• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny prom na wodzie, czyli wiosna w "Północnej"

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa

Boczne wodowanie jednostki B 611/2 powstałej na zamówienie norweskiego armatora.



W Remontowej Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) zwodowano kolejny prom pasażersko-samochodowy dla jednego z największych norweskich armatorów - Torghatten Nord AS.



Statek B 611/2 o długości 40,6 m z konwencjonalnym napędem o mocy 900 kW osiągać będzie prędkość 12 węzłów. Jednorazowo na pokład zabierać będzie 21 samochodów osobowych i 146 pasażerów. Prom obsługiwany będzie przez 3-osobową załogę. Zwodowany prom jest jednym z ośmiu budowanych obecnie w gdańskiej stoczni statków dla Torghatten Nord AS. Są to cztery typy statków, różniące się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Bliźniaczy prom B 611/1 został zwodowany na początku kwietnia.

Gdańska stocznia ma duże doświadczenie we współpracy z norweskimi firmami żeglugowymi. Pierwszy kontrakt zawarto z Norwegami w 1997 roku. Dotychczas stocznia dostarczyła armatorom kilkanaście promów różnego typu. Nowością są statki z ekologicznym napędem gazowym. Koncepcja techniczna statku B 611/2 powstała w wyniku współpracy norweskiego biura projektowego NSK i polskiego biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o.

Torghatten Nord dysponuje flotą 47 własnych statków i 4 wyczarterowanych. Wśród nich są 33 promy i szybkie statki komunikacyjne. Flota ta obsługuje lokalne linie komunikacyjne w pomocnym rejonie Norwegii. Na europejskim rynku żeglugowym, a szczególnie na skandynawskim, jest duże zapotrzebowanie na promy. Tylko w Norwegii eksploatuje się ich prawie 500. W kraju tym linie promowe utrzymują połączenia lokalne pomiędzy nawet najmniejszymi i najbardziej oddalonymi miejscowościami, leżącymi nad licznymi fiordami i na wyspach. Zwodowany dziś statek przeznaczony jest do obsługi publicznego transportu wodnego w okolicach Tromso.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • STALIN ZADAŁ NAM BOBU! (1)

    Coś chyba w tym powiedzeniu jest na rzeczy, że "Stalin zemścił się na Polakach dając im kilkaset kilometrów wybrzeża".
    Zniszczyć potencjał stoczniowy, chwalić się, że czasami ktoś tam zamówi w naszych stoczniach statek i nie posiadać własnej floty, podczas gdy w komunie było tych jednostek kilkaset i pływały na wszystkich dostępnych liniach, to obciach, za który rozliczą nas przyszłe pokolenia.

    • 9 4

    • "czasem ktoś zamówi w naszych stoczniach statek"... gratuluję wiedzy. są w Trójmieście stocznie, które nie wyrabiają czasowo, tyle mają zamówień...

      • 3 1

  • Żenada

    znów jakiś śmieszno-mądry się odezwał
    - a może chcę polskim promem zwiedzić te norweskie fiordy? A może chcę polskim promem popłynąć na wyspy karaibskie? A może w końcu chcę polskim promem wybrać się w podróż życia dookoła świata?
    Stawiam tylko jeden warunek - chcę polskim promem z polską załogą. Były przed wojną polskie transatlantyki, a teraz co stateczek do Bałtijska, żeby się ochlać po drodze marną wódką?

    • 5 3

  • ... albo na Gotlandię

    albo do Tallina, albo do Petersburga, albo do Helsinek, albo do Kopenhagi...
    możliwości jest nieprzebrana ilość. Problem w tym, że trzeba chcieć i lubić swój kraj

    • 7 0

  • To prawda

    tacy Amerykańscy turyści rozbijają się swoimi promami i wycieczkowymi statkami po całym świecie i jest to forma ich patriotyzmu, bo wszyscy im zazdroszczą i równocześnie z podziwem mówią o ich kraju. A u nas? Czy my na całym polskim wybrzeżu mamy chociaż jeden prom z prawdziwego zdarzenia? Nie wiem, pytam, ale raczej wątpię.

    • 3 2

  • promy

    zobaczcie staruszka Wisłoujście tak samo wygląda jak ulica mjr Sucharskiego od Budzisza do promu winna wisieć kartka przepraszamy awaria lub bardzo zły stan techniczny

    • 4 0

  • MOja opinia tu i tak niczego nie zmieni

    Więc po co pisać cokolwiek???

    • 3 3

  • Conrrad Stocznia Też wodowała ostatnio stateczek (1)

    dwa razy większy i nikt z tego szumu nie robił!!Może i dobrze bo dyrekcja nie uczciła tego faktu !!nic nawet podziękowań dla ludzi którzy go zbudowali!!Tylko majstrowie pewnie odczuli znaczny przelew na konto za zasługę...że tak wytrwale gonili ludzi i okrajali stawki !!bo przecież kryzys i trzeba było zrobić ciecia!Ale teraz wszystko wróciło do normy...czyli pracy że aż miejsca brak a stawki jak ucięli tak zostały!!Żenada!!

    • 9 0

    • a w grupie rem . inaczej !?

      to samo !!

      • 1 0

  • Wykonanie statku (2)

    Wykonanie takiego statku jest piekieelnie trudne!!
    Tylko dr Dawidowicz jest w stanie obliczyc wytrzymałość tej konstrukcji!

    • 3 2

    • nie podlizuj sie docencie

      • 0 1

    • cieslinskiemu

      a czy ty byles kiedys na jakimkolwiek statku ? czy wiesz gdzie dziob a gdzie rufa ? cgyba nie. a wiec nie gadaj bzdur.

      • 0 0

  • To nie prom tylko promek

    aż 21 samochodów zabierze na pokład...

    • 2 0

  • A u nas???

    Mamy wodę (rzeki ujścia morze) a promów i statków brak.
    Jak to mówią Czesi wy macie morze a my mamy ryby.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane