• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeszcze 100 mln euro i w 2016 r. ORP "Ślązak" trafi do służby

Robert Kiewlicz
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu "Ślązak" jest realizowana w wyniku decyzji MON o wykorzystaniu platformy korwety wielozadaniowej typu "Gawron". W wyniku przeprowadzonych w 2012 r. analiz i konsultacji resort obrony zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego. Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu "Ślązak" jest realizowana w wyniku decyzji MON o wykorzystaniu platformy korwety wielozadaniowej typu "Gawron". W wyniku przeprowadzonych w 2012 r. analiz i konsultacji resort obrony zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego.

Szef Inspektoratu Uzbrojenia podpisał dwie ostatnie umowy na dokończenie budowy patrolowca ORP "Ślązak" (dawniej korweta ORP "Gawron"). Zawarte umowy opiewają na łączną kwotę prawie 100 mln euro. Okręt ma być oddany Marynarce Wojennej RP do listopada 2016 roku. Tym samym jest szansa na to, że po 15 latach od zawarcia umowy okręt trafi do służby.


Główne parametry techniczne ORP "Ślązak": długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak": długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni.

Stronami umowy na dostawę Zintegrowanego Systemu Walki na patrolowiec są holenderska firma Thales Nederland oraz spółka Enamor z Gdyni. Pierwsza odpowiada za dostawę Modułowego Systemu Walki - sprzętu i oprogramowania oraz integrację z podsystemami zewnętrznymi już zainstalowanymi i tymi, które będą jeszcze instalowane na okręcie. Natomiast Enamor dostarczy i zainstaluje Zintegrowany System Nawigacji wraz z sonarem Vanguard oraz Zintegrowany System Łączności wraz z urządzeniami kryptograficznymi do elementów Zintegrowanego Systemu Walki oraz urządzeń łączności.

Jak oceniasz decyzję w sprawie przebudowy „Gawrona” na ”Ślązaka”?


Elementem projektu ORP "Ślązak" są także zawarte przez Ministerstwo Gospodarki dwie umowy kompensacyjne, które obejmują okres 10 lat. Pierwsza umowa offsetowa na kwotę 66,7 mln euro zawarta została z firmą Thales Nederland. W jej efekcie trzy polskie podmioty: Enamor i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej i 1. Regionalna Baza Logistyczna będą serwisować i naprawiać Zintegrowany System Walki zainstalowany na patrolowcu. Zaś czwarty offsetobiorca - Centrum Wsparcia Teleinformatycznego i Dowodzenia Marynarki Wojennej - będzie szkolić załogę okrętu w obsłudze systemu walki.

Druga umowa offsetowa została zawarta z firmą Thales Electronic Systems w związku z dostawą elementów systemu łączności dla okrętu i ma wartość 16,4 mln euro. Środki z umowy kompensacyjnej trafią do spółki Enamor oraz 1 Regionalnej Bazy Logistycznej. Zobowiązania offsetowe w tej umowie dotyczą przekazania stronie polskiej możliwości serwisu i napraw oraz utrzymania w sieci transmisji danych na okręcie - Focon (Fibre Optical Communication Network).

W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". W lutym 2012 r. projekt został oficjalnie zarzucony. Pod koniec lutego 2013 r. zdecydowano, że budowa będzie kontynuowana, ale nie powstanie już korweta "Gawron", tylko patrolowiec "Ślązak". Wygrała więc zdecydowanie tańsza opcja zagospodarowania "najdroższego kadłuba" w historii. Przebudową zajmie się Stocznia Marynarki Wojennej, w której od 2001 roku powstawała korweta "Gawron".

Miejsca

Opinie (116) 1 zablokowana

  • Qrna..ludzie czekają do endokrynologa w tym kraju 5lat..emerytury są głodowe..a oni sobie znowu 100mln na stateczek nikomu nie

    • 6 1

  • można był zrobić okręt-restaurację

    jeden taki już pływa po zatoce, drug z bigosem i schabowym ku radości turystów nie zaszkodzi

    • 4 0

  • SMW WON !! Zlikwidowac tego pasozyta i bande nierobow !! (2)

    • 33 17

    • Ci co zbudowali ten kadłub dziś budują platformy w Norwegi.

      Pozostali tylko pomocnicy i złodzieje!

      • 7 2

    • SMW jest w upadłości likwidacyjnej. Po co bankrut ma dalej dzięki naszym pieniądzom egzystować. Tam nie ma już żadnych fachowców. Tyle lat budowy okrętu to żenada!!!!

      • 4 2

  • a nie lepiej dodać zyliard złotych i zrobić z niego samolot?

    • 2 1

  • Rządowy projekt "Wróbel II"

    Eine große polnischen Wirtschafts
    Taniej wyjdzie dorobić silniki i wystrzelić w kosmos razem z pełną obsadą Sejmu

    • 5 1

  • Bardzo dobrze.

    Bardzo dobrze,musimy iść do przodu......

    • 1 2

  • Wstyd i kompromitacja. Po co to komu. Napewno nie polakom.

    Miliony wywalone w kawał złomu. Wstyd i żenada. W polsce rządzą debile.

    • 9 3

  • ilu kumpli dostanie zlecenie ? (1)

    • 25 3

    • A ty zajujesz ze nic z tego nie chapniesz.Takbys cichutko siedzial co?

      • 0 3

  • Tak się robi biznes w Polsce!

    Warto zauważyć, że 15 lat temu zakupiono licencję od Niemców na budowę 7 korwet "typu Ślązak". Stocznia Marynarki Wojennej za grube miliony przeszła modernizację aby dostosować się do wymagań projektu. Niestety sprawie ukręcono łeb, zresztą od samego początku było wiadomo, że Polska nie będzie miała tylu środków aby wybudować 7 nowoczesnych okrętów. Ktoś jednak podjął decyzję, nikt nie poniósł konsekwencji. Ślązak jest nadal nowoczesną konstrukcją niczym nie odbiegająca od obecnych rozwiązań, pytanie czemu wiec Marynarka Wojenna poszukuje nowego typu korwet? Trzeba będzie znowu zakupić licencję... . Sprawa nabiera smaczku, gdyż zakupiono od Holendrów dla patrolowego Ślązaka za grube miliony modułowy system walki. W sytuacji kiedy w CTM Gdynia leży na półce gotowy polski system zarządzania walką SCOT - W. Czyżby więc jedynymi beneficjentami kontraktu miały być zagraniczne firmy? Gdzie rozwój polskiej myśli technicznej? Walka o miejsca pracy? Rozwój własnego przemysłu i technologi? Gdzie ta innowacyjność o której ciągle mówi się w TV? Czemu robicie z Polski kolonię a z Polaków najemnych parobków?

    • 19 1

  • wrak ORP Ślazak (1)

    Jeden wrak ORP Ślazak juz leży na dnie zatoki gdańskiej. Jakby ten przewymiarowany kajak też zatopić, to przynajmniej byłaby jakąś atrakcja turystyczna dla płetwonurków... ;-)
    ... a tak zamiast tego topi się grubą kasę z naszych podatków. Smutne.

    • 13 5

    • Na Zatoce leży też ORP Kujawiak, co nie zmienia postaci rzeczy.

      Rosjanie są potęgą lądową, a m.in. Flotę Bałtycka rozwijają. Ich się rakiety i lotnictwo nie imają?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane