównie na przeładunku kontenerów oceanicznego partnera - firmy Maersk. Problem jednak w tym, że port gdański rozwinął się częściowo dzięki gdyńskiemu, którego klienci właśnie tam odeszli. Zresztą DCT był terminalem, w którego sukcesie często grzali się politycy. To jedno z najchętniej odwiedzanych przez nich miejsc w Trójmieście, a fotografia na tle dużego kontenerowca zdobi coraz więcej gabinetów. Niestety jako region wciąż jesteśmy daleko w tyle choćby za Hamburgiem, który cały czas umacnia się na pozycji lidera pod względem przeładunku kontenerów.

- Hamburg budował swą siłę od stuleci. My możemy pracować nad nowymi regulacjami, które przyciągają nowe inwestycje. Bezpośrednia rywalizacja na razie będzie trudna - przyznaje Anna Wypych-Namiotko.

Pani minister - co zrozumiałe - przed wyborami nie mówi jednak o zagrożeniach dla naszych portów, a te są gigantyczne. Na liście Ministerstwa Infrastruktury wśród kilkunastu dofinansowanych ze środków UE projektów można znaleźć taki, który może na lata skazać nas na portową "drugą ligę". Wypych-Namiotko nazywa to "zbójeckim prawem" międzynarodowych firm.

Fakty są takie, że duża hamburska firma HHLA Intermodal wybuduje trzy centra przeładunku kontenerów: pod Warszawą, na Śląsku i pod Poznaniem. Będą tam zbierane kontenery, które później pociągami pojadą do Hamburga - z pominięciem trójmiejskich portów. I właśnie port w Niemczech zajmie się ich dalszą obsługą, a tamtejsze firmy spedycją. Pół żartem, pół serio można dodać, że o porcie w Hamburgu w branży już od jakiegoś czasu mówi się, że jest największym polskim portem kontenerowym.

- Działamy na wolnym rynku europejskim. Budowa tych centrów i ich późniejsza obsługa, to także wartość dodana naszej gospodarki - podkreśla poseł Aziewicz.

Zobacz także

Opinie (108) ponad 10 zablokowanych

  • Hamburg i pani wice minister z Warszawy. (8)

    Hamburg budował potęgę i ma własny HHLA , a my mieliśmy terminale ale je sprzedaliśmy , teraz nasz jest tylko suwnicowy i operator sztaplarki.

    • 66 11

    • Polska nie ma gospodarki morskiej

      dla Warszawy tlyko stepy ważne - i tak od stuleci

      • 24 4

    • Przeciez maksyma Donalda Tuska jest "firma zarabia na siebie? to sprzedac!" (1)

      Cos jak rusek co pali meble w domowym piecu, bo nie chce mu sie wziac do pracy. Lepiej spalic wszystko co jest w mieszkaniu, byle nic nie robic.

      • 19 5

      • od ruskich sie odczep, poznaaj najpierw a pozniej komentuj

        • 2 8

    • Suwnicowy i operator sztaplarki to w dzisiejszych czasach jedna osoba

      • 9 3

    • .............. (1)

      DYLETANCTWO I BRAK WIEDZY TO GLOWNA SILA NAPEDOWA AUTORA WYPOWIEDZI.

      • 2 7

      • polemika

        To powiedź Karolku , kto jest właścicielem HHLA i kto jest włąścicielem terminali kontenerowych w Trójmieście.I proszę bez inwektyw.

        • 9 3

    • (1)

      To znaczy, że, według twojej wypowiedzi, miasto Hamburg jest właścicielem terminali, a nie prywatne firmy?

      • 4 3

      • hhla i Hamburg

        Tak włąsnie jest , miasto Hamburg , które jest jednocześnie landem niemieckim jest włąścicielem 68 % HHLA czyli praktycznie portu wraz z jego logistyką, pozostałe akcje sa na giełdzie , nie dotyczy to nieruchomości portowych bo te są w 100 % w rekach Hamburga - sa na te nieruchomości specjalne akcje tzw "s ", ale to inna historia ....

        • 7 0

  • wybrazmy sobie Trójmiasto bez gospodarki morskiej (10)

    To była by taka większa wieś

    • 43 2

    • Przeciez Trojmiasto wsia bylo, jest i bedzie. (1)

      Nie ma tu jak dojechac po ludzku, tylko mozna przyleciec samolotem, zupelnie jak odwiedzic Indian w Amazonii. Drzwi od przedzialow w SKM wypadaja na pasazerow, a do kolejki sie skacze przez pol metrowa dziure miedzy peronemi skladem. To tylko w Trojmiescie takie atrakcje.

      • 18 13

      • Bo w trójmieście ważniejsza jest konkurencja - wewnętrzna. Moje jest mojsze, nasze lotnisko lepsze a nasze lepsiejsze, hala

        sportowa, arka lechia, itp itd. A d.p.a., nie oglądać się na Warszawę, robić użytek z morza, razem!!!!

        • 8 1

    • i dziekujac TUSKOWI TAK JEST (6)

      sprzedal co sie dalo .....teraz pracujesz dla araba indiana i ruska - wiec GOSPODARKI POLSKIEJ NIE MA !!!!! CUDA PO !

      • 22 8

      • (5)

        No to śmiało wymieniaj, co sprzedał Tusk...albo chociaż jedno wymień.

        • 5 8

        • (1)

          największym ich i jego osiagnięciem trójmiejskim osiągnięciem był inwestor z Kataru

          • 6 3

          • To w końcu dobrze, czy niedobrze, że nie sprzedał, bo się już w tym gubię?

            • 3 2

        • PLO (2)

          Gdzie się podziało 200 statków PLO???

          • 4 2

          • (1)

            I to pewnie ten zły Tusk je sprzedał? : )))

            • 3 3

            • to rezultat złego prawa

              i tego, że nie opłaca się pływać pod Polską banderą. Polska nie jest morskim krajem a jej władze nigdy nie miały pojęcia jak się tym zająć.

              • 3 1

    • bo to wiocha juz jest co tu sobie wyobrazac

      n

      • 1 1

  • Gospodarką

    morską , która jest skutecznie rozwalona , przed wyborami każde opcje "polityczne" sobie gębę wycierają i szukają winnego kto ją rozłożył , a winnych jak zawsze nie ma , sama się rozwaliła !!!

    • 29 5

  • Tylko Feldmarszałek Klich (3)

    uwolni Ten Kraj od brzemienia Bałtyku

    • 29 10

    • (1)

      Klich startuje do senatu Wyborcy PO już się cieszą

      • 12 1

      • Klich przejdzie z POparciem

        101%

        • 12 3

    • Feldmarszałek Psychiatrii

      to tak dla ścisłościTeraz by się przydał szczególnie (wojenne zwidy Rostowskiego)a tu szef go właśnie zdymisjonował...

      • 2 1

  • Robert Biedroń, uczciwy kandydat, gospodarczy guru, wywali tych Ksenofobów i Faszystów znad Bałtyku (4)

    i założy nową stocznię w Gdyni

    • 23 11

    • (2)

      po cholerę Ci nowa stocznia w Gdyni? AAA!!! Sorki, związki zawodowe nie mają się gdzie podziać i nie ma nic nowego do rozwalania....To tak, jestem za!

      • 4 7

      • Związki zawodowe znowu wbijają kija w szprychy Zielonej Wyspie (1)

        • 8 1

        • własnie właśnie jak nie ma bramek to wina kibiców a jak gospodarka leży to wina robotników

          • 3 2

    • Biedroń to kandydat RP na ministra obrony narodowej

      żelaznym f*utem wypali to co zepsuł Kich

      • 2 2

  • Premier Donald wzoruje się na swoim guru Kononowiczu. Juz wkrótce tu nie bedzie niczego.

    Poza lodziarniami i watą cukrową

    • 35 13

  • Porty? (2)

    Porty są w rękach Czarującego różanego Czarusia co rozwalił kolej..... Mnie najbardziej interesują statki pasażerskie. 2 lata temu do Gdyni było 100 zawinięć, rok temu 85 a w tym 60! O Gdańsku lepiej nie wspominać bo tam Adamowicz stoi tyłem do morza! Nasz Szczurek powinien WALCZYĆ o port. Wenda i Kwiatkowski przewracają się w grobie!A jeżeli jaki terminal gdyński przynosi zysk to się go sprzedaje!! To kto zyskuje? Polska? Przecież to jakiś nonsens.

    • 49 7

    • Szczurek z morza to zna tylko bulwar (1)

      a w ogóle to morze jest mu niepotrzebne, tylko zabiera miejsce. Ile apartamentowców można by było w tym miejscu zbudować.

      • 20 0

      • Bo

        to jest szczur ladowy a nie wodny , efekty widoczne !!

        • 14 1

  • Ci, którzy głosowali na oszusta, kłamce, hiene cmentarna Donalda Tuska (5)

    Powinni po 4 latach spakować sie i tysiacami kilometrów bezpiecznych autostrad udac sie do wymarzonej Irlandii, na paliwie za 4 zl.To trzeba nie miec wstydu, by po zaglosowaniu na oszusta wyborczego, po okazaniu sie, ze cuda nie istnieja, dalej zabierac glos i atakowac PiS.PiS tez nie popieram - za Sobecka, glupote z Nergalem i wyssany z mlekiem matki ultrakatolicyzm.Glosujmy na Janusza Palikota. Moze prostak czasem, ale ma racje.

    • 35 40

    • (3)

      wg mnie, facet wie co to biznes i jak cholernie ciężko jest się przebić w tym kraju, biurokracja jak w afryce...JA GŁOSUJĘ NA JANUSZA!!!!!

      • 10 12

      • Śniadka, ja też (1)

        • 3 10

        • Sniadek moze wporzadku, ale niestety po stronie katolikow

          Dosc 19 wieku w Polsce, dosc sekty watykanskiej.Gdyby PiS nie byl tak katolicki i nawiedzony, dostalby moj glos.A jak maja Sobecka i innych czubow to niestety nie.

          • 10 13

      • Otoz to!

        Sami zobaczcie. Zrezygnowal z prowadzania firmy i zwyczajnie sprzedal interes jak sie dorobil, PRZEZ 4 LATA NIE BRAL ZADNEJ DIETY POSELSKIEJ, co jest realnie nie do pomyslenia dla darmozjadow z Parlamencie. Wydal 6 mln zlotych na zalozenie partii i na objazd Polski, z wlasnej kieszeni.Fakt, moze niepotrzebnie najezdzal na Lecha Kaczynskiego, czesto opowiadajac haniebne bzdury, ale to byl jego sposob na zaistnienie w mediach. Fakt, sposob niegodziwy, ale skuteczny.Wiem, ze po wyborach postara sie wejsc w koalicje z Tuskiem, ale mam nadzieje, ze bedzie go ostro krytykowal. LEPSZE TO NIZ JASNA GORA, PURPURACI NA KAZDEJ UROCZYSTOSCI PANSTWOWEJ itd.Janusz ma moj glos.

        • 12 15

    • Palikot to Lepper 2

      czlowiek putina i sluzb

      • 12 6

  • Tylko Janusz Palikot (6)

    Młody Demokrata, przywróci morze Polsce

    • 18 35

    • ze świńskim ryjem? (1)

      • 13 5

      • Tusk i Kaczynski maja swinskie ryje

        Od 2005 roku urzadzili sobie 6 letnie igrzyska wzajemnych atakow.Jak dwoch egoistycznych g*wniarzy, bez szacunku dla Polski i Polakow.

        • 9 11

    • Dosc PO i PiS (1)

      Dwoch starych facetow nie chce sie spotkac prywatnie, dogadac i zajac Polska.Wola atakowac sie wzajemnie, a my patrzymy na ten klincz ratlerkow i sie tylko starzejemy.Janusz do boju! Wywal palantow w kosmos!

      • 7 12

      • Janusz Palikot to powiernik Solidarności z roku 1980

        • 2 8

    • Z Biedroniem -- przyszłym ministrem Obrony Narodowej

      ma być przecież wojna wg Tuska i Rostoskiegowięc na ten trudny czas potrzebni są ludzie z żelaza

      • 3 1

    • Coś mi się zdaje

      że gajowy namaści Palikota na premiera i wtedy to będzie jazda.

      • 2 2

  • Ekipa juz czeka w aimv:) pozdro

    Chłopaki:) robota przypłyneła:)

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane