• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gospodarka morska: święty Graal pomorskiej kampanii?

Michał Sielski
19 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wszyscy posłowie z Pomorza

Eleonora Maersk, największy kontenerowiec w historii Gdańska, na terminalu DCT.


Kandydaci z Pomorza szafują zwrotem "gospodarka morska" na wszystkie strony. Przed wyborami wszyscy mają pomysły na wielki rozwój morskiej potęgi Polski, a winą np. za upadek stoczni przerzucają się jak gorącym kartoflem. Komu uwierzyć?



Czy gospodarka morska powinna być siłą napędową polskiego biznesu?

Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński. - Jeśli wygramy wybory, ponownie stworzymy Ministerstwo Gospodarki Morskiej - zapowiedział, obarczając PO winą za upadek stoczni i zapaść polskiej gospodarki morskiej.

Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Rządu bronił premier Donald Tusk, a w Gdyni także poseł PO Tadeusz Aziewicz oraz wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.

- Opozycja fałszuje rzeczywistość. Gospodarka morska ma się nienajgorzej, porty mają coraz większe przeładunki, jest coraz więcej inwestycji i inwestorów z kapitałem, którzy uważają nas za wiarygodnego partnera - podkreśla Tadeusz Aziewicz.

Jako przykład podaje szybki rozwój gdańskiego portu, który opiera się głównie na przeładunku kontenerów oceanicznego partnera - firmy Maersk. Problem jednak w tym, że port gdański rozwinął się częściowo dzięki gdyńskiemu, którego klienci właśnie tam odeszli. Zresztą DCT był terminalem, w którego sukcesie często grzali się politycy. To jedno z najchętniej odwiedzanych przez nich miejsc w Trójmieście, a fotografia na tle dużego kontenerowca zdobi coraz więcej gabinetów. Niestety jako region wciąż jesteśmy daleko w tyle choćby za Hamburgiem, który cały czas umacnia się na pozycji lidera pod względem przeładunku kontenerów.

- Hamburg budował swą siłę od stuleci. My możemy pracować nad nowymi regulacjami, które przyciągają nowe inwestycje. Bezpośrednia rywalizacja na razie będzie trudna - przyznaje Anna Wypych-Namiotko.

Pani minister - co zrozumiałe - przed wyborami nie mówi jednak o zagrożeniach dla naszych portów, a te są gigantyczne. Na liście Ministerstwa Infrastruktury wśród kilkunastu dofinansowanych ze środków UE projektów można znaleźć taki, który może na lata skazać nas na portową "drugą ligę". Wypych-Namiotko nazywa to "zbójeckim prawem" międzynarodowych firm.

Fakty są takie, że duża hamburska firma HHLA Intermodal wybuduje trzy centra przeładunku kontenerów: pod Warszawą, na Śląsku i pod Poznaniem. Będą tam zbierane kontenery, które później pociągami pojadą do Hamburga - z pominięciem trójmiejskich portów. I właśnie port w Niemczech zajmie się ich dalszą obsługą, a tamtejsze firmy spedycją. Pół żartem, pół serio można dodać, że o porcie w Hamburgu w branży już od jakiegoś czasu mówi się, że jest największym polskim portem kontenerowym.

- Działamy na wolnym rynku europejskim. Budowa tych centrów i ich późniejsza obsługa, to także wartość dodana naszej gospodarki - podkreśla poseł Aziewicz.

Zobacz także

Opinie (108) ponad 10 zablokowanych

  • smiech na sali.....

    gospodarke morska trzeba bylo juz rozwijać 20 lat temu, a nawet wczesiej , a nie teraz... watpie by polska obecnie miala na to fundusze, wiec dla mie zade to argument. powini sie wstydzic ci co wogole wspomiaja o gospod. morskiej, nie mamy zadych pożądnych korytarzy morskich, w europie sa np. Transeuropejski Korytarz Transportowy nr VI, do ktorego dopeiro teraz wkraczamy, a moglibysmy juz 20 lat temu, gdzie wtedy byl pis?

    • 9 4

  • Obok Śniadka i Guzikiewicza z PIS, najlepszym specem od gospodarki morskiej jest jedynka z SLD

    Tow. Miller pochodzi przecież spod Łodzi!

    • 17 2

  • Tylko !!

    her.Miller , jest w stanie z Gdyni zrobić bałtycki Hamburg , on "kocha" morze i pomorze !!!

    • 7 2

  • Niszczyciel ...

    Flagowy niszcyciel polskiego przemyslu stoczniowego i portów Pan Aziewicz pokazuje swoją niekompetencje lub uważa mieszkańców Trojmiasta za idiotów.Gdzie leży prawda...

    • 16 5

  • "Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński" - o ile pamiętam to stocznię do upadku zaczął doprowadzać jego szef z Torunia, poprzez Guzikiewiczów, Śniadków i innych związkowych zadymiarzy a teraz prezes PiS chce ponownego utworzenia ministerstwa gospodarki morskiej a na czele obsadzi ponownie kibola Wiecheckiego i innych matołków

    • 7 7

  • Aziewicz-cyniniczna postać gospodarki morskiej

    z uśmiechem na twarzy opowiada takie bzdury,że ostatni idiota może jeszcze coś takiego "łykać"100% niekompetencji,ignorancji,nieudolności!!!

    • 13 8

  • platformersi (1)

    brak wam elementarnej przyzwoitości. wszak nieudacznik adamowicz to wasz człowiek

    • 12 6

    • gdyby mogli, pewnie by zasypali piachem, byleby nie rozwijać gospodarki morskiej

      • 1 0

  • jak mogą "przyjezdni zza Buga" budować gospodarkę morską...??? (3)

    Role uprawiać -tak ale nie budować Przemysł morski.PS. kto wybił wyrzucił,pogonił FACHOWCÓW Z BRANŻY MORSKIEJ.?my pOLACY Z BOLSZEWICKIEGO Nadania.. Teraz z trudem odbudowujemy,ale Pis wie lepiej...

    • 5 4

    • myślisz, że taki Mamert Stankiewicz to nie był "przyjezdny zza Buga'? (2)

      Gdyby był Kaszubem, po staremu pływałby na krypie i śledzie łowił. Bo taką perspektywę morską mają tutejsze wieśniaki. Co zresztą widać po Tusku, Aziewiczu, Budyniu czy Szczurku... W Polsce spora część kultury, postępu i inteligencji z Kresów mamy, bo trudno żeby z wioch na północ od Sopotu :)

      • 3 1

      • Jak może być widać po Aziewiczu? (1)

        Przecież to nie Kaszub tylko z porządnej wileńskiej rodziny.

        • 1 1

        • znaczy w Wilnie się urodził, ha?

          • 1 0

  • DCT Gdańsk powstał dzięki Gdyni - kiedy ta kampania wyborcza się zakończy?

    gdyby Gdynia miała realną siłę w swoich słowach ten terminal nigdy by nie powstał

    • 4 7

  • Nie wierz nigdy posłowi,dobrą radę Ci dam,nic gorszego na Świecie,nie przytrafia się nam

    bieda z nędzą panie i panowie

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane