• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycja za 50 mln euro w Porcie Północnym

Robert Kiewlicz
28 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Na terenie Portu Północnego belgijska grupa Sea-Invest wybuduje największą na Bałtyku wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych ładunków masowych. Na terenie Portu Północnego belgijska grupa Sea-Invest wybuduje największą na Bałtyku wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych ładunków masowych.

50 mln euro zainwestuje w Porcie Północnym firma Sea-Invest, właściciel i operator 24 portowych terminali przeładunkowych na świecie. W ciągu dwóch lat w Gdańsku powstanie wielki terminal przeładunkowo-składowy suchych ładunków masowych.



Schemat projektowanego terminalu. Schemat projektowanego terminalu.
30 tys. ton na dobę - z taką średnią prędkością będą rozładowywane statki w nowym terminalu. W tym samym czasie będzie mógł załadować 20 pociągów po 2,4 tys. ton ładunku każdy, przeznaczonych do transportu w głąb Polski oraz do Europy Środkowej.

Umowa podpisana w piątek przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Sea-Invest i Arcelor Mittal Poland dotyczy wydzierżawienia terenów portowych zobacz na mapie Gdańska potrzebnych pod budowę terminalu, w tym pirsu rudowego. Ministerstwo Skarbu Państwa wydało zgodę na wydzierżawienie gruntów portowych na 30 lat.

Nowy terminal obejmie tereny, w skład których wchodzą place składowe o powierzchni ok. 30 hektarów. W skład inwestycji wejdą też dwa dźwigi o udźwigu 50 ton każdy, system przenośników taśmowych, zwałowarko-ładowarka, nowe place składowe, przenośnik łączący dwa terminale, modernizacja istniejącego systemu przenośników taśmowych, załadownia wagonów, system redukcji pylenia, system odprowadzenia wody, itp.

Terminal będzie zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków suchych masowych, głównie węgla i rudy żelaza, przy jednoczesnym zastosowaniu najlepszych dostępnych technologii z zakresu ochrony środowiska.

- Gdańsk jest największym polskim portem i naszą dumą narodową. Ma wielki potencjał rozwojowy - mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceministra infrastruktury - Ta inwestycja, jak i kolejne jakie za nią pójdą, pokazuje, że Polska jednak rozwija politykę morską państwa.

Inwestycja jest przygotowywana jest od paru lat. - Pracujemy nad tym od 2006 roku - mówi Philippe van de Vyvere, prezes Sea-Invest. W 2008 r. Jego firma kupiła większościowy pakiet udziałów w Przedsiębiorstwie Przeładunkowo-Składowym Port Północny w Gdańsku, zajmującej się m.in. załadunkami polskiego węgla, ekspediowanego statkami do odbiorców zagranicznych. Z klei Arcelor Mittal, największy na świecie producent stali i wyrobów stalowych jest właścicielem spółki Rudoport, dysponującej na terenie Portu Północnego terenem o powierzchni 14 hektarów i połowy pirsu rudowego.

Przygotowania do inwestycji idą pełną parą. Zbadano stan technicznego pirsu rudowego. W najbliższym czasie wykonane zostaną też ekspertyzy oraz złożone wnioski dotyczące pozwoleń środowiskowych i na budowę.

Inwestycja ma być gotowa w 2012 roku. W tym samym roku przy nabrzeżu ma zacumować pierwszy masowiec.

Miejsca

Opinie (98) 5 zablokowanych

  • Jak Gdańsk ma się rozwijać bez dróg ? (8)

    niewyobrażam sobie budować fabryki w Gdański żeby samochody ciężarowe jeździły z portu lotniczego do portu północnego Ul słowackiego:)))))

    Trzeba by kupić 2 samochody więcej ,jeden by jedził reszta w korkach stała.

    • 45 10

    • Glupty (4)

      OPAT-w budowie
      Węzeł Karczemki w Budowie
      W-Z w budowie
      Słowackiego ma ruszyć we wrześniu, koniec w 2013
      Sucharskiego- gotowa na koniec 2014
      jeszcze kilka innych mniejszych
      razem 5 mld zł

      ale jak ktoś już się przyzwyczaił do narzekań....

      • 15 3

      • OPAT w budowie - ale to inwestycja GDDKiA nie miasta Gdańska; może dlatego już się buduje (2)

        W-Z - nie jest w budowie (przetarg wygrała Skanska; trwa kontrola w UZP); najwcześniej roboty zaczną się w drugiej połowie czerwca;
        Słowackiego - "ma ruszyć" heh rusza już tak od kilku lat
        Sucharskiego - też opóżniona;
        tragiczne jest tempo przygotowywania inwestycji przez Gdańsk

        • 5 6

        • W-Z juz sie robi, mijam od czasu do czasu plac budowy

          I po terenie ciezki sprzet zasuwa i prace ziemne prowadzi.

          • 0 0

        • a co mnie interesuje kto wybudował

          waż że się buduje

          • 5 1

      • jakie OPAT?

        Opat to obwodnica północna Aglomeracji Trójmiejskiej, a jest budowana południowa obwodnica Gdańska więc jeśli już to POG!

        • 4 0

    • Kolej też jest ważna! (2)

      Spójrzcie na most kolejowy nad Martwą Wisłą tuż obok wantowego na Przeróbce, już ta konstrukcja stanowi wąskie gardło w dostępie do portu, mimo iż leży w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Coś tam od lat się mówi o budowie nowego mostu dwutorowego, niby jakieś środki unijne się znalazły, ale narazie złowroga cisza... Nie mówiąc już o stanie linii magistralnej Śląsk-Porty, gdzie pociąg jadąc od strony Bydgoszczy przez kilkadziesiąt kilometrów wlecze się z prędkością ledwie przekraczającą 30km/h! Linia ta jest maksymalnie zajeżdżona, a wieloletni brak remontów spowodował taki a nie inny stan rzeczy. I jak tu towary (przede wszystkim kontenery) mają jeździć koleją, jak ciężarówki dotrą do odbiorcy 3 razy szybciej??? Paranoja...

      • 6 2

      • paranoja to stan twojego umysłu (1)

        weź się do uczciwej roboty

        • 2 4

        • a ty zjedź do psychiatryka

          • 2 0

  • Duma narodowa?

    - Gdańsk jest największym polskim portem i naszą dumą narodową. Ma wielki potencjał rozwojowy - mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceministra infrastruktury - Ta inwestycja, jak i kolejne jakie za nią pójdą, pokazuje, że Polska jednak rozwija politykę morską państwa.
    Skoro tak, to czemu państwo nie wyda grosza, na drogi i kolej, aby towary mogły jakkolwiek w sensownym tempie dotrzeć dalej wgłąb Polski i Europy, bo to główna chyba wada naszego portu.

    • 0 1

  • (1)

    Przede wszystkim to miejsca pracy .

    • 0 0

    • tylko miejsca pracy...

      ale jakim kosztem?! To jest myslenie krótkodystansowe:( Polska zaczyna byc nie krajem a kolonią innych:(

      • 0 0

  • A co z fortyfikacjami???

    Czy ktoś pomyślał o znajdujących się tam fortyfikacjach z końca lat 40-tych??? 25 Bateria Artylerii Stałej jest kompleksem unikatowych budowli, które powinny być udostępnione dla wszystkich, a z tego co widzę to część składowiska wejdzie na jej teren.

    • 1 1

  • Wybory, ah wybory (2)

    • 18 5

    • lokalnie obiecuja i na szczeblu rzadowym tez

      Obietnice PO dla powodzian:
      Na początku 6 tys zł, potem 11 tys zł, a teraz??
      Doszlo do tego ze obiecują im 100 tys i ponad 100 tys.

      To jakis absurd..
      Skad oni wezma te pieniadze skoro dziura budzetowa jest taka ze az piszczy
      ??????

      • 0 0

    • Wybory, wybory nie cieszą, gdy są. Lecz kiedy ich nie ma, samotnyś jak pies

      • 0 0

  • Ciekawe że dla Prezydenta ECS jest najważniejsze (19)

    a dróg dojazdowych do portu brak....

    ciekawostka:
    -żeby dojechać ze stogów na zaspe trzeba jechać przez Gdańsk
    wrzeszcz i dopiero po 40 minutach jesteśmy na zaspie.A można by bylo
    zbudować most do nowego portu gdzie jeżdziłyby samochody ciężarowe
    do portu i mieszkańcy stogów mogliby mieć łatwiejsze życie.

    Nie Nie Nie

    Adamowicz postawił na ECS które co roku będzie obciążało budżet.
    Ot Polityka aby znajomi mieli miejsca pracy i Renoma na zawsze zarabiała krocie na ZKM.

    welcome to Gdańsk

    • 100 47

    • Co was napadło z tym ECS? (6)

      Gdańsk wyda na nie 104 mln zł, potem 4 mln rocznie- drogi w Gdańsku przez najbliższe 4 lata to 5 000 mln zł !!!!
      Jak ktoś na świecie słyszał o gdańsku to dzięki temu, że powstała tu Solidarność-trzeba by mieć pusto w głowie, żeby nie korzystać z tego i nie wykorzystywać tego faktu do promocji miasta.
      Ale nie-to właśnie wina ECS, że stoicie w korkach a nie np stadionu za 700 mln i hali za 300 mln... Nikt nie protestuje jak miasto wydaje 4 mln na małpiarnię w ZOO i 3 mln zł na schronisko..
      Opamiętajcie się ludzie!

      • 33 37

      • Nie pisz bzdur (4)

        Na świecie już utarło się że komunizm upadł w Berlinie wraz z murem. Ponadto 50 mln Euro to 200 mln złotych czyli tyle ile wyniesie dotacja dla ECS. porównaj sobie zatem stopę zwrotu, ilość miejsc pracy, ilość obrotu rocznego, podatki itd. porównaj to z ECS gdzie za m2 zbudowanego centrum wychodzi 10.700,-, obiektu niekomercyjnego i gdzie działkę daje miasto bezzwrotnie. Policz do tego turystów którzy nie będą mogli w miarę normalnie dojechać do tego Centrum bo szkoda (Twoim zdaniem) wydawać kasę na drogi a tylko idiota udaje że nie wie co się dzieje na ulicy obok Trzech Krzyży. Do tego turyści ze statków cumujących w Gdyni mający ok. 3-4 godzin "pobytówki" w Gdańsku, ledwie co zobaczą Główne Miasto więc na pewno ECS-u z braku czasu nie odwiedzą. ECS będzie pomnikiem nieudaczność Adamowicza, Wałęsy i poniekąd Solidarności, choć Ci ostatni są niejako wmanewrowani w "kręcenie lodów" przez ekipę z UM w Gdańsku. Bez pozdrowień

        • 17 11

        • niezły bełkot :)

          • 1 0

        • ...

          "Na świecie już utarło się że komunizm upadł w Berlinie wraz z murem."

          Oczywiście ,że tak było. Tam było to spontaniczne, ludzie wyszli na ulice w odpowiednim momencie. W Polandi doszło tylko i wyłącznie do "dealu" między komunistami a solidurniami. 20 lat po wciąż nie ma wolnego rynku, a społeczeństwo jest typowo kastowe. Wała Solidurniom i ich pomnikom.

          • 2 2

        • Jak zwykle fachowców od tego co się utarło pełno.

          Ja wiem jedno, podczas rocznicy tego upadku, pierwszą kostkę pchnął Wałęsa i powiedział całemu światu, że zaczęło się w Gdańsku. Nie wiem jakie drogi musiałbyś wybudować, żeby dzięki nim zaistnieć w świadomości świata.

          • 10 4

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Zgadzam się z Toba w 100%. Jestem właśnie w Norwegii i gdy mówię, że jestem z Gdanska ludzie reagują z wielkim szacunkiem. Mówią, że o Gdańsku i Solidarności uczą się na historii. Aż wstyd byłoby tego nie wykorzystać do promocji naszego miasta.

        • 14 3

    • (1)

      Niestety masz racje. Dla wladz wazniejsze sa nikomu niepotrzebne monumenty. ECS, stadion i hala.

      • 24 12

      • O jakich wy drogach mówicie. Artykuł jest o terminalu ładunków masowych, których raczej samochodami się nie wozi. Tylko byście narzekali.

        • 8 6

    • ale te drogi żeby pomineły gdańsk centrum!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 0

    • Kolejny przyjezdny idiota....

      Wracaj na wieś, buraku..., nie zabieraj głosu w sprawach których nie jestes w stanie zrozumieć i nie pomoże Ci w tym nawet ukończenie wyższej szkoły turystyki i pokojówek, czy jakoś tak.....

      • 4 4

    • jesteś raczej zbyt tępy by to zrozumieć (2)

      niemniej jednak poczytaj i pomyśl
      Te projekty już sie budują lub mają zapewnione finansowanie
      inwestycjach za 5 mld zł :
      Budowa Trasy Sucharskiego – 1 687,0 mln zł
      Obwodnica Pd 1 130 mln zł
      Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III – 718 mln zł
      Trasa Słowackiego – 650 mln zł
      Węzeł Karczemki 186,5 mln zł
      Integracyjny węzeł drogowy Gdańsk – Śródmieście – 140 mln zł
      Przebudowa ul. Jana z Kolna – 120 mln zł
      Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR – 109,3 mln zł
      Budowa Trasy W-Z (Kartuska – Otomińska) – 100 mln zł
      Parkingi zewnętrzne i komunikacja w dzielnicy Letnica – 30 mln zł

      • 31 6

      • (1)

        omamili cię cyframi i inwestycjami, a tak naprawdę to jesteś tępy i nie potrafisz istoty rzeczy zrozumieć

        • 8 22

        • odstaw trawkę, wyraźnie ci nie służy

          • 12 8

    • kretinio (1)

      koles, ty chyba jestes nadwornym kretynem tego portalu. Produkujesz tu swoje chore przemyslenia i cieszysz morde, ze jestes taki fajowy. A powiedzmy sobie szczerze - jestes malym zakompleksionym szarakiem i niczym wiecej.

      pozdro smieciu

      • 6 13

      • adam

        przynajmniej mówi na temat i powiedzmy sobie szczerze zakompleksiony szaraku sam nie masz nic do powiedzenia więc nie ciesz mordy i lecz się z kompleksów na forum problemów psychologicznych a nie pod artykułem o inwestycjach.

        • 12 5

    • (1)

      W końcu cos się ruszyło, to znalazły sie głąby którym sie coś nie podoba...

      Będziesz miał swoją drogę za 3 lata i się ciesz !
      Gdyby nie Adamowicz to byś do tej pory po rozwalonym Podwalu grodzkim i Aleii zwycięstwa jeździł. Hala, stadion, ecs, baza kontenerowa są po aby przyciągnąć pieniądze do miasta, to inwestycje długoterminowe. Ale Ty tego nigdy nie zrozumiesz....

      • 11 6

      • Tonie zasługa Budynia tylko lobbying Tuska!

        gdyby nie fundusze UE i to,że wreszcie premier jest z Gdańska to bysmy zostali Pierdziszewem na wieki. Jak nba byłem Hanzeatyckie miasto, z tysiącletnią historią, to nie jest tutaj najlepiej. Stocznie popadały - znak czasów - trudno wszak nie tylko w Polsce. Ale żeby protowe miasto nie miało porządnej linii kolejowej czy drogi dojazdowej do portu albo tyle lat czekało na kluczową inwestycję jaką jest A1 dla tego portowego miasta!? TO JEST DOPIERO SKANDAL!!!! I ja bym osobiście tak głowy Budyniowi nie mył, gdybym podczas jego poprzednich kadencji nie słyszał długiej listy obietnic i nie pamiętał dat, kiedy to miały być ukończone: Armii Krajowej (2005), Łostowicka (2007), Słowackiego (2009, ale cała), Droga Zielona kolejne przesuwanie w czasie, bajki o tunelach, SKMkach, trawajach na Morenę, ścieżkach rowerowych o długości 130 km... Andersen nie był tak płodny
        rzeczywistość przypomina jednak bardziej tę z baśni braci Grimm...

        • 12 7

    • ECS to kluczowa inwestycja. Nasi starsi rodacy (ci z plecami, ale bez głowy) będą mieli gdzie się bawić i zajmować "sprawami kraju" na posiedzeniach i spotkaniach. Do tego będą dbać o tak bogatą historię Gdańska. Wiedza się przyda, będziemy mieli co wspominać w czasie stania w korkach, które jeżeli chodzi o prędkość przejazdu nie ustępują Warszawie.

      • 14 10

  • a Gdynia śpi dalej !!

    • 3 1

  • Panie Prezesie

    Udziały w rękach a gdzie druga transza dla pracowników??
    Już zapomniałeś ?

    • 0 0

  • INWESTYCJE .. (2)

    I to są inwestycję !
    Ale należy też zagospodarować na cele logistyczne i okołologistyczne
    teren wzdłuż ul. mjr Sucharskiego od Elektromontażu, aż do terenów
    Portu Północnego czyli od drugiej strony terminalu DCT.
    Niewykorzystanie tego terenu na powyższe cele,
    potwierdzi nieudoloność władz w staraniu o rozwój regionu.
    A dobra forma logistyki, to dobra gospodarki.

    • 9 4

    • (1)

      Coś mało doinformowany jesteś... Prawie 200 hektarów na zapleczu DCT przeznaczone jest na centrum logistyczne. Własnie dobiega końca przetarg na operatora tego terenu

      • 2 0

      • Przetargów Panie "Jasiek" to u Nas dużo..
        To, że taka procedura jest w trakcie, wiem, tyle, że są jeszcze odwołania..,
        i coś co się nazywa "Polska rzeczywistością" czyli rożne "czary mary"
        hamujące daną inwestycję, a gospodarka pędzi do przodu.
        Ale jak zostanie postawiona kropka na przysłowiowym "i", i zaowocuje to
        wjazdem sprzętu na teren = rozpocznie się budowa, wówczas przyklasnę !

        • 1 0

  • Wegiel ze statku

    Czegoś tu nie rozumiem ??
    Ta cala inwestycja jest po to by kupować od zachodu węgiel i rozładowywać go na wagony i wysyłać dokąd ??

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA jako dyrektor handlowy. Aktualnie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży usług oraz poszerzanie oferty usługowej jako Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.Doktor Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Magister Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.Od 2000 roku związany z branżą usługową, głównie z usługami technicznymi, inżynierskimi oraz Facility Management. Od 2004 roku...

Najczęściej czytane