• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holendrzy kupili gdyński WUŻ

Wioletta Kakowska-Mehring
5 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
WUŻ świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. WUŻ świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia.

Holenderska spółka Fairplay BV jest już właścicielem WUŻ - Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia, czyli spółki holowniczej. Sto procent udziałów sprzedano za 44,4 mln zł.



Według zarządu gdyńskiego portu, który zbył udziały, cel prywatyzacji, czyli znalezienie inwestora branżowego mogącego zapewnić spółce konkurencyjną pozycję na rynku usług holowniczych, został zrealizowany.

- Proces prywatyzacji już jest zakończony, umowa podpisana, pieniądze wpłynęły - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Inwestor to znana firma holownicza. Nie jest nowa na polskim rynku. Jest już obecna w Szczecinie i Świnoujściu.

Niestety, nie udało się zakończyć sporu zbiorowego z załogą. W ubiegłym tygodniu odbył się dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Związkowcy blokowali drogi w rejonie gdyńskiego portu. Domagali się 8 proc. podwyżki oraz tysiąc złotych jednorazowej premii uznaniowej. Nawoływali też do wycofania się z prywatyzacji WUŻ. Pod koniec lipca załoga nie porozumiała się z inwestorem w sprawie pakietu prywatyzacyjnego. W tej sytuacji negocjacje przejął zarząd portu. W połowie sierpnia pakiet przyjęto.

- Pracownikom spółki inwestor udzielił gwarancji zatrudnienia oraz zachowania warunków pracy i płacy przez okres trzech lat. W obecnej sytuacji na rynku, jest to bardzo przyzwoita propozycja - uważa Janusz Jarosiński.

Dwa z trzech działających w WUŻ związków zawodowych już podpisały wynegocjowany przez zarząd pakiet. Zastanawia się jeszcze Solidarność. Do środy ma zdecydować czy przyjmie warunki, czy nie. W czwartek odbędzie się spotkanie załogi z przedstawicielami inwestora.

Holenderska spółka Fairplay BV należy do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. To jeden z większych operatorów floty holowników. Operuje w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec. W Polsce jest właścicielem dwóch spółek holowniczych: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu.

WUŻ świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Uczestniczy też w holowaniach pełnomorskich. Zatrudnia ok. 200 osób. Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy.

Opinie (59) 6 zablokowanych

  • katastrofa

    pisze się o prywatyzacji w porcie Gdynia, tylko w tedy gdy do niej dochodzi. a może warto zajrzeć do tych spółek później. Gwarantuje, że nikomu się nie spodoba to co zobaczy. Kontenerówka dopiero się podnosi, a BTZ powoli upada! Masy towarowej 0, ale za to w innych portach a nawet w Gdyni na innych rejonach tysiące ton, a co najdziwniejsze że należy on do właścicieli BTZ. Ciekawe po co im był ten rejon, chyba tylko by upadł. Gratulacje dla Zarządu Portu! Wszystkie obawy załogi dziś są ich realiami Tylko czy ktoś za to odpowie i czy kogoś w końcu zainteresuje, że przeładunki w spółkach należących jeszcze do portu są przeprowadzane na dziko, bez zachowania norm, bo dla nich nie są to zboża lecz towar przemysłowy, mimo że trafia to do obrotu tak czy owak jako część do karmy zwierzęcej, a potem my to wszyscy jemy. Ale jest taniej

    • 0 0

  • Dobrze im tak!

    Dobrze się stało.Nareszcie nadszedł koniec mafijnych układów.

    • 1 3

  • naznaczony

    miało być 3 lata spokoju a co jest panie j. już zwalniają a co będzie dalej tego nikt nie wie , zatrudnisz tych zwolnionych, oni też mają rodziny cwaniaku

    • 3 1

  • Wszystko przejeb....aliscie. FLOTE, PORTY, STOCZNIE , TERMINALE (5)

    wszystko czego sie nie tkniecie albo idzie pod mlotek albo idzie w obce rece. I tyle z was dobrego czyli nic. Te zakute pajace z holownikow WSZYSCY JEZDZA DIESLAMI. Bo paliwo dielsa jest na holownikach i to lekkie jeszcze. Te dziady tam PRACUJA BEZ BHP, ZERO KASKOW , ZERO KOMBONEZONOW, CHODZA JAK LACHMANIARZE Z FAJKA W GEBIE. ZAL PATRZEC. Wrocilem Z CHIN i powiiniscie zobaczyc jakimi holownikami i jak ubrani chinczycy smigaja po Yangcy ,to by wam te szczeki sztuczne opadly dziady zarosniete. Na tych holownikach to jakies KLANY pracuja jak nie rodzinne to prawie rodzinne. Same lewusy nikt wiecej

    • 4 8

    • (1)

      trzeba prywatyzować bo ta chołota nie potrafi pracować. Stocznia nie została sprywatyzowana i ją rozkradli. Ci co pracowali to pamietają jak wynosili narzędzia, śruby, jak samochody z metalami za flache wyjezdzały. A nadgodziny jak sobie wpisywali i siedzieli nic nie robiąc. Taka firma nie moze konkurować z zagraniczną dobrze zarządzaną i jak nie splajtuje to przegra konkurencje rynkową

      • 2 2

      • Trochę poprawiła się tobie pisownia , ale poćwicz . Zabolała prawda?

        • 1 2

    • kpt ŻW

      widać, że kompleksy Cię gryzą!!!!! Nie masz kolegów. Zapraszam na holownik zobaczymy jak poradzisz sobie z dokowaniem albo braniem holu w nocy podczas falowania. Wtedy faktycznie całej załodze będą potrzebne pasy ratunkowe bo same kaski nie wystarczą.

      • 4 2

    • Kadecie.

      Słuchaj kadecie , czy przypadkiem nie pracował ktoś z twojej rodzinki w WUŻ. Znasz to wszystko chyba z autopsji .Tatuś wynosił paliwko? Zawsze znajdzie się jakaś czarna owca w stadzie.

      • 3 4

    • Kpt żeglugi szuwarowo bagiennej.

      Słuchaj pierdoło to są poważne oskarżenia chyba spotkam się z tobą na sali sądowej. Nie będziesz oskarżalł o złodziejstwo uczciwych ludzi ,a jak jesteś taki mądry w gębie to wezwij inspekcję transportu drogowego, straż graniczną lub inny organ uprawniony do kontroli paliwa w zbiornikach samochodów . Dokładnie wiadomo kto pracuje w WUŻ-u , czym jeżdzi i na czym CHAMIE !

      • 6 3

  • (1)

    i tak następuje kolejny rozbiór Polski,sprzedać wszystko,a potem być uzależnionym od obcego panstwa - gratuluję poje ..... decyzji

    • 5 2

    • poczytajcie strony internetowe hipermarketów i operatorów telefonii komórkowej, a takze gg czy nk, polecam sekcje "udziałowcy" okarze się ze to nie są polskie firmy i zyski z codziennych zakupów nie trafiają do sąsiada ktory ma mały straganik ale dla zagranicznej mafii, korporacji które nas doją nie płacąc podatków.

      • 0 0

  • Chętnie bym się na takim holowniku zatrudnił. Warto ? (1)

    Może ktoś napisać ile się tam zarabia i jak ta praca wygląda ?

    • 0 3

    • pracujesz raz na 3 dni i dostajesz 4500 na reke

      • 0 0

  • Czy dziennikarze tak mało przykładają uwagi do rzetelności informacji?

    Treść artykułu ma błędy faktów co krzywdzi ludzi i wypacza rzeczywistość. Uważam że należy sprawdzić fakty a następnie dawać informację do wglądu czytelnikom. W innym wypadku to jest zwykła bzdura a porządne dziennikarstwo.

    • 1 0

  • Napiszcie jaką ofertę złożyli WUZ Gdańsk (2)

    Słyszałem, że deficytowy WUŻ Gdynia, z taborem straszym odemnie, chciał od WUŻ Gdańsk za przejęcie prawie trzy razy tyle ile dali holendrzy, dychę na rękę dla marynarzy i dziesięć lat gwarancji zatrudnienia. I mieli ich sprzedać bez nabrzeży (czyli trzeba by dopłacać jeszcze za wynajmowanie kei).Takie są skutki zachłanności wychodowanej za komuny.

    • 4 1

    • Źle słyszałeś!!! Gdańsk nie złożył żadnej oferty. I chyba za kilka lat będzie żałował tej decyzji bo Fairplay nie odpuści...

      • 0 2

    • ??????

      za trzy lata wszyscy na bruk załogi zostaną okrojone ha ha ha tak się dali wrobić ,niedługo gdański wuz upadnie bo brakuje im pieniędzy HOLEDER WEJDZIE DO GDAŃSKA Z HOLOWNIKAMI HA HA HA ...

      • 0 2

  • Wyprzedawanie Naszych skarbów rodowych trwa (7)

    w najlepsze. PO peło nawet chyba potop nie będzie straszny? Tylko zobaczymy w co zainwestuje Port Gdynia te pieniądze, bo na Dolinę Logistyczną jak i OPAT raczej rząd się nie zgodzi, ponieważ jego zamysł to ogołocić i wyprzedać Gdynie, aby nie była konkurencją.

    • 30 36

    • (5)

      PO nie ma nic do prywatyzacji WUŻ-u. WUŻ sprywatyzowano na podstawie nakazu ustawowego powstałego około dziesięć lat temu. Plany inwestycyjne portu zawarte są w jego strategii rozwojowej, która również powstała kilka lat temu, więc nic nadzwyczajnego, a tym bardziej sensacyjnego pod tym względem się nie dzieje. Przypuszczam, że Gdynia nie jest na jakimś celowniku rządu, który prowadzi raczej całościową "politykę morską", chociaż, prawdę mówiąc, jakiegoś szczególnego zaangażowania rządu i parlamentu w kwestiach morskich nie widzę. OPAT, a właściwie jego część łącząca port z obwodnicą trójmiasta przez bezkolizyjne połączenie w Gdyni Cisowej jest, ze względu na plany rozwojowe portu, w polu jego zainteresowania. Jednakże ta inwestycja leży poza obszarem portowym i port jako taki nie byłby jej inwestorem. Infrastruktura logistyczna jest w porcie rozwijana sukcesywnie poprzez kolejne inwestycje z własnych i unijnych środków.

      • 19 4

      • "powstałego około dziesięć lat temu" (4)

        a kto wtedy wyprzedał banki i inne nasze dobra? Chyba "matka" PO czyli AWS

        • 2 9

        • (3)

          AWS była bardziej matką PIS-u, niż Platformy. Tam też siedziały kaczory.

          • 12 3

          • też się zgodzę, że AWS zmutował głównie w PO i trochę w UW

            ...a Kaczyński to raczej Porozumienie Centrum (PC) + trochę katolickich konserwatystów ze środowiska ZCHN

            • 0 0

          • no i pamiętaj, że AWS rządził razem z Unią Wolności, a tam siedział m.in. Tusk

            • 0 0

          • aha akurat

            Jarosław w ROP, a ś.p. Lech bezpartyjnyLepiej zobacz sobie Niesiołowskiego, Chlebowskiego, Buzka, Grasia czy Komorowskiego...

            • 2 6

    • Ty tak o Polsce, o Gdyni, taki patriota, na polityce się znasz,a podpis po ichniemu jakiemuś.Czemu?

      • 6 0

  • (6)

    na szczescie z wuzem nie bedzie tak jak ze stocznią ktora była jednąwielką komuną którą kazdy okradal i w koncu upadła bo nie była konkurencyjna. Wuzowcy czas sielanki minął. swoją drogą ta holenderska firma to jest jakis głupek. zamiast postawic holownik w porcie dać ceny 50% wuzowskich, po 3 miesiącach kupiłby WUZ w upadłości za 50% i nie musiałby zatrudniać tych staruchów w dresach z wużu (zobaczcie zdjęcia z ich strajków). Swoją drogą poza ich duchowym przywódcą nikt z załogi nie potrafi się sensownie wypowiedzieć, tylko przeklinać potrafią.

    • 17 14

    • (4)

      "nikt z załogi nie potrafi się sensownie wypowiedzieć"Nie rozmawiałeś ze wszystkimi!!!!!Nie masz pojęcia co mówią bo zatykasz uszy na argumenty!!!!!Wśród załogi są m.in. wykładowcy z Akademii Morskiej i wielu jej absolwentów, ale dla ciebie to oczywiście głupole!!!!Ta "cudowna" holenderska firma wcieliła w życie ten wspaniały plan 50% rabatu w Szczecinie i jakoś nie poszło zgodnie z planem (pewnie mieli takiego natchnionego doradcę jak Ty:D). Fairplay kupił bo wiedział (policzył, a nie gdybał jak Ty), że to dobry interes!!!!A co do staruchów w dresach to prędzej czy później też będziesz stary. Ważne jest to, że pomimo straconej pozycji podjęli walkę w imię tego co uważali za słuszne i ważne.

      • 8 9

      • (1)

        widziałem strajkujących i słyszałem ich wypowiedzi. Prywatyzacja trwała kilka lat. Chyba wystarczająco dożo czasu żeby inteligentni ludzie się dogadali? wuz jest przeludniony. To był ostatni moment. Z tego co się orientuję to obowiązek prywatyzacji został narzucony ustawowo. wiec jak nie holendrzy to kto? Z drugiej strony temat chyba juz jest zamknięty. Przynajmniej zrobią porządek: wywalą nierobów, dostosują pensje. szkoda ze dopiero za 3 lata.

        • 7 4

        • Ten proces prywatyzacyjny ruszył w styczniu 2011r., więc nie kilka lat!!!! Poza tym czas jaki pracownicy dostali na "dogadanie się" z inwestorem to 2 miesiące z czego przedstawiciel inwestora w ciągu tych dwóch miesięcy pojawił się tylko kilka no może kilkanaście razy!!! Poza holendrami gotowość do kupna wyrazili również Duńczycy, ale dali mniej kasy, ale może byli gotowi zaoferować inne rzeczy (cenniejsze dla WUŻ-u i Skarbu Państwa): inwestycje, poszerzenie rynku pracy, dłuższe gwarancje dla pracowników, zachowanie polskiej bandery itp. Wiem można zarzucić mi że teraz sobie gdybam, ale wygląda na to, że ZMPG położyło nacisk na szybkość a nie na jakość tej prywatyzacji!!!

          • 1 2

      • (1)

        Inteligentni ludzie w sytuacji oczywistej (konieczność prywatyzacji) rozumieją to, nie posługują się kłamstwami, nie wszczynają rozrób, negocjują i dogadują się. Nie wiem na co ci "inteligentni" ludzie liczyli postępując tak nieodpowiedzialnie. Może faktycznie liczyli na to, że to zarząd ZMPG S.A. wynegocjuje dla nich korzystne warunki, co zresztą faktycznie się stało.

        • 5 2

        • "negocjują i dogadują się"Tylko, że chęć dogadania się musi być po obu stronach. Jeśli inwestor przychodzi i mówi, że da parę groszy na otarcie łez, ale za pół roku chce zwolnić ponad połowę pracujących to chyba oczywiste jest że pracownicy protestują!!! Pracownicy liczyli na 5 lat gwarancji (zapytaj jak nie wierzysz!) co w przypadku większości spółek portowych miało miejsce. WUŻ nie jest w opłakanej sytuacji od wielu lat przynosi zyski, kupił nowy holownik o wartości 25 mln zł ma mln zł na koncie zapasowym. Dlatego pracownicy uważali ( i sądzę, że słusznie), że należą im się lepsze warunki ( czyli 5 lat gwarancji). Ponadto co to za inwestor, który tylko chce kupić i zwolnić ludzi?! Nie zobowiązał się nawet do przeznaczenia 1euro na inwestycje.

          • 1 2

    • Co do konkurencji wobec WUŻ-u, to inny "m"-ie masz sporo racji. Co więcej, w przypadku, na przykład, wysoce rentownych usług cumowniczych, mogliby je wykonywać odpowiednio przyuczeni ludzie nie dysponujący jakimkolwiek sprzętem. Układ cichego faworyzowania WUŻ-u w usługach portowych był nie do utrzymania w dłuższym okresie. Powinni w tej firmie być zadowoleni z tej prywatyzacji, ponieważ i tak, przy ich wysokim poziomie zatrudnienia i, niezgodnym z zasadami uczciwej konkurencji, parasolu ochronnym, WUŻ nie byliby w stanie się utrzymać w walce z agresywną konkurencją.

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane