- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (52 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 6 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
Gospodarka morska: święty Graal pomorskiej kampanii?
Eleonora Maersk, największy kontenerowiec w historii Gdańska, na terminalu DCT.
Kandydaci z Pomorza szafują zwrotem "gospodarka morska" na wszystkie strony. Przed wyborami wszyscy mają pomysły na wielki rozwój morskiej potęgi Polski, a winą np. za upadek stoczni przerzucają się jak gorącym kartoflem. Komu uwierzyć?
Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Rządu bronił premier Donald Tusk, a w Gdyni także poseł PO Tadeusz Aziewicz oraz wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.
- Opozycja fałszuje rzeczywistość. Gospodarka morska ma się nienajgorzej, porty mają coraz większe przeładunki, jest coraz więcej inwestycji i inwestorów z kapitałem, którzy uważają nas za wiarygodnego partnera - podkreśla Tadeusz Aziewicz.
Jako przykład podaje szybki rozwój gdańskiego portu, który opiera się głównie na przeładunku kontenerów oceanicznego partnera - firmy Maersk. Problem jednak w tym, że port gdański rozwinął się częściowo dzięki gdyńskiemu, którego klienci właśnie tam odeszli. Zresztą DCT był terminalem, w którego sukcesie często grzali się politycy. To jedno z najchętniej odwiedzanych przez nich miejsc w Trójmieście, a fotografia na tle dużego kontenerowca zdobi coraz więcej gabinetów. Niestety jako region wciąż jesteśmy daleko w tyle choćby za Hamburgiem, który cały czas umacnia się na pozycji lidera pod względem przeładunku kontenerów.
- Hamburg budował swą siłę od stuleci. My możemy pracować nad nowymi regulacjami, które przyciągają nowe inwestycje. Bezpośrednia rywalizacja na razie będzie trudna - przyznaje Anna Wypych-Namiotko.
Pani minister - co zrozumiałe - przed wyborami nie mówi jednak o zagrożeniach dla naszych portów, a te są gigantyczne. Na liście Ministerstwa Infrastruktury wśród kilkunastu dofinansowanych ze środków UE projektów można znaleźć taki, który może na lata skazać nas na portową "drugą ligę". Wypych-Namiotko nazywa to "zbójeckim prawem" międzynarodowych firm.
Fakty są takie, że duża hamburska firma HHLA Intermodal wybuduje trzy centra przeładunku kontenerów: pod Warszawą, na Śląsku i pod Poznaniem. Będą tam zbierane kontenery, które później pociągami pojadą do Hamburga - z pominięciem trójmiejskich portów. I właśnie port w Niemczech zajmie się ich dalszą obsługą, a tamtejsze firmy spedycją. Pół żartem, pół serio można dodać, że o porcie w Hamburgu w branży już od jakiegoś czasu mówi się, że jest największym polskim portem kontenerowym.
- Działamy na wolnym rynku europejskim. Budowa tych centrów i ich późniejsza obsługa, to także wartość dodana naszej gospodarki - podkreśla poseł Aziewicz.
Opinie (108) ponad 10 zablokowanych
-
2011-09-19 18:10
smiech na sali.....
gospodarke morska trzeba bylo juz rozwijać 20 lat temu, a nawet wczesiej , a nie teraz... watpie by polska obecnie miala na to fundusze, wiec dla mie zade to argument. powini sie wstydzic ci co wogole wspomiaja o gospod. morskiej, nie mamy zadych pożądnych korytarzy morskich, w europie sa np. Transeuropejski Korytarz Transportowy nr VI, do ktorego dopeiro teraz wkraczamy, a moglibysmy juz 20 lat temu, gdzie wtedy byl pis?
- 9 4
-
2011-09-19 18:15
Obok Śniadka i Guzikiewicza z PIS, najlepszym specem od gospodarki morskiej jest jedynka z SLD
Tow. Miller pochodzi przecież spod Łodzi!
- 17 2
-
2011-09-19 18:48
Tylko !!
her.Miller , jest w stanie z Gdyni zrobić bałtycki Hamburg , on "kocha" morze i pomorze !!!
- 7 2
-
2011-09-19 19:01
Niszczyciel ...
Flagowy niszcyciel polskiego przemyslu stoczniowego i portów Pan Aziewicz pokazuje swoją niekompetencje lub uważa mieszkańców Trojmiasta za idiotów.Gdzie leży prawda...
- 16 5
-
2011-09-19 19:05
"Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński" - o ile pamiętam to stocznię do upadku zaczął doprowadzać jego szef z Torunia, poprzez Guzikiewiczów, Śniadków i innych związkowych zadymiarzy a teraz prezes PiS chce ponownego utworzenia ministerstwa gospodarki morskiej a na czele obsadzi ponownie kibola Wiecheckiego i innych matołków
- 7 7
-
2011-09-19 19:26
Aziewicz-cyniniczna postać gospodarki morskiej
z uśmiechem na twarzy opowiada takie bzdury,że ostatni idiota może jeszcze coś takiego "łykać"100% niekompetencji,ignorancji,nieudolności!!!
- 13 8
-
2011-09-19 19:49
platformersi (1)
brak wam elementarnej przyzwoitości. wszak nieudacznik adamowicz to wasz człowiek
- 12 6
-
2011-09-19 21:24
gdyby mogli, pewnie by zasypali piachem, byleby nie rozwijać gospodarki morskiej
- 1 0
-
2011-09-19 20:23
jak mogą "przyjezdni zza Buga" budować gospodarkę morską...??? (3)
Role uprawiać -tak ale nie budować Przemysł morski.PS. kto wybił wyrzucił,pogonił FACHOWCÓW Z BRANŻY MORSKIEJ.?my pOLACY Z BOLSZEWICKIEGO Nadania.. Teraz z trudem odbudowujemy,ale Pis wie lepiej...
- 5 4
-
2011-09-19 21:46
myślisz, że taki Mamert Stankiewicz to nie był "przyjezdny zza Buga'? (2)
Gdyby był Kaszubem, po staremu pływałby na krypie i śledzie łowił. Bo taką perspektywę morską mają tutejsze wieśniaki. Co zresztą widać po Tusku, Aziewiczu, Budyniu czy Szczurku... W Polsce spora część kultury, postępu i inteligencji z Kresów mamy, bo trudno żeby z wioch na północ od Sopotu :)
- 3 1
-
2011-09-20 00:52
Jak może być widać po Aziewiczu? (1)
Przecież to nie Kaszub tylko z porządnej wileńskiej rodziny.
- 1 1
-
2011-09-20 14:27
znaczy w Wilnie się urodził, ha?
- 1 0
-
2011-09-19 20:29
DCT Gdańsk powstał dzięki Gdyni - kiedy ta kampania wyborcza się zakończy?
gdyby Gdynia miała realną siłę w swoich słowach ten terminal nigdy by nie powstał
- 4 7
-
2011-09-19 20:51
Nie wierz nigdy posłowi,dobrą radę Ci dam,nic gorszego na Świecie,nie przytrafia się nam
bieda z nędzą panie i panowie
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.