• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gospodarka morska: święty Graal pomorskiej kampanii?

Michał Sielski
19 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wszyscy posłowie z Pomorza

Eleonora Maersk, największy kontenerowiec w historii Gdańska, na terminalu DCT.


Kandydaci z Pomorza szafują zwrotem "gospodarka morska" na wszystkie strony. Przed wyborami wszyscy mają pomysły na wielki rozwój morskiej potęgi Polski, a winą np. za upadek stoczni przerzucają się jak gorącym kartoflem. Komu uwierzyć?



Czy gospodarka morska powinna być siłą napędową polskiego biznesu?

Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński. - Jeśli wygramy wybory, ponownie stworzymy Ministerstwo Gospodarki Morskiej - zapowiedział, obarczając PO winą za upadek stoczni i zapaść polskiej gospodarki morskiej.

Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Rządu bronił premier Donald Tusk, a w Gdyni także poseł PO Tadeusz Aziewicz oraz wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.

- Opozycja fałszuje rzeczywistość. Gospodarka morska ma się nienajgorzej, porty mają coraz większe przeładunki, jest coraz więcej inwestycji i inwestorów z kapitałem, którzy uważają nas za wiarygodnego partnera - podkreśla Tadeusz Aziewicz.

Jako przykład podaje szybki rozwój gdańskiego portu, który opiera się głównie na przeładunku kontenerów oceanicznego partnera - firmy Maersk. Problem jednak w tym, że port gdański rozwinął się częściowo dzięki gdyńskiemu, którego klienci właśnie tam odeszli. Zresztą DCT był terminalem, w którego sukcesie często grzali się politycy. To jedno z najchętniej odwiedzanych przez nich miejsc w Trójmieście, a fotografia na tle dużego kontenerowca zdobi coraz więcej gabinetów. Niestety jako region wciąż jesteśmy daleko w tyle choćby za Hamburgiem, który cały czas umacnia się na pozycji lidera pod względem przeładunku kontenerów.

- Hamburg budował swą siłę od stuleci. My możemy pracować nad nowymi regulacjami, które przyciągają nowe inwestycje. Bezpośrednia rywalizacja na razie będzie trudna - przyznaje Anna Wypych-Namiotko.

Pani minister - co zrozumiałe - przed wyborami nie mówi jednak o zagrożeniach dla naszych portów, a te są gigantyczne. Na liście Ministerstwa Infrastruktury wśród kilkunastu dofinansowanych ze środków UE projektów można znaleźć taki, który może na lata skazać nas na portową "drugą ligę". Wypych-Namiotko nazywa to "zbójeckim prawem" międzynarodowych firm.

Fakty są takie, że duża hamburska firma HHLA Intermodal wybuduje trzy centra przeładunku kontenerów: pod Warszawą, na Śląsku i pod Poznaniem. Będą tam zbierane kontenery, które później pociągami pojadą do Hamburga - z pominięciem trójmiejskich portów. I właśnie port w Niemczech zajmie się ich dalszą obsługą, a tamtejsze firmy spedycją. Pół żartem, pół serio można dodać, że o porcie w Hamburgu w branży już od jakiegoś czasu mówi się, że jest największym polskim portem kontenerowym.

- Działamy na wolnym rynku europejskim. Budowa tych centrów i ich późniejsza obsługa, to także wartość dodana naszej gospodarki - podkreśla poseł Aziewicz.

Zobacz także

Opinie (108) ponad 10 zablokowanych

  • NIE WIERZCIE W NIC!!!! W co słyszycie od PO PiS PSL i SLD

    w żadne zapowiedzi, w żadne obiecanki!! W nic!!!

    • 10 1

  • Ciekawe jak długo jeszcze będzie można porozumiewać się tu w języku polskim ?...

    niewiele zostało już tu naszego !.

    • 12 3

  • .. brawo wypych niemrotko cos powiedziała po 4-latach

    a juz byłem pewny ze to niemowa!!!!

    • 7 0

  • 2sk

    poszuka katarskiego inwestora i będzie cudownie. Kochajmy się moi mili!

    • 9 4

  • Polską musi kierować silna partia prawicowa !!!

    Potrzebujemy silnej partii prawicowej w której skład będą wchodzić młodzi ludzie w wieku od 23 lat wzwyż. Partia o programie konserwatywnym z elementami liberalnymi. Aby uratować społeczeństwo i przyszłość Polski to jedyna droga !!! Obecnie jak widzę, a mam 24 lata i jestem studentem Nauk Prawnych UG przyszłość zarówno dla nas młodych jak i dla starszych ludzi jest w stanie zagrożenia. W Polsce trwa spór między PO i PiS, a lewackie robactwo z SLD tylko zaciera ręce, że Polska jest w takim stanie. Mimo tego jak napisałem powyżej, że nie ma silnej prawicowej partii ja i moi znajomi będziemy głosowali na Prawo i Sprawiedliwość. Damy im drugą ale już ostatnią szansę. Wtedy mieli tylko 2 lata a więc dobrze !!! Pokażcie teraz, że rzeczywiście to było za mało i dajcie wszystko dla Polski.

    • 8 14

  • Można powiedzieć, że to, co jest ostatnią nadzieją PO i MAK Donalda Tuska to nie zagłębie łupków, ale raczej zagłębie głupków .

    • 7 4

  • Janusz Paligłup (1)

    obieca wam wszystko a potem i tak zrobi swoje. Tylko pedały głosują na "młodego demokratę".

    • 13 5

    • a platformersi

      boja sie go jak ognia. zwykłe tchórze

      • 2 2

  • Platformersi z Aziewiczem na czele

    nie maja moraslnego prawa do wypowiadania sie o gospodarce morskiej gdyz niczego nie zrobili a w obsadzaniu stołków przez swoich przeszli nawet Pisiorów.

    • 15 7

  • Klamcy (2)

    Podniecaja sie DCT a jest to terminal wybudowany za Australijskie pieniadze. Jedyne co zrobila Polska czyt. Gdansk jest ul.Kontenerowa. Zreszta moze i dobrze bo by zaraz sprywatyzowali, a tak mozemy konkurowac z innymi portami. Jeszcze jedno debilni politycy zamiast usprawnic komunikacje polnoc-poludnie, robia wschod-zachod i tylko pomagaja porta zachodnim do destepu do krajow bez dostepu do morza.

    • 17 2

    • Taka

      jest prawda i co tu jest polskiego , tania siła robocza , spadamy bardzo nieko !!

      • 1 1

    • Propaganda

      sukcesu jak za komuny

      • 3 0

  • ..Błagam... (1)

    ..tylko nie Aziewicz. Niech już lepiej przesiaduje w swoim ulubionym Blues Clubie i pije piwo.

    • 12 4

    • Łał! Jaka "merytoryczna" opinia! : )))

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane