• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gospodarka morska: święty Graal pomorskiej kampanii?

Michał Sielski
19 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wszyscy posłowie z Pomorza

Eleonora Maersk, największy kontenerowiec w historii Gdańska, na terminalu DCT.


Kandydaci z Pomorza szafują zwrotem "gospodarka morska" na wszystkie strony. Przed wyborami wszyscy mają pomysły na wielki rozwój morskiej potęgi Polski, a winą np. za upadek stoczni przerzucają się jak gorącym kartoflem. Komu uwierzyć?



Czy gospodarka morska powinna być siłą napędową polskiego biznesu?

Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński. - Jeśli wygramy wybory, ponownie stworzymy Ministerstwo Gospodarki Morskiej - zapowiedział, obarczając PO winą za upadek stoczni i zapaść polskiej gospodarki morskiej.

Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Rządu bronił premier Donald Tusk, a w Gdyni także poseł PO Tadeusz Aziewicz oraz wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.

- Opozycja fałszuje rzeczywistość. Gospodarka morska ma się nienajgorzej, porty mają coraz większe przeładunki, jest coraz więcej inwestycji i inwestorów z kapitałem, którzy uważają nas za wiarygodnego partnera - podkreśla Tadeusz Aziewicz.

Jako przykład podaje szybki rozwój gdańskiego portu, który opiera się głównie na przeładunku kontenerów oceanicznego partnera - firmy Maersk. Problem jednak w tym, że port gdański rozwinął się częściowo dzięki gdyńskiemu, którego klienci właśnie tam odeszli. Zresztą DCT był terminalem, w którego sukcesie często grzali się politycy. To jedno z najchętniej odwiedzanych przez nich miejsc w Trójmieście, a fotografia na tle dużego kontenerowca zdobi coraz więcej gabinetów. Niestety jako region wciąż jesteśmy daleko w tyle choćby za Hamburgiem, który cały czas umacnia się na pozycji lidera pod względem przeładunku kontenerów.

- Hamburg budował swą siłę od stuleci. My możemy pracować nad nowymi regulacjami, które przyciągają nowe inwestycje. Bezpośrednia rywalizacja na razie będzie trudna - przyznaje Anna Wypych-Namiotko.

Pani minister - co zrozumiałe - przed wyborami nie mówi jednak o zagrożeniach dla naszych portów, a te są gigantyczne. Na liście Ministerstwa Infrastruktury wśród kilkunastu dofinansowanych ze środków UE projektów można znaleźć taki, który może na lata skazać nas na portową "drugą ligę". Wypych-Namiotko nazywa to "zbójeckim prawem" międzynarodowych firm.

Fakty są takie, że duża hamburska firma HHLA Intermodal wybuduje trzy centra przeładunku kontenerów: pod Warszawą, na Śląsku i pod Poznaniem. Będą tam zbierane kontenery, które później pociągami pojadą do Hamburga - z pominięciem trójmiejskich portów. I właśnie port w Niemczech zajmie się ich dalszą obsługą, a tamtejsze firmy spedycją. Pół żartem, pół serio można dodać, że o porcie w Hamburgu w branży już od jakiegoś czasu mówi się, że jest największym polskim portem kontenerowym.

- Działamy na wolnym rynku europejskim. Budowa tych centrów i ich późniejsza obsługa, to także wartość dodana naszej gospodarki - podkreśla poseł Aziewicz.

Zobacz także

Opinie (108) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko Wojciech Szczurek godny następca Kwiatkowskiego (7)

    Przed wojną nie było takiej niestabilności wyborczej w Polsce, a zwłaszcza tu na Wybrzeżu, liczył się „Aktywny ProMorski Obywatel”, dziś mamy pełno niezależnego ciała opiniotwórczego funkcjonującego w powiązaniu z PO tak, aby ludziom mieszać w głowach i zbędny szum informacyjny. Jak choćby brak konkretów w GOM, ale zajmuje się tym problemem i odciąga od rzeczywistych potrzeb morskich wielu mądrych ludzi. Co Pan Aziewicz dotychczas zrobił w sprawie budowy Drogi Czerwonej, Doliny Logistycznej,... a powinien on zapewniać „połączenia autostradowe” portów morskich w Gdyni i w Gdańsku, traktowanych, jako równorzędne cele podróży autostradą A-1. Bo kontynuacja „ciągu autostrady A-1” do portu w Gdańsku jest wpisana do projektu PBDG jako tzw. Obwodnica Południowa (zadanie nr 22). Pominięto jednak kontynuację „ciągu autostrady A-1”(a także dróg krajowych nr 1 i nr 7 – jako tras międzynarodowych E-75 i E-77) do portu w Gdyni jako tzw. Obwodnicy Północnej. Bez tej inwestycji, sieć TEN-T „zatrzyma się” na granicy administracyjnej miasta, oddalonej od granicy administracyjnej portu. Drogi dojazdowe do terminali portu gdyńskiego (mające status dróg powiatowych), nie spełniają norm eksploatacyjnych, wymaganych dla dróg w sieci TEN-T. Więc z powodu „wąskiego gardła” – ostatniego odcinka drogowego na trasie do portu w Gdyni, ogromne nakłady finansowe na rozwój drogowej sieci TEN-T w Polsce (w korytarzach transportowych północ-południe), nie osiągną zakładanych efektów spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej obszaru Wspólnoty. Więc nie dziwmy się ekspansji Hamburga jeśli sami poprzez wybory takich a nie innych (sprawnych ekonomicznie i do tego z wizją "ludzi wybieramy") Ja czasami się zastanawiam, której to gospodarce oni tak naprawdę służą? Podejrzewam, że ja nie jestem ten jedyny;))

    • 7 6

    • zaspałeś bezstronny i premii nie będzie (6)

      a twój pryncypał Szczurek to zna morze tylko z bulwaru. Patrzy i go złość bierze: tyle miejsca zmarnowanego przez wodę. A ile apartamentowców można by tam postawić.

      • 4 3

      • "twój pryncypał Szczurek" (5)

        oooo znasz mojego pryncypała;)???? Zapewnię Cię, że na pewno nie jest to Pan dr (od) prawa morskiego - rzeczony tu W.Szczurek.

        • 2 4

        • ciekawe jaki był tutuł doktoratu? (4)

          Może dotyczył zagadnień prawnych związanych ze staniem na mieliźnie albo połowem dorsza. Nieee to pewnie chodziło o fladrę.Jakoś nie widać skutecznych działań związanych z posiadaniem przez niego tytułu.

          • 2 1

          • masz więc Ty okazje na "hab." (3)

            jak jesteś taki dobry, kreatywny i"MORSKI". Bo tyle co Szczurek w tym zakresie robi to Twoje życie gdyby spotęgować to i tak będzie za mało;))) Szkoda wielka, że ma po drodze tyle przeszkód i tyle polityki, zamiast merytorycznej gospodarki i prawa.

            • 3 2

            • oceniając merytorycznie (2)

              to mu zupełnie nie wychodzi. Za to PR ma na wysokim poziomie. Mieszkańcy Gdyni składają się na koszt PR i dzięki temu są zadowoleni. Prawie perpetum mobile.

              • 2 1

              • napisałeś kilka zdań a już wiem, że gdybyś tak Ty rządził Gdynią to wszyscy by z niej pouciekali (1)

                A Szczurek jest doskonałym prezydentem, samorządowcem i na dodatek KOCHA ODYNIE!!! Niestety JEŁOPY nie mogąc nic konstruktywnego zarzucić piszą takie bzdety jak przerost PR -u. Dziwne że narozrabiano w Gdańsku a CNN już jako sankcje odrzuciła właśnie Gdynię. Czy jeden z drugim dureń się zastanawiał jak to zawsze jest z tym PR-em?

                • 3 0

              • dr Szczurek w ogóle nie korzysta z PR

                podobnie jak Donald Tusk...

                • 0 1

  • Wszystkich pogodzi HHLA (1)

    Wszystkich pogodzi HHLA czyli Hamburg który w ramach 'Drang nach Osten' buduje hinterland w Dąbrowie Górniczej, Gadkach k/Poznania, Brwinowie k/Warszawy. Na okrasę Pruszków, Sławków i Wrocław i polskie porty maja pozamiatane. Dziękujemy za strategie p. Wypych-Namiotko oraz troskliwa opiekę PO nad gospodarką morską.

    • 2 0

    • Niestety ale masz rację!

      I nawet na tym przykładzie widać,że nasz rząd ma w d..ie polski interes i tyle.

      • 1 0

  • w Polsce nie ma gospodarki morskiej, jest popsuta i nie istnieje, nie działa, działa za to gospodarka zatokowa i to nawet co raz efektywniej.

    • 3 0

  • To

    co nasi ojcowie zbudowali w ramach "gospodarki morskiej" to Trzecia Rzeczypospolita niszczy!!!!!!!

    • 5 0

  • jak mogą "przyjezdni zza Buga" budować gospodarkę morską...??? (3)

    Role uprawiać -tak ale nie budować Przemysł morski.PS. kto wybił wyrzucił,pogonił FACHOWCÓW Z BRANŻY MORSKIEJ.?my pOLACY Z BOLSZEWICKIEGO Nadania.. Teraz z trudem odbudowujemy,ale Pis wie lepiej...

    • 5 4

    • myślisz, że taki Mamert Stankiewicz to nie był "przyjezdny zza Buga'? (2)

      Gdyby był Kaszubem, po staremu pływałby na krypie i śledzie łowił. Bo taką perspektywę morską mają tutejsze wieśniaki. Co zresztą widać po Tusku, Aziewiczu, Budyniu czy Szczurku... W Polsce spora część kultury, postępu i inteligencji z Kresów mamy, bo trudno żeby z wioch na północ od Sopotu :)

      • 3 1

      • Jak może być widać po Aziewiczu? (1)

        Przecież to nie Kaszub tylko z porządnej wileńskiej rodziny.

        • 1 1

        • znaczy w Wilnie się urodził, ha?

          • 1 0

  • no a jak... (2)

    w DCT był wysyp polityków w ciągu ostatnich tygodni: jak myślicie dlaczego? ;)byli między innymi Pawlak, Grabarczyk wcześniej Tusk, a niedługo będzie Sławek Nowak ;)

    • 5 0

    • jak to dlaczego...

      by żyło się lepiej!

      • 2 0

    • - - -

      a co Sławek Nowak wie o gospodarce morskiej ?... :) podobnie, jak Tusk, Pawlak... :)))))

      • 3 0

  • mam dosc tuska i kaczynskiego i ich 30-lat parcia do koryta (1)

    NIE dla PO& PiS - - mam dosc tuska i kaczynskiego i ich 30-lat parcia do koryta, a skutki to igrzyska w dzikim bezprawnym kraju, zadłużonym po uszy, raju dla POlitycznej hołoty!!!P).S. wypowiadam sie o tym kims co jezdzi autobusem i ogłupia naród kolejnymi obietnicami

    • 5 3

    • nie uogólniaj!

      • 1 1

  • Potrzebny nowy Kwiatkowski

    Tylko ktoś takiej klasy może przywrócić znaczenie Pomorzu i gospodarce morskiej. Na chwilę obecną popieram Polska Jest Najważniejsza i Obywateli do Senatu.

    • 1 3

  • wybrazmy sobie Trójmiasto bez gospodarki morskiej (10)

    To była by taka większa wieś

    • 43 2

    • i dziekujac TUSKOWI TAK JEST (6)

      sprzedal co sie dalo .....teraz pracujesz dla araba indiana i ruska - wiec GOSPODARKI POLSKIEJ NIE MA !!!!! CUDA PO !

      • 22 8

      • (5)

        No to śmiało wymieniaj, co sprzedał Tusk...albo chociaż jedno wymień.

        • 5 8

        • PLO (2)

          Gdzie się podziało 200 statków PLO???

          • 4 2

          • (1)

            I to pewnie ten zły Tusk je sprzedał? : )))

            • 3 3

            • to rezultat złego prawa

              i tego, że nie opłaca się pływać pod Polską banderą. Polska nie jest morskim krajem a jej władze nigdy nie miały pojęcia jak się tym zająć.

              • 3 1

        • (1)

          największym ich i jego osiagnięciem trójmiejskim osiągnięciem był inwestor z Kataru

          • 6 3

          • To w końcu dobrze, czy niedobrze, że nie sprzedał, bo się już w tym gubię?

            • 3 2

    • bo to wiocha juz jest co tu sobie wyobrazac

      n

      • 1 1

    • Przeciez Trojmiasto wsia bylo, jest i bedzie. (1)

      Nie ma tu jak dojechac po ludzku, tylko mozna przyleciec samolotem, zupelnie jak odwiedzic Indian w Amazonii. Drzwi od przedzialow w SKM wypadaja na pasazerow, a do kolejki sie skacze przez pol metrowa dziure miedzy peronemi skladem. To tylko w Trojmiescie takie atrakcje.

      • 18 13

      • Bo w trójmieście ważniejsza jest konkurencja - wewnętrzna. Moje jest mojsze, nasze lotnisko lepsze a nasze lepsiejsze, hala

        sportowa, arka lechia, itp itd. A d.p.a., nie oglądać się na Warszawę, robić użytek z morza, razem!!!!

        • 8 1

  • Aziewicz ! - jaka polityka morska ?, wszystko rozgrabione i rozszabrowane !!! (1)

    Komuchy jakie były takie były , ale jednak sprawy morskie były im bliskie i wtedy liczyliśmy się w europie i świecie !!! ,Stocznie ,PLO, Dalmor ! ,a dziś ? - dno !!! po co nam dwie szkoły morskie ?, no tak!- ale szkoły to nie biznes to tylko wydatek dla państwa ! , więc szkolmy ,szkolmy !-grecy ,niemcy ,angole i inni czekają !...

    • 5 3

    • "szkoły to nie biznes to tylko wydatek dla państwa"

      jesteś typowym marudą i do tego idiotą. Typowy Kuroniofan. Jak najwięcej uniwersytetów a następie zaniżenie poziomu a absolwentów na kuroniówkę lub na zmywak za granice. Widać jak bardzo Ci przeszkadza, że 90% z tych wykształconych w AM i AMW pracuje w swoim zawodzie dobrze zarabia a na dodatek kupuje tu mieszkania i konsumuje. Zdradź mi jedno. Skąd się takie przypadki jak Ty biorą? Bo niby ma początku masz racje, ale dalej chciałbyś już szkolić w PR czy marketingu?

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane