- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (47 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 6 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
Gospodarka morska: święty Graal pomorskiej kampanii?
Eleonora Maersk, największy kontenerowiec w historii Gdańska, na terminalu DCT.
Kandydaci z Pomorza szafują zwrotem "gospodarka morska" na wszystkie strony. Przed wyborami wszyscy mają pomysły na wielki rozwój morskiej potęgi Polski, a winą np. za upadek stoczni przerzucają się jak gorącym kartoflem. Komu uwierzyć?
Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Rządu bronił premier Donald Tusk, a w Gdyni także poseł PO Tadeusz Aziewicz oraz wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.
- Opozycja fałszuje rzeczywistość. Gospodarka morska ma się nienajgorzej, porty mają coraz większe przeładunki, jest coraz więcej inwestycji i inwestorów z kapitałem, którzy uważają nas za wiarygodnego partnera - podkreśla Tadeusz Aziewicz.
Jako przykład podaje szybki rozwój gdańskiego portu, który opiera się głównie na przeładunku kontenerów oceanicznego partnera - firmy Maersk. Problem jednak w tym, że port gdański rozwinął się częściowo dzięki gdyńskiemu, którego klienci właśnie tam odeszli. Zresztą DCT był terminalem, w którego sukcesie często grzali się politycy. To jedno z najchętniej odwiedzanych przez nich miejsc w Trójmieście, a fotografia na tle dużego kontenerowca zdobi coraz więcej gabinetów. Niestety jako region wciąż jesteśmy daleko w tyle choćby za Hamburgiem, który cały czas umacnia się na pozycji lidera pod względem przeładunku kontenerów.
- Hamburg budował swą siłę od stuleci. My możemy pracować nad nowymi regulacjami, które przyciągają nowe inwestycje. Bezpośrednia rywalizacja na razie będzie trudna - przyznaje Anna Wypych-Namiotko.
Pani minister - co zrozumiałe - przed wyborami nie mówi jednak o zagrożeniach dla naszych portów, a te są gigantyczne. Na liście Ministerstwa Infrastruktury wśród kilkunastu dofinansowanych ze środków UE projektów można znaleźć taki, który może na lata skazać nas na portową "drugą ligę". Wypych-Namiotko nazywa to "zbójeckim prawem" międzynarodowych firm.
Fakty są takie, że duża hamburska firma HHLA Intermodal wybuduje trzy centra przeładunku kontenerów: pod Warszawą, na Śląsku i pod Poznaniem. Będą tam zbierane kontenery, które później pociągami pojadą do Hamburga - z pominięciem trójmiejskich portów. I właśnie port w Niemczech zajmie się ich dalszą obsługą, a tamtejsze firmy spedycją. Pół żartem, pół serio można dodać, że o porcie w Hamburgu w branży już od jakiegoś czasu mówi się, że jest największym polskim portem kontenerowym.
- Działamy na wolnym rynku europejskim. Budowa tych centrów i ich późniejsza obsługa, to także wartość dodana naszej gospodarki - podkreśla poseł Aziewicz.
Opinie (108) ponad 10 zablokowanych
-
2011-09-20 12:38
Tylko Wojciech Szczurek godny następca Kwiatkowskiego (7)
Przed wojną nie było takiej niestabilności wyborczej w Polsce, a zwłaszcza tu na Wybrzeżu, liczył się „Aktywny ProMorski Obywatel”, dziś mamy pełno niezależnego ciała opiniotwórczego funkcjonującego w powiązaniu z PO tak, aby ludziom mieszać w głowach i zbędny szum informacyjny. Jak choćby brak konkretów w GOM, ale zajmuje się tym problemem i odciąga od rzeczywistych potrzeb morskich wielu mądrych ludzi. Co Pan Aziewicz dotychczas zrobił w sprawie budowy Drogi Czerwonej, Doliny Logistycznej,... a powinien on zapewniać „połączenia autostradowe” portów morskich w Gdyni i w Gdańsku, traktowanych, jako równorzędne cele podróży autostradą A-1. Bo kontynuacja „ciągu autostrady A-1” do portu w Gdańsku jest wpisana do projektu PBDG jako tzw. Obwodnica Południowa (zadanie nr 22). Pominięto jednak kontynuację „ciągu autostrady A-1”(a także dróg krajowych nr 1 i nr 7 – jako tras międzynarodowych E-75 i E-77) do portu w Gdyni jako tzw. Obwodnicy Północnej. Bez tej inwestycji, sieć TEN-T „zatrzyma się” na granicy administracyjnej miasta, oddalonej od granicy administracyjnej portu. Drogi dojazdowe do terminali portu gdyńskiego (mające status dróg powiatowych), nie spełniają norm eksploatacyjnych, wymaganych dla dróg w sieci TEN-T. Więc z powodu „wąskiego gardła” – ostatniego odcinka drogowego na trasie do portu w Gdyni, ogromne nakłady finansowe na rozwój drogowej sieci TEN-T w Polsce (w korytarzach transportowych północ-południe), nie osiągną zakładanych efektów spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej obszaru Wspólnoty. Więc nie dziwmy się ekspansji Hamburga jeśli sami poprzez wybory takich a nie innych (sprawnych ekonomicznie i do tego z wizją "ludzi wybieramy") Ja czasami się zastanawiam, której to gospodarce oni tak naprawdę służą? Podejrzewam, że ja nie jestem ten jedyny;))
- 7 6
-
2011-09-20 14:01
zaspałeś bezstronny i premii nie będzie (6)
a twój pryncypał Szczurek to zna morze tylko z bulwaru. Patrzy i go złość bierze: tyle miejsca zmarnowanego przez wodę. A ile apartamentowców można by tam postawić.
- 4 3
-
2011-09-20 14:52
"twój pryncypał Szczurek" (5)
oooo znasz mojego pryncypała;)???? Zapewnię Cię, że na pewno nie jest to Pan dr (od) prawa morskiego - rzeczony tu W.Szczurek.
- 2 4
-
2011-09-20 15:16
ciekawe jaki był tutuł doktoratu? (4)
Może dotyczył zagadnień prawnych związanych ze staniem na mieliźnie albo połowem dorsza. Nieee to pewnie chodziło o fladrę.Jakoś nie widać skutecznych działań związanych z posiadaniem przez niego tytułu.
- 2 1
-
2011-09-20 15:59
masz więc Ty okazje na "hab." (3)
jak jesteś taki dobry, kreatywny i"MORSKI". Bo tyle co Szczurek w tym zakresie robi to Twoje życie gdyby spotęgować to i tak będzie za mało;))) Szkoda wielka, że ma po drodze tyle przeszkód i tyle polityki, zamiast merytorycznej gospodarki i prawa.
- 3 2
-
2011-09-20 17:00
oceniając merytorycznie (2)
to mu zupełnie nie wychodzi. Za to PR ma na wysokim poziomie. Mieszkańcy Gdyni składają się na koszt PR i dzięki temu są zadowoleni. Prawie perpetum mobile.
- 2 1
-
2011-09-20 18:52
napisałeś kilka zdań a już wiem, że gdybyś tak Ty rządził Gdynią to wszyscy by z niej pouciekali (1)
A Szczurek jest doskonałym prezydentem, samorządowcem i na dodatek KOCHA ODYNIE!!! Niestety JEŁOPY nie mogąc nic konstruktywnego zarzucić piszą takie bzdety jak przerost PR -u. Dziwne że narozrabiano w Gdańsku a CNN już jako sankcje odrzuciła właśnie Gdynię. Czy jeden z drugim dureń się zastanawiał jak to zawsze jest z tym PR-em?
- 3 0
-
2011-09-21 10:10
dr Szczurek w ogóle nie korzysta z PR
podobnie jak Donald Tusk...
- 0 1
-
2011-09-20 21:47
Wszystkich pogodzi HHLA (1)
Wszystkich pogodzi HHLA czyli Hamburg który w ramach 'Drang nach Osten' buduje hinterland w Dąbrowie Górniczej, Gadkach k/Poznania, Brwinowie k/Warszawy. Na okrasę Pruszków, Sławków i Wrocław i polskie porty maja pozamiatane. Dziękujemy za strategie p. Wypych-Namiotko oraz troskliwa opiekę PO nad gospodarką morską.
- 2 0
-
2011-09-20 21:57
Niestety ale masz rację!
I nawet na tym przykładzie widać,że nasz rząd ma w d..ie polski interes i tyle.
- 1 0
-
2011-09-20 15:22
w Polsce nie ma gospodarki morskiej, jest popsuta i nie istnieje, nie działa, działa za to gospodarka zatokowa i to nawet co raz efektywniej.
- 3 0
-
2011-09-20 14:46
To
co nasi ojcowie zbudowali w ramach "gospodarki morskiej" to Trzecia Rzeczypospolita niszczy!!!!!!!
- 5 0
-
2011-09-19 20:23
jak mogą "przyjezdni zza Buga" budować gospodarkę morską...??? (3)
Role uprawiać -tak ale nie budować Przemysł morski.PS. kto wybił wyrzucił,pogonił FACHOWCÓW Z BRANŻY MORSKIEJ.?my pOLACY Z BOLSZEWICKIEGO Nadania.. Teraz z trudem odbudowujemy,ale Pis wie lepiej...
- 5 4
-
2011-09-19 21:46
myślisz, że taki Mamert Stankiewicz to nie był "przyjezdny zza Buga'? (2)
Gdyby był Kaszubem, po staremu pływałby na krypie i śledzie łowił. Bo taką perspektywę morską mają tutejsze wieśniaki. Co zresztą widać po Tusku, Aziewiczu, Budyniu czy Szczurku... W Polsce spora część kultury, postępu i inteligencji z Kresów mamy, bo trudno żeby z wioch na północ od Sopotu :)
- 3 1
-
2011-09-20 00:52
Jak może być widać po Aziewiczu? (1)
Przecież to nie Kaszub tylko z porządnej wileńskiej rodziny.
- 1 1
-
2011-09-20 14:27
znaczy w Wilnie się urodził, ha?
- 1 0
-
2011-09-20 10:19
no a jak... (2)
w DCT był wysyp polityków w ciągu ostatnich tygodni: jak myślicie dlaczego? ;)byli między innymi Pawlak, Grabarczyk wcześniej Tusk, a niedługo będzie Sławek Nowak ;)
- 5 0
-
2011-09-20 12:07
jak to dlaczego...
by żyło się lepiej!
- 2 0
-
2011-09-20 11:07
- - -
a co Sławek Nowak wie o gospodarce morskiej ?... :) podobnie, jak Tusk, Pawlak... :)))))
- 3 0
-
2011-09-19 22:50
mam dosc tuska i kaczynskiego i ich 30-lat parcia do koryta (1)
NIE dla PO& PiS - - mam dosc tuska i kaczynskiego i ich 30-lat parcia do koryta, a skutki to igrzyska w dzikim bezprawnym kraju, zadłużonym po uszy, raju dla POlitycznej hołoty!!!P).S. wypowiadam sie o tym kims co jezdzi autobusem i ogłupia naród kolejnymi obietnicami
- 5 3
-
2011-09-20 12:05
nie uogólniaj!
- 1 1
-
2011-09-20 12:04
Potrzebny nowy Kwiatkowski
Tylko ktoś takiej klasy może przywrócić znaczenie Pomorzu i gospodarce morskiej. Na chwilę obecną popieram Polska Jest Najważniejsza i Obywateli do Senatu.
- 1 3
-
2011-09-19 15:50
wybrazmy sobie Trójmiasto bez gospodarki morskiej (10)
To była by taka większa wieś
- 43 2
-
2011-09-19 17:28
i dziekujac TUSKOWI TAK JEST (6)
sprzedal co sie dalo .....teraz pracujesz dla araba indiana i ruska - wiec GOSPODARKI POLSKIEJ NIE MA !!!!! CUDA PO !
- 22 8
-
2011-09-19 21:00
(5)
No to śmiało wymieniaj, co sprzedał Tusk...albo chociaż jedno wymień.
- 5 8
-
2011-09-20 08:54
PLO (2)
Gdzie się podziało 200 statków PLO???
- 4 2
-
2011-09-20 09:46
(1)
I to pewnie ten zły Tusk je sprzedał? : )))
- 3 3
-
2011-09-20 11:59
to rezultat złego prawa
i tego, że nie opłaca się pływać pod Polską banderą. Polska nie jest morskim krajem a jej władze nigdy nie miały pojęcia jak się tym zająć.
- 3 1
-
2011-09-19 22:42
(1)
największym ich i jego osiagnięciem trójmiejskim osiągnięciem był inwestor z Kataru
- 6 3
-
2011-09-20 09:44
To w końcu dobrze, czy niedobrze, że nie sprzedał, bo się już w tym gubię?
- 3 2
-
2011-09-20 08:55
bo to wiocha juz jest co tu sobie wyobrazac
n
- 1 1
-
2011-09-19 16:22
Przeciez Trojmiasto wsia bylo, jest i bedzie. (1)
Nie ma tu jak dojechac po ludzku, tylko mozna przyleciec samolotem, zupelnie jak odwiedzic Indian w Amazonii. Drzwi od przedzialow w SKM wypadaja na pasazerow, a do kolejki sie skacze przez pol metrowa dziure miedzy peronemi skladem. To tylko w Trojmiescie takie atrakcje.
- 18 13
-
2011-09-19 22:28
Bo w trójmieście ważniejsza jest konkurencja - wewnętrzna. Moje jest mojsze, nasze lotnisko lepsze a nasze lepsiejsze, hala
sportowa, arka lechia, itp itd. A d.p.a., nie oglądać się na Warszawę, robić użytek z morza, razem!!!!
- 8 1
-
2011-09-20 09:13
Aziewicz ! - jaka polityka morska ?, wszystko rozgrabione i rozszabrowane !!! (1)
Komuchy jakie były takie były , ale jednak sprawy morskie były im bliskie i wtedy liczyliśmy się w europie i świecie !!! ,Stocznie ,PLO, Dalmor ! ,a dziś ? - dno !!! po co nam dwie szkoły morskie ?, no tak!- ale szkoły to nie biznes to tylko wydatek dla państwa ! , więc szkolmy ,szkolmy !-grecy ,niemcy ,angole i inni czekają !...
- 5 3
-
2011-09-20 11:56
"szkoły to nie biznes to tylko wydatek dla państwa"
jesteś typowym marudą i do tego idiotą. Typowy Kuroniofan. Jak najwięcej uniwersytetów a następie zaniżenie poziomu a absolwentów na kuroniówkę lub na zmywak za granice. Widać jak bardzo Ci przeszkadza, że 90% z tych wykształconych w AM i AMW pracuje w swoim zawodzie dobrze zarabia a na dodatek kupuje tu mieszkania i konsumuje. Zdradź mi jedno. Skąd się takie przypadki jak Ty biorą? Bo niby ma początku masz racje, ale dalej chciałbyś już szkolić w PR czy marketingu?
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.